Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Muspel » 7. dec 2018, 11:02

Filipai skrev:
Muspel skrev:
Filipai skrev:Jeg blev lidt overrasket over min far ikke vidste dette, men det betyder nok at jeg ikke har pralet med mit lille snyderi stunt som 4 årig:

Der var en tegnekonkurrence til Fætter Br, hvor man kunne vinde at tømme en butik på 5 minutter.
Jeg havde et mega flot Fætter BR puslespil. der viste et indgik i en butik fyldt op med legetøj, og den kendte maskot stående foran. Så 4-årige Fili lagde sit papir oven på æsken, og tegnede af, hvorefter jeg farvelagde det hele, det blev sindsygt flot. Faktisk så flot at jeg vandt tegnekonkurrencen. (Sneaky sneaky :afro: )

Da jeg kom ud i butikken blev de overrasket over hvor lille jeg var, og jeg fik derfor lov til at bruge alt den tid jeg ville, på at skramle for 5000 kr legetøj til mig.

Min far har indtil for et par uger siden troet at jeg var fantastisk til at tegne :genert: Hvilket er en kreativ evne jeg ikke har :D
Undskyld til alle de andre børn der i 1995 deltog i samme konkurrence i Hundige Centeret :engel:

Til mit forsvar burde de jo have luret det, for det var jo et puslespil de selv havde solgt mig :fløjt:



Ha! Fantastisk. Særligt at din far ikke regnede det ud. Han må ikke have ofret dine andre tegninger ret meget opmærksomhed :fløjt:


Min mor er lidt en maniac med at deltage i konkurrencer, så jeg tegnede nærmest kun når der skulle sendes ind til konkurrencer, fordi jeg meget hellere ville lege end at tegne. Det er dog kun den ene gang jeg har snydt. Min første konkurrence vandt jeg som 2-årig (hvor jeg tænker de må have trukket lod) vandt en børne jeep, som jeg cruisede rundt i mange år fremefter :D

Det var de gode tider, hvor man kunne vinde på at sende et brev med en tegning ind, fremfor likes på facebook :D



Jeg har altså ALDRIG set nogle konkurrencebetingelser for tegnekonkurrencer. Så du har ikke snydt. Du har bare været mere strategisk end andre børn :)
6
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Mi55y » 8. dec 2018, 11:31

Smiling_Goat skrev:Jeg føler mig forkert ifm. opstart nye steder.

Når man starter et nyt sted, vil folk ofte gerne smalltalke med én om det, synes jeg, og de fortæller altid medfølende, at det er hårdt, og det tager tid, før man er inde i tingene osv.
De nye kollegaer gør det samme, mens de inkluderer deres oplevelser med hvor hårdt og svært det var, da de startede.

Jeg plejer altid at nikke og tale anerkendende med, fordi jeg synes, andet er akavet. Jeg vil jo ikke underkende deres oplevelser.
I virkeligheden synes jeg ikke, det er hårdt at starte et nyt sted. Jeg synes ikke, det er svært at lære den nye IT, og resten er bare et spørgsmål om tilvænning.

Jeg overvejer hver gang, jeg har denne type samtale med folk, om det er mig, der opstarter forkert på én eller anden måde. Måske jeg burde synes, det er sværere, og når jeg ikke gør det, skyldes det måske, at jeg gør noget forkert?


Jeg har det lige sådan. Jeg keder mig altid enormt i starten på et nyt arbejde, fordi man kun får små nemme opgaver. Det sociale derimod kræver mere af mig, da jeg er enormt dårlig til at "blande mig" i samtaler med fremmede eller overfladiske bekendtskaber- f.eks. ved frokostbordet på en arbejdsplads.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Daine » 8. dec 2018, 11:45

Smiling_Goat skrev:Jeg føler mig forkert ifm. opstart nye steder.

Når man starter et nyt sted, vil folk ofte gerne smalltalke med én om det, synes jeg, og de fortæller altid medfølende, at det er hårdt, og det tager tid, før man er inde i tingene osv.
De nye kollegaer gør det samme, mens de inkluderer deres oplevelser med hvor hårdt og svært det var, da de startede.

Jeg plejer altid at nikke og tale anerkendende med, fordi jeg synes, andet er akavet. Jeg vil jo ikke underkende deres oplevelser.
I virkeligheden synes jeg ikke, det er hårdt at starte et nyt sted. Jeg synes ikke, det er svært at lære den nye IT, og resten er bare et spørgsmål om tilvænning.

Jeg overvejer hver gang, jeg har denne type samtale med folk, om det er mig, der opstarter forkert på én eller anden måde. Måske jeg burde synes, det er sværere, og når jeg ikke gør det, skyldes det måske, at jeg gør noget forkert?

Jeg tvivler på du gør noget forkert, jeg synes det lyder som en gave at kunne falde til så hurtigt :)
Når jeg tog imod nye medarbejdere og skulle lære dem op, så var det faktisk også med den "attitude" som du beskriver du bliver "udsat" for, men det har altid været for at den nye ikke skulle føle at vedkommende skulle kunne alt 'med det samme' og måske ville kvie sig ved at spørge om noget to gange. Som chef/kollega kender man jo ikke den nye endnu. Så jeg synes du håndterer det helt rigtigt, og du er ikke på nogen måde forkert :D

Jeg har det sværest som ny med de personlige relationer på en arbejdsplads, dét kan godt være svært at navigere i.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Daine » 8. dec 2018, 13:50

Smiling_Goat skrev:Det er en rigtig god vinkel - i hvert fald med mine nære kollegaer. Jeg oplever det bare også med andre nye, der ligesom vil "bonde" over, hvor svært det er at komme ind i tingene. Jeg har virkelig svært ved at tale med dem om det, fordi jeg hverken bryder mig om at lyve eller sige sandheden.

Det værste er, når folk indleder en samtale med: "nå, er det svært at lære de nye systemer?"
Jeg bliver paf og ved faktisk ikke, hvad jeg skal sige. Det virker bare så arrogant at sige: "næh, det er faktisk meget nemt."

Mon det ikke bare generelt bliver brugt/tænkt som en icebreaker? Det er så dejligt nemt og safe at snakke med en nyansat om opstarten på jobbet, det kan de fleste finde ud af, hvorimod det kan føles ret grænseoverskridende at bliver udspurgt om ens privatliv når man er ny (og måske endnu ikke har lært, hvem man kan snakke personligt med, og hvem der er firmaets ‘sladretante’ ;) ).
Men tag den gyldne middelvej. Svar “Nej, det er faktisk ikke så slemt som frygtet*. Det tog lidt tid** med x system, men y og z system er noget jeg kender fra før, det hjalp på det***. Hvad med dig, hvor længe har du været her/hvilket system arbejder du med/hvordan går det med dit projekt etc?”. Så lyder du ikke arrogant, og du får fint drejet samtalen over på den anden :D

*Det er muligt du slet ikke frygtede det, men det er en lille hvid løgn så.
**Lidt tid kan jo defineres på mange måder, men du behøver jo ikke udpensle det :D
***Indsæt selv relevant information, hvis det skrevne ikke passer ind.
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf 1234 » 8. dec 2018, 15:51

Altså jeg undrer mig mere over folk åbenbart spørger ind til it-systemerne. Har I mange forskellige på dit arbejde? Jeg synes virkelig det er den mindste ting, når man starter på nyt arbejde. Jeg synes da meget mere det at overskue de sociale relationer mellem folk og forstå organisations unikke struktur og kultur er det, der kræver lidt ekstra i starten.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Daine » 8. dec 2018, 16:03

Smiling_Goat skrev:
Daine skrev:
Smiling_Goat skrev:Det er en rigtig god vinkel - i hvert fald med mine nære kollegaer. Jeg oplever det bare også med andre nye, der ligesom vil "bonde" over, hvor svært det er at komme ind i tingene. Jeg har virkelig svært ved at tale med dem om det, fordi jeg hverken bryder mig om at lyve eller sige sandheden.

Det værste er, når folk indleder en samtale med: "nå, er det svært at lære de nye systemer?"
Jeg bliver paf og ved faktisk ikke, hvad jeg skal sige. Det virker bare så arrogant at sige: "næh, det er faktisk meget nemt."

Mon det ikke bare generelt bliver brugt/tænkt som en icebreaker? Det er så dejligt nemt og safe at snakke med en nyansat om opstarten på jobbet, det kan de fleste finde ud af, hvorimod det kan føles ret grænseoverskridende at bliver udspurgt om ens privatliv når man er ny (og måske endnu ikke har lært, hvem man kan snakke personligt med, og hvem der er firmaets ‘sladretante’ ;) ).
Men tag den gyldne middelvej. Svar “Nej, det er faktisk ikke så slemt som frygtet*. Det tog lidt tid** med x system, men y og z system er noget jeg kender fra før, det hjalp på det***. Hvad med dig, hvor længe har du været her/hvilket system arbejder du med/hvordan går det med dit projekt etc?”. Så lyder du ikke arrogant, og du får fint drejet samtalen over på den anden :D

*Det er muligt du slet ikke frygtede det, men det er en lille hvid løgn så.
**Lidt tid kan jo defineres på mange måder, men du behøver jo ikke udpensle det :D
***Indsæt selv relevant information, hvis det skrevne ikke passer ind.


Ja, jeg siger selvfølgelig noget mere diplomatisk som "det virker umiddelbart til at være nogenlunde til at forstå, så jeg er fortrøstningsfuld" osv.
Det jeg forsøger at sige, er, at jeg ikke bryder mig om diplomatiet. Det er jo løgn, det jeg står og siger til dem.

Al den der snak om svær begyndelse giver mig bare en følelse af at:
1. Jeg måske gør noget (eller er) forkert, når jeg ikke synes, det er svært
2. Jeg skal lyve
Og ingen af delene er ret fede

Jeg kan godt se dit dilemma. Men jeg vil bestemt ikke mene, at du gør noget forkert fordi du er hurtigopfattende og nemt kan sætte dig ind i diverse systemer/arbejdsopgaver, jeg vil nærmere kalde dig en drømmemedarbejder :) Men som du selv er inde på, kan det opfattes arrogant at sige det, så du kommer nok til at affinde dig med de (små) løgne - og så trøste dig med, at du på et tidspunkt ikke længere er “ny medarbejder” mere :kram:
Og - uden at vide hvor ofte det er et problem - så ville jeg gøre hvad jeg kunne for at aflede spørgeren, hvis vedkommende bliver ved med at spørge ind til om du nu kan klare tingene. Og ellers trække på skulderen og kalde det et offer for at falde godt til blandt kollegaer. Ville du kunne det?
(Og så ‘nøjes’ med at lukke det ud herinde, for det er ikke for at negligere din holdning at jeg skriver ovenstående. Jeg synes bare det vil rigtig trist hvis du synes det er forkert at være dygtig/god til at falde til arbejdsmæssigt :kys: )
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf LadyFox » 9. dec 2018, 12:58

Folk omkring mig ved godt at jeg har det svært med at komme for sent, og jeg derfor så godt som altid kommer for tidligt, og at det påvirker mig negativt når jeg kommer for sent.

Folk ved dog ikke at det er på tvangstanke-niveau. Hvor højt mit stress niveau er når jeg bare er kommet et par minutter for sent ud af døren, hvor meget det sidder i mig resten af dagen hvis jeg bare er kommet lidt for sent, hvor stor følelsen af at det hele bare vælter er inde i min krop. Hvor meget af min tid jeg bruger på at gå ture fordi jeg er kommet alt for tidligt og ligesom venter på hvornår det er rimeligt at dukke op. At det mere er et symptom end en sjov historie når min ekskæreste snakker om den gang vi kom 3 timer for tidligt i en biograf 3 kilometer væk fordi jeg var i tvivl om hvor lang tid det tog når vi også skulle have en durumrulle på vejen.
3
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf dgd2007 » 9. dec 2018, 22:09

LadyFox skrev:Folk omkring mig ved godt at jeg har det svært med at komme for sent, og jeg derfor så godt som altid kommer for tidligt, og at det påvirker mig negativt når jeg kommer for sent.

Folk ved dog ikke at det er på tvangstanke-niveau. Hvor højt mit stress niveau er når jeg bare er kommet et par minutter for sent ud af døren, hvor meget det sidder i mig resten af dagen hvis jeg bare er kommet lidt for sent, hvor stor følelsen af at det hele bare vælter er inde i min krop. Hvor meget af min tid jeg bruger på at gå ture fordi jeg er kommet alt for tidligt og ligesom venter på hvornår det er rimeligt at dukke op. At det mere er et symptom end en sjov historie når min ekskæreste snakker om den gang vi kom 3 timer for tidligt i en biograf 3 kilometer væk fordi jeg var i tvivl om hvor lang tid det tog når vi også skulle have en durumrulle på vejen.

Bedstemor, is that you? :D
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf sigge » 11. dec 2018, 08:20

Jeg har planer om at sende et "fanbrev" til en Formel1-kører. :blush: Jeg er i gang med et udkast i et Word-dokument, men jeg vil skrive det i hånden, når jeg sender det, for at gøre det mere personligt.
9
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf kidkomb » 14. dec 2018, 08:44

Jeg er lige vågnet fra en drøm, hvor jeg var sammen med min chef.
Han var så sød og blid at jeg bare har lyst til at falde i søvn igen og drømme videre! :genert:

Jeg håber ikke at jeg bliver helt akavet omkring ham næste gang vi er på arbejde sammen :blush:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf lillebjoern » 14. dec 2018, 10:47

Jeg skriver altid alle mine aftaler ned i en fysisk kalender - også ting, jeg allerede har foretaget mig, som jeg har glemt at skrive i kalenderen - så grundigt og detaljeret som muligt, så hvis jeg på et tidspunkt forsvinder/bliver myrdet/kommer ud for en ulykke, så ved politiet præcis hvor jeg har været, hvornår og med hvem. :blush: Det er ikke fordi jeg til daglig går og er bange for at der sker mig frygtelige ting, jeg vil bare så gerne have, at man finder gerningsmanden, hvis nu... :genert: Det skal han/hun ikke slippe godt fra!
8
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Kattefjæs » 14. dec 2018, 12:34

kidkomb skrev:Jeg er lige vågnet fra en drøm, hvor jeg var sammen med min chef.
Han var så sød og blid at jeg bare har lyst til at falde i søvn igen og drømme videre! :genert:

Jeg håber ikke at jeg bliver helt akavet omkring ham næste gang vi er på arbejde sammen :blush:


Sammen i.... Bibelsk forstand? :genert:

Det ville jeg nok have det lidt akavet med :lol:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf kidkomb » 14. dec 2018, 13:45

Kattefjæs skrev:
kidkomb skrev:Jeg er lige vågnet fra en drøm, hvor jeg var sammen med min chef.
Han var så sød og blid at jeg bare har lyst til at falde i søvn igen og drømme videre! :genert:

Jeg håber ikke at jeg bliver helt akavet omkring ham næste gang vi er på arbejde sammen :blush:


Sammen i.... Bibelsk forstand? :genert:

Det ville jeg nok have det lidt akavet med :lol:

Hæh. Jeg er ikke ret akavet om sådan noget generelt. Jeg knalder også andre end min kæreste nu og da (jeg må gerne), så mig går der ingen skår af. Men det kan da godt være at han får et ekstra sødt smil :lol:
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf LadyFox » 14. dec 2018, 15:15

lillebjoern skrev:Jeg skriver altid alle mine aftaler ned i en fysisk kalender - også ting, jeg allerede har foretaget mig, som jeg har glemt at skrive i kalenderen - så grundigt og detaljeret som muligt, så hvis jeg på et tidspunkt forsvinder/bliver myrdet/kommer ud for en ulykke, så ved politiet præcis hvor jeg har været, hvornår og med hvem. :blush: Det er ikke fordi jeg til daglig går og er bange for at der sker mig frygtelige ting, jeg vil bare så gerne have, at man finder gerningsmanden, hvis nu... :genert: Det skal han/hun ikke slippe godt fra!


Jeg har i mange år overvejet at skrive alt om mig der er relevant, vigtigt eller betyder noget ned i verdens tykkeste bog så jeg kan huske hvem jeg er, hvad jeg har oplevet og hvad jeg værdsætter hvis jeg skulle blive dement.
0
...
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf lillebjoern » 14. dec 2018, 15:42

LadyFox skrev:
lillebjoern skrev:Jeg skriver altid alle mine aftaler ned i en fysisk kalender - også ting, jeg allerede har foretaget mig, som jeg har glemt at skrive i kalenderen - så grundigt og detaljeret som muligt, så hvis jeg på et tidspunkt forsvinder/bliver myrdet/kommer ud for en ulykke, så ved politiet præcis hvor jeg har været, hvornår og med hvem. :blush: Det er ikke fordi jeg til daglig går og er bange for at der sker mig frygtelige ting, jeg vil bare så gerne have, at man finder gerningsmanden, hvis nu... :genert: Det skal han/hun ikke slippe godt fra!


Jeg har i mange år overvejet at skrive alt om mig der er relevant, vigtigt eller betyder noget ned i verdens tykkeste bog så jeg kan huske hvem jeg er, hvad jeg har oplevet og hvad jeg værdsætter hvis jeg skulle blive dement.


Ikke en dårlig idé. Det tror jeg sådan set er meget sundt at gøre uanset :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Livets forhold"