Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 11. nov 2018, 07:18

Bøtte skrev:Jeg bliver altid lidt glad, når jeg læser om andre, hvis børn står tidligt op (men jeg føler virkelig også med jer).
Vi er de eneste blandt alle vores venner med børn, der står så åndsvagt tidligt op.
De fleste kan også lægge til, så hvis de kommer senere i seng, står de senere op. Herhjemme er det jo nærmest modsat, kommer de senere i seng, står de tidligere op. :tie:

Jeg kan virkelig godt forstå dig!

Jeg var i mødregruppe i torsdags og vi var kun tre (pga. sygdom hos de sidste to). Den enes datter havde om natten sovet fra 18-6.30 uden mad og kun lige med enkelte gange hvor hun skulle have sutten. Den andens datter havde sovet fra 22.30-6.30 uden mad og andre opvågninger....

Så bliver man lidt træt, når man selv giver 3 flasker mellem 21 og 06 og desuden skal give sutten og lige trøste osv. flere gange :tie: Misundelse er en grim ting, men hold nu op, hvor er jeg misundelig!!!
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 11. nov 2018, 07:22

Med en søvntyran på 3. år, har jeg helt lært ikke at sammenligne hende med de andre børn.
Sover hun 3 timer i træk er jeg tilfreds. :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 11. nov 2018, 07:31

Sangius skrev:
Mi55y skrev:Jeg vil gerne i gang med at malke ud og fryse ned. Både for at booste produktion i mit venstre bryst, som er lidt sløvt, men også så far og andre på sigt kan passe og give en flaske. Nu bruger jeg jo ammebrikker, hvor mange siger, baby arbejder mere for sagen.

Er der så nogen, der kan anbefale en flaskesut, hvor det ikke bliver for nemt? Hun skulle jo helst ikke ende med at foretrække flasken...


Medela calma flasken skulle være den, med mindst risiko for sutteforvirring.
Men ellers kan far også bare give mælken i kop, hvis I helt vil undgå risikoen - eller hvis hun ikke vil tage flasken. Min nægtede alle flasker :)

Den købte vi - men kan ungen finde ud af det? Næh :rulle:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 11. nov 2018, 07:43

Neenah skrev:
Sangius skrev:
Mi55y skrev:Jeg vil gerne i gang med at malke ud og fryse ned. Både for at booste produktion i mit venstre bryst, som er lidt sløvt, men også så far og andre på sigt kan passe og give en flaske. Nu bruger jeg jo ammebrikker, hvor mange siger, baby arbejder mere for sagen.

Er der så nogen, der kan anbefale en flaskesut, hvor det ikke bliver for nemt? Hun skulle jo helst ikke ende med at foretrække flasken...


Medela calma flasken skulle være den, med mindst risiko for sutteforvirring.
Men ellers kan far også bare give mælken i kop, hvis I helt vil undgå risikoen - eller hvis hun ikke vil tage flasken. Min nægtede alle flasker :)

Den købte vi - men kan ungen finde ud af det? Næh :rulle:


Ja, det er jo det.

Missy - her kan du læse om alle de forskellige suppleringsmetoder, og også det de kalder "paced bottle feeding", som også skulle mindske risikoen for sutteforvirring. Ellers er der en del andre metoder, hvis man som vi har en flaskenægter.
Du kan bare springe hele introen over, hvor de snakker om hvornår supplering er nødvendigt osv - det er ikke det der er gældende her jo :D

https://www.ammenet.dk/wiki/supplering
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 11. nov 2018, 08:27

Hold nu op, hvor tiden går hurtigt her efter jeg er begyndt på job igen :gisp:

Skynder mig hjem hver dag, for at få så meget kvalitetstid med Benjamin som overhovedet muligt, inden han bliver for træt og skal puttes. Heldigvis er han altid glad når han kommer hjem fra dagpleje, så vi har et par gode timer sammen.
Han får ikke andet end ros i dagplejen og trives godt med de andre børn, så det kan næsten ikke blive bedre. Sygdom har vi ikke mærket til endnu, bortset fra en løbende næse lige i øjeblikket..

Men hold nu kæft, hvor er han begyndt at være top-hysterisk, når han ikke får sin vilje. Han skaber sig helt vildt, og kører sig selv op :rulle: - det er kun herhjemme, dagplejemor oplever det ikke. Det bliver nødt til at være en fase, for det er satme belastende :lol:
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 11. nov 2018, 10:54

Nu har jeg bestilt en medela calma, så må vi teste den. Tak for input!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 11. nov 2018, 11:01

T har taget calma flasken fra hun var et par uger. Det er gået fint her. Kan i øvrigt stærkt anbefale en elektrisk brystpumpe.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Æble » 11. nov 2018, 19:52

Shmartiesh skrev:Jeg er lidt i vildrede over den skide tandbørstning seance. Og andet...
J er 14 mdr. Og har haft tænder siden hun var 7 mdr. Tror jeg. Siden dag 1 har hun skreget sig igennem hver eneste tandbørstning.
Samtidig vasker vi hende jo efter hvert måltid i ansigtet. Hun bliver så gal. Nogle gange kun let brok, andre gange skriger hun og kaster sig tilbage i stolen. Det er en meget lang fase det her...
Altså jeg undrer mig over at hun ikke har vænnet sig til det? At det hver dag er ligeså slemt hvis den første gang. Dagplejen siger at det er det samme der. Hun bliver gal når man vil vaske hende i ansigtet.

Også har hun nået en alder hvor hun begynder at ville en masse ting, hun ikke altid må eller kan. Fx at kravle op på en spisebordstol. Hun bliver sur fordi hun fysisk ikke kan. Fjerner man hende fra situationen eller sætter jeg hende op eller hvad er taktikken?


Tror det er meget normal at de ikke gider tørres eller få børstet tænder. Ingen af mine har gidet.

Det går dog ok med tandbørstning. Hin får lov selv at børste lidt og vi kigger i et spejl og åbner munden og finder tænderne. Det tager lidt tid men så går det uden skrig og skrål.

Det samme efter mad, hun får selv lov med en klud inden jeg tørrer hende af.

Når der er ting hun gerne vil så hjælper jeg hende. Hvis hun gerne vil op på en stol så får hun lov. Dels fordi jeg gerne vil bekræfte hende i at hun kan ting og udvikler sig fysisk dels fordi jeg ikke gider at sige nej hele tiden.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24394

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 11. nov 2018, 20:08

Jeg har virkelig problemer med at holde Zoe ordentligt tempereret :trist: hun er generelt set ret varm, mens tæer og fingre er kolde. Hun ammer 10-15 gange i døgnet og ligger gerne hos mig bagefter, og her bliver hun virkelig virkelig varm. I nat har hun haft en kortærmet body uden ben på, og da jeg ammede hende i formiddags var bodyen helt gennemblødt af sved og hun var kold-fugtig på panden (ligesom koldsved når man har feber). Hun er også virkelig varm når hun sover, også når jeg ikke svøber hende. Jeg er faktisk gået bort fra svøb og natdragter med fødder fordi det virker til at hun bliver alt alt alt for varm. På den anden side nytter det ko heller ikke noget at hun ikke har noge der kan varme fingre og tæer bare en lille smule. Jeg kan i hvert fald godt se at ulddragter er nogo, for det vil hun da koge helt i. Men jeg synes sradig at de der dragter med arme og fødder er bedre når hun kommer ud af dynen flere gange i løbet af natten for at spise.

Andre der har erfaringer/tanker omkring varme babyer.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 11. nov 2018, 20:17

Shmartiesh skrev:Jeg er lidt i vildrede over den skide tandbørstning seance. Og andet...
J er 14 mdr. Og har haft tænder siden hun var 7 mdr. Tror jeg. Siden dag 1 har hun skreget sig igennem hver eneste tandbørstning.
Samtidig vasker vi hende jo efter hvert måltid i ansigtet. Hun bliver så gal. Nogle gange kun let brok, andre gange skriger hun og kaster sig tilbage i stolen. Det er en meget lang fase det her...
Altså jeg undrer mig over at hun ikke har vænnet sig til det? At det hver dag er ligeså slemt hvis den første gang. Dagplejen siger at det er det samme der. Hun bliver gal når man vil vaske hende i ansigtet.

Også har hun nået en alder hvor hun begynder at ville en masse ting, hun ikke altid må eller kan. Fx at kravle op på en spisebordstol. Hun bliver sur fordi hun fysisk ikke kan. Fjerner man hende fra situationen eller sætter jeg hende op eller hvad er taktikken?



Jeg har prøvet at lade vores være så deltagende i tingene, som muligt, i forhold til det niveau han er på. F.eks. ved bleskift blev det omkring den alder hans opgave at rejse sig op, åbne skabet, tage en ble ud og række mig den. Det samme med klud efter måltid - han fik lov til at gøre det først/hjælpe med, og hvis det var en engangsklud at smide den i skraldespanden bagefter.

Hvis han gerne vil noget selv, som han ikke fysisk kan endnu, så lader jeg ham prøve og spørger, om jeg skal hjælpe eller vise ham hvordan.
Hvis det er noget man ikke må, fordi det er farligt, så er jeg enten helt tydelig omkring, at det må man bare ikke, under nogen omstændigheder (f.eks. klatre op i en bogreol) eller hvis det handler om noget, man bare ikke må selv (f.eks. gå på trappen), så forsøger jeg så vidt det er muligt at tilbyde, at vi kan gøre det sammen, også selvom jeg ikke lige havde tænkt mig, at vi skulle en tur ned af trappen.
Hvis det er noget, han ikke selv kan komme op på, så vil jeg tilbyde det lille løft, der skal til, for at han selv kan komme op. Og så rose ham for selv at kunne klare det derfra.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 11. nov 2018, 20:36

Moxy-lady skrev:Jeg har virkelig problemer med at holde Zoe ordentligt tempereret :trist: hun er generelt set ret varm, mens tæer og fingre er kolde. Hun ammer 10-15 gange i døgnet og ligger gerne hos mig bagefter, og her bliver hun virkelig virkelig varm. I nat har hun haft en kortærmet body uden ben på, og da jeg ammede hende i formiddags var bodyen helt gennemblødt af sved og hun var kold-fugtig på panden (ligesom koldsved når man har feber). Hun er også virkelig varm når hun sover, også når jeg ikke svøber hende. Jeg er faktisk gået bort fra svøb og natdragter med fødder fordi det virker til at hun bliver alt alt alt for varm. På den anden side nytter det ko heller ikke noget at hun ikke har noge der kan varme fingre og tæer bare en lille smule. Jeg kan i hvert fald godt se at ulddragter er nogo, for det vil hun da koge helt i. Men jeg synes sradig at de der dragter med arme og fødder er bedre når hun kommer ud af dynen flere gange i løbet af natten for at spise.

Andre der har erfaringer/tanker omkring varme babyer.

Små babyer har oftest kolde hænder og fødder, fordi deres blodcirkulation er dårlig til at starte med, så det ville jeg ikke gøre så meget ved.

Uld er godt! Vi har også en meget varm dreng og jeg har købt noget af det tynde uld fra Joha, som han sover i om natten. Han bliver slet ikke svedig og klam på samme måde, fordi uld leder sveden væk fra kroppen og desuden bliver huden ikke kold, når den er fugtig, fordi uld samtidig er varmende. Jeg synes helt klart du skal prøve. Jeg tænkte også, at det ville blive alt alt for varmt, men det er faktisk bedre end ting i bomuld - specielt når han ligger svøbt! Han er stadig varm, men han koger slet ikke og er ikke våd af sved.
https://www.kids-world.dk/joha-body-ae- ... 12357.html
https://www.kids-world.dk/joha-leggings ... 10942.html
Vi har de her to ting (bodyen dog i blå ;) ) og det er altså virkelig lækre ting. Det er helt tyndt og fint. Og så kan uld strække sig ret meget - specielt det rib-strikkede - så selvom det er dyrt, så føles det ikke som penge ud ad vinduet, fordi de kan passe det længe.

Må jeg spørge om noget helt andet? Hvordan går det med din kæreste og alt det? Er du og Zoe ikke blevet udskrevet? Håber det er ok, ellers siger du bare fra.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 11. nov 2018, 20:38

Moxy-lady skrev:Jeg har virkelig problemer med at holde Zoe ordentligt tempereret :trist: hun er generelt set ret varm, mens tæer og fingre er kolde. Hun ammer 10-15 gange i døgnet og ligger gerne hos mig bagefter, og her bliver hun virkelig virkelig varm. I nat har hun haft en kortærmet body uden ben på, og da jeg ammede hende i formiddags var bodyen helt gennemblødt af sved og hun var kold-fugtig på panden (ligesom koldsved når man har feber). Hun er også virkelig varm når hun sover, også når jeg ikke svøber hende. Jeg er faktisk gået bort fra svøb og natdragter med fødder fordi det virker til at hun bliver alt alt alt for varm. På den anden side nytter det ko heller ikke noget at hun ikke har noge der kan varme fingre og tæer bare en lille smule. Jeg kan i hvert fald godt se at ulddragter er nogo, for det vil hun da koge helt i. Men jeg synes sradig at de der dragter med arme og fødder er bedre når hun kommer ud af dynen flere gange i løbet af natten for at spise.

Andre der har erfaringer/tanker omkring varme babyer.


Kolde fingre og tæer er helt normalt hos de små. Deres blodomløb er ikle helt udviklet endnu. Jeg husker det faktisk som at det var et større problem hos min den store som er præmatur end hos den lille, som er født til tiden. Hun svedte også mere under amning. Hun var generelt varmere end den lille, men hun arbejdede også hårdere under amningerne og svedte derfor mere.



Måske heldragter uden noget under kan være løsningen?
0
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bergen » 11. nov 2018, 20:42

Moxy-lady skrev:Jeg har virkelig problemer med at holde Zoe ordentligt tempereret :trist: hun er generelt set ret varm, mens tæer og fingre er kolde. Hun ammer 10-15 gange i døgnet og ligger gerne hos mig bagefter, og her bliver hun virkelig virkelig varm. I nat har hun haft en kortærmet body uden ben på, og da jeg ammede hende i formiddags var bodyen helt gennemblødt af sved og hun var kold-fugtig på panden (ligesom koldsved når man har feber). Hun er også virkelig varm når hun sover, også når jeg ikke svøber hende. Jeg er faktisk gået bort fra svøb og natdragter med fødder fordi det virker til at hun bliver alt alt alt for varm. På den anden side nytter det ko heller ikke noget at hun ikke har noge der kan varme fingre og tæer bare en lille smule. Jeg kan i hvert fald godt se at ulddragter er nogo, for det vil hun da koge helt i. Men jeg synes sradig at de der dragter med arme og fødder er bedre når hun kommer ud af dynen flere gange i løbet af natten for at spise.

Andre der har erfaringer/tanker omkring varme babyer.


Hænder og fødder er normalt hos de små. Det kommer.


Vi har en supervarm pige (på 7 år nu) Jeg har brugt masser uld (ofte uld/silke) til hende gennem årene. Helt fra første vinter.
Det har fungeret bedre end stort set alt andet tøj. Hun sover stadig i en helulddragt fra joha i str 130 og bruger uldundertrøje.
Hun bruger så ikke dyne/tæppe og har aldrig villet have den på.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 11. nov 2018, 22:18

Har I ikke nogle tricks til at lindre hoste? A har hostet siden efterårsferien, og det bliver ikke bedre :mellow:
Havde ham til læge i mandags, men der var ikke noget i hverken hals eller på lungerne.

Han har hele tiden løg under sengen, det plejer at virke, men ikke denne gang.
1
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 12. nov 2018, 08:11

Matilda har valgt at fejre min 30-års fødselsdag med at sove fra 19-7.30 kun afbrudt af et par fodringer :lun:
12

Tilbage til "Forældre"