Begraves eller brændes?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Sangius » 21. sep 2018, 07:39

Misantropen skrev:
HerErJeg skrev:Det der med ikke at efterkomme ønsker... Det kan vel ikke være rimeligt at pengene skal være øremærkede på låst konto og alt muligt, hvis der ellers er nok at tage af? Hvis jeg efterlader 200.000 kr i dag i kontanter, en bil skal sælges osv., og så er det så arven som er tilbage.
Hvis jeg så ønsker mig en stor sten, en stor gravplads og alt det fine, så regner jeg da med at det opfyldes, når man reelt kan bruge af de midler jeg efterlader, også selv pengene ikke er øremærket til det.
Jeg ville da blive skuffet hvis arvingerne tænker at der så bliver mindre til deres egne lommer og derfor sparer sig til billigste løsning.

Hvis jeg intet efterlader, og efterladte selv afholder udgiften af egen lomme, så kan det være en anden snak om hvad man kan forvente.

Nej, det burde det ikke, men det sker jo at folk bliver som grådige gribbe når de lugter penge så nogle gange er man nok desværre nødt til at tage højde for den mulige situation og få betalt og dokumentetet sine ønsker, hvis det er vigtigt for en at ceremoni og begravelse/bisættelse bliver på en bestemt måde.


Jeg er ikke en grådig grib, og er egentlig slet ikke interesseret i at arve noget fra nogen. Men det ville stadig give mig de vildeste ticks at bruge 50.000 kroner på en begravelse, en sten, et gravsted og pasning, hvis ingen sf de efterladte er interesseret i det.
For mig virker det som et kæmpe spild af penge til ingen verdens nytte.
Men jeg tror virkelig også jeg er enormt pragmatisk anlagt omkring døden.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2018, 08:07

DenBruneMunk skrev:Kan det være sådan her omkring urnenedsættelse?

Når personen har valgt de ukendtes gravsted, så er det et fravalg fra den døde, at der ikke er folk som kender personens grav, og personen får sin fred.
Når personen har fået et gravsted med sten, så får nærmeste muligheden for at være tilstede.

Så mon ikke der tales om forskellige forhold, jeg talte i hvert fald ukendtes grav oprindeligt, og det lyder da meget rigtigt, og nok også hvis det er den afdødes ønske.


Det har i hvert fald ikke været filosofien i min familie, hvor alle fire bedsteforældre ligger på de ukendtes.
For dem handlede det om, at de efterladte ingen forpligtelser skulle have. Det var ikke vigtigt nok for afdøde at have et personligt gravsted, til at vi efterladte skulle pålægges at vedligeholde det eller betale andre for at gøre det.

Min farfar havde oplevet en masse konflikt om sin første kones gravsted, og det var han meget farvet af, siger min far. Min sønderjyske mormor og morfar var bevidste om, at alle nære pårørende boede i København og syntes ikke, at vi skulle bruge tid på vedligehold, hvis vi en dag kom forbi Sønderborg.

Vi måtte gerne kende graven forstået som de bede med fællesmonument, hvor mine bedsteforældre ligger.

Jeg synes i øvrigt, at det er fint, at urnenedsættelse med deltagelse ikke er en mulighed på de ukendtes. Både af den grund, du nævner, og fordi jeg tror, at det for nogle pårørende vil være svært evt. at blive knyttet til en særlig plet græs, som man ingen officiel "ret" har til. En fællesgrav må i mine øjne forblive en fællesgrav.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 08:10

Sangius skrev:
Misantropen skrev:
HerErJeg skrev:Det der med ikke at efterkomme ønsker... Det kan vel ikke være rimeligt at pengene skal være øremærkede på låst konto og alt muligt, hvis der ellers er nok at tage af? Hvis jeg efterlader 200.000 kr i dag i kontanter, en bil skal sælges osv., og så er det så arven som er tilbage.
Hvis jeg så ønsker mig en stor sten, en stor gravplads og alt det fine, så regner jeg da med at det opfyldes, når man reelt kan bruge af de midler jeg efterlader, også selv pengene ikke er øremærket til det.
Jeg ville da blive skuffet hvis arvingerne tænker at der så bliver mindre til deres egne lommer og derfor sparer sig til billigste løsning.

Hvis jeg intet efterlader, og efterladte selv afholder udgiften af egen lomme, så kan det være en anden snak om hvad man kan forvente.

Nej, det burde det ikke, men det sker jo at folk bliver som grådige gribbe når de lugter penge så nogle gange er man nok desværre nødt til at tage højde for den mulige situation og få betalt og dokumentetet sine ønsker, hvis det er vigtigt for en at ceremoni og begravelse/bisættelse bliver på en bestemt måde.


Jeg er ikke en grådig grib, og er egentlig slet ikke interesseret i at arve noget fra nogen. Men det ville stadig give mig de vildeste ticks at bruge 50.000 kroner på en begravelse, en sten, et gravsted og pasning, hvis ingen sf de efterladte er interesseret i det.
For mig virker det som et kæmpe spild af penge til ingen verdens nytte.
Men jeg tror virkelig også jeg er enormt pragmatisk anlagt omkring døden.

Jeg har ikke skrevet du er en grådig grib? :)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Sangius » 21. sep 2018, 08:16

Misantropen skrev:
Sangius skrev:
Misantropen skrev:
HerErJeg skrev:Det der med ikke at efterkomme ønsker... Det kan vel ikke være rimeligt at pengene skal være øremærkede på låst konto og alt muligt, hvis der ellers er nok at tage af? Hvis jeg efterlader 200.000 kr i dag i kontanter, en bil skal sælges osv., og så er det så arven som er tilbage.
Hvis jeg så ønsker mig en stor sten, en stor gravplads og alt det fine, så regner jeg da med at det opfyldes, når man reelt kan bruge af de midler jeg efterlader, også selv pengene ikke er øremærket til det.
Jeg ville da blive skuffet hvis arvingerne tænker at der så bliver mindre til deres egne lommer og derfor sparer sig til billigste løsning.

Hvis jeg intet efterlader, og efterladte selv afholder udgiften af egen lomme, så kan det være en anden snak om hvad man kan forvente.

Nej, det burde det ikke, men det sker jo at folk bliver som grådige gribbe når de lugter penge så nogle gange er man nok desværre nødt til at tage højde for den mulige situation og få betalt og dokumentetet sine ønsker, hvis det er vigtigt for en at ceremoni og begravelse/bisættelse bliver på en bestemt måde.


Jeg er ikke en grådig grib, og er egentlig slet ikke interesseret i at arve noget fra nogen. Men det ville stadig give mig de vildeste ticks at bruge 50.000 kroner på en begravelse, en sten, et gravsted og pasning, hvis ingen sf de efterladte er interesseret i det.
For mig virker det som et kæmpe spild af penge til ingen verdens nytte.
Men jeg tror virkelig også jeg er enormt pragmatisk anlagt omkring døden.

Jeg har ikke skrevet du er en grådig grib? :)


Nårh nej nej, det var ikke ment som at jeg tog det personligt :D

Men bare at jeg muligvis godt kunne finde på ikke at bruge den efterladtes penge på en begravelse, hvis ingen af de efterladte havde interesse i det.
Så skulle det virkelig kun være fordi jeg var blevet bedt direkte om det, og havde lovet. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. sep 2018, 08:39

DetSorteCirkus skrev:
DenBruneMunk skrev:Kan det være sådan her omkring urnenedsættelse?

Når personen har valgt de ukendtes gravsted, så er det et fravalg fra den døde, at der ikke er folk som kender personens grav, og personen får sin fred.
Når personen har fået et gravsted med sten, så får nærmeste muligheden for at være tilstede.

Så mon ikke der tales om forskellige forhold, jeg talte i hvert fald ukendtes grav oprindeligt, og det lyder da meget rigtigt, og nok også hvis det er den afdødes ønske.


Det har i hvert fald ikke været filosofien i min familie, hvor alle fire bedsteforældre ligger på de ukendtes.
For dem handlede det om, at de efterladte ingen forpligtelser skulle have. Det var ikke vigtigt nok for afdøde at have et personligt gravsted, til at vi efterladte skulle pålægges at vedligeholde det eller betale andre for at gøre det.

Helt enig, og det betegner jeg også som fred, der er ingen som kommer derud(på et bestemt sted), ingen penge efter døden, ingen forpligtelse, og sidst ro omkring urnen som person, dog nok ikke som gravsted for der er mange som kommer og sætter blomster på anlagt sted til dem, ikke på græsset som jeg har erfaring med.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 09:18

Sangius skrev:
Misantropen skrev:Jeg har ikke skrevet du er en grådig grib? :)


Nårh nej nej, det var ikke ment som at jeg tog det personligt :D

Men bare at jeg muligvis godt kunne finde på ikke at bruge den efterladtes penge på en begravelse, hvis ingen af de efterladte havde interesse i det.
Så skulle det virkelig kun være fordi jeg var blevet bedt direkte om det, og havde lovet. :)

Godt godt :D

Det var heller ikke ment sådan.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf zembra1986 » 21. sep 2018, 11:03

1234 skrev:
DetSorteCirkus skrev:]

Og omvendt kom det bag på mig, at det var noget, som nogle valgte til, fordi man i min familie bruger bisættelse + De Ukendtes.
Jeg tror virkelig, at meget på det her område afhænger af, hvad man selv har været til af ceremonier, og om noget har været fremherskende.

.


Jeg tror virkelig også der er meget forskel på familiers traditioner. I min familie synger man den døde ud, hvis de er døde derhjemme.
Altså man mødes den dag de døde, ser den den afdøde og siger farvel, hvorefter man bærer personen ud mens man synger.
Det er faktisk ligeså vigtig som selve begravelse og jeg er selv ret svær ved indse at personen er død, hvis ikke jeg har været med til den del af processen. Jeg er den dag i dag stadig ked af jeg ikke nåede med til at synge min bedstemor ud :(

Det er tilgengæld en tradition de færrest andre praktisere eller har hørt om.


Det gjorde vi også med min mormor, da hun døde på plejehjemmet. Og vi var der så ved urnenedsættelse også.
0
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Petrix » 21. sep 2018, 13:33

Jeg regner med at blive smidt på genbrug
0
27102021
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf LadyFox » 21. sep 2018, 19:31

Jeg vil begraves, og have den fineste gravplads med en fantastisk (og personlig) sten, som hvis jeg kunne betale for gravpladsen i hundredevis af år så ville det være perfekt.

Og hvorfor? Fordi jeg muligvis er Københavns mest trofaste kirkegårdsgænger, og jeg elsker den tidsrejse det er at gå rundt på kirkegårdende og se de forskellige grave fra forskellige tider og forskellige kulture. Jeg synes det er både hyggeligt og fascinerende og så elsker jeg at gå og spekulere på hvem de forskellige mennesker mon var. Det vil jeg gerne bidrage til.

Da jeg ikke får nogle efterkommere så er det jo noget jeg selv skulle betale, og jeg ved ikke lige hvordan man får arrangeret sådan noget når der ikke er nogle at tildele ansvaret efter min død.
1
...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf Artem » 21. sep 2018, 19:48

Jeg ville da foretrække at blive brændt.
Men når jeg er død er jeg jo ligeglad, og hvis man kunne finde en bedre måde at bruge døde mennesker på går jeg ind for det.
Feks finder jeg det skørt at man ikke må bruge overskudsvarmen fra et krematorium til fjernvarme.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf LadyFox » 21. sep 2018, 19:50

Lathyrus skrev:
LadyFox skrev:Jeg vil begraves, og have den fineste gravplads med en fantastisk (og personlig) sten, som hvis jeg kunne betale for gravpladsen i hundredevis af år så ville det være perfekt.

Og hvorfor? Fordi jeg muligvis er Københavns mest trofaste kirkegårdsgænger, og jeg elsker den tidsrejse det er at gå rundt på kirkegårdende og se de forskellige grave fra forskellige tider og forskellige kulture. Jeg synes det er både hyggeligt og fascinerende og så elsker jeg at gå og spekulere på hvem de forskellige mennesker mon var. Det vil jeg gerne bidrage til.

Da jeg ikke får nogle efterkommere så er det jo noget jeg selv skulle betale, og jeg ved ikke lige hvordan man får arrangeret sådan noget når der ikke er nogle at tildele ansvaret efter min død.


Kan du ikke lave en opsparing og hyre en advokat til at bestyre den konto og efterkomme dine ønsker?

Muligvis :) Jeg har ikke undersøgt det, så det er derfor jeg ikke ved det. Men det er jo nok muligt, hvis jeg efterlader mig penge nok.
0
...
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf godtnavn » 22. sep 2018, 03:34

Synes det er en mærkelig diskussion om man SKAL komme til urnenedsættelsen, altså selvfølgelig SKAL man ikke det, ligesom man ikke SKAL komme til en bisættelse, begge ting gør man vel hvis man har lyst? Jeg kender dog endnu ingen der ikke har haft lyst til at være der når deres nære kom i jorden, så at møde op til urnenedsættelse ville for mig være lige så naturligt som at komme til bisættelsen, men selvfølgelig er alting valgfrit :)

Jeg ved sgu ikke hvad jeg vil, uanset hvad der vælges så er jeg død og nok temmelig ligeglad så jeg tænker de efterladte skal gøre hvad de føler for. De ved at jeg er ligeglad så de vil ikke være bange for at vælge forkert :)
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf TomKah » 22. sep 2018, 05:53

Jeg har læst tråden med en vis form for fascination. Jeg var slet ikke klar over at det var noget man kunne gå op i. Jeg troede det var meget drevet af traditioner i den enkelte familie.
Hvordan får man den idet at overveje frysetørring? Hel? Hvorfor?

I min familie bruger vi bisættelse og ukendt gravsted (dvs ingen deltagelse i urnenedsættelsen). Det er fint for mig.
I min mands familie har de urnegravsted og der deltager man i nedsættelsen.
I hele mit liv har jeg kun været til en enkelt begravelse.
0
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf fisken80 » 22. sep 2018, 06:16

Artem skrev:Jeg ville da foretrække at blive brændt.
Men når jeg er død er jeg jo ligeglad, og hvis man kunne finde en bedre måde at bruge døde mennesker på går jeg ind for det.
Feks finder jeg det skørt at man ikke må bruge overskudsvarmen fra et krematorium til fjernvarme.


Det må man da også. Det har man gjort siden 2012 her i Odense.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Begraves eller brændes?

Indlægaf zembra1986 » 22. sep 2018, 11:59

TomKah skrev:Jeg har læst tråden med en vis form for fascination. Jeg var slet ikke klar over at det var noget man kunne gå op i. Jeg troede det var meget drevet af traditioner i den enkelte familie.
Hvordan får man den idet at overveje frysetørring? Hel? Hvorfor?

I min familie bruger vi bisættelse og ukendt gravsted (dvs ingen deltagelse i urnenedsættelsen). Det er fint for mig.
I min mands familie har de urnegravsted og der deltager man i nedsættelsen.
I hele mit liv har jeg kun været til en enkelt begravelse.



Jeg skrev om frysetørring og jeg skrev også hvorfor jeg evt. ville frysetørres, og ja selvfølgelig hel :D. Jeg får ingen børn, så det er ikke noget, nogen familie skal forholde sig til.
0

Tilbage til "Livets forhold"