Berlin med historeinteresseret 15-årig

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Æble » 12. aug 2018, 12:14

Vi har givet min søn en weekendtur til Berlin i fødselsdagsgave. Vi skal afsted om tre uger. Det er meningen det skal være en “voksentur” på hans præmisser da han ellers altid skal tilpasse sig sine små søstre.

Han er historieinterreseret så vi skal se en masse mur og verdenskrig. Hvad skal vi ikke gå glip af?

Og hvad med mad? Han kan godt lide tysk mad, men andre forslag er også velkomne også til morgenmad.

Vi skal bo omkring hackescher markt.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf 1234 » 12. aug 2018, 12:30

Jeg var ret vild med DDR og Stasimuseet, da jeg sidst var i Berlin.
Jeg var på det jødisk museum med min efterskole i sin tid og det husker jeg som dødkedeligt.

Ellers ville jeg klart besøge Berlinmuren, Check Point Charlie, Sachsenhausen og Reichtagen.
Senest rettet af 1234 12. aug 2018, 12:34, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Planten » 12. aug 2018, 12:32

Jeg kan godt lide, at muren er markeret med to rækker brosten. Hvis I vil se mest mur, som dog blev malet på i 2009, skal I en tur til Eastside gallery som går mellem den U Bahn station, der hedder warschauerstrasse og ostbahnhof. Og så synes jeg, der er gribende at gå ved Denkmahl for de myrdede jøder - betonblokkene, hvid du har set dem? Derunder er et museum. Det jødiske museum er også ret godt.
Senest rettet af Planten 12. aug 2018, 14:14, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Planten » 12. aug 2018, 12:35

1234 skrev:Jeg var ret vild med DDR og Stasimuseet, da jeg sidst var i Berlin.
Jeg var på det jødisk museum med min efterskole i sin tid og det husker jeg som død kedeligt.

Ellers ville jeg klart besøge Berlinmuren, Check Point Charlie, Sachsenhausen og Reichtagen.

Skægt som man opfatter ting forskelligt :)

Sachsenhausen synes jeg, er lidt langt ude, hvis det bare er en weekendtur - men ellers stemmer jeg også for det.

Jeg har også været på stasimuseet - det var kedeligt, men der var også proppet med folk!
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Planten » 12. aug 2018, 12:38

Ved Bernauer strasse er der et rekonstrueret stykke af muren med ingenmandsland, vagttårne osv. Det var der ham soldaten hoppede over pigtråden fra øst til vest.
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf 1234 » 12. aug 2018, 12:40

Planten skrev:Skægt som man opfatter ting forskelligt :)

Sachsenhausen synes jeg, er lidt langt ude, hvis det bare er en weekendtur - men ellers stemmer jeg også for det.

Jeg har også været på stasimuseet - det var kedeligt, men der var også proppet med folk!

Ja måske jeg var 16 år, da jeg så det jødiske museum og 25, da jeg så de andre. Det spiller sikkert ind, men tror nu stadig jeg ville foretrække Stasi museet. Jeg fandt det virkelig fascinerende. Det var nærmest ingen mennesker, da jeg var der og det var endda i juli.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Planten » 12. aug 2018, 12:45

1234 skrev:
Planten skrev:Skægt som man opfatter ting forskelligt :)

Sachsenhausen synes jeg, er lidt langt ude, hvis det bare er en weekendtur - men ellers stemmer jeg også for det.

Jeg har også været på stasimuseet - det var kedeligt, men der var også proppet med folk!

Ja måske jeg var 16 år, da jeg så det jødiske museum og 25, da jeg så de andre. Det spiller sikkert ind, men tror nu stadig jeg ville foretrække Stasi museet. Jeg fandt det virkelig fascinerende. Det var nærmest ingen mennesker, da jeg var der og det var endda i juli.

Jeg tror bestemt også, det er spændende, hvis der er plads.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf girl_beat » 12. aug 2018, 13:44

Planten skrev:Ved Bernauer strasse er der et rekonstrueret stykke af muren med ingenmandsland, vagttårne osv. Det var der ham soldaten hoppede over pigtråden fra øst til vest.

Hvis det er det sted, jeg lige kom i tanke om, er det virkelig godt! :gogo:

Koster ikke entré eller noget, men er et udendørs 'mindehjørne' med netop mur, historiefortællinger og en ruin fra ét af de huse, som blev ryddet, fordi det endte med at ligge i ingenmandsland.
3
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Wizzze » 12. aug 2018, 14:03

Hvis I går fra Brandenburger Tor ned til det jødiske mindesmærke, og ser det. Så kan i bagefter på den anden side side se et atletik og løbestadion, og overfor det en parkeringsplads. Parkeringspladsen var der hvor førerbunkeren lå, og hvor Hitler og Eva Braun begik selvmord, og atletikstadionet var den gamle ministeriehave hvor ligene af Hitler og frue blev brændt, og resterne senere fundet af russerne. Der er en enkelt tavle ved parkeringspladsen med lidt info, og så er der tit guider og turer der kommer forbi også, hvor man kan lytte lidt med.
Går I videre af Gertrud Kolmar Strasse så kommer i til det nye center ved Potzdammer platz og nede på den anden side af pladsen (hvor der stadig er lidt af muren tilbage) så har man ved Anhalter stationen genopført en kopi af Hitlers bunker, som man kan komme ind og se.
Nu I kun har en weekend, så kunne en miniudflugt i Berlin være ud til Wannsee, det er kun en kort taxatur fra centrum. Wannsee huset, hvor konferencen fandt sted findes stadig, jeg har personligt aldrig kunnet få mig til at tage turen, men en dag skal jeg nok. Men inden skal man næsten se


Genindspillet på engelsk i 2001
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Æble » 12. aug 2018, 14:08

Tak for tips. :gogo: Kom gerne med flere.

Har hørt om noget hvor man kan se nogle atomrum under jorden osv, nogen der kender det?

Vi har bil så kan godt køre lidt rundt. Dog ikke for meget da der er rigeligt køretid til og fra København.
0
Rosie
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. okt 2015, 15:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Rosie » 12. aug 2018, 14:30

Æble skrev:Tak for tips. :gogo: Kom gerne med flere.

Har hørt om noget hvor man kan se nogle atomrum under jorden osv, nogen der kender det?

Vi har bil så kan godt køre lidt rundt. Dog ikke for meget da der er rigeligt køretid til og fra København.


Jeg husker dette som værende ret spændende, det er både et museum og en tur i et atomrum
https://www.visitberlin.de/en/story-berlin

Jeg kan også anbefale en tur i Hohenschönhausen, som er et gammelt Stasi fængsel. Det er tidligere fanger som er guider, og det giver bare noget helt særligt til oplevelsen https://www.visitberlin.de/en/berlin-ho ... n-memorial. Jeg har endda være det flere gange, da det er en af de ting, jeg bare har måtte vise andre.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Wizzze » 12. aug 2018, 14:32

Æble skrev:Tak for tips. :gogo: Kom gerne med flere.

Har hørt om noget hvor man kan se nogle atomrum under jorden osv, nogen der kender det?

Vi har bil så kan godt køre lidt rundt. Dog ikke for meget da der er rigeligt køretid til og fra København.


https://www.berliner-unterwelten.de/en.html se under de guidede ture
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Æble » 12. aug 2018, 16:51

Wizzze skrev:
Æble skrev:Tak for tips. :gogo: Kom gerne med flere.

Har hørt om noget hvor man kan se nogle atomrum under jorden osv, nogen der kender det?

Vi har bil så kan godt køre lidt rundt. Dog ikke for meget da der er rigeligt køretid til og fra København.


https://www.berliner-unterwelten.de/en.html se under de guidede ture


Har du prøvet det?
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Planten » 12. aug 2018, 17:06

Jeg vil virkelig anbefale at tage til det stykke af muren, der er ved Bernauer strasse. Det er vildt underligt at stå og kigge ind mellem sprækkerne i muren og se sokkelen af et hus, der stod, hvor muren bare lige skulle gå.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Berlin med historeinteresseret 15-årig

Indlægaf Wizzze » 12. aug 2018, 17:57

Æble skrev:
Wizzze skrev:
Æble skrev:Tak for tips. :gogo: Kom gerne med flere.

Har hørt om noget hvor man kan se nogle atomrum under jorden osv, nogen der kender det?

Vi har bil så kan godt køre lidt rundt. Dog ikke for meget da der er rigeligt køretid til og fra København.


https://www.berliner-unterwelten.de/en.html se under de guidede ture


Har du prøvet det?


Nej kun læst om det
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Rejser"