Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf fisken80 » 12. sep 2018, 10:32

Vi havde i øvrigt også sorte lister og nomineringer da jeg gik i gymnasiet. Jeg røg på det sorte liste både i 1. og 2.g - men jeg var også pisseflabet, højtråbende og havde en absurd frisure, så det var ikke ligefrem en overraskelse for mig og jeg tog det ikke spor tungt.

Men da jeg selv gik i 3.g fik jeg stoppet en nominering af en utrolig anonym pige, der på mange måder havde sit udseende imod sig, fordi hun helt uden tvivl ville være blevet dybt ulykkelig over at havde på sådan en liste, på baggrund af noget hun ikke kunne ændre på og som uden tvivl var rigtig sårbart for hende, nemlig hendes røde hår og fregner.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf ajnaM » 12. sep 2018, 10:33

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Mon ikke den slags 'løjer' laves netop fordi de er lidt grænseoverskridende. Dvs. alle deltagerne, morer sig fordi de godt ved, at det er på kanten af det tilladelige. Forudsætningen for at eleverne synes det er morsomt er jo, at de udmærket ved at der laves lidt grin med tabuer og forbudte ting.


Det er muligt, men det bør skolens ledere være bedøvende ligeglade med. De bør efter min mening bare skære igennem og undlade at godkende konceptet på forhånd. Og er de ikke blevet præsenteret for det, jamen, så følger de enten ikke godt nok med i livet på skolen eller er for vage i deres ledelse.
Jeg har været på efterhånden fire forskellige folkeskoler i hovedstadsområdet, og alle steder har det været fast procedure, at ledelsen skulle gøres bekendt med afgangselevernes planer, og at underholdning og aktiviteter kunne aflyses og afbrydes uden varsel, hvis reglerne blev overskredet.

Som det ind imellem ses, er det ikke altid muligt at gribe ind overfor seksuelle/seksuelt ladede relationer mellem elever og lærere, før det er for sent, men her har skolerne haft alle muligheder for at gøre det, i og med ledelsen i sidste ende er ansvarshavende afsender på kåringskategorierne.

Med mit kendskab til gruppedynamik elever imellem kan jeg i øvrigt næsten garantere for, at ikke ALLE synes, at det her er sjovt, ligesom afgangsklassernes shows mange steder overværes af hele skolen, dvs. børn ned til 6års-alderen. For slet ikke at tale om, at man som lærer da ikke skal arbejde under forhold, hvor man med ledelsens velsignelse bliver seksualiseret af eleverne.


Jeg er for så vidt enig - men samtidig synes jeg, det er relevant, hvor grænsen så går. En ting er, at det seksuelle er forkert - men hvis ALLE skal synes, det er sjovt, så tror jeg, man skal helt væk fra kategorierne, ligesom der sikkert er mange andre aktiviteter, man skal afholde sig fra. De fleste steder har allerede gjort op med barberskummet, vandballonerne osv. Da jeg gik i skole kom vi buillonterninger i karamelpakkerne, andre kom dem i fryseren så de var stenhårde som kasteskyts, kom tis i vandpistoler og den slags...

Hvor går grænsen? Og skal vi indrette systemet efter, at ALLE skal synes, ALT er sjovt?


Der er i hvert fald intet af det du nævner, som er sjovt for andre end dem, der udfører det... at sprøjte på andre med tis? Det kan da aldrig nogensinde være okay. Stenhårde karameller, der kan smadre et øje, hvis de rammer uheldigt heller ikke.
Da jeg forlod 9. klasse gik vi rundt i klasserne de første timer og kastede med karameller og overtog undervisningen, hvilket de små synes var fedt. De sidste timer var der underholdning i skolegården, hvor der blev rullet om kap med rundballer, spist æbler af en skål mens man havde hænderne bundet på ryggen og den slags. Det er mit klare indtryk, at alle fandt det sjovt.

Så selvfølgelig kan man indrette systemet efter, at alle har det sjovt. Eller rettelse, at der i hvert fald ikke er nogen, der bliver kede af det, bliver oversprøjtede med tis eller får en grim nominering. For der skal da helt sikkert nok være nogen, der finder halmballe-rul dødsygt, men det kan jeg så godt leve med.


Nej nej, det var ikke fordi, jeg synes, de ting er sjove - bare at det ikke stopper ved seksuelle undertoner. Der har altid været diverse krænkelser forbundet med afgangs/introforløbene i både udskoling, gymnasie og universitet. Sandsynligvis også på andre uddannelser - og i øvrigt også i udlandet.

Jeg ved som sagt ikke helt, hvor jeg lægger mig, men jeg synes, diskussionen er relevant. Jeg tror, de her traditioner opfylder en eller anden funktion, som man skal overveje, hvis man fjerner dem - eller fjerner 'kanten' i dem.

Folkeskolen er måske mindre relevant - jo yngre eleverne er, des mere forsigtige skal vi helt klart være. Men hvor skal grænsen gå, når man går i 3. g? Eller når man er myndig og begynder på universitetet?
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. sep 2018, 10:34

ajnaM skrev:Jeg er for så vidt enig - men samtidig synes jeg, det er relevant, hvor grænsen så går. En ting er, at det seksuelle er forkert - men hvis ALLE skal synes, det er sjovt, så tror jeg, man skal helt væk fra kategorierne, ligesom der sikkert er mange andre aktiviteter, man skal afholde sig fra. De fleste steder har allerede gjort op med barberskummet, vandballonerne osv. Da jeg gik i skole kom vi buillonterninger i karamelpakkerne, andre kom dem i fryseren så de var stenhårde som kasteskyts, kom tis i vandpistoler og den slags...

Hvor går grænsen? Og skal vi indrette systemet efter, at ALLE skal synes, ALT er sjovt?


Det citerede var ikke et argument for at gribe til forbud. Det mener jeg jo, at skolerne bør gøre, men ikke fordi noget ikke er sjovt for alle (sjovt i betydningen: underholdende, modsætningen til kedelig, ikke til grænseoverskridende). Det var en særskilt kommentar til påstanden om, at alle involverede nok har fundet kåringerne sjove.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf vibbsen » 12. sep 2018, 11:09

For mig er det helt springende punkt i denne her sag at det foregår i folkeskolen. Det synes jeg er fuldstændig uacceptabelt. Og jeg ville som forældre til et barn i folkeskolen - også selvom barnet ikke gik i udskolingen - blive STIKTOSSET hvis jeg fandt ud af at man i forbindelse udskolingens afgangsaktiviteter fra ledelsens side tillod den slags. Som en anden pointerer så er afgangsklassernes aktiviteter ofte noget som "involverer" hele skolen. Det vil sige børn i alderen 6-16 år. Og jeg finder det dybt upassende at man tillader at disse aktiviteter har den mindste snert af seksuelle undertoner.
Jeg er normalt ikke sådan en person der klager, men det ville jeg gøre i sådan et tilfælde. Og jeg ville ikke bare klage til skolens ledelse og til skolebestyrelsen. Jeg ville tage sådan en klage helt op på forvaltningsniveau med en klar forventning om at det blev indskærpet at den slags under ingen omstændigheder er acceptabelt.

Der er efter min mening iøvrigt en kæmpe forskel på den "rolle" som lærerne i folkeskolen bør have i forhold til eleverne. Og så den "rolle" som lærerne på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser har. For hvor de sidstnævnte er "rollemodeller" for unge mennesker i alderen 16 år og op, så er det førstnævnte det for børn fra 6 års alderen.....
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf vibbsen » 12. sep 2018, 11:17

ajnaM skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Mon ikke den slags 'løjer' laves netop fordi de er lidt grænseoverskridende. Dvs. alle deltagerne, morer sig fordi de godt ved, at det er på kanten af det tilladelige. Forudsætningen for at eleverne synes det er morsomt er jo, at de udmærket ved at der laves lidt grin med tabuer og forbudte ting.


Det er muligt, men det bør skolens ledere være bedøvende ligeglade med. De bør efter min mening bare skære igennem og undlade at godkende konceptet på forhånd. Og er de ikke blevet præsenteret for det, jamen, så følger de enten ikke godt nok med i livet på skolen eller er for vage i deres ledelse.
Jeg har været på efterhånden fire forskellige folkeskoler i hovedstadsområdet, og alle steder har det været fast procedure, at ledelsen skulle gøres bekendt med afgangselevernes planer, og at underholdning og aktiviteter kunne aflyses og afbrydes uden varsel, hvis reglerne blev overskredet.

Som det ind imellem ses, er det ikke altid muligt at gribe ind overfor seksuelle/seksuelt ladede relationer mellem elever og lærere, før det er for sent, men her har skolerne haft alle muligheder for at gøre det, i og med ledelsen i sidste ende er ansvarshavende afsender på kåringskategorierne.

Med mit kendskab til gruppedynamik elever imellem kan jeg i øvrigt næsten garantere for, at ikke ALLE synes, at det her er sjovt, ligesom afgangsklassernes shows mange steder overværes af hele skolen, dvs. børn ned til 6års-alderen. For slet ikke at tale om, at man som lærer da ikke skal arbejde under forhold, hvor man med ledelsens velsignelse bliver seksualiseret af eleverne.


Jeg er for så vidt enig - men samtidig synes jeg, det er relevant, hvor grænsen så går. En ting er, at det seksuelle er forkert - men hvis ALLE skal synes, det er sjovt, så tror jeg, man skal helt væk fra kategorierne, ligesom der sikkert er mange andre aktiviteter, man skal afholde sig fra. De fleste steder har allerede gjort op med barberskummet, vandballonerne osv. Da jeg gik i skole kom vi buillonterninger i karamelpakkerne, andre kom dem i fryseren så de var stenhårde som kasteskyts, kom tis i vandpistoler og den slags...

Hvor går grænsen? Og skal vi indrette systemet efter, at ALLE skal synes, ALT er sjovt?


Der er i hvert fald intet af det du nævner, som er sjovt for andre end dem, der udfører det... at sprøjte på andre med tis? Det kan da aldrig nogensinde være okay. Stenhårde karameller, der kan smadre et øje, hvis de rammer uheldigt heller ikke.
Da jeg forlod 9. klasse gik vi rundt i klasserne de første timer og kastede med karameller og overtog undervisningen, hvilket de små synes var fedt. De sidste timer var der underholdning i skolegården, hvor der blev rullet om kap med rundballer, spist æbler af en skål mens man havde hænderne bundet på ryggen og den slags. Det er mit klare indtryk, at alle fandt det sjovt.

Så selvfølgelig kan man indrette systemet efter, at alle har det sjovt. Eller rettelse, at der i hvert fald ikke er nogen, der bliver kede af det, bliver oversprøjtede med tis eller får en grim nominering. For der skal da helt sikkert nok være nogen, der finder halmballe-rul dødsygt, men det kan jeg så godt leve med.


Nej nej, det var ikke fordi, jeg synes, de ting er sjove - bare at det ikke stopper ved seksuelle undertoner. Der har altid været diverse krænkelser forbundet med afgangs/introforløbene i både udskoling, gymnasie og universitet. Sandsynligvis også på andre uddannelser - og i øvrigt også i udlandet.

Jeg ved som sagt ikke helt, hvor jeg lægger mig, men jeg synes, diskussionen er relevant. Jeg tror, de her traditioner opfylder en eller anden funktion, som man skal overveje, hvis man fjerner dem - eller fjerner 'kanten' i dem.

Folkeskolen er måske mindre relevant - jo yngre eleverne er, des mere forsigtige skal vi helt klart være. Men hvor skal grænsen gå, når man går i 3. g? Eller når man er myndig og begynder på universitetet?


Jeg er helt enig med dig her. Fordi det for mig er et helt springende punkt hvem der er "målgruppe" om man så må sige.

Hvis min datter som gik i 1.g kom hjem og fortalte at hendes klasselærer var blevet kåret af 3.g'erne til at være Årets TILF så ville jeg nok grine lidt lummert.

Hvis min datter i børnehaveklassen kom hjem og berettede at det samme var sket for hendes børnehaveklasseleder (som seriøst er en rigtig lille mandegodte) så ville jeg blive stiktosset.....

Jeg har ikke noget problem med traditioner med en seksuel kant (så længe alt er med måde) når vi taler gymnasiet eller de videregående uddannelse. Men ikke i folkeskolen hvor "aldersspredningen" er en helt anden.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26584

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf Santa » 12. sep 2018, 16:44

Guilded_Lily skrev:Jeg må indrømme, at jeg er chokeret over, hvad der foregår rundt omkring. Jeg har aldrig i mit 16-årige virke som lærer hørt om sådanne episoder. Måske er vi bare bedre til at kommunikere med og opsætte forventninger til og grænser for vores elever her ovre i (Syd-)Jylland? Jeg har faktisk aldrig oplevet, at elever er kommet med den slags idéer til planlægningen af sidste skoledag. Det går virkelig ud over min fatteevne, at voksne og - hvad jeg går ud fra - professionelle går med til den slags!

Jeg bliver lidt træt af den der "...et-eller-andet som vi er bedre til i Jylland". Forleden dag var det københavnske cyklister, nogen mente var værre end jydske, og nu altså lærerne. Suk.

Jeg har arbejdet som lærer på Vestegnen i 12 år og jeg har aldrig oplevet eller hørt om noget, der ligner.
Jeg tror at det sker på meget få skoler i meget få klasser.
Og jeg (opr fynbo, har boet både i Århus og i København) tror ikke at der er så stor forskel på jyder og københavnere.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf fisken80 » 12. sep 2018, 16:49

Marioneta skrev:
ajnaM skrev:Selvfølgelig er det ikke okay. Jeg vil også sige, at jeg aldrig har hørt om det før - og jeg har både været elev, arbejdet i og arbejdet med folkeskolen, og er i øvrigt lærerbarn.

Der må ikke være seksuelle undertoner mellem lærere og elever, og slet ikke i grundskolen. Det er helt forkert, det siger næsten sig selv.

Men jeg synes, det er en interessant diskussion, der er dukket op. Den var jo fremme for nogle år siden ifbm. universiteternes rusforløb, og i år har det så især været gymnasiernes puttefester - og nu folkeskolens 9. klasser og deres afgangsarrangementer. Og grundlæggende er alle historierne jo udtryk for det samme - at der er tale om nogle overgangsritualer, der på nogle måder er med til at sammentømre et fællesskab, fordi det kan være enormt samlende at arbejde med at overskride grænser i en gruppe. Men samtidig er det en balance, fordi det jo netop er grænseoverskridende, og der - særligt oven på Me too-bølgen - er kommet rigtig meget skub på hele debatten om seksuelle krænkelser.

Jeg ligger nok personligt et sted midt imellem. Man skal kunne skeje ud, og den slags arrangementer giver bedst mening, hvis der er kant. Det giver i mine øjne ikke mening at have alkoholfri, faglige rusforløb - så er det i hvert fald en anden funktion, de får. Men selvfølgelig skal der ikke være tale om seksuelle krænkelser af folkeskoleelever eller noget i den dur.


Det er der på læreruddannelsen i Aalborg. Vi havde tre introdage uden alkohol, hvor vi blev rystet sammen i klassen og det var dejligt, at det var alkoholfrit, for så var det netop ikke ekskluderende. Der var så en introfest om aftenen, hvor man kunne vælge at være med eller ej, men det obligatoriske forløb var 100 % alkoholfrit og det var helt bevidst fra uddannelsens side for at inkludere alle.


Der er temmelig mange studier efterhånden, der er begyndt at køre med alkoholfrie rusture og rusdage. Jeg synes det er en rigtig god ide og langt mere inkluderende for alle end, hvis alkohol ansolut skal være en del af det.
Og så vidt jeg har hørt så er det faktisk en ret stor succes der hvor de gør det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12373

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf Guilded_Lily » 12. sep 2018, 18:38

Santa skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg må indrømme, at jeg er chokeret over, hvad der foregår rundt omkring. Jeg har aldrig i mit 16-årige virke som lærer hørt om sådanne episoder. Måske er vi bare bedre til at kommunikere med og opsætte forventninger til og grænser for vores elever her ovre i (Syd-)Jylland? Jeg har faktisk aldrig oplevet, at elever er kommet med den slags idéer til planlægningen af sidste skoledag. Det går virkelig ud over min fatteevne, at voksne og - hvad jeg går ud fra - professionelle går med til den slags!

Jeg bliver lidt træt af den der "...et-eller-andet som vi er bedre til i Jylland". Forleden dag var det københavnske cyklister, nogen mente var værre end jydske, og nu altså lærerne. Suk.

Jeg har arbejdet som lærer på Vestegnen i 12 år og jeg har aldrig oplevet eller hørt om noget, der ligner.
Jeg tror at det sker på meget få skoler i meget få klasser.
Og jeg (opr fynbo, har boet både i Århus og i København) tror ikke at der er så stor forskel på jyder og københavnere.


Jeg beklager. Det var ikke ment sådan. Jeg studsede bare over, at der i artiklen stod "flere skoler i København". Jeg har ikke søgt nærmere, kun læst artiklen. Og et eller andet sted synes jeg ofte, man hører den slags historier fra KBH-området og Nordsjælland. Selvfølgelig sker der også lort på jyske skoler, ingen tvivl om det - det er bare ikke så ofte, de er i medierne - eller også er jeg bare ikke observant nok. Sorry :kys:
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2389

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf Thomas31 » 14. sep 2018, 11:52

Hvorfor er det så katastrofalt, hvis der er en seksuel undertone i en eller større kontekst. Det virker ret harmløst. Problemet med alle de her ting er vel mobning og gruppepres osv. Mest af alt er det synd for dem, at der findes alle de skide telefoner nu. Intet kan bare eksistere i øjeblikket men skal senere gennemgranskes, vurderes og fortolkes.
0
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf fisken80 » 14. sep 2018, 12:44

Thomas31 skrev:Hvorfor er det så katastrofalt, hvis der er en seksuel undertone i en eller større kontekst. Det virker ret harmløst. Problemet med alle de her ting er vel mobning og gruppepres osv. Mest af alt er det synd for dem, at der findes alle de skide telefoner nu. Intet kan bare eksistere i øjeblikket men skal senere gennemgranskes, vurderes og fortolkes.


Du synes ikke det er et problem, at der er seksuelle undertoner mellem elever i folkeskolen og deres lærere? Eller at elever fra 9. klasse seksualiserer et barn fra 3.klasse?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2389

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf Thomas31 » 14. sep 2018, 13:04

fisken80 skrev:
Thomas31 skrev:Hvorfor er det så katastrofalt, hvis der er en seksuel undertone i en eller større kontekst. Det virker ret harmløst. Problemet med alle de her ting er vel mobning og gruppepres osv. Mest af alt er det synd for dem, at der findes alle de skide telefoner nu. Intet kan bare eksistere i øjeblikket men skal senere gennemgranskes, vurderes og fortolkes.


Du synes ikke det er et problem, at der er seksuelle undertoner mellem elever i folkeskolen og deres lærere? Eller at elever fra 9. klasse seksualiserer et barn fra 3.klasse?


De er jo netop ikke deres lærere længere. Uanset hvordan man vil sætte grænsen for acceptabel opførsel, så kan den aldrig blive mejslet i sten. At man netop i forbindelse med afslutningen går til de yderste grænser er vel meget naturligt. Det er ikke hverdag
0
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Lærere deltager i elevers sex-kåringer

Indlægaf fisken80 » 14. sep 2018, 13:49

Thomas31 skrev:
fisken80 skrev:
Thomas31 skrev:Hvorfor er det så katastrofalt, hvis der er en seksuel undertone i en eller større kontekst. Det virker ret harmløst. Problemet med alle de her ting er vel mobning og gruppepres osv. Mest af alt er det synd for dem, at der findes alle de skide telefoner nu. Intet kan bare eksistere i øjeblikket men skal senere gennemgranskes, vurderes og fortolkes.


Du synes ikke det er et problem, at der er seksuelle undertoner mellem elever i folkeskolen og deres lærere? Eller at elever fra 9. klasse seksualiserer et barn fra 3.klasse?


De er jo netop ikke deres lærere længere. Uanset hvordan man vil sætte grænsen for acceptabel opførsel, så kan den aldrig blive mejslet i sten. At man netop i forbindelse med afslutningen går til de yderste grænser er vel meget naturligt. Det er ikke hverdag


Øh jo det er. Sidste skoledag ligger FØR alle afgangseksamenerne. Så man skal stadig møde sin lærer igen. Stadig komme på skolen.
Og du ignorerer fuldkommen den del, der handler om seksualisering af børn i 3. klasse.
Og nej, det er sgu ikke naturligt. Overhovedet. Jeg har oplevet mange sidste skoledage da jeg gik i folkeskolen, ingen af dem havde seksuelt indhold.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"