Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Summer » 9. okt 2018, 12:28

Antibiotika og penicillin tager jeg altid når lægen har vurderet at dette er nødvendigt.
Smertestillende tager jeg kun hvis jeg ikke kan se en anden udvej, og smerterne ikke er til at holde ud. Men det er yderst sjælendt at jeg tager det. Normalt plejer jeg at løse det med masser af hvile, væske og frisk luft.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14696

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 9. okt 2018, 13:15

Jeg tager antibiotika når lægen anbefaler det. Kan ikke huske hvornår det sidst var, så det er sikkert et godt stykke tid siden.

Smertestillende ignorerer jeg tit lægen ved. Specielt ved smerter i bevægeapparatet. De vil rigtig gerne udskrive ibuprofen, men i forhold til healings/inflammationsprocessen virker det bare selvmodsigende. Så der har jeg et par recepter liggende hjemme som aldrig er blevet brugt. Derudover virker de aldrig for mig alligevel.

Non-mechanical smerter tager jeg kun paracetamol for når jeg ikke kan fungere i hverdagen mere. Jeg har IBS og er vant til stort set daglige smerter, så lidt fra eller til gør ikke den store forskel - og igen, det er sjældent der er en effekt af dem. Hvis jeg fik udskrevet noget stærkere eller et andet præparat der rent faktisk hjalp, så ville jeg dog tage det. Man bliver mentalt og fysisk udmattet af hele tiden at have ondt.

Lige pt. Har jeg fået en recept på codrydamol, som skal tages med ibuprofen. Lægens begrundelse med ibuprofen var at de er gode mod muskelsmerter, men de er anti-inflam og man skal egentlig ikke stoppe inflammationsprocessen, men se on man kan aide den så kroppen reparere hurtigere. Så dem tager jeg ikke.
De smertestillende bliver taget efter behov.

Den gang jeg ikke fik noget søvn overhovedet i en længere periode, blev jeg nægtet af få noget der kunne hjælpe. Det var helt fantastisk :stoned:
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Jedi » 9. okt 2018, 13:51

Bergen skrev:Jeg ser en nation på medicin - fordi er ikke er andre valg. At få en førtidspension eller et flexjob er næsten sværre end vinde i Lotto.

Mennesker, der før havde gået lov at få ro hjemme på en pension/flexjob (eller ubegrænsede dagoenge/kontanthælp/efterløn) får nu en recept på smertestillende medicin og retur på arbejde. No Mercy.

Dér ligger det vanvittige for mig.


Man tager antibiotika, fordi man ikke kan få førtidspension? :-D

Til emnet: Jeg er vant til at have ondt i kroppen stort set hele tiden, og jeg undlader smertestillende, primært pga bivirkningerne på langt sigt og fordi jeg har tilpasset mig.
Hvis jeg får ordineret noget antibiotika, så tager jeg det.
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9550

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf FrøkenM » 9. okt 2018, 15:06

Antibiotika når lægen anbefaler det.

Smertestillende desværre dagligt. En blanding af tradolan, ipren og panodil. Igen på lægens anbefaling for at holde mine smerter nede på et acceptabelt niveau. For mig er det pt. en nødvendighed for at kunne fungere i hverdagen, så det kan ikke være anderledes. Jeg er gået rigtig langt for at undgå det, og hver gang min behandling ændres til det værre, sker det altid efter grundig overvejelse fra både min læge og i nogle tilfælde også min ortopæd.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Kattefjæs » 9. okt 2018, 18:12

Det er vist 12-13 aar siden jeg sidst har faaet antibiotika. Jeg tager det hvis det er noedvendigt - men det er jo laegens vurdering. Sidst var det pga. infektion i forbindelse med en kaebeoperation. Saa det kunne nok ikke rigtig undgaas.

Jeg tager smertestillende hvis jeg har brug for det, fx som febernedsaettende - tog dem fx tidligere paa aaret da jeg blev syg og havde feber i lidt for mange dage. Det er ikke saa tit jeg har brug for dem, men det sker, og saa tager jeg dem da.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Annione » 10. okt 2018, 05:16

Jeg tager en del medicin, men antibiotika tager jeg, når jeg er syg og min læge ordinerer det.

Jeg tager smertestillende mod kroniske nervesmerter, antihistaminer mod allergi (i sæson), astmamedicin både inhalator og tabletter og pt tager jeg også Isotretoin mod acne. Og jeg bliver forøvrigt vaccineret mod birk- og græs allergi.

Jeg har været gennem en hulens masse medicin mod mine nervesmerter, og jeg synes altid hospitalet og nu hovedpineklinikken er meget opmærksomme på dosis og mest effektiv smertedæmpende.

Iprener og panodiler tager jeg sjældent. Har faktisk hørt fra min eks, at en bivirkning af panodiler fx, kan give... hovedpine. Det menes at man har et overforbrug, hvis man tager over 8 tabletter om ugen.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf ExCoastal » 10. okt 2018, 05:32

Jeg kan slet ikke huske, hvornår jeg sidst har fået antibiotika, men jeg har altid taget det, som det er foreskrevet.

Smertestillende...her foretrækker jeg Ibuprofen, jeg har fået recepter på Vicodin/Norco eller hvad de nu hedder. Morfin/Panodil blanding som er yderst effektiv, men det er også skyld i den opiat-epidemi som flyder over USA. De piller gør ingenting euforiserende for mig, men måske tager jeg ikke nok :D Det er nok en god ting.
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Alphilia » 10. okt 2018, 13:52

Jeg tager smertestillende ved behov, samme med anti-biotika.
Derudover tager jeg medicin for en specifik tilstand, det ville jeg gerne undvære, men ikke for prisen af konsekvensen ved ikke at tage det.

Jeg har tidligere været mod influenza vaccine, men i år overgiver jeg mig.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf FruKuk » 10. okt 2018, 17:46

Jeg giver gladeligt mine unger Panodil ved feber eller smerter. Derudover får den lille Flixotide spray om vinteren for astmatisk bronkitis, og den store får antihistaminer, hormoncreme og allergivacciner. Lillebror levede af antibiotika i sine første leveår, hvilket blev en rigtig ond spiral, der først blev brudt, da vi stod en omgang lunge/halstbetændelse igennem uden antibiotika (krævede dog indlæggelse for at sikre, at han ikke blev alt for syg), derefter slap for infektioner i 6 måneder og så sprang antibiotika over til en mellemørebetændelse. Jeg er derfor lidt påpasselig med antibiotika.

Vi voksne tager uden kvaler smertestillende og antibiotika ved behov.
Senest rettet af FruKuk 10. okt 2018, 19:27, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Little_Woman » 11. okt 2018, 01:32

Jeg tager det jeg får anbefalet og udskrevet, jeg har flere kroniske sygdomme som er medicinkrævende og jeg stoler på min egen læges dømmekraft. Jeg bliver også indluenzavaccineret uden at blink pga. ovenstående.

Panodil/ipren tager jeg ved behov, det er ikke tit, så hvis jeg føler det kan hjælpe, så gør jeg det.
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Anilara » 11. okt 2018, 04:09

Jeg har ikke rigtig noget forhold til nogle af delene, da jeg aldrig har taget noget af det.
Eller, tog en ipren da jeg havde pandehulebetændelse for nogle år siden.
Plejer bare at vente til at ting går over af sig selv, men jeg har heller ikke ondt og bliver ikke syg.
Hvis/når jeg en dag gør, tager jeg nok nærmere stilling til det.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf zembra1986 » 11. okt 2018, 13:09

Smertestillende tager jeg som regel den første og/eller anden dag af min menstruation, da jeg som regel har ret ondt der. Det hænder at jeg har en mild menstruation som ikke kræver smertestillende men det er sjældent. Derudover tager jeg sjældent smertestillende, kun hvis jeg har meget ondt i hovedet eller et andet sted. Har jeg bare lidt ondt plejer jeg at drikke lidt mere vand og ellers slappe lidt mere af og vente på det går over.

Antibiotika har jeg ikke fået en eneste gang i løbet af mit 32-årige liv og jeg kan kun forstille mig at tage det hvis det er et spørgsmål om liv eller død, da jeg har læst antibiotika er ret giftigt for det indre øre (ototoxic) og jeg har tinnitus og vil for alt i verden gerne undgå en forværring i dette.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Wizzze » 11. okt 2018, 14:41

Jeg har fået antibiotika en gang de sidste 4-5 år for en bihulebetændelse jeg ellers ikke kunne komme af med, og smertestillende i form af en ipren og en pamol, er måske noget jeg tager hver anden eller tredje måned.
Jeg er nok lidt gammeldags og ret typisk mand, kan jeg undgå lægen så gør jeg det, og skal nok være mere død end levende, eller have afskårne dele før jeg måske kunne overveje at opsøge en vagtlæge/skadestue :genert:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Prosperity74 » 11. okt 2018, 20:12

Jeg døjer rigtig meget med spændings hovedpine og slemme hovedpiner inden og i slutningen af min menstruation. Der tager jeg smertestillende ( Panodil og ibuprofen ). Da jeg fik mine bryster opereret mindre, fik jeg morfin piller med hjem - jeg tog dem ikke, da jeg synes det var lige voldsomt nok med morfin piller og jeg kunne fint klare mig med Panodil. Jeg døjer med irriteret slimsæk i min højre skulder, hvilket kan give en del smerter. Min læge udskrev nogle tramadol ( morfin lignende piller j, men jeg ville ikke have dem
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Dit forhold til medicin især antibiotika/smertestillende

Indlægaf Sangius » 11. okt 2018, 20:19

Wizzze skrev:Jeg har fået antibiotika en gang de sidste 4-5 år for en bihulebetændelse jeg ellers ikke kunne komme af med, og smertestillende i form af en ipren og en pamol, er måske noget jeg tager hver anden eller tredje måned.
Jeg er nok lidt gammeldags og ret typisk mand, kan jeg undgå lægen så gør jeg det, og skal nok være mere død end levende, eller have afskårne dele før jeg måske kunne overveje at opsøge en vagtlæge/skadestue :genert:


Det er, så vidt jeg ved, den primære årsag at mænd lever kortere end kvinder. :genert:
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Livets forhold"