Sagen fra Østerbro

Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16081
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29900

Sagen fra Østerbro

Indlægaf TinaW » 10. okt 2018, 12:17

https://www.bt.dk/krimi/14-arige-marcus-dode-efterladt-pa-badevaerelset-i-en-lejlighed-pa-osterbro

Den sag er så dybt tragisk og hjerteskærende og nu hvor der ikke er så forfærdelig mange år til min søn bliver teenager, så tricker den på en eller anden måde frygten for, at ens barn kommer i det forkerte selskab.
Hvad kan man gøre, ud over at håbe på at have indpodet sunde værdier og måske sørge for, at man f.eks bliver introduceret til en evt. kærestes forældre.
Ikke at det var noget mine forældre blev med de første kærester. De mødte selvfølgelig kæresterne, men da bestemt ikke forældrene.
Da jeg var 14, havde jeg så også alt for travlt med hestene, til overhovedet at skænke drenge en tanke.
Men er det normalt i dag, at ens 14-15 årige barn overnatter ude, flere nætter i træk, uden man er i kontakt?
Jeg kan jo slet ikke følge, at Marcus' forældre tilsyneladende ikke har været i kontakt med deres søn hele lørdagen og i følge det skrevne havde han vel også overnattet ved kæresten om fredagen.
Hvad gør I der har teenagere?
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf Mani » 10. okt 2018, 14:40

Vi har jævnligt vores teenage drenges venner overnattende hele weekenden. Vi har mødt de fleste af forældrene til diverse skolearrangementer, men har ellers ikke kontakt til dem. Jeg går ud fra vennerne selv har kontakt til deres forældre i weekendens løb, hvis der er behov. Det har vi med vores drenge, hvis de overnatter hos andre.

NB. Mine to store er først begyndt at drikke en smule alkohol i slutningen af 9. klasse og den 14 årige har slet ikke lyst til den slags endnu.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16081
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29900

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf TinaW » 10. okt 2018, 15:01

Mani skrev:Vi har jævnligt vores teenage drenges venner overnattende hele weekenden. Vi har mødt de fleste af forældrene til diverse skolearrangementer, men har ellers ikke kontakt til dem. Jeg går ud fra vennerne selv har kontakt til deres forældre i weekendens løb, hvis der er behov. Det har vi med vores drenge, hvis de overnatter hos andre.

NB. Mine to store er først begyndt at drikke en smule alkohol i slutningen af 9. klasse og den 14 årige har slet ikke lyst til den slags endnu.


Det er jo også fint nok, hvis man kender/har mødt forældrene. Det tænker jeg ikke er tilfældet i denne sag, da hans forældre vel så havde grebet ind.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16081
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29900

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf TinaW » 10. okt 2018, 15:51

Trappestige skrev:
TinaW skrev:
Mani skrev:Vi har jævnligt vores teenage drenges venner overnattende hele weekenden. Vi har mødt de fleste af forældrene til diverse skolearrangementer, men har ellers ikke kontakt til dem. Jeg går ud fra vennerne selv har kontakt til deres forældre i weekendens løb, hvis der er behov. Det har vi med vores drenge, hvis de overnatter hos andre.

NB. Mine to store er først begyndt at drikke en smule alkohol i slutningen af 9. klasse og den 14 årige har slet ikke lyst til den slags endnu.


Det er jo også fint nok, hvis man kender/har mødt forældrene. Det tænker jeg ikke er tilfældet i denne sag, da hans forældre vel så havde grebet ind.

Var det ikke noget med at hans mor et par gange havde hentet ham derudefra? Eller var det faren. De vidste i hvert fald godt at hun var skidt selskab.


Ok, så meget havde jeg ikke fået fat i.
Men det er nok svært at forbyde ens barn i den alder, at omgås bestemte personer.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf Misantropen » 10. okt 2018, 16:20

Udover at tro og stole på at man har opdraget sit barn til ikke at træffe dumme beslutninger så er det jo en risiko alle kan havne i, ufrivilligt eller ej. Selvom man ikke selv er er interesseret i fx stoffer kan man jo nemt havne i en situation hvor andre omkring en er. Det sker jo til fester, koncerter og andre uskyldige arrangementer.

I stedet for at lære sine børn om hvad der er rigtigt og forkert tror jeg det er lige så vigtigt at lære dem hvad de gør, hvis de skulle komme i en situation de ikke kan se sig ud af eller fortryder. At de ikke skal være bange eller utrygge ved at sige det til deres forældre eller andre fornuftige voksne.

At gøre noget forbudt behøver ikke være jordens undergang, men jeg kan tydeligt huske hvordan småting med voksne øjne i mit hoved som barn og teenager var det værste der nogensinde kunne ske. Og endnu værre var det at gå med det selv. Den der dårlige samvittighed og frygten for konsekvenser. Det var rædselsfuldt :tie: Men fantastisk at blive beroliget af en voksen og rost for at gå til bekendelse til gengæld.
4
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf Xnaiv » 11. okt 2018, 11:58

Misantropen skrev:Udover at tro og stole på at man har opdraget sit barn til ikke at træffe dumme beslutninger så er det jo en risiko alle kan havne i, ufrivilligt eller ej. Selvom man ikke selv er er interesseret i fx stoffer kan man jo nemt havne i en situation hvor andre omkring en er. Det sker jo til fester, koncerter og andre uskyldige arrangementer.

I stedet for at lære sine børn om hvad der er rigtigt og forkert tror jeg det er lige så vigtigt at lære dem hvad de gør, hvis de skulle komme i en situation de ikke kan se sig ud af eller fortryder. At de ikke skal være bange eller utrygge ved at sige det til deres forældre eller andre fornuftige voksne.

At gøre noget forbudt behøver ikke være jordens undergang, men jeg kan tydeligt huske hvordan småting med voksne øjne i mit hoved som barn og teenager var det værste der nogensinde kunne ske. Og endnu værre var det at gå med det selv. Den der dårlige samvittighed og frygten for konsekvenser. Det var rædselsfuldt :tie: Men fantastisk at blive beroliget af en voksen og rost for at gå til bekendelse til gengæld.


This!! Jeg havde nogle stride teenageår hvor jeg omgik mig meget med folk der tog stoffer. Allerede i en meget tidlig alder så jeg folk tage stoffer. Jeg har selv kun prøvet alkohol og hash (4 gange) og det er helt sikkert min mors fortjeneste at det ikke endte værre. Jeg har altid kunne snakke med min mor om alt, for hun dømte mig nemlig ikke hvis jeg indimellem havde lavet noget mindre klogt.
Senest rettet af Xnaiv 11. okt 2018, 12:01, rettet i alt 1 gang.
2
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf Xnaiv » 11. okt 2018, 12:00

Edit pga stavefejl
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf FruKuk » 11. okt 2018, 14:29

Jeg bilder mig ind, at mine børn ikke vil ende op i lejlighed fyldt med stoffer og metadon-afhængige voksne. Min 14 årige ville aldrig i livet få lov til at feste sig gennem en weekend, og jeg bilder mig ind, at jeg ville opdage det, hvis hun gjorde det alligevel.

Og jeg mener, at man sagtens kan forbyde sin 14 årige ting, og jeg mener også, at man bør. 14 årige er børn med hjerner under ombygning. De skal guides, hjælpes og om nødvendigt forbydes ting, der potentielt er farlige.
5
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf ajnaM » 11. okt 2018, 14:40

Aldrig i livet, om jeg ville acceptere, at min 14-årige dreng opholdt sig hos en misbruger fredag aften. Jeg bilder mig ind, at han aldrig ville vælge en sådan kæreste - men hvis han gjorde, ville jeg som minimum insistere på, at de opholdt sig hos os. Jeg kan heller ikke se mig fri for at ville forsøge at tale ham fra forholdet.

Men aldrig, aldrig, aldrig, om han skulle sidde til en fest hos en metadon-afhængig, som accepterer, at hendes egen 14-årige datter tager hårde stoffer. Det er jo et vanvittigt miljø.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf ajnaM » 11. okt 2018, 14:42

Og selvfølgelig kan man forbyde sin 14-årige ting! I den bedste af alle verdener vil barnet forstå, hvorfor man forbyder noget - men hvis ikke, så kan man stadig godt forbyde dem det. Man er ansvarlig for sit 14-årige barn, så det bør være fuldstændig selvskrevet, at man forbyder sit 14-årige barn at tage hårde stoffer.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf LadyFox » 11. okt 2018, 14:57

ajnaM skrev:Og selvfølgelig kan man forbyde sin 14-årige ting! I den bedste af alle verdener vil barnet forstå, hvorfor man forbyder noget - men hvis ikke, så kan man stadig godt forbyde dem det. Man er ansvarlig for sit 14-årige barn, så det bør være fuldstændig selvskrevet, at man forbyder sit 14-årige barn at tage hårde stoffer.


Ja, men kan forbyde ting. Men, hvordan kan man sikre sig 100% at de ikke bryder forbuddet? Det er jo der at det bliver svært.
0
...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf icelady » 11. okt 2018, 15:02

Du kan ikke gøre så meget andet end at tro og håbe, du har fået banket nogle gode værdier, logik og selvstændighed ind i den unge.

Og også lært det at det er ok at sige fra, og hvad man kan gøre, for at slippe væk fra/slippe for noget, man ikke er tryg ved.


Så snart den unge er udenfor ens dør, kan de unge gøre hvad de vil, uanset hvad man har lært dem. De kan bukke under for gruppepres, blive lokket af sprut, etc etc.


Man kan selvfølgelig godt forbyde ens barn at komme et sted, hvor man ved der bruges/handles stoffer; men om ens forbud bliver overholdt er jo langt fra sikkert.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf ajnaM » 11. okt 2018, 15:20

LadyFox skrev:
ajnaM skrev:Og selvfølgelig kan man forbyde sin 14-årige ting! I den bedste af alle verdener vil barnet forstå, hvorfor man forbyder noget - men hvis ikke, så kan man stadig godt forbyde dem det. Man er ansvarlig for sit 14-årige barn, så det bør være fuldstændig selvskrevet, at man forbyder sit 14-årige barn at tage hårde stoffer.


Ja, men kan forbyde ting. Men, hvordan kan man sikre sig 100% at de ikke bryder forbuddet? Det er jo der at det bliver svært.


Selvfølgelig kan man ikke det. Men det er ikke ensbetydende med, at man ikke skal gøre forsøget.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf hotlips » 11. okt 2018, 15:43

Jeg kan slet ikke se hvorfor man ikke skulle kunne forbyde en på 14 noget, børn er ikke ret store før det man forbyder dem ikke kan gennemføres ved tvang, så det handler langt hen ad vejen om at de er overbevist nok om at det er en god idé at høre efter til at de efterkommer det.

Tænk hvis man skulle gå og tvinge dem til ikke at løbe ud på vejen, til ikke at fylde lommerne i butikker, ikke slå løs på fremmede eller 1000 andre ting. Så er der tider hvor de ikke hører efter eller synes de ved bedre, men de fleste nogenlunde normale og velfungerende børn tager det dog ret alvorligt at få et forbud og også når de er 14 år.

Min mening er at alle de voksne der sidder brug af stoffer overhørigt har et ansvar for at den slags kan ske, jeg har selv utallige gange været ude for folk der var fuldstændig måbende over at jeg ikke vil have noget med stoffer at gøre overhovedet, det er alt, alt for accepteret og anset for at være almindeligt nogen steder og det er det jo i kraft af at de der ikke selv tager det er nogle kyllinger der ikke tør slå i bordet af frygt for at de selv får en smule ballade,jeg har utallige gange været dybt rystet over hvor normalt nogen mennesker tillader det at være i deres tilværelse.

Det er helt sikkert en ekstrem situation med en lejlighed hvor der bliver røget hash og taget stoffer i et omfang så en på 12 bliver sendt hjem fordi han er for skæv, og der må have været nogen der har ladet det være, hvis min 12 årige kom skæv hjem så ville jeg utvivlsomt melde det til politiet, kommunen, skrive i lokaksprøjten og lægge billeder af huset ud på Facebook og så flytte til den anden ende af landet, for selvom man kan have sine anelser om hvem der er skidt selskab så har en normalt fungerede familie ikke en chance for at vide at det der er en del af et ret ekstremt misbrugermiljø.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Sagen fra Østerbro

Indlægaf Sof » 11. okt 2018, 17:36

Mine forældre snakkede aldrig ned nogen af os, om sådan noget. De stolede på os, nok også for meget.

Da jeg var 14 havde jeg min nummer 2 seriøse kæreste, han var 18 og vi var kærester i næsten 2 år. Det vidste de intet om, det er først inden for de sidste par år, at jeg selv har spurgt om de virkelig ikke havde nogen ide om hvad jeg lavede eller hvor jeg var henne, når de ikke så mig hele weekenden. Som jeg husker det, så bestod mine løgne udelukkende af “jeg sover henne hos Bettina” og så dagen efter “mig og Bettina er taget hen til Simone, er det ok hvis vi bliver her og sover?”.

I dag er jeg overbevist om at han var skingrende psykopat, han sniffede coke nærmest dagligt og i weekenden slæbte han mig med rundt steder hvor andre festlige stoffer blev taget. Jeg var helt og aldeles teenageforelsket og alt hvad han gjorde var super-duper. Begge hans forældre var af den type som nogen nok vil kalde “velfungerende” alkoholikere, dem med gode jobs og en rimelig fancy livsstil, men som nok drak rigeligt med rødvin og cocktails før og efter arbejde “for at slappe af” eller hvad end en undskyldning nu kunne være.

Hvis mine forældre havde vist bare en del af det, så havde de spærret mig inde på mit værelse til jeg blev 30. Som minimum havde de i hvert fald forsøgt sig med forbud.

Jeg er på en måde ret stolt over at jeg aldrig gav efter for hans og vennernes lokkeri, og i dag stadig ikke engang har prøvet at ryge en cigaret. Så fornuftig var jeg trods alt. Havde de ramt mig på den rigtige (eller forkerte) dag, er det ikke til at sige hvordan det var endt.
Jeg håber, håber, håber at det aldrig bliver relevant med min søn. Har det generelt meget svært med druk og stoffer.
0

Tilbage til "Forældre"