Gryde med rust

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 7. nov 2018, 08:32

Jeg har købt en gammel støbejernsgryde, som er fuldkommen rusten nede i. Hvordan renser jeg bedst rusten af og gør den fin igen?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Gryde med rust

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. nov 2018, 08:39

For ikke at ridse den, så brug groft salt. Det opløser sig, men er stadig et godt slibemiddel. Det har vi brugt hvis deeet kommet en rustplet eller “nogen” har brændt noget på. Og så olie, olie, olie. Vi har kun støbejern og de får olie hver gang de er vasket op.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 7. nov 2018, 08:41

Altså bare groft salt ned i og så skrubbe med en svamp? Det ville være fantastisk hvis det kunne gøres så enkelt :D Er godt nok i tvivl om den nogensinde bliver en en brugbar gryde igen, men er klar til at gøre forsøget...

Edit: Og hvilken slags olie giver du? Har som regel kun olivenolie på lager...
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Gryde med rust

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. nov 2018, 08:56

Pandesteg skrev:Altså bare groft salt ned i og så skrubbe med en svamp? Det ville være fantastisk hvis det kunne gøres så enkelt :D Er godt nok i tvivl om den nogensinde bliver en en brugbar gryde igen, men er klar til at gøre forsøget...

Edit: Og hvilken slags olie giver du? Har som regel kun olivenolie på lager...


Nej ikke en svamp, den kan ridse. En stor håndfuld groft salt og så køkkenrulle til at køre det rundt. Det virker hver gang her. Med meget rust skal du jo nok gøre det flere gange.

Det er i princippet ligegyldigt hvilken olie, men smagsneutral giver mest mening. Jeg bruger en neutral olivenolie på spray fordi det ligesom er nemmest at det er på spray. Men inden jeg fandt den var bare et bløb raps og køkkenrulle til at køre det rundt.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 7. nov 2018, 09:01

FormerlyKnownAs skrev:
Pandesteg skrev:Altså bare groft salt ned i og så skrubbe med en svamp? Det ville være fantastisk hvis det kunne gøres så enkelt :D Er godt nok i tvivl om den nogensinde bliver en en brugbar gryde igen, men er klar til at gøre forsøget...

Edit: Og hvilken slags olie giver du? Har som regel kun olivenolie på lager...


Nej ikke en svamp, den kan ridse. En stor håndfuld groft salt og så køkkenrulle til at køre det rundt. Det virker hver gang her. Med meget rust skal du jo nok gøre det flere gange.

Det er i princippet ligegyldigt hvilken olie, men smagsneutral giver mest mening. Jeg bruger en neutral olivenolie på spray fordi det ligesom er nemmest at det er på spray. Men inden jeg fandt den var bare et bløb raps og køkkenrulle til at køre det rundt.


Super, tak. Det prøver jeg :gogo:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Gryde med rust

Indlægaf thomassneum » 7. nov 2018, 11:28

Pandesteg skrev:
Super, tak. Det prøver jeg :gogo:


Du kan også forsøge at smøre bunden i Ketchup og lade den stå 24 timer.
Jeg har ikke selv prøvet det, men det skulle være super effektivt på andre redskaber, så som knive. :)
1
Med bov skal man mad lave, men...
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Re: Gryde med rust

Indlægaf Debra1 » 7. nov 2018, 11:48

Da min mand skulle redde vores støbejernsgryde, da brugte han denne fremgangsmåde: http://www.stegogbras.dk/stobejernspande/
1
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Gryde med rust

Indlægaf Neverkont » 7. nov 2018, 13:16

Kommer da lige i tanker om, at jeg engang faldt over denne side: https://www.enhimmelskmundfuld.dk/rensn ... stobejern/

Ofte kan olie også bruges til, at fjerne rust. Det har jeg brugt både på værktøj og fjedre på en gammel dukkevogn.
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 4. dec 2018, 17:59

Nu har jeg prøvet med salt, det tog lidt, men slet ikke nok... det andet link med eddike og vand har jeg afprøvet her til eftermiddag, det ser heller ikke ud til at have gjort alverden af forskel... overvejer at lade den stå med eddikeblandingen til i morgen.
Næste træk er ketchup, men har helt ærligt ikke de store forhåbninger :lol: tror jeg må tage noget slibeværktøj i brug, hvis den nogensinde skal blive brugbar igen.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Gryde med rust

Indlægaf Neverkont » 6. dec 2018, 22:01

Pandesteg skrev:Nu har jeg prøvet med salt, det tog lidt, men slet ikke nok... det andet link med eddike og vand har jeg afprøvet her til eftermiddag, det ser heller ikke ud til at have gjort alverden af forskel... overvejer at lade den stå med eddikeblandingen til i morgen.
Næste træk er ketchup, men har helt ærligt ikke de store forhåbninger :lol: tror jeg må tage noget slibeværktøj i brug, hvis den nogensinde skal blive brugbar igen.


Har du prøvet med olie?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 9. dec 2018, 07:58

Neverkont skrev:
Pandesteg skrev:Nu har jeg prøvet med salt, det tog lidt, men slet ikke nok... det andet link med eddike og vand har jeg afprøvet her til eftermiddag, det ser heller ikke ud til at have gjort alverden af forskel... overvejer at lade den stå med eddikeblandingen til i morgen.
Næste træk er ketchup, men har helt ærligt ikke de store forhåbninger :lol: tror jeg må tage noget slibeværktøj i brug, hvis den nogensinde skal blive brugbar igen.


Har du prøvet med olie?


Nej ikke endnu, hvordan skal jeg gøre?

Ketchup og ståluld tog faktisk en hel masse af rusten, så nu er der helt sikkert håb forude :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Gryde med rust

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 08:34

Falstria skrev:
Neverkont skrev:Kommer da lige i tanker om, at jeg engang faldt over denne side: https://www.enhimmelskmundfuld.dk/rensn ... stobejern/

Ofte kan olie også bruges til, at fjerne rust. Det har jeg brugt både på værktøj og fjedre på en gammel dukkevogn.


Det skal være syrefri olie.


Det har du helt sikkert ret i.

Men da jeg reddede et par gamle dukkevognsfjedre var det med ikke syrefri-olie. ;)
0
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Gryde med rust

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 08:37

Pandesteg skrev:
Neverkont skrev:
Pandesteg skrev:Nu har jeg prøvet med salt, det tog lidt, men slet ikke nok... det andet link med eddike og vand har jeg afprøvet her til eftermiddag, det ser heller ikke ud til at have gjort alverden af forskel... overvejer at lade den stå med eddikeblandingen til i morgen.
Næste træk er ketchup, men har helt ærligt ikke de store forhåbninger :lol: tror jeg må tage noget slibeværktøj i brug, hvis den nogensinde skal blive brugbar igen.


Har du prøvet med olie?


Nej ikke endnu, hvordan skal jeg gøre?

Ketchup og ståluld tog faktisk en hel masse af rusten, så nu er der helt sikkert håb forude :)


Kom noget (syrefri) olie (evt. madolie fra køkkenskabet) på de områder, der er angrebet af rust, lad det stå til næste dag, eller længere, tør det af og se om det har haft en effekt. Hvis det har haft en effekt, men ikke nok, så gentager du bare processen.
1
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Gryde med rust

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 21:06

Falstria skrev:Du brugte vel ikke madolie i den forbindelse? :)

For madolier er syreindholdet lavest i de allermest raffinerede olier (de billigste). Det er ikke den fine jomfru oliveolie man skal bruge.
Så bleg og kedelig en olie som muligt.


Til dukkevognsfjedrene er jeg ret sikker på, at jeg brugte en olie jeg havde fået af min far engang hvor jeg manglede noget at smøre dør-hængsler med, på flasken står der "Castrol EVERYMAN OIL". Det må være 27-28 år siden, og der er stadig en sjat i flasken. :D

Men jeg har flere gange brugt madolie til, at fjerne lette rustangreb.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 09:06

Al rust er nu fjernet fra gryden, men der bliver ved med at være indtrængt snavs i jernet. Når jeg skrubber den, så bliver vandet kulsort i løbet af meget kort tid og det virker ikke rigtig som om det bliver bedre... Er lidt løbet tør for hvordan jeg skal få alt det snavs ud, da jeg efterhånden har brugt ret mange timer på at skrubbe den.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Bolig"