Studieboliger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Studieboliger

Indlægaf fisken80 » 12. aug 2018, 08:20

1234 skrev:[list=][/list]
Artem skrev:En oplagt mulighed er at vælge en anden by at læse i som feks. Aalborg, Odense eller Esbjerg.
Mange uddannelser kan jo netop også tages i lidt mindre byer, hvor der ikke er den samme boligmangel, hvorfor huslejen også er meget mere rimelig.

Enig det var det jeg selv gjorde. Som jyde kunne jeg slet ikke overskue boligmarkedet i København og gad ikke leve fuldstændig på en sten i 5 år. Så jeg valgte en billig studieby. Den højest husleje jeg har haft som studerende var 2300 kr. om måneden. Jeg ved godt at det ikke er muligt med alle studier selv at vælge by, men ved en del af dem er det.

Jeg tænker tit vi burde havde lavet den midlertidige de har mange steder i udlandet, hvor universitetsbyer er mindre byer som fx Lund i Sverige, Gent i Belgien osv. Det ville virkelig løse en stor del af problemet.

For tror ikke det hjælper meget at bygge nyt. De nye studieboliger, der er blevet bygget er altså tit i den dyrere ende og koster næsten det hele af SUen.


Hvordan skulle de hjælpe at placere universiteterne i mindre byer? I får det til at lyde som om, der bare står flere hundreder boliger klar, hvis man åbner en uddannelse i Sønder Magle. Det tvivler jeg sgu lidt på er tilfældet.
Hvis der rykker studerende til en by, så kommer der et øget pres på boligsituationen, uanset hvor henne det er i landet. Vejle er f.eks. ikke supernem at få en billig studiebolig i, fordi der ligger flere uddannelser der.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Studieboliger

Indlægaf fisken80 » 12. aug 2018, 08:22

1234 skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:En oplagt mulighed er at vælge en anden by at læse i som feks. Aalborg, Odense eller Esbjerg.
Mange uddannelser kan jo netop også tages i lidt mindre byer, hvor der ikke er den samme boligmangel, hvorfor huslejen også er meget mere rimelig.


Det er sådan lidt skørt at nævne Odense i den sammenhæng. For godt nok er problemet ikke på højde med København, men så let er det altså heller ikke, at få en studiebolig i Odense.
Og rigtig mange uddannelser findes i øvrigt kun i de store byer.

Sjovt alle dem jeg kender der læser i Odense havde helt utrolig let ved finde en billig bolig. Ikke altid en studiebolig, men det vigtigste er vel også, at den er billig. De fleste af dem er endda jyder uden synderlig netværk i byen.


Nå. Det er jo godt for dem. Men det ændrer ikke på, at der er stort pres på studieboligmarkedet i Odense.
Det ændrer personlige anekdoter ikke på.
Jeg kender forresten to, der fik en billig bolig i København helt vildt hurtigt, så det må være vrøvl når andre siger det modsatte...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Studieboliger

Indlægaf 1234 » 12. aug 2018, 08:24

fisken80 skrev:
1234 skrev:[list=][/list]
Artem skrev:En oplagt mulighed er at vælge en anden by at læse i som feks. Aalborg, Odense eller Esbjerg.
Mange uddannelser kan jo netop også tages i lidt mindre byer, hvor der ikke er den samme boligmangel, hvorfor huslejen også er meget mere rimelig.

Enig det var det jeg selv gjorde. Som jyde kunne jeg slet ikke overskue boligmarkedet i København og gad ikke leve fuldstændig på en sten i 5 år. Så jeg valgte en billig studieby. Den højest husleje jeg har haft som studerende var 2300 kr. om måneden. Jeg ved godt at det ikke er muligt med alle studier selv at vælge by, men ved en del af dem er det.

Jeg tænker tit vi burde havde lavet den midlertidige de har mange steder i udlandet, hvor universitetsbyer er mindre byer som fx Lund i Sverige, Gent i Belgien osv. Det ville virkelig løse en stor del af problemet.

For tror ikke det hjælper meget at bygge nyt. De nye studieboliger, der er blevet bygget er altså tit i den dyrere ende og koster næsten det hele af SUen.


Hvordan skulle de hjælpe at placere universiteterne i mindre byer? I får det til at lyde som om, der bare står flere hundreder boliger klar, hvis man åbner en uddannelse i Sønder Magle. Det tvivler jeg sgu lidt på er tilfældet.
Hvis der rykker studerende til en by, så kommer der et øget pres på boligsituationen, uanset hvor henne det er i landet. Vejle er f.eks. ikke supernem at få en billig studiebolig i, fordi der ligger flere uddannelser der.

Fordi det ofte er en helt del billigere at bygge. Det er heller ikke noget man kan gøre nu, det er lidt for sent, men i de byer jeg kender til er der jo løbende blevet bygget billige boliger, som universiteterne er vokset og så det været nemt at bygge billig tæt på, fordi boligmarkedet jo ikke allerede var presset. Man kan sige det til dels er det Aalborg har været i stand til at gøre, så der er billig boliger nok, fordi der konstant er blevet bygget løbende med universitets vækst.
Senest rettet af 1234 12. aug 2018, 08:33, rettet i alt 1 gang.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Studieboliger

Indlægaf 1234 » 12. aug 2018, 08:28

fisken80 skrev:
1234 skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:En oplagt mulighed er at vælge en anden by at læse i som feks. Aalborg, Odense eller Esbjerg.
Mange uddannelser kan jo netop også tages i lidt mindre byer, hvor der ikke er den samme boligmangel, hvorfor huslejen også er meget mere rimelig.


Det er sådan lidt skørt at nævne Odense i den sammenhæng. For godt nok er problemet ikke på højde med København, men så let er det altså heller ikke, at få en studiebolig i Odense.
Og rigtig mange uddannelser findes i øvrigt kun i de store byer.

Sjovt alle dem jeg kender der læser i Odense havde helt utrolig let ved finde en billig bolig. Ikke altid en studiebolig, men det vigtigste er vel også, at den er billig. De fleste af dem er endda jyder uden synderlig netværk i byen.


Nå. Det er jo godt for dem. Men det ændrer ikke på, at der er stort pres på studieboligmarkedet i Odense.
Det ændrer personlige anekdoter ikke på.
Jeg kender forresten to, der fik en billig bolig i København helt vildt hurtigt, så det må være vrøvl når andre siger det modsatte...

Du er så den eneste jeg har hørt sige det. Jeg har aldrig hørt nogen andre fra Odense tale om et presset boligmarkedet. Jeg har endda en fjern bekendt, der arbejder i Odense kommune med studie- og almenboliger og han har også altid sagt det kørt ret godt. Selvom det ikke var så nemt som Aalborg. Han ment dog også Aalborg byggede for mange, fordi der ifølge de grafer de havde ville blive overkapacitet i 20'erne.

I modsætning til det har jeg aldrig hørt nogle udtale at det københavnske boligmarked var let heller ikke de få som fik bolig let ;)
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Studieboliger

Indlægaf Artem » 12. aug 2018, 08:54

fisken80 skrev:Det er sådan lidt skørt at nævne Odense i den sammenhæng. For godt nok er problemet ikke på højde med København, men så let er det altså heller ikke, at få en studiebolig i Odense.
Og rigtig mange uddannelser findes i øvrigt kun i de store byer.

Jeg vil godt indrømme at jeg ikke kender bolig situationen i Odense.

Men Aalborg som har samme størrelse kender jeg rigtig godt, og de har været rigtig gode til hele tiden at bygge nye billige studieboliger, som jeg tænker der også burde være en mulighed for Odense. Til forskel fra København og Århus, hvor det bare ikke er til at finde en billig grund at bygge de boliger på som er tæt på uni.
Som igen er lidt en fordel ved Aalborg med at universitet ligger i udkanten af byen i Aalborg øst. Hvor det for 20 år siden nærmest lagde helt for sig selv der, men hvor der siden er blevet bygget en helt studieby rundt om med masser af billige boliger.
Sammen med at de også har været gode til også at få placeret nogle inde i centrum, hvor der også ligger nogle uddannelser.

Der var faktisk en artikel i Nordjyske sidste weekend med hvor meget man som studerende kan spare ved at læse i Aalborg, frem for København og Århus, og det var faktisk rimelig mange penge over 5 år. Nu skimmede jeg bare den artikel, og de har åbenbart ikke har smidt på nettet som alle kan læse. Men som jeg mindes det var det lidt over 100.000 kr man sparede over 5 år. Oven i det er Aalborg faktisk også en billig by på mange andre måder med at gå i byen, ud at spise osv... Virkelig en studievenlig by.

Som sagt kender jeg ikke Odense på den måde, men når man læser om boligmangel i de store byer bliver Odense ikke nævnt. Hvorfor jeg gik ud fra at det var noget mere fornuftigt, og mindes også en gang at have set noget med m2 priser som er meget lig dem i Aalborg.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Studieboliger

Indlægaf Kattefjæs » 12. aug 2018, 08:57

IrmaPigen skrev:Hvis man er 8 år om et 5 års studie, så har man altså tid til at tjene penge ved siden af.


Arrrh - de fleste, som er så lang tid om et studium, er det jo af en årsag. Sygdom, handicap eller andet i den dur. Det giver sjældent mulighed for bare at arbejde løs ved siden af. Med de nye reformer får man ikke lov til at bruge længere tid end normeret hvis ikke man har seriøst god grund til det, så vi kan formodentlig godt begrave ideen om at det bare er dovenskab som ligger til grund for det.
0
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Studieboliger

Indlægaf fisken80 » 12. aug 2018, 09:08

Artem skrev:
fisken80 skrev:Det er sådan lidt skørt at nævne Odense i den sammenhæng. For godt nok er problemet ikke på højde med København, men så let er det altså heller ikke, at få en studiebolig i Odense.
Og rigtig mange uddannelser findes i øvrigt kun i de store byer.

Jeg vil godt indrømme at jeg ikke kender bolig situationen i Odense.

Men Aalborg som har samme størrelse kender jeg rigtig godt, og de har været rigtig gode til hele tiden at bygge nye billige studieboliger, som jeg tænker der også burde være en mulighed for Odense. Til forskel fra København og Århus, hvor det bare ikke er til at finde en billig grund at bygge de boliger på som er tæt på uni.
Som igen er lidt en fordel ved Aalborg med at universitet ligger i udkanten af byen i Aalborg øst. Hvor det for 20 år siden nærmest lagde helt for sig selv der, men hvor der siden er blevet bygget en helt studieby rundt om med masser af billige boliger.
Sammen med at de også har været gode til også at få placeret nogle inde i centrum, hvor der også ligger nogle uddannelser.

Der var faktisk en artikel i Nordjyske sidste weekend med hvor meget man som studerende kan spare ved at læse i Aalborg, frem for København og Århus, og det var faktisk rimelig mange penge over 5 år. Nu skimmede jeg bare den artikel, og de har åbenbart ikke har smidt på nettet som alle kan læse. Men som jeg mindes det var det lidt over 100.000 kr man sparede over 5 år. Oven i det er Aalborg faktisk også en billig by på mange andre måder med at gå i byen, ud at spise osv... Virkelig en studievenlig by.

Som sagt kender jeg ikke Odense på den måde, men når man læser om boligmangel i de store byer bliver Odense ikke nævnt. Hvorfor jeg gik ud fra at det var noget mere fornuftigt, og mindes også en gang at have set noget med m2 priser som er meget lig dem i Aalborg.


De fleste nybyggede studieboliger i Odense koster 4-5000 kroner om måneden plus forbrug.
Man kan godt finde en studiebolig i Odense, men ikke SU-billigt. Ikke hvis det skal ligge enten centralt i forhold til centrum eller centralt i forhold til uni.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Studieboliger

Indlægaf Artem » 12. aug 2018, 09:31

fisken80 skrev:De fleste nybyggede studieboliger i Odense koster 4-5000 kroner om måneden plus forbrug.
Man kan godt finde en studiebolig i Odense, men ikke SU-billigt. Ikke hvis det skal ligge enten centralt i forhold til centrum eller centralt i forhold til uni.

Nu var jeg lige ved at lure med studeboligerne i Aalborg.
De gamle kollegier jeg kender, der ligger huslejen generelt omkring 2500 kr plus minus 500 kr for en 1 værelse, og hvor de kollegier generelt er renoveret inden for de sidste år.

Kan se at mange af de nye ligger omkring 4000-4500 kr, men så er det også 2 værelse som jo mere er egnet til par.
De er åbenbart ikke helt så gode til at bygge 1 værelses som de var tidligere, :gruble: men har da fundet nogle enkelte nye, og der er huslejen omkring 3000-3500 kr.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Studieboliger

Indlægaf girl_beat » 12. aug 2018, 11:05

Confucius skrev:Mig bekendt tager rigtigt mange 3 år i gymnasiet og derefter en 3-årig bachelor og en 2-årig kandidat i forlængelse af hinanden. Det giver 8 år med studier.

Enig... Men langt de fleste starter på gymnasial uddannelse som 16-17 årige og bor hjemme, så rent praktisk starter problemet med at finde en studiebolig som regel i forbindelse med de videregående uddannelser.
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Studieboliger

Indlægaf Jedi » 12. aug 2018, 15:34

Confucius skrev:
Jedi skrev:
Confucius skrev:
Jedi skrev:
Confucius skrev:
Jedi skrev:Det er IMO i orden, at man som studerende bor småt og ubekvemt, at man skal arbejde og evt. tage lån ved siden af sit studie, at man har lang transporttid, lever af pasta med ketchup/ris med bouillonterning, osv.. Netop fordi det er forbigående.


Ja, for sådan 8 år på SU, ketchup og pasta og med lang rejsetid flyver bare forbi.


Længden af studietiden ændrer ikke min holdning til, om man bør sørge for flere billige lejeboliger i byerne til studerende.


Og hvad så? Det var ligesom ikke dét, jeg adresserede.


Det var det, hele indlægget handlede om.


Nej, det var ikke, hvilket citatet også tydeligt afslører. Intet i citatet handler om din holdning til huslejeniveau.

Mit indlæg forholder sig præcis til den påstand, du kommer med: At studietiden er forbigående. 8 år på pasta og ketchup og 8 år med et par timers transport til studiet er ikke spor forbigående for dem, der rent faktisk har prøvet det.


Studietiden er midlertidig, også selvom den varer 8 år.
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Studieboliger

Indlægaf Jedi » 12. aug 2018, 16:33

Jeg undrer mig lidt over, at der er nogle der tæller gymnasietiden med? Artiklen boliger til studerende, som er kommet ind på "drømmestudiet", og for mig betyder det en uddannelse efter gymnasiet.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Studieboliger

Indlægaf missme » 12. aug 2018, 18:22

Kattefjæs skrev:Det hjælper jo ikke at flytte længere væk. Det giver bare transportudgifter oveni hatten.

Jeg boede i studieboliger, på enkelt- og kollegieværelser til mellem 1200 og 7000kr om måneden. Kvaliteten var enormt svingende og meget af tiden var det ikke nok både at have SU og lån, jeg var også nødt til at arbejde en del. Jeg var så også heldig og havde et godt netværk hvor vi hjalp hinanden meget, så jeg fik også mange vennetjenester og det har uden tvivl gjort en stor forskel.

Jeg var rigtig heldig med - og glad for - arbejde/studiejobs, men jeg slap så også ud af universitetet lige inden fremdriftsreformen for alvor tog fat. I dag er det lidt sværere at arbejde så meget som jeg gjorde - nogle gange 20-25 timer om ugen - og samtidig komme igennem studierne på normeret tid.

Jeg er i hvert fald virkelig glad for at jeg ikke starter studier i dag. Det var allerede svært for 10 år siden, men i dag er det jo bare latterligt.


Jeg bor 25 km fra mit studie. Vi har undervisning og gruppearbejde fra 8.15-15.45 mandag til fredag, og så, for mig, transport frem og tilbage med tog. Det klarer jeg altså fint, selvom jeg også har familie jeg skal passe. Så det tænker jeg også at unge studerende ville kunne klare. Min veninde boede i vestjylland, da hun læste i Odense, igen med familie (4 børn). Det er altså også et spørgsmål om vilje.

Men når det så er sagt, så syntes jeg også at man skal bygge så mange studieboliger som muligt, som er til at betale. Alternativt kunne man jo flytte uddannelsesinstitutionerne lidt ud af centrum af storbyerne. Der ligger de vel i virkeligheden ikke bedst, set i forhold til boligsituationen.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Studieboliger

Indlægaf missme » 12. aug 2018, 18:30

fisken80 skrev:
abcd skrev:
Kattefjæs skrev:
abcd skrev:
Det handler vel ikke om hvad de studerende synes er fint, det handler om hvorvidt de har fornuftige muligheder for at passe studierne. Hvis man kan få en 1-værelses til f.eks. 2.500,- inklusive forbrug om måneden i realistisk pendlingsafstand og et togkort til 600,- om måneden, synes jeg det er en fornuftig mulighed - også selv om den studerende måske synes det er uretfærdigt at han ikke kan bo på Vesterbro.


Jeg har aldrig kendt nogen, studerende eller ej, som syntes at det var uretfærdigt at de ikke kunne bo på Vesterbro, så det er ikke lige en situation jeg kan genkende eller sige ret meget mere om. Jeg aner ikke hvem de her mennesker er.


Hvem du kender, er ikke relevant for hvad jeg skrev. Det handler om hvorvidt de unge har en fornuftig mulighed for at passe deres studier. Principielt kan man bo i Esbjerg og studere i København med transportomkostninger på 600,- om måneden. Arbejdsløse skal søge arbejde med op til 3 timer offentlig transport hver dag. Hvis vi forventer det samme af studerende, kan de bo temmelig langt væk fra København, og mon ikke de så kan finde en betalelig bolig?


Det ville være rigtig klædeligt, hvis du satte dig ind i priserne på at pendle FØR du udtalte dig. Det vil koste næsten 1700 kroner om måneden at pendle mellem Esbjerg og København og omkring 1200 kroner at pendle mellem Nyborg og København.


Men det koster kun 630 kr at pendle på kortere afstande, hvor et normalt pendlerkort koster under 2185kr. Så kan man faktisk flytte til slagelse og pendle til københavn for 630 kr om måneden, hvis man skulle måtte have brug for det.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Studieboliger

Indlægaf Delfin » 12. aug 2018, 22:22

Jeg pendler i øjeblikket 2 timer hver vej. Jeg har en arbejds-nat på 9 timer, så er vi oppe på 11 timer hjemmefra. Jeg skal sove, og det bruger jeg ca 7 timer på (som faktisk er i underkanten af mit behov). Tilbage til at lande hjemme og geare ned til at gå i seng, stå op igen, bade og spise aftensmad, har jeg 4 timer. Dét gad jeg ikke i længden, men når sporarbejderne er slut, kommer jeg ned på 1½ time, så har jeg da i det mindste 5 vågne timer hjemme. Det er nok stadig mere transport, end jeg gider i årevis, men det kommer an på en prøve.

Så ved jeg godt, at studerende ikke har ligeså lang skoledag, men så har de til gengæld hjemmearbejde, som skal laves og måske også et fritidsjob, der skal passes ved siden af. Jeg finder det ikke særlig realistisk at have 3-4 timers transport på studier med mødepligt, det kan måske endda gå, hvis man kan nøjes med at dukke op på undervisningsstedet et par gange om ugen.
2
14 11 14
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Studieboliger

Indlægaf Jedi » 12. aug 2018, 23:36

Confucius skrev:
Jedi skrev:Jeg undrer mig lidt over, at der er nogle der tæller gymnasietiden med? Artiklen boliger til studerende, som er kommet ind på "drømmestudiet", og for mig betyder det en uddannelse efter gymnasiet.


Måske er det fordi at de gymnasiale uddannelser er uddannelser, selvom du ikke regner dem for at være det? Tæller du så heller ikke bacheloruddannelsen med? Det er jo en selvstændig uddannelse, adskilt fra kandidatuddannelsen.

Jeg havde boet hjemmefra i over et årti, før jeg påbegyndte min gymnasiale uddannelse, bachelor og kandidat. Jeg blev nødt til at forholde mig til flere hundrede kilometers rejsetid, studiebolig og økonomi fra dag 1 i forløbet.


Nej. Det er dels fordi der henvises til "ønskestudiet" (som sprogligt ikke henviser til gymnasiet IMO), og dels fordi gymnasiet behøver man ikke flytte for at komme på - de ligger alle vegne.

Jeg har selv pendlet ifm studie, og selvom det er irriterende og kunne være smartere, hvis man boede ved siden af, så ændrer det ikke på mit synspunkt omkring lejeboliger til studerende.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"