Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf annellaII » 18. okt 2018, 12:58

Wizzze skrev:Det er sjovt som at alle er for solidaritet og fælles løsninger indenfor Danmark, men solidaritet og fælles løsningen på Europæisk plan er djævlen selv :forvirret: :gruble:

Det jeg altid spørger dem der vil forlade EU om, hvad vil du så?

Se på UK, dagen efter brexit afstemningen, så fralagde alle nej sigerne sig ansvaret, for hvordan det faktisk skulle ske, og hvad der skulle komme bagefter, det er overladt til andre at feje stumperne op, og forsøge at bringe UK videre.


Nu har jo både UK og alle andre EU's medlemslande alle eksisteret, inden de blev medlemmer i Unionen, og det vil de jo også viderehen uden et EU-medlemsskab.

Solidaritet og fælles løsninger på Europæisk plan, er næsten umuligt, dertil har medlemslandene alt for forskellige love, kulturer, traditioner (og sprog).
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf Wizzze » 18. okt 2018, 13:45

annellaII skrev:
Wizzze skrev:Det er sjovt som at alle er for solidaritet og fælles løsninger indenfor Danmark, men solidaritet og fælles løsningen på Europæisk plan er djævlen selv :forvirret: :gruble:

Det jeg altid spørger dem der vil forlade EU om, hvad vil du så?

Se på UK, dagen efter brexit afstemningen, så fralagde alle nej sigerne sig ansvaret, for hvordan det faktisk skulle ske, og hvad der skulle komme bagefter, det er overladt til andre at feje stumperne op, og forsøge at bringe UK videre.


Nu har jo både UK og alle andre EU's medlemslande alle eksisteret, inden de blev medlemmer i Unionen, og det vil de jo også viderehen uden et EU-medlemsskab.

Solidaritet og fælles løsninger på Europæisk plan, er næsten umuligt, dertil har medlemslandene alt for forskellige love, kulturer, traditioner (og sprog).


Ja de har alle eksisteret, dog mange i markant anderledes versioner, tænk græsk, spansk og portugisisk diktaturer, og et kommunistisk Østeuropa. Ingen har været så velstående som nu, og som en anden skrev, der har ikke været så lang en fredsperiode i Europa som nu.

Ja det er svært for så mange at blive enige, men det sker, og som verden ser ud nu så kan de problemer og udfordringer vi står overfor kun løses i fællesskab. Tror folk virkelig at stigende verdenshave går uden om Danmark bare vi laver lokale løsninger, tror I en ny flygtningekrise går uden om dk, hvis vi står udenfor, tror folk virkelig at Rusland eller Kina vil opføre sig anderledes overfor DK hvis vi står alene?
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf Artem » 18. okt 2018, 13:54

Lige efter Brexit var jeg helt klar på at følge briterne ud, og synes vi burde have haft en afstemning der.

I dag synes jeg det hele er meget mere mudret. Er ikke blevet mere glad for EU nærmest modsat, og synes netop hele processen med Brexit, udstiller problemerne med EU.
Men omvendt fordi det netop i praksis har været så svært for England at forlade EU, så vil jeg gerne vente og se hvordan det går før vi følger trop.
Omvendt igen, ville det nok gå nemmere med Brexit hvis der nu var nogle flere lande som meldte sig ud.

Helt generelt havde jeg håbet på at Brexit ville blive en øjenåbner for EU, med at befolkningen ikke er med dem, og synes det går alt for hurtigt, hvor det burde rulles tilbage til et handelsfælleskab, frem for endnu mere EU.
7
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf Madam » 18. okt 2018, 14:05

Artem skrev:Lige efter Brexit var jeg helt klar på at følge briterne ud, og synes vi burde have haft en afstemning der.

I dag synes jeg det hele er meget mere mudret. Er ikke blevet mere glad for EU nærmest modsat, og synes netop hele processen med Brexit, udstiller problemerne med EU.
Men omvendt fordi det netop i praksis har været så svært for England at forlade EU, så vil jeg gerne vente og se hvordan det går før vi følger trop.
Omvendt igen, ville det nok gå nemmere med Brexit hvis der nu var nogle flere lande som meldte sig ud.

Helt generelt havde jeg håbet på at Brexit ville blive en øjenåbner for EU, med at befolkningen ikke er med dem, og synes det går alt for hurtigt, hvor det burde rulles tilbage til et handelsfælleskab, frem for endnu mere EU.


EUs intentioner er klare, ved at gøre det så besværligt for briterne så muligt, for tænk nu, hvis flere lande følger trop og melder sig ud. ;)
3
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf thomassneum » 18. okt 2018, 14:15

Madam skrev:
EUs intentioner er klare, ved at gøre det så besværligt for briterne så muligt, for tænk nu, hvis flere lande følger trop og melder sig ud. ;)


Det er vist noget mere kompliceret.
Kan man f.eks. bare trække sig fra investeringsaftaler - og hvem skal så dække UK´s andel?
...
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf LadyFox » 18. okt 2018, 14:16

Jeg ville stemme for at forblive i EU.
0
...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40581

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf Akehurst2 » 18. okt 2018, 14:25

Wizzze skrev:
annellaII skrev:
Wizzze skrev:Det er sjovt som at alle er for solidaritet og fælles løsninger indenfor Danmark, men solidaritet og fælles løsningen på Europæisk plan er djævlen selv :forvirret: :gruble:

Det jeg altid spørger dem der vil forlade EU om, hvad vil du så?

Se på UK, dagen efter brexit afstemningen, så fralagde alle nej sigerne sig ansvaret, for hvordan det faktisk skulle ske, og hvad der skulle komme bagefter, det er overladt til andre at feje stumperne op, og forsøge at bringe UK videre.


Nu har jo både UK og alle andre EU's medlemslande alle eksisteret, inden de blev medlemmer i Unionen, og det vil de jo også viderehen uden et EU-medlemsskab.

Solidaritet og fælles løsninger på Europæisk plan, er næsten umuligt, dertil har medlemslandene alt for forskellige love, kulturer, traditioner (og sprog).


Ja de har alle eksisteret, dog mange i markant anderledes versioner, tænk græsk, spansk og portugisisk diktaturer, og et kommunistisk Østeuropa. Ingen har været så velstående som nu, og som en anden skrev, der har ikke været så lang en fredsperiode i Europa som nu.

Ja det er svært for så mange at blive enige, men det sker, og som verden ser ud nu så kan de problemer og udfordringer vi står overfor kun løses i fællesskab. Tror folk virkelig at stigende verdenshave går uden om Danmark bare vi laver lokale løsninger, tror I en ny flygtningekrise går uden om dk, hvis vi står udenfor, tror folk virkelig at Rusland eller Kina vil opføre sig anderledes overfor DK hvis vi står alene?


Jeg er egentlig enig med dig - bortset fra i det sidste. For det kunne da netop godt tænkes, at de ville opføre sig anderledes overfor os, hvis vi ikke længere var en del af noget større og derfor mere magtfuldt. Bare til det værre.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40581

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf Akehurst2 » 18. okt 2018, 14:30

Artem skrev:Lige efter Brexit var jeg helt klar på at følge briterne ud, og synes vi burde have haft en afstemning der.

I dag synes jeg det hele er meget mere mudret. Er ikke blevet mere glad for EU nærmest modsat, og synes netop hele processen med Brexit, udstiller problemerne med EU.
Men omvendt fordi det netop i praksis har været så svært for England at forlade EU, så vil jeg gerne vente og se hvordan det går før vi følger trop.
Omvendt igen, ville det nok gå nemmere med Brexit hvis der nu var nogle flere lande som meldte sig ud.

Helt generelt havde jeg håbet på at Brexit ville blive en øjenåbner for EU, med at befolkningen ikke er med dem, og synes det går alt for hurtigt, hvor det burde rulles tilbage til et handelsfælleskab, frem for endnu mere EU.


Det er jo netop handelsfælleskabet, der er det gode ved EU, og som gør det så svært at finde en aftale for Brexit.

Ja, det er meget populært at sige, at UK skal ikke få så god en aftale, at det inspirerer andre til at melde sig ud, men mere korrekt er det indre marked et sammenhængende, forpligtende fællesskab, der ikke kan fungere, hvis nogen kun deltager delvist.
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf annellaII » 18. okt 2018, 14:34

thomassneum skrev:
Madam skrev:
EUs intentioner er klare, ved at gøre det så besværligt for briterne så muligt, for tænk nu, hvis flere lande følger trop og melder sig ud. ;)


Det er vist noget mere kompliceret.
Kan man f.eks. bare trække sig fra investeringsaftaler - og hvem skal så dække UK´s andel?
...


Det er fastlagt i Lissabon-traktaten Art. 50.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf Wizzze » 18. okt 2018, 14:44

Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:
annellaII skrev:
Wizzze skrev:Det er sjovt som at alle er for solidaritet og fælles løsninger indenfor Danmark, men solidaritet og fælles løsningen på Europæisk plan er djævlen selv :forvirret: :gruble:

Det jeg altid spørger dem der vil forlade EU om, hvad vil du så?

Se på UK, dagen efter brexit afstemningen, så fralagde alle nej sigerne sig ansvaret, for hvordan det faktisk skulle ske, og hvad der skulle komme bagefter, det er overladt til andre at feje stumperne op, og forsøge at bringe UK videre.


Nu har jo både UK og alle andre EU's medlemslande alle eksisteret, inden de blev medlemmer i Unionen, og det vil de jo også viderehen uden et EU-medlemsskab.

Solidaritet og fælles løsninger på Europæisk plan, er næsten umuligt, dertil har medlemslandene alt for forskellige love, kulturer, traditioner (og sprog).


Ja de har alle eksisteret, dog mange i markant anderledes versioner, tænk græsk, spansk og portugisisk diktaturer, og et kommunistisk Østeuropa. Ingen har været så velstående som nu, og som en anden skrev, der har ikke været så lang en fredsperiode i Europa som nu.

Ja det er svært for så mange at blive enige, men det sker, og som verden ser ud nu så kan de problemer og udfordringer vi står overfor kun løses i fællesskab. Tror folk virkelig at stigende verdenshave går uden om Danmark bare vi laver lokale løsninger, tror I en ny flygtningekrise går uden om dk, hvis vi står udenfor, tror folk virkelig at Rusland eller Kina vil opføre sig anderledes overfor DK hvis vi står alene?


Jeg er egentlig enig med dig - bortset fra i det sidste. For det kunne da netop godt tænkes, at de ville opføre sig anderledes overfor os, hvis vi ikke længere var en del af noget større og derfor mere magtfuldt. Bare til det værre.


Jeg skulle nok have skrevet "pludselig ville opføre sig anderledes og bedre over for DK hvis vi står alene." for det er naivt at tro at de store ikke vil tryne de små, det er små lande som DK der høster fordelen af fællesskaber som EU.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf Tux » 18. okt 2018, 14:55

Madam skrev:
Artem skrev:Lige efter Brexit var jeg helt klar på at følge briterne ud, og synes vi burde have haft en afstemning der.

I dag synes jeg det hele er meget mere mudret. Er ikke blevet mere glad for EU nærmest modsat, og synes netop hele processen med Brexit, udstiller problemerne med EU.
Men omvendt fordi det netop i praksis har været så svært for England at forlade EU, så vil jeg gerne vente og se hvordan det går før vi følger trop.
Omvendt igen, ville det nok gå nemmere med Brexit hvis der nu var nogle flere lande som meldte sig ud.

Helt generelt havde jeg håbet på at Brexit ville blive en øjenåbner for EU, med at befolkningen ikke er med dem, og synes det går alt for hurtigt, hvor det burde rulles tilbage til et handelsfælleskab, frem for endnu mere EU.


EUs intentioner er klare, ved at gøre det så besværligt for briterne så muligt, for tænk nu, hvis flere lande følger trop og melder sig ud. ;)

Egentlig ikke, man vil være ikke (naturligt nok) give briterne alt det som andre får ved at forpligte sig på andre områder. Tag for eksempel grænser mellem Irland og Nordirland, man vil for alt i verden ikke have en egentlig grænse - men man vil ikke være med i det som forpligter den anden vej.

Som er engelsk ordsprog siger. "You cant have the cake and eat it too"
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf Fru Himmelblå » 18. okt 2018, 14:56

Artem skrev:Helt generelt havde jeg håbet på at Brexit ville blive en øjenåbner for EU, med at befolkningen ikke er med dem, og synes det går alt for hurtigt, hvor det burde rulles tilbage til et handelsfælleskab, frem for endnu mere EU.


Men altså, tal for dig selv, ikke? For jeg tror i høj grad, at det handler om hvilken del af samfundet man tilhører og/eller hvor man bor henne, der afgør om man er EU tilhænger. I min omgangskreds er man glødende EU-positivister. Og generelt er tilslutningen til EU stigende, så det er jo ikke fordi, at de europæiske befolkninger ikke støtter op om EU.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf Fru Himmelblå » 18. okt 2018, 15:06

Thomas31 skrev:Sørgeligt med den mangel på respekt for UK. De har været et foregangsland i århundreder. Vi ville ikke eksistere, hvis ikke for dem. Deres demokratiske værdier går 1000 år tilbage. Det vi kalder vestlige værdier er reelt britiske værdier. Resten af EU var kommunister, facister eller nazister indtil sent i sidste uge. Ellrr forsvarsløse småstater. Det gør mere ondt på briter, at se folk uden demokratisk mandat formulere politik. For alle andre er det bare business as usual.

Hele verden forsøger at lære deres sprog, og London er vel den mest globaliserede storby i verden. Og så skal UK kaldes isolationister? Af hvem?
England er det eneste land i EU, der handler mere med Ikke-EU end med EU. De er det eneste land, hvis primære allierede ikke er i EU.

UK er ikke et tilfældigt land, og derfor behøver brexit heller ikke være en katastrofe for hverken EU eller UK. Jeg tror ikke det spreder sig. Der er ikke andre, der tør forlade EU. De bliver i stedet inde, men vil i mange tilfælde bare ignorere kravene. Hvis EU går i opløsning, kommer det til at ske indefra.


Jeg er enig i, at Storbritannien tidligere var en foregangsland, det er jeg ikke sikker på, at de er i så høj grad i dag.

Har lige tjekket op på det og kan se, at det er omtrent 50-50 med Storbritanniens handel med hhv. ikke-EU lande og EU. Det kan sandsynligvis spores tilbage til deres særstatus i form af at være den tidligere suverænt største kolonimagt. Det har klart givet dem en handelsmæssig fordel. Jeg er dog overbevist om, at de vil blive kede af at miste EU som handelspartner. Samtidig er jeg sikker på, at Storbritannien - trods deres EU modvilje - stadig ser EU-landene som deres primære allierede. Ikke mindst på baggrund af geografi.

For de fleste lande, hvis ikke alle, handler det ikke om at turde melde sig ud. Der er ikke opbakning til at melde sig ud af EU. Rigtig mange lande har haft meget synlige gevinster ved at være en del af EU. Og heldigvis har rigtig mange lande været bedre end Storbritannien (og Danmark) til at påpege at de fremskridt man har set bl.a. er sket på grund af EU.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf thomassneum » 19. okt 2018, 06:51

annellaII skrev:
Det er fastlagt i Lissabon-traktaten Art. 50.


Nej det er det ikke.
Her ligger nogle rammer for hvordan man forhandler.

Opnår man ikke enighed, så fremlægger EU sit eget forslag. Accepteres dette ikke, så lukkes EU´s aftaler for UK. (Alles)
Men det vil være et tab for alle... jeg vil dog mene UK bliver den helt store taber.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1518
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Få danskere ønsker at følge briterne ud af EU

Indlægaf Dane » 19. okt 2018, 10:48

Det er lidt træls at flere debattører ensidigt fremhæver EU som årsagen til freden i Europa hvilket i min optik er helt forkert.
NATO medlemskabet er årsagen til freden i Europa hvorimod EU nok mere er ballademageren i klassen.
Optagelsen af Slovenien og Kroatien i fællesskabet og den efterfølgende krig i fd.Jugoslavien var EU absolut ikke uden skyld i.
At NATO også er en fodslæbende organisation så vi tydeligt i samme krig hvor USA skar igennem og greb ind fordi NATO-landene ikke kunne blive enige om en strategi.
Iøvrigt har EU’s rolle omkring freden i Europa været til debat før på netop dette forum.
http://www.debatten.net/forum/viewtopic ... 14c0a295a6
2
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"