Anbefal en god krimi

Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf Viskelæder » 4. jan 2019, 17:40

Jeg læser ikke så tit krimier, men jeg var fuldstændig opslugt af Karin Slaughters De Smukkeste. Læste den på 2 dage.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf Akehurst2 » 4. jan 2019, 17:44

Daine skrev:
Krølle skrev:
TinaW skrev:Jeg læser stort set kun krimier og gerne i serier.
Jeg har læst alle bøgerne i krimiserierne af Jo Nesbø, Jussi Adler Olsen, Anna Grue, Elsebeth Egholm, Lars Keppler, Chris Carter, Karin Slaugther og er i gang med Lotte og Søren Hammers serie.
Og så to bøger, jeg overhovedet ikke kan huske titlerne eller forfatteren på nu, men som ellers er ret gode, EDIT: forfatteren hedder Elly Griffiths.
Mine favoritter er nok Chris Carter og Karin Slaugther.
Jeg skulle tvinge mig igennem Hypnitosøren (Lars Keppler) efter tre forgæves forsøg, men da den først fangede, så var den ret god og de efterfølgende bøger endnu bedre. Det samme med Jo Nesbø, Flagermusemanden. Den synes jeg også var noget tung i starten


De to første Nesbø er sådan lidt la-la. Selvom man bær læse dem i rækkefølge, er jeg glad for, st jeg startede et andet sted med han.

Jeg har fået at vide, at det er bedst at starte ved bind 3 med Nesbø ... og så læse de første til sidst, hvis man gider. Jeg har ikke selv læst hans bøger, men min bog-kollega sagde det :)


1 og 2 er ikke så vigtige for den fortløbende historie, og nummer 3 er SÅ god, så det lyder som et godt råd.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf TinaW » 4. jan 2019, 18:09

Akehurst2 skrev:
Daine skrev:
Krølle skrev:
TinaW skrev:Jeg læser stort set kun krimier og gerne i serier.
Jeg har læst alle bøgerne i krimiserierne af Jo Nesbø, Jussi Adler Olsen, Anna Grue, Elsebeth Egholm, Lars Keppler, Chris Carter, Karin Slaugther og er i gang med Lotte og Søren Hammers serie.
Og så to bøger, jeg overhovedet ikke kan huske titlerne eller forfatteren på nu, men som ellers er ret gode, EDIT: forfatteren hedder Elly Griffiths.
Mine favoritter er nok Chris Carter og Karin Slaugther.
Jeg skulle tvinge mig igennem Hypnitosøren (Lars Keppler) efter tre forgæves forsøg, men da den først fangede, så var den ret god og de efterfølgende bøger endnu bedre. Det samme med Jo Nesbø, Flagermusemanden. Den synes jeg også var noget tung i starten


De to første Nesbø er sådan lidt la-la. Selvom man bær læse dem i rækkefølge, er jeg glad for, st jeg startede et andet sted med han.

Jeg har fået at vide, at det er bedst at starte ved bind 3 med Nesbø ... og så læse de første til sidst, hvis man gider. Jeg har ikke selv læst hans bøger, men min bog-kollega sagde det :)


1 og 2 er ikke så vigtige for den fortløbende historie, og nummer 3 er SÅ god, så det lyder som et godt råd.


Det råd fik jeg ikke, så jeg tvang mig igennem bind 1 og 2 :D
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf Daine » 4. jan 2019, 18:26

TinaW skrev:
Akehurst2 skrev:
Daine skrev:
Krølle skrev:
TinaW skrev:Jeg læser stort set kun krimier og gerne i serier.
Jeg har læst alle bøgerne i krimiserierne af Jo Nesbø, Jussi Adler Olsen, Anna Grue, Elsebeth Egholm, Lars Keppler, Chris Carter, Karin Slaugther og er i gang med Lotte og Søren Hammers serie.
Og så to bøger, jeg overhovedet ikke kan huske titlerne eller forfatteren på nu, men som ellers er ret gode, EDIT: forfatteren hedder Elly Griffiths.
Mine favoritter er nok Chris Carter og Karin Slaugther.
Jeg skulle tvinge mig igennem Hypnitosøren (Lars Keppler) efter tre forgæves forsøg, men da den først fangede, så var den ret god og de efterfølgende bøger endnu bedre. Det samme med Jo Nesbø, Flagermusemanden. Den synes jeg også var noget tung i starten


De to første Nesbø er sådan lidt la-la. Selvom man bær læse dem i rækkefølge, er jeg glad for, st jeg startede et andet sted med han.

Jeg har fået at vide, at det er bedst at starte ved bind 3 med Nesbø ... og så læse de første til sidst, hvis man gider. Jeg har ikke selv læst hans bøger, men min bog-kollega sagde det :)


1 og 2 er ikke så vigtige for den fortløbende historie, og nummer 3 er SÅ god, så det lyder som et godt råd.


Det råd fik jeg ikke, så jeg tvang mig igennem bind 1 og 2 :D

:kram:


:D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf fisken80 » 4. jan 2019, 19:09

Flora skrev:Lars Kepplers serie om Joona Linna.

Bøgerne hedder:
Hypnotisøren
Paganinikontrakten
Ildvidnet
Sandmanden
Stalker
Kaninjægeren

Jeg er ved at være færdig med Stalker og synes både den og de foregående er rigtig gode :)


Glem ikke den nyeste Lazarus.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf Flora » 4. jan 2019, 23:26

fisken80 skrev:
Flora skrev:Lars Kepplers serie om Joona Linna.

Bøgerne hedder:
Hypnotisøren
Paganinikontrakten
Ildvidnet
Sandmanden
Stalker
Kaninjægeren

Jeg er ved at være færdig med Stalker og synes både den og de foregående er rigtig gode :)


Glem ikke den nyeste Lazarus.


Jeg vidste slet ikke, at der var kommet en ny, men den skal jeg da klart have fat i så. Tak :gogo:
1
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf Orchidea » 5. jan 2019, 00:23

Flora skrev:
fisken80 skrev:
Flora skrev:Lars Kepplers serie om Joona Linna.

Bøgerne hedder:
Hypnotisøren
Paganinikontrakten
Ildvidnet
Sandmanden
Stalker
Kaninjægeren

Jeg er ved at være færdig med Stalker og synes både den og de foregående er rigtig gode :)


Glem ikke den nyeste Lazarus.


Jeg vidste slet ikke, at der var kommet en ny, men den skal jeg da klart have fat i så. Tak :gogo:


Også mig. Den bliver købt i morgen.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf Fru Sunshine » 5. jan 2019, 09:00

Michael Katz-Krefelds serie om Ravn er virkelig god.
Og Thomas Bagger.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf fisken80 » 5. jan 2019, 12:39

Flora skrev:
fisken80 skrev:
Flora skrev:Lars Kepplers serie om Joona Linna.

Bøgerne hedder:
Hypnotisøren
Paganinikontrakten
Ildvidnet
Sandmanden
Stalker
Kaninjægeren

Jeg er ved at være færdig med Stalker og synes både den og de foregående er rigtig gode :)


Glem ikke den nyeste Lazarus.


Jeg vidste slet ikke, at der var kommet en ny, men den skal jeg da klart have fat i så. Tak :gogo:


Jeg er imponeret over, at det er gået hen over hovedet på jer :genert: der har ellers været reklameret massivt for den siden den udkom i starten af november. Og den har ligget i bunker fremme både i boghandlere og i de store supermarkeder.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf lulu-p » 10. feb 2019, 16:37

Patricia D Cornwell har også skrevet en række krimier om retsmedicineren Kay Scarpetta. De første er klart de bedste, og de bør læses i rækkefølge.
Svenske Liza Marklund har også skrevet en ok krimiserie om journalisten Annika Bengtson (tror jeg nok hun hedder...)
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf DenSkarpeLaks » 12. feb 2019, 19:18

Arne Dahls bøger om A-gruppen er både spændende og sprogligt nogle af de bedste krimier jeg har læst. Herlig tør humor hvis du er til den slags.
0
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf Kruspersille » 12. feb 2019, 19:39

Jeg læser pt. ‘Kastaniemanden’, den er velskrevet og spændende.
Ellers synes jeg krimierne af Dennis Jürgensen om Roland Triel er ret medrivende.
Og så er der Robert Galbraith (J.K. Rowling), de er også fede, omend plottene altid er totalt indviklede og uforståelige :D Men stemningen i dem er god.
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf Ekliptika » 13. feb 2019, 08:10

Jeg er lige blevet færdig med Hjemvendt af Lone Teils på lydbog. Den var rigtig god, en af den slags krimier, man bare ikke kan lægge fra sig, spændende fra start til slut.

Ellers er nogle af de bedste krimibøger, jeg har læst på det seneste, skrevet af en forfatter, der hedder Gillian Flynn:
Mørke steder
Skarpe genstande
Kvinden, der forsvandt.

Jeg var klart mest til de to første. Det er nogle mørke og grusomme historier, men jeg er ret vild med Flynn's fortællestil.
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf vibbsen » 14. feb 2019, 14:49

Kruspersille skrev:Jeg læser pt. ‘Kastaniemanden’, den er velskrevet og spændende.
Ellers synes jeg krimierne af Dennis Jürgensen om Roland Triel er ret medrivende.
Og så er der Robert Galbraith (J.K. Rowling), de er også fede, omend plottene altid er totalt indviklede og uforståelige :D Men stemningen i dem er god.


Cameron Strike :love: :love: :love: :love: :love:

Han er simpelthen bare et nummer for LÆKKER !!! Jeg kan ikke huske hvornår jeg i den grad har tændt på en fiktionel figur....Seriøst, jeg ku' bare SÅ godt...

Kastaniemanden synes jeg også rigtig godt om. Til gengæld er jeg blevet træt af Roland Triel....De første 2-3 bøger var rigtig gode...Men jeg gav ganske enkelt op på Eksploderende Insekter...

Ellers kan jeg varmt anbefale Inger Wolf's Pyromanen, Poul Erik Larssons serie om Marcus Falck, Allan Erik Mortensens serie om Jon Harding og sidst men ikke mindst Mikael Lindholm & Lisbeth Zornigs serie om Malene Jørgensen......Sidstnævnte er nok noget af det bedste danske krimilitteratur jeg har læst i mange år.....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Anbefal en god krimi

Indlægaf Purple Haze » 4. apr 2019, 01:11

lulu-p skrev:Patricia D Cornwell har også skrevet en række krimier om retsmedicineren Kay Scarpetta. De første er klart de bedste, og de bør læses i rækkefølge.



Hvis man er til hende vil jeg anbefale Kathy Reichs ‘Bones-Serie” (https://kathyreichs.com/) som jeg synes er lidt bedre, men ellers meget samme stil.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Bøger"