Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. aug 2018, 05:02

Jeg hørte lige tallet i godmorgen Danmark og det kommer bagpå mig at det er så mange, selvom jeg godt vidste at det vandt mere og mere indpas. Hvad gik i selv i og hvad går jeres eventuelle børn i, eller skal gå i? Og vigtigst, hvor har i truffet det valg?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. aug 2018, 05:02

Jeg gik selv i folkeskole til medio 5. Klasse og herefter privatskole. Forskellen på kvaliteten af lærere og undervisning var enorm. I 9. startede jeg på privat kostskole og fra den ene til den anden privatskole var forskellen også stor. Men ikke så stor som fra kommunal til privat.

Vores søn stater på privatskole nu her. Han skal på Montessori som er overordnet set er en blanding af dansk friskole og Rudolph Steiner. I Danmark gik han i en fribørnehave som hørte til en friskole som var oprettet af forældre som ønskede et sted til deres skolebørns mindre søskende. Jeg så også på kommunale børnehaver, men kunne slet rumme at normeringen var så elendig.

Når vi kommer til Danmark igen en dag, så ender han med al Sandsynlighed på en fri/privatskole.
0
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf limitededition » 13. aug 2018, 05:06

Jeg gik i alm folkeskole til 5. Klasse og startede så i privatskole i 6. Klasse.
Jeg flyttede skole, fordi jeg blev mobbet og mine forældre ikke så anden udvej. Det hjalp dog kun lidt at skifte skole, da jeg havde problemer der lå dybere end det. Men min daværende klasselærer på folkeskolen er blevet "dømt uegnet" til at være klasselærer da han ikke kunne varetage de udfordringer der var, og han var også med til at mobbe mig. :(
Det faglige niveau lå højere på privatskolen, men min folkeskole ligger også på top 10 over de dårligste skoler i Danmark, så der skal måske ikke så meget til. ;)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskoler

Indlægaf HappyPaww » 13. aug 2018, 05:15

Jeg har selv gået i folkeskole, og rent ideologisk set, ser jeg helst at mine børn kommer i folkeskolen. Synes det er så ærgerligt at det snart bliver et a- og b-hold mellem privat- og folkeskolen, og hvis alle især ressourcestærke familier (og de bedste lærere?) fravælger folkeskolen.

Det skal dog siges at med min søns vanskeligheder vil det måske være bedre for ham på fx en friskole, så det må vi tage til den tid. Men altså, han skal sandsynligvis i skole næste år, så når han ikke er skrevet op nogle steder, kan vi jo nok slet ikke få ham ind - og så er den potte jo ligesom ude :gruble:
Senest rettet af HappyPaww 13. aug 2018, 05:17, rettet i alt 1 gang.
4
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 05:17

Gik selv i en dårlig privatskole. Mit barn går i en god (synes jeg) folkeskole.
Jeg vil gerne folkeskolen selvom vi har råd til privatskole.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. aug 2018, 05:19

Jeg ser stadig Go’morgen. Der er et indslag med en ny skole på Christianshavn, Den Frie Fakkel. Jeg er in love :love:
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Purple Haze » 13. aug 2018, 05:27

Det undre mig ikke.
Det virker jo til at politikerne gør alt hvad de kan for at skabe et samfund med et A & B hold.
Har ikke børn men så helst at de kom i folkeskole hvis jeg havde, men ville selvfølgelig vælge privatskole hvis det var bedre for dem, og jeg havde råd.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Bergen » 13. aug 2018, 05:30

Purple Haze skrev:Det undre mig ikke.
Det virker jo til at politikerne gør alt hvad de kan for at skabe et samfund med et A & B hold.
Har ikke børn men så helst at de kom i folkeskole hvis jeg havde, men ville selvfølgelig vælge privatskole hvis det var bedre for dem, og jeg havde råd.


Det er så ærgeligt at vi politisk ikke vil folkeskolen!
1
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf DannyZuko » 13. aug 2018, 05:35

Gik i folkeskole med en ret høj andel af børn fra socialt belastede familier. Gik dog i en god klasse med dygtige lærere og havde en god skoletid.
Mine egne børn skal også gå i folkeskole. Vi bor i en lille by, og den lokale skole har et godt ry. Hvis det mod forventning ikke fungerer med den skole, vil jeg ikke tøve med at flytte dem til noget privat.
0
MissB
Indlæg: 2338
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 253
Likede indlæg: 2121

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf MissB » 13. aug 2018, 05:47

Jeg har selv gået i folkeskole fra børnehaveklasse til 2. klasse. Dernæst privatskole fra 3. klasse til 5. klasse. Og så folkeskole resten af tiden. Den første folkeskole var ikke god, så derfor rykkede jeg til privatskolen. Da vi så flyttede kom jeg på folkeskole igen, og der var en tydelig forskel på niveauet dengang. Det udlignede sig dog med årene.

Vi har overvejet en friskole til vores søn, selvom han først kommer til verden om nogle måneder. Min kæreste og jeg er ikke typerne der lærer bedst ved klassiske læringsformer, og der har vi hørt at det skulle være mere fleksibelt på friskoler. Det er selvfølgelig noget vi skal undersøge nærmere. En finere privatskole, som den jeg selv gik på, vil jeg ikke udsætte ham for. Og han skal heller ikke på den folkeskole som han egentlig hører til, da det også er den folkeskole jeg selv startede på.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Lulu » 13. aug 2018, 05:49

Jeg gik i en delvis privatskole. Jeg gik i en tysk folkeskole nede i Sønderjylland. De er til dels privatiserede og til dela offentlige.

Vores børn er skrevet op til privatskole da vi, hjemme hos os, synes den offentlige folkeskole er blevet alt for udvandet og ikke kan tilbyde det vi ser som nødvendigt, for at det bliver en god tid i skolen. Vi vidste inden vi fik børn at de skulle på privatskole.
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Lykke » 13. aug 2018, 05:56

Jeg gik i en rigtig dårlig folkeskole. Mit barn går i privat børnehave, og kommer også i privatskole. Det handler for mig om nomeringer og hvordan den enkelte skole er.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf ajnaM » 13. aug 2018, 05:59

Jeg har gået på privatskole, men skiftede i 7. klasse, fordi jeg hellere ville gå den lokale folkeskole, hvor mine klassekammerater boede i nærheden. Privatskolen havde nogle fordele og ulemper, mens folkeskolen havde andre fordele og ulemper. Jeg har svært ved at sige, hvad der var bedst - men ideologisk er jeg stor fortaler for folkeskolen. Og jeg synes, det er usigeligt ærgerligt, at folkeskolen er ved at forsvinde i sin oprindelige forstand.


Min store dreng har første rigtige skoledag i dag, og jeg er en af dem, der har valgt at starte ham op på en lilleskole. Selvom jeg godt ved, det går imod mine egne principper, fordi jeg virkelig mener, man bør bidrage som forældre. Men i praksis er forholdene bare så meget bedre på privatskolen, at der ikke er nogen tvivl:

- Privatskolen har et max på 20 elever i klassen. Sidste år startede de 31 i børnehaveklassen på den lokale folkeskole.
- Privatskolen har to uddannede lærere i alle timer i indskolingen. Folkeskolen har én lærer med dårlig tid til forberedelse og en forholdsvis høj andel af ikke-uddannede til at undervise. Herunder har 10% kun en studentereksamen (eller slet ikke nogen uddannelse.)
- Privatskolen har undervisning fra 8.30-11.45 i børnehaveklassen. Folkeskolen har 30 timer om ugen, hvilket jeg synes er alt, alt for meget.
- Privatskolen har ikke nogen test. Folkeskolen har alt muligt crap, jeg ikke kan undgå.
- Privatskolen har haft samme lærerstab i årevis. Folkeskolen har tårnhøj personaleomsætning.
- Privatskolen er en lille skole med ét spor. Folkeskolen har 5 spor - svarende til, at der nærmest starter lige så mange børn i børnehaveklasserne i år, som der er på hele min søns skole.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Sangius » 13. aug 2018, 06:40

Jeg har skrevet min datter op til privatskole. Regner med at gøre brig6af en eventuel plads, hvis jeg føler hun har udfordringer. Jeg tror at folkeskole er udmærket for de fleste børn, som formår at læse, skrive og regne nogenlunde nemt, og som ikke er socialt belastede.
Men de børn som har diverse udfordringer og har brug for hjælp, dem tror jeg bliver tabt i folkeren.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hver 6. barn starter i fri/privatskole

Indlægaf Artem » 13. aug 2018, 06:47

Folkeskole der findes slet ikke en privatskole her.
Tror det er mest brugt i de store byer for at undgå børn fra socicalt boligbyggeri.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Livets forhold"