Partråden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Partråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. sep 2018, 12:29

AgentPixie skrev:Jeg synes nu ikke det er penge ud af vinduet, at bo til leje. Man får trods alt et hjem og andre mennesker vedligeholder det udvendige, samt sørger for at fast inventar, el, vand osv virker.


Der er selvfølgelig nogle ting man ikke skal tænke over på samme niveau.
Men det er jo ikke fordi folk i såvel ejerbolig som lejebolig har vvs'er, elektriker m.m. rendende hele tiden.
Forskellen er bare at som lejetager der betaler man for "risikoen" i huslejen, som ejer ved man at man skal ha en buffer til uforudsete ting.
Men som husejer kan man også forsikre sig ud af en del, min forsikring dækker glas, kumme, skjulte rør og stikledninger, elinstallationer m.m.

Og det uforudsete er ikke noget jeg i mine 14 år som boligejer har smidt særligt mange penge efter.

Men alt i alt er det vel en temperamentssag :D
Jeg hører ihvertfald til i kategorien, der tænker/føler at jeg spildte mine penge på at bo til leje.
Nu er lejeboliger ikke noget der hænger på træerne i min by, og det ville også være dyrere for mig at bo til leje i en bolig der ville være halv størrelse af min nuværende, med børn der skulle dele værelser etc.
Jeg ligger kontakt kr. 9000 for min bolig hver måned (ejendomsskat, forsikring, afdrag realkredit, afdrag på et privat lån fra min mor) og af disse er 5000 kr reduktion i gæld = friværdi. Havde jeg ikke gæld i boligen ville den koste mig 15.000 kr/år. Men der når jeg til om 29 år :D
Samtidig ville jeg ved et salg i dag stå med ca. 500.000 kr i hånden.


Jeg er iøvrigt alene voksen om hus og have, - dog med peirodisk hjælp fra min far.
Rengøring betaler jeg mig fra i perioder, når jeg ikke synes jeg har tid og overskud. Ungerne inddrages efter behov.
Alt i alt går det fint med at holde styr og orden på det hele, selvom plænen da kan blive lidt langhåret indimellem :D
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Partråden

Indlægaf Zombie » 16. sep 2018, 12:43

1234 skrev:
Zombie skrev:
AgentPixie skrev:
1234 skrev:
AgentPixie skrev:Vi værdsætter virkelig også at bo i en boligforening, hvor andre mennesker står for vedligehold af bygningen. Vi bor på 70 kvm med et barn på 14 måneder, og jeg synes det er rart at have tid til barnet, samtidig med at en grundig rengøring og oprydning kun tager 30-60 minutter.
Vi har så heller ikke tid til at skulle passe et hus og have, så det har aldrig været relevant for os. Men jeg kan bestemt godt forstå hvorfor andre mennesker vælger det. Jeg gad godt kunne kyle barnet ud i en sandkasse, uden vi skal med :deer:

30-60 min :nerve: Vi må gøre noget helt forkert jeg kan kun lave en overfladisk rengøring på den tid og vi har den samme mængde plads. Og vi endda en halvtom lejlighed efter de flestes mening.

Det er også noget der har taget år at lære :lol: Jeg gør bare tingene systematisk og i en bestemt rækkefølge, det sparer jeg enormt meget tid på.


Jeg ordner mit hjem hver aften således, at fik jeg besøg med 5-10 minutters varsel, ville det være besøgsværdigt, og en grundig rengøring tager max 60 min.

Men når køkken og bad holdes jævnt og der støvsuges 2 x ugentlig, og vaskes gulv 1 x ugentlig, så er det også meget nemmere end hvis der virkelig skal skrubbes.


Altså jeg kan også gøre vores hjem besøgværdigt på meget kort tid, men jeg gør nu ikke alle de ting hver uge og det kommer jeg heller aldrig til. Hos os ville det være total spild fx at vaske gulv hver uge.

Men rengøring lægger også ekstremt langt nede på vores prioriteringsliste. Da jeg var aupair synes jeg også det var skørt, at der kom en rengøringsdame hver onsdag og gjorde rent. Der var meget sjældent noget reelt at gøre rent, men så kunne hun jo heldigvis stryge alt deres tøj :lol:


Vi har hund og min kæreste har astma. Så jeg vil gerne holde pels og skidt nede.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Partråden

Indlægaf Anilara » 16. sep 2018, 13:03

Det er ikke penge ud af vinduet at bo til leje.
Men de fleste, antager jeg, skelner mellem to scenarier;
At give penge for tag over hovedet, som man ikke ser igen, eller, at give penge for tag over hovedet, som samtidig fungerer som en opspareing og derfor ikke forsvinder. Og på den måde kan man sagtens sige, at penge man giver til leje "forsvinder" og penge man giver ved at eje gemmes, og hvis man er heldig, forøges de.
Det er vel logik.

Jeg ville i højere grad føle at 5000 for husleje røg ud af vinduet hvis jeg aldrig så dem igen, end hvis de blev en opsparing, når produktet (tag over hovedet) er det samme.
2
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16229
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1407
Likede indlæg: 30209

Re: Partråden

Indlægaf TinaW » 16. sep 2018, 13:17

Min stakkels mand følte sig vist noget magtesløs i går. Jeg var rigtig ked af det og han sidder jo ude på skibet og kan ikke gøre så meget andet, end at lægge øre til. Jeg ved han har det bedst, når han kan fikse tingene, men sorg fikses ikke bare lige sådan og derfor bliver han selvfølgelig også ked af, at jeg er så ked af det.
Han er ikke altid så god, til at formulere sig, når det kommer til de her følelser, men jeg ved at han gør hvad han kan.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Partråden

Indlægaf AgentPixie » 16. sep 2018, 13:22

Okay.. tror bare ikke jeg har sådan et forhold til penge, hvor jeg synes det er nødvendigt med en kæmpe opsparing eller friværdi. Jeg bruger ikke ret mange penge, så jeg ville ikke have noget at bruge en opsparing på, i den størrelsesorden :genert: Og jeg er ikke interesseret i at eje noget stort såsom eget hus/lejlighed.
Det ville sikkert være rart som pensionist, at have de penge. Men vi har pensionsopsparinger :deer:
2
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Partråden

Indlægaf Sof » 16. sep 2018, 13:31

Jeg ser en anden fordel ved leje, hvis man vil, så kan man som oftest komme til at bo i eller tættere på de større byer, end hvis man skulle købe.

Eksempelvis mine forældre, de betaler lige over 6.000 kr inkl forbrug, de knapt 1000 af dem er afdrag på det nye køkken der er installeret. De har 130 m2 rækkehus med 2 små haver. Lige knapt 10 km til Rådhuspladsen i København. Det havde de ikke fået meget ejerbolig for. Min mor cykler til arbejde og har ikke mulighed for at køre bil, selv hvis de købte en. Offentlig transport er håbløst til hvor hun arbejder, så hvis de skulle købe for samme budget, så tænker jeg det var et farvel til Nordsjællandske østkyst og et kæmpe hej til sydlig og landlig idyl som minimum tænker jeg.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Partråden

Indlægaf Fru Sunshine » 16. sep 2018, 13:32

Leje eller eje er da i den grad et spørgsmål om temperament.

Jeg ville da elske at kunne ringe efter en vicevært/varmemester, hvis noget skal ordnes, men jeg elsker også at eje mit hus.
Jeg kan ikke få begge dele, så vi har valgt efter, hvad der betyder mest for os. Forresten boede jeg så billigt i mit gamle hus, at jeg ikke på nogen måde kunne have fundet noget tilsvarende til leje til samme pris.
Til gengæld var der virkelig ikke noget luksus over det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Partråden

Indlægaf LadyFox » 16. sep 2018, 13:33

[quote="Anilara"]Det er ikke penge ud af vinduet at bo til leje.
Men de fleste, antager jeg, skelner mellem to scenarier;
At give penge for tag over hovedet, som man ikke ser igen, eller, at give penge for tag over hovedet, som samtidig fungerer som en opspareing og derfor ikke forsvinder. Og på den måde kan man sagtens sige, at penge man giver til leje "forsvinder" og penge man giver ved at eje gemmes, og hvis man er heldig, forøges de.
Det er vel logik.

Jeg ville i højere grad føle at 5000 for husleje røg ud af vinduet hvis jeg aldrig så dem igen, end hvis de blev en opsparing, når produktet (tag over hovedet) er det samme. [/quote]

Jeg kan sagtens se fordele ved at eje, jeg synes bare ikke man får "ingenting" for pengene når man lejer.

Jeg er jo lidt en proletarer på det område, og trives med det. Jeg ved godt at min boform ikke kommer til at forsøde min alderdom. Til gengæld så har jeg en veninde der har købt en lejlighed meget tilsvarende min, og hun kommer de næste +20 år til at have over 3 gange så høje boligudgifter om måneden som mig (hvis vi antager vi begge bliver boende) og ja, jeg ved godt hun så også kommer til at få penge i hånden en dag, men altså, hvor meget hun får udover det hun har betalt er jo ikke til at vide, i realiteten kunne hun jo også ende med at tabe penge hvis hun er uheldig - men jeg antager nu hun ender med at tjene. Men, altså, jeg vil langt hellere have flere penge nu, end når jeg bliver gammel.
4
...
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Partråden

Indlægaf Anilara » 16. sep 2018, 13:41

LadyFox skrev:
Jeg kan sagtens se fordele ved at eje, jeg synes bare ikke man får "ingenting" for pengene når man lejer.

Jeg er jo lidt en proletarer på det område, og trives med det. Jeg ved godt at min boform ikke kommer til at forsøde min alderdom. Til gengæld så har jeg en veninde der har købt en lejlighed meget tilsvarende min, og hun kommer de næste +20 år til at have over 3 gange så høje boligudgifter om måneden som mig (hvis vi antager vi begge bliver boende) og ja, jeg ved godt hun så også kommer til at få penge i hånden en dag, men altså, hvor meget hun får udover det hun har betalt er jo ikke til at vide, i realiteten kunne hun jo også ende med at tabe penge hvis hun er uheldig - men jeg antager nu hun ender med at tjene. Men, altså, jeg vil langt hellere have flere penge nu, end når jeg bliver gammel.

Det kan jeg sagtens forstå.
Det at eje behøver ikke betyde at man giver mere end dem der lejer (jo, det er klart man har givet et større engangsbeløb). Jeg fornemmer jeg giver lidt under det, andre giver for en 2'er i området. Det er ikke min opfattelse at det er normen, at folk giver mere for at eje end at leje pr. måned. Men jeg kan godt tage fejl.
Og som sagt medgiver jeg, at man selvfølgelig får noget for lejepenge- man får bare en del mindre, idet pengene ikke kommer igen (selvfølgelig ikke i tilfældet med din veninde, som betaler væsentlig mere end dig).
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Partråden

Indlægaf Mani » 16. sep 2018, 14:06

Jeg kommer fra en familie, hvor alle har boet til leje. For mig er den store fordel ved vi ejer, at vi selv bestemmer hvad vi vil renoverer hvornår. Det ved jeg mine forældre til tider har været trætte af ikke at kunne bestemme.

Vi bor så også et sted hvor boliger er forholdsvis billige. Jeg er ikke klar på at binde største delen af vores indtægt i mursten.

Vi arbejder begge fuldtid + (jeg var på 32 timer til den yngste fyldte 9), så vi har rengøringshjælp, hækkeklipning og snerydning + robotplæneklipper. Vi kan godt lide at pusle med mindre projekter, men betaler os fra de dyre. Forårs & efterårs klargøring af haven er et familieprobekt - og slutter altid med burger & bio. Vi forventer ikke drengene skal være med i alt, men vi hjælper hinanden med den slags.
4
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Partråden

Indlægaf LadyFox » 16. sep 2018, 14:10

Anilara skrev:
LadyFox skrev:
Jeg kan sagtens se fordele ved at eje, jeg synes bare ikke man får "ingenting" for pengene når man lejer.

Jeg er jo lidt en proletarer på det område, og trives med det. Jeg ved godt at min boform ikke kommer til at forsøde min alderdom. Til gengæld så har jeg en veninde der har købt en lejlighed meget tilsvarende min, og hun kommer de næste +20 år til at have over 3 gange så høje boligudgifter om måneden som mig (hvis vi antager vi begge bliver boende) og ja, jeg ved godt hun så også kommer til at få penge i hånden en dag, men altså, hvor meget hun får udover det hun har betalt er jo ikke til at vide, i realiteten kunne hun jo også ende med at tabe penge hvis hun er uheldig - men jeg antager nu hun ender med at tjene. Men, altså, jeg vil langt hellere have flere penge nu, end når jeg bliver gammel.

Det kan jeg sagtens forstå.
Det at eje behøver ikke betyde at man giver mere end dem der lejer (jo, det er klart man har givet et større engangsbeløb). Jeg fornemmer jeg giver lidt under det, andre giver for en 2'er i området. Det er ikke min opfattelse at det er normen, at folk giver mere for at eje end at leje pr. måned. Men jeg kan godt tage fejl.
Og som sagt medgiver jeg, at man selvfølgelig får noget for lejepenge- man får bare en del mindre, idet pengene ikke kommer igen (selvfølgelig ikke i tilfældet med din veninde, som betaler væsentlig mere end dig).


Altså, jeg indrømmer gerne at jeg bor billigt, og det er jo forskel på hvor meget det koster at låne, og at eje, og hvor mange penge man behøver at låne. Men altså bare 2 millioner der skal betales tilbage på f.eks. 20 år giver jo alligevel et månedligt beløb der kan mærkes, selvom man så får dem tilbage. Og min veninde vil da også bo billigere end mig når hun har betalt sit lån ud, men ikke meget billigere end mig.

Men, selvfølgelig kan man godt eje, og bo billigere på månedligt basis end en der lejer selvom man har et lån af betale af på. Det afhænger jo af hvad hver især betaler, men, hvis jeg man kigger på hvad der kan købes lokalt der svare lidt til min lille lejlighed er prisen på omkring 1.750.000 millioner og typisk med en ejerudgift på nogle få hundrede kroner under min rene husleje.

Der er jo rigtig meget der spiller ind, så for mig at se så handler det mest om personlighed hvad der er bedst.

Men for mig at se så er en lejebolig først penge ud af vinduet hvis man enten ikke bruger den, eller ikke har lyst til at bruge den - men det ville jeg også synes var træls med en ejerbolig. :)
0
...
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Partråden

Indlægaf Lalana » 16. sep 2018, 16:28

Der er vel ikke noget rigtig og forkert når det kommer til at leje/ eje. Helt nøgternt set at det jo korrekt at man aldrig ser de penge igen hvis man lejer, men som ejer har man også bare mere ansvar/ stress synes jeg. Jeg købte udelukkende min lejlighed fordi der var meget billigere i Kbh end at leje ( medmindre man er heldig eller har været skrevet op i årevis) Jeg ville som udgangspunkt helst have lejet fordi der passer bedre til min mentalitet, jeg kan opsige og smutte ret hurtigt hvis det er det jeg får lyst til, uden at skulle bøvle med salg og købere def brokker sig over uopdagede skavanker ved lejligheden bagefter. Når småting går i stykker er det mere tiden ifht at få bestilt håndværker og være hjemme osv jeg synes er stressende - økonomisk set er det jo noget man planlægger når man ejer. At leje er - for mig - mere bekymringsfrit, men naturligvis har man også bedre muligheder for at købe senere hen da man ( sandsynligvis) har opsparet en del penge i sin bolig.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Partråden

Indlægaf Akehurst2 » 16. sep 2018, 16:32

Altså, renter, bidrag, grundejerforening/ejerforening, ejendomsskat og grundskyld og vedligehold er jo også penge ud af vinduet, som man aldrig ser igen, hvis man bor i ejerbolig.

Det er simpelthen for fjollet at få det til at lyde som om, man ikke også har masser af driftsudgifter i en ejerbolig.

Vi bor i ejerbolig og har masser af projekter - det er et gammelt hus. Men jeg elsker den frihed, der er ved at det er vores og vi ville aldrig kunne finde noget tilsvarende til permanent leje.
10
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Partråden

Indlægaf Sangius » 16. sep 2018, 16:39

Vores hus kostede os 2,6 millioner, og vi ender med at betale omkring 1 million kr i renter før vi har betalt huset.

Hvis vi altså ikke tager lån i huset.

Men slutresultatet efter nok år er vel forhåbentlig nogle penge, når stedet/grunden sælges.

Men en overskudsforretning bliver det nok ikke for os, nu vi har planer om at blive boende. Tror ikke priserne stiger de næste 30 år som vi har set de sidste 30.

Men who knows.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Partråden

Indlægaf Lykke » 16. sep 2018, 16:45

Jeg ser virkelig ikke min husleje som penge ud af vinduet. Jeg får bolig, frihed og medbestemmelse. Fx har jeg sat forslag til en spritny legeplads, og hvis det bliver stemt igennem til afdelingsmøde, ja så får vi en fælles mega lækker legeplads.
Da vi ikke har en særlig stor indtægt får vi boligstøtte, det gør man jo ikke i ejerbolig.
Boligforening synes jeg virkelig er vejen frem. For os er det i hvert fald rigtigt - og så dejlig bekymringsfrit.
3

Tilbage til "Forhold og sex"