Bog om hunde/hundeopdragelse

Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf Pandesteg » 9. nov 2018, 09:20

Jeg tænker på at ønske mig en bog om hunde/hundeopdragelse i julegave. Vi skal have hund til maj næste år. Ved godt jeg kan læse en masse om emnet på nettet, men jeg vil gerne have en bog, hvis der er en, som kan anbefales? :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16074
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf TinaW » 9. nov 2018, 09:51

Hende her har nogle anbefalinger:

https://www.jeanetteshundeskole.dk/hunde/boeger-jeg-anbefaler-at-laese/

Jeg tror, den eneste bog jeg nogensinde har læst om hunde, er "hunden, ulven ved din side".
Men det er mange år siden og jeg kan ærligt talt ikke huske, hvor meget brugbart der var i den.
Ellers er vi bare gået "på gefühl" mht opdragelse og har selvfølgelig gået til hundetræning.
Men jeg ved heller ikke, om vores hunde er specielt godt opdraget, de er ikke super lydige, tigger ved bordet og får lov til at være i møblerne :D
De er dog meget nemme at have med rundt, da de stort set altid er med, bortset fra når jeg er på job.
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf Venus222 » 12. nov 2018, 15:11

Jeg ville starte med det nyeste oplag af Anders Halgrens Alfasyndromet.
Dernæst Turid Rugaas på talefod med hunden, som omhandler hundes sprog, herunder de dæmpende signaler.

Der ud over vil jeg klart anbefale at gå i en vældig stor bue uden om Jan Fenell og Cæcar Milan.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf Misantropen » 12. nov 2018, 15:48

Venus222 skrev:Jeg ville starte med det nyeste oplag af Anders Halgrens Alfasyndromet.
Dernæst Turid Rugaas på talefod med hunden, som omhandler hundes sprog, herunder de dæmpende signaler.

Der ud over vil jeg klart anbefale at gå i en vældig stor bue uden om Jan Fenell og Cæcar Milan.

Der er også en dansk "hundehvisker" ved navn Henrik Ljungström.

Normalt er jeg ligeglad med hvordan folk opdrager deres hunde, så længe hunden ikke bliver kuet og begge er glade/tilfredse med resultatet, men ham her er simpelthen så suspekt! Jeg ved ikke om han har ændret metoder, men engang kunne man fx aflevere sin hund til ham i nogle dage. Den skulle være i en stald/boks og så skulle han nok fikse hvad der nu var galt, men selve træningen/metoden til at løse problemet med fx at være alene hjemme var han meget hemmelighedsfuld omkring. Generelt har han været meget hemmelighedsfuld om sine metoder når folk har spurgt ind til det. Også bare hvis det har været spørgsmål om hvorfor ejeren ikke må være med når hunden skal trænes.. :tie:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf Misantropen » 12. nov 2018, 16:00

Pandesteg skrev:Jeg tænker på at ønske mig en bog om hunde/hundeopdragelse i julegave. Vi skal have hund til maj næste år. Ved godt jeg kan læse en masse om emnet på nettet, men jeg vil gerne have en bog, hvis der er en, som kan anbefales? :)

Ved I hvilken race I skal have?

Og hvilken type bog er du interesseret i, hvis ikke det skal handle om opdragelse?

Jeg har været glad for "Leg med din hund" af Christina Sondermann. Der er mange øvelser med varierende sværhedsgrader, men generelt er de ret overskuelige, for ejeren, og kræver ikke det store udstyr eller megen forberedelse.

Har den type bog interesse eller er det mere racebeskrivelser?
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf LadyFox » 12. nov 2018, 16:19

Enig i dem Venus nævner. Og ellers synes jeg også at Irene Jarnveds bøger har meget godt, og så er de også ret let-læselige.
2
...
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf Skorstenen » 12. nov 2018, 16:22

Jeg synes det er superfint, at du gerne vil gøre det så godt som muligt. Og det er også helt okay at ønske sig en bog om opdragelse.
Hunde er bare ligeså forskellige som vi er, sat på spidsen altså :) Men en bog som er generelt bygget op tænker jeg vil være en rigtig god ide.
Du skal meget hellere ønske dig gavekort til at gå til hvalpetræning - hundetræning. Her er der tid til at både du og din hund kan lære. Og min erfaring er, at der er plads til individualitet.

Men jeg skal selvfølgelig ikke bestemme over din ønskeseddel :lol: Ih, jeg får det til at lyde meget hårdere end jeg mener det - men jeg mener det altså godt :lol:
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf Pandesteg » 12. nov 2018, 17:12

Skorstenen skrev:Jeg synes det er superfint, at du gerne vil gøre det så godt som muligt. Og det er også helt okay at ønske sig en bog om opdragelse.
Hunde er bare ligeså forskellige som vi er, sat på spidsen altså :) Men en bog som er generelt bygget op tænker jeg vil være en rigtig god ide.
Du skal meget hellere ønske dig gavekort til at gå til hvalpetræning - hundetræning. Her er der tid til at både du og din hund kan lære. Og min erfaring er, at der er plads til individualitet.

Men jeg skal selvfølgelig ikke bestemme over din ønskeseddel :lol: Ih, jeg får det til at lyde meget hårdere end jeg mener det - men jeg mener det altså godt :lol:


Haha jeg tager det ikke hårdt overhovedet :kys:

Det jeg ønsker mig er en bog om både need og nice to know når man skaffer sig En hund. Om hundens kropssprog, hvordan man “snakker” med en hund, hvordan man “læser den”, gode øvelser, hvordan man forbereder sit hjem til at gå hund, øver alene-hjemme osv osv. Derfor jeg skriver hunde/hundeopdragelse. For det er lidt af det hele jeg gerne vil læse om :) vi skal også gå til hundetræning men det er jo ikke det vi lige gør på dag 1. Så vi skal og vil jo selvfølgelig ikke kun forlade os på dét.

Er godt klar over at hunde er forskellige - jeg har 8 katte og de er også VIDT forskellige, og dog har de jo altså fællestræk og reaktioner/ting som de gør ens.... tænker man trods alt også må kunne sige det samme om hunde.

Til alle jer andre, tusind tak for bud! Og til dem der spurgte: vi skal have en dansk spids :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf Venus222 » 12. nov 2018, 20:53

Misantropen skrev:
Venus222 skrev:Jeg ville starte med det nyeste oplag af Anders Halgrens Alfasyndromet.
Dernæst Turid Rugaas på talefod med hunden, som omhandler hundes sprog, herunder de dæmpende signaler.

Der ud over vil jeg klart anbefale at gå i en vældig stor bue uden om Jan Fenell og Cæcar Milan.

Der er også en dansk "hundehvisker" ved navn Henrik Ljungström.

Normalt er jeg ligeglad med hvordan folk opdrager deres hunde, så længe hunden ikke bliver kuet og begge er glade/tilfredse med resultatet, men ham her er simpelthen så suspekt! Jeg ved ikke om han har ændret metoder, men engang kunne man fx aflevere sin hund til ham i nogle dage. Den skulle være i en stald/boks og så skulle han nok fikse hvad der nu var galt, men selve træningen/metoden til at løse problemet med fx at være alene hjemme var han meget hemmelighedsfuld omkring. Generelt har han været meget hemmelighedsfuld om sine metoder når folk har spurgt ind til det. Også bare hvis det har været spørgsmål om hvorfor ejeren ikke må være med når hunden skal trænes.. :tie:


Ham havde jeg lykkeligt glemt alt om. Den mand er bimlende gal! :tie: Og han kan i øvrigt ikke forklarer hvorfor han vælger de metoder han gør.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16074
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf TinaW » 13. nov 2018, 07:12

Nu ved jeg ikke, om det er fordi jeg er vokset op med hund, men jeg synes jo de er så nemme at aflæse.
Vores bliver mest påvirkede af os menneskers humør. Er der diskussioner i luften, så er det stensikkert at de alle tre ligger musestille og holder sig væk.
Ellers er de vildt meget "in your face", særligt de to yngste. Som i den grad snører min mand om deres små poter. Og han er fuldstændig uvidende om det.
Men tror egentligt bare de "falder ind" i flokken, forstået på den måde at de er så integreret en del af vores familie, at jeg egentligt ikke spekulerer ret meget på at læse dem og opdrage. De får at vide, når de gør noget de ikke må, får opgaver de så får belønning for at løse og ellers er de der jo bare og får opmærksomhed og kærlighed. Lidt ligesom min mand :D
0
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf Tata » 13. nov 2018, 08:31

Der er nævnt rigtig mange gode hundebøger, Turid Rugaas, Anders Halgren.
Irene jarnveds "Fra hvalp til hund" (læste jeg i ventetiden inden jeg fik Victor), "hunden i hverdagen" af samme forfatter, den sidste er især en god problemløsningsguide/forebyggelse af adfærdsproblemer.
Irene Liljeqvist's e-bog "sjov på turen med din hund" er også virkelig god (hvis man har en hund, der gerne vil trække osv. når man går tur)
Victoria Stillwell har en rigtig god bog om hundesprog "The secret language of dogs,unlocking the canine mind for a happier pet", alle hendes bøger er gode IMO.
1
Timian :lun:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf LadyFox » 13. nov 2018, 14:28

TinaW skrev:Nu ved jeg ikke, om det er fordi jeg er vokset op med hund, men jeg synes jo de er så nemme at aflæse.
Vores bliver mest påvirkede af os menneskers humør. Er der diskussioner i luften, så er det stensikkert at de alle tre ligger musestille og holder sig væk.
Ellers er de vildt meget "in your face", særligt de to yngste. Som i den grad snører min mand om deres små poter. Og han er fuldstændig uvidende om det.
Men tror egentligt bare de "falder ind" i flokken, forstået på den måde at de er så integreret en del af vores familie, at jeg egentligt ikke spekulerer ret meget på at læse dem og opdrage. De får at vide, når de gør noget de ikke må, får opgaver de så får belønning for at løse og ellers er de der jo bare og får opmærksomhed og kærlighed. Lidt ligesom min mand :D


Jeg er vokset op med hunde, og har godt kunne kende det med ikke bruge så meget energi på at spekulerer i hundesprog - fordi jeg kunne jo automatisk læse de mest basale ting, og mine hunde var nogle helt igennem afbalancerede hunde.
Men så fik jeg min sidste hund (og til dels også min nuværende hund) der bestemt manglede selvtillid, og var hvad man ville kalde en problemhund - Hun krævede sindssygt meget energi, og at hele mit liv blev indrettet efter hende, for på trods af at der var noget at arbejde med og bygge videre på så skulle der bare overses det mindste lille signal og så ramlede hele hendes verden. Det endte så også med at hun blev aflivet alt for tidligt.
Der blev jeg virkelig klar over hvor stor en værdi det har at være så stærk så mulig i hundesprog.
Nu ved jeg godt at det jo ikke er meningen at Pandesteg skal have en hund med et skrøbeligt sind, så min historie er jo i og for sig ligegyldig i den sammenhæng, men jeg er kommet frem til at problemhund eller ej, det er guld værd at være ekspert i sine dyrs sprog, og små signaler, og nogle gange kan hunde være svære at læse - selv for erfarende hundemennesker. Jeg tænker hvis man ikke har den store erfaring med at have hund så kan man slippe for at skulle bøvle med en del dårlige vaner ved at have læst godt op på hvad man skal være opmærksom på.
1
...
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16074
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf TinaW » 13. nov 2018, 14:34

LadyFox skrev:
TinaW skrev:Nu ved jeg ikke, om det er fordi jeg er vokset op med hund, men jeg synes jo de er så nemme at aflæse.
Vores bliver mest påvirkede af os menneskers humør. Er der diskussioner i luften, så er det stensikkert at de alle tre ligger musestille og holder sig væk.
Ellers er de vildt meget "in your face", særligt de to yngste. Som i den grad snører min mand om deres små poter. Og han er fuldstændig uvidende om det.
Men tror egentligt bare de "falder ind" i flokken, forstået på den måde at de er så integreret en del af vores familie, at jeg egentligt ikke spekulerer ret meget på at læse dem og opdrage. De får at vide, når de gør noget de ikke må, får opgaver de så får belønning for at løse og ellers er de der jo bare og får opmærksomhed og kærlighed. Lidt ligesom min mand :D


Jeg er vokset op med hunde, og har godt kunne kende det med ikke bruge så meget energi på at spekulerer i hundesprog - fordi jeg kunne jo automatisk læse de mest basale ting, og mine hunde var nogle helt igennem afbalancerede hunde.
Men så fik jeg min sidste hund (og til dels også min nuværende hund) der bestemt manglede selvtillid, og var hvad man ville kalde en problemhund - Hun krævede sindssygt meget energi, og at hele mit liv blev indrettet efter hende, for på trods af at der var noget at arbejde med og bygge videre på så skulle der bare overses det mindste lille signal og så ramlede hele hendes verden. Det endte så også med at hun blev aflivet alt for tidligt.
Der blev jeg virkelig klar over hvor stor en værdi det har at være så stærk så mulig i hundesprog.
Nu ved jeg godt at det jo ikke er meningen at Pandesteg skal have en hund med et skrøbeligt sind, så min historie er jo i og for sig ligegyldig i den sammenhæng, men jeg er kommet frem til at problemhund eller ej, det er guld værd at være ekspert i sine dyrs sprog, og små signaler, og nogle gange kan hunde være svære at læse - selv for erfarende hundemennesker. Jeg tænker hvis man ikke har den store erfaring med at have hund så kan man slippe for at skulle bøvle med en del dårlige vaner ved at have læst godt op på hvad man skal være opmærksom på.


Jeg er slet ikke uenig med dig i, at det er sundt at læse op på så meget som muligt inden anskaffelse. Jeg har skam også læst bøger og søgt på nettet. Er nok bare ret farvet af at have en gammel hund jeg har haft i mange år og kender ud og ind og som jeg derfor ved, hvordan reagerer på alt, samt to små, der selvfølgelig har deres særheder, men alliegvel er ret nemme hunde.
Men man kan som skrevet af en anden, jo ikke læse sig til alt på forhånd, da meget afhænger af den hund, man ender med.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf Misantropen » 13. nov 2018, 20:49

TinaW skrev:
LadyFox skrev:
TinaW skrev:Nu ved jeg ikke, om det er fordi jeg er vokset op med hund, men jeg synes jo de er så nemme at aflæse.
Vores bliver mest påvirkede af os menneskers humør. Er der diskussioner i luften, så er det stensikkert at de alle tre ligger musestille og holder sig væk.
Ellers er de vildt meget "in your face", særligt de to yngste. Som i den grad snører min mand om deres små poter. Og han er fuldstændig uvidende om det.
Men tror egentligt bare de "falder ind" i flokken, forstået på den måde at de er så integreret en del af vores familie, at jeg egentligt ikke spekulerer ret meget på at læse dem og opdrage. De får at vide, når de gør noget de ikke må, får opgaver de så får belønning for at løse og ellers er de der jo bare og får opmærksomhed og kærlighed. Lidt ligesom min mand :D


Jeg er vokset op med hunde, og har godt kunne kende det med ikke bruge så meget energi på at spekulerer i hundesprog - fordi jeg kunne jo automatisk læse de mest basale ting, og mine hunde var nogle helt igennem afbalancerede hunde.
Men så fik jeg min sidste hund (og til dels også min nuværende hund) der bestemt manglede selvtillid, og var hvad man ville kalde en problemhund - Hun krævede sindssygt meget energi, og at hele mit liv blev indrettet efter hende, for på trods af at der var noget at arbejde med og bygge videre på så skulle der bare overses det mindste lille signal og så ramlede hele hendes verden. Det endte så også med at hun blev aflivet alt for tidligt.
Der blev jeg virkelig klar over hvor stor en værdi det har at være så stærk så mulig i hundesprog.
Nu ved jeg godt at det jo ikke er meningen at Pandesteg skal have en hund med et skrøbeligt sind, så min historie er jo i og for sig ligegyldig i den sammenhæng, men jeg er kommet frem til at problemhund eller ej, det er guld værd at være ekspert i sine dyrs sprog, og små signaler, og nogle gange kan hunde være svære at læse - selv for erfarende hundemennesker. Jeg tænker hvis man ikke har den store erfaring med at have hund så kan man slippe for at skulle bøvle med en del dårlige vaner ved at have læst godt op på hvad man skal være opmærksom på.


Jeg er slet ikke uenig med dig i, at det er sundt at læse op på så meget som muligt inden anskaffelse. Jeg har skam også læst bøger og søgt på nettet. Er nok bare ret farvet af at have en gammel hund jeg har haft i mange år og kender ud og ind og som jeg derfor ved, hvordan reagerer på alt, samt to små, der selvfølgelig har deres særheder, men alliegvel er ret nemme hunde.
Men man kan som skrevet af en anden, jo ikke læse sig til alt på forhånd, da meget afhænger af den hund, man ender med.

Jeg er ikke opvokset med hunde og havde minimal erfaring med hunde(udover at de er fantastisk selskab og lignende) da jeg fik min ældste for 11 år siden. Jeg begyndte til lydighedstræning da han var hvalp/unghund og det var mildt sagt en katastrofe pga. inkompetente trænere, trods stedet er et anerkendt et af slagsen. Dengang var der ikke lige så mange meninger, muligheder og så meget viden som i dag, hvilket både er godt og skidt, men hvor kunne mange frustrationer, episoder og dårlig samvittighed dog have været undgået med ordentlig viden og vejledning, af folk der tog udgangspunkt i min hund og mig. Jeg bliver helt ked af at tænke på hvor dum jeg nogle gange var, når jeg nu ved hvor lidt der skulle til for at løse det.

For 6 år siden fik jeg min yngste, og det har selvfølgelig været en fordel at jeg har erfaring fra min ældste hund, men alligevel er der mange situationer jeg ikke ville kunne se med det blotte øje. Man skal jo vide hvad man skal kigge efter når man skal finde ud af om det handler om stress, smerter, sygdom, angst, eller hvad det nu kan være, og ikke mindst hvad man skal reagere på, hvornår og hvor man skal søge hjælp.
2
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Bog om hunde/hundeopdragelse

Indlægaf Venus222 » 13. nov 2018, 23:39

Jeg synes det er en rigtig god ide at læse noget om hunde. Jeg synes vi hundemennesker har en tendens til at fortælle hinanden de samme gamle myter, og derved bliver vi aldrig klogere.
Der er stadigvæk folk, der i ramme alvor, tror at hunden prøver at kravle op af rangstigen, og den derfor skal holdes nede. Ingen har endnu kunne fortælle mig hvad det præcist er der sker, hvis det lykkes hunden at nå toppen af den der stige, men det er åbenbart slemt... :panik:
Man skal åbenbart også kunne tage hundens mad, mens den spiser og knurre den så skal den alfarulles. :ticks:
1

Tilbage til "Kæledyr"