I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. aug 2018, 05:27

Jeg kunne både læse og skrive og var ret meget fuld far frem. Min far var journalist i 25 år og min var mor boganmelder i min barndom. Så det lå ret meget lige for.

Min søn starter i skole på mandag og bliver 5 fredag næste uge. Han har et mega langt navn, men kan skrive det og øver ret meget bogstaver. Han kan tælle til hhv 100 og 50 på dansk og engelsk. Men det er af lyst og ikke noget vi får ham til.

Han skal desuden gå på en Montessori skole, så det der med at de skal kunne en masse bogligt fra start er ikke aktuelt for os.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Myresluger » 10. aug 2018, 05:49

Jeg gik i børnehaveklasse i slut 70erne og dengang skulle man ikke kunne noget og man skulle heller ikke lære noget.
Jeg kunne læse da jeg startede i børnehaveklasse og igennem hele min skoletid var det et problem at jeg var for dygtig, lavede opgaverne for hurtigt etc. Alle skulle jo være lige og så kan man jo ikke have sådan en der har brug for flere opgaver... læs og forstå var fine, men i min skole måtte man ikke lave dem for et højere klassetrin, så når jeg inden efterårsferien havde lavet de to(?) bøger der hørte til klassetrinet så var det bare ærgerligt.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Madam Pomfrey » 10. aug 2018, 07:55

hotlips skrev:
Madam Pomfrey skrev:kunne skrive mit eget navn og min lillesøsters...
Men børnehaveklasse dengang var jo netop blanding af skole og børnehave, at lære at gå i skole, sidde på en stol, lytte efter, samarbejde.

Jeg blev godt nok overrasket for 2 år siden, da min nr. 2 startede i 0.klasse det var sgu lige på og hårdt med undervisningen.
Og svarede til hvad mine 2 ældste lavede i 1. klasse. Nu er det yngstemanden der starter på mandag, og jeg får sgu helt ondt i maven over alt det han får kastet i hovedet lige om lidt. Han er godt forberedt fra børnehave, hvor de har leget med bogstaver, eget navn osv.
Og han har styr på de fleste bogstaver, kan tælle til 100, kan 2,5 og 10 tabellen, farver og former. - Og jeg er sikker på at han nok skal klare sig fint, men det er bare en brat overgang fra børnehave, til sfo, til skole.


Men det er så også fordi i flyttede kommune kan det ikke passe?

For der er en hel del forskel på kommunerne, vi besøgte en veninde for ikke så længe siden, hendes dreng er 5 og skal starte i skole nu, uden noget forberedelse i børnehaven hvor vi har haft et forløb de kører med de største børn som netop går ud på at de skal opøve sådan noget som at fungere i en gruppe og at række fingre op, at sidde stille på en stol og holde opmærksomheden på noget i et vist tidsrum.


JO, det er en ny skole.
Men de 2 ældste startede deres skoleliv på en god privatskole, som har et højt fagligt niveau.
Deres skoledag var fra kl. 8.15 til kl. 12. Begge har haft et "skolegruppe forløb" i børnehaven de gik i, netop med fokus på at sidde, lytte, række hånd op, skrive nogle bogstaver, få læst historie etc. 0.klasse var en blid forlængelse af dette. Først fokus på at lære at gå i skole, følge et skema.
De lærte bogstaver, lydene, vokaler og konsonanter, og lige så stille knækkede de læsekoden.

Nr. 3 startede i folkeskolen forrige år, 4 år efter nr. 2. Hans skoledag hed fra 7.50 til 13.50
han havde det sidste år af sit børnehaveliv været i en decideret storbørns børnehave, også med fokus på at sidde, lytte osv. lære bogstaver, skrive eget navn. Fagligt var han absolut parat til skolestart, han var så nysgerrig og læringsparat, men af andre årsager passer han ikke ind i den form for læringsmiljø - det betød at jeg sept til november, ofte var med ham i skole, for at hjælpe og støtte ham, og derfor kunne følge undervisningsforløbet.
Og det gik bare stærkt, stærkt stærkt... Det var dansk og matematik, lære lyde, og de 120 vigtigste ord. Det var tabeller og geometri.
Ting storebrødrene stiftede bekendtskab med i løbet af 1. klasse.
Samtidig skulle børnene lære arbejdsformer, at veksle imellem gruppearbejde, alenearbejde, stille arbejde, sid hvor du vil arbejde.

Mit eget barn var virkelig på overarbejde, og han var hægtet af efter de første 6 uger tror jeg, ville gerne, men kunne ikke følge med - også fordi han brugte alt for mange kræfter på bare at være i, hvad der for ham er kaos.
Men jeg snakkede en del med andre forældre, forældre der spurgte ind til hvorfor han flyttede til specialklasse, og om det gik godt osv.
Og de havde samme oplevelse som jeg, pressede og stressede børn, der skulle præstere på et højt niveau, mange timer dagligt. Børn der faktisk var skoletrætte, bare drømte om at gå i børnehave igen, som havde ondt i maven.
Og det er fanme trist :(
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Thestral » 10. aug 2018, 08:16

Myresluger skrev:Jeg gik i børnehaveklasse i slut 70erne og dengang skulle man ikke kunne noget og man skulle heller ikke lære noget.
Jeg kunne læse da jeg startede i børnehaveklasse og igennem hele min skoletid var det et problem at jeg var for dygtig, lavede opgaverne for hurtigt etc. Alle skulle jo være lige og så kan man jo ikke have sådan en der har brug for flere opgaver... læs og forstå var fine, men i min skole måtte man ikke lave dem for et højere klassetrin, så når jeg inden efterårsferien havde lavet de to(?) bøger der hørte til klassetrinet så var det bare ærgerligt.


Som Myresluger gik jeg også i skole i slut 70'erne og kunne læse og skrive da jeg startede i børnehaven og var for dygtig til egentlig at lære noget. Jeg løste min 3 år ældre søsters opgaver når hun havde lektier for. Jeg gik dog på en skole hvor man ikke så noget problem i at give Læs og Forstå på et højere niveau og når de var løst fik jeg lov til at gå på biblioteket og fordybe mig i bøger min klasselærer havde udvalgt. Han have dog problemer med at følge med min læsehastighed så fra 3 klasse fik jeg lov til selv at bestemme hvad jeg ville læse og hvor mange bøger jeg ville have med fra biblioteket. Han vidste at jeg sagtens kunne administrere bøgerne selv så det var som det var.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Myresluger » 10. aug 2018, 09:24

Thestral skrev:
Myresluger skrev:Jeg gik i børnehaveklasse i slut 70erne og dengang skulle man ikke kunne noget og man skulle heller ikke lære noget.
Jeg kunne læse da jeg startede i børnehaveklasse og igennem hele min skoletid var det et problem at jeg var for dygtig, lavede opgaverne for hurtigt etc. Alle skulle jo være lige og så kan man jo ikke have sådan en der har brug for flere opgaver... læs og forstå var fine, men i min skole måtte man ikke lave dem for et højere klassetrin, så når jeg inden efterårsferien havde lavet de to(?) bøger der hørte til klassetrinet så var det bare ærgerligt.


Som Myresluger gik jeg også i skole i slut 70'erne og kunne læse og skrive da jeg startede i børnehaven og var for dygtig til egentlig at lære noget. Jeg løste min 3 år ældre søsters opgaver når hun havde lektier for. Jeg gik dog på en skole hvor man ikke så noget problem i at give Læs og Forstå på et højere niveau og når de var løst fik jeg lov til at gå på biblioteket og fordybe mig i bøger min klasselærer havde udvalgt. Han have dog problemer med at følge med min læsehastighed så fra 3 klasse fik jeg lov til selv at bestemme hvad jeg ville læse og hvor mange bøger jeg ville have med fra biblioteket. Han vidste at jeg sagtens kunne administrere bøgerne selv så det var som det var.

Det var min storebror - eller måske snarere hans skolebøger, der lærte mig at læse. Jeg læste altid alle hans bøger, så jeg var mere eller mindre altid to klassetrin forud :lol: vi måtte tilgengæld ikke låne ungdomsbøgerne før i 7. Klasse - så min klasselærer lånte bøgerne til mig.
1
Nemon.
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 18:27
Kort karma: 8
Likede indlæg: 99

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Nemon. » 10. aug 2018, 09:59

Jeg kunne skrive mit fornavn, i 0 klasse, men dengang ( 1980 ) var børnehaveklasse det der i dag svare til storgruppen i en børnehave.
Grammatik og stavning, blev desværre aldrig min stærke side, og det var det næppe heller blevet, selvom jeg havde haft kunne stave mit fulde navn.
Senest rettet af Nemon. 11. aug 2018, 21:49, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Mi55y » 10. aug 2018, 10:33

Jeg kunne læse og stave, da jeg kom i skole.Vi havde i øvrigt også parabol med engelsksprogede tegenefilm, så engelsk talte jeg også. Det betød, at jeg helt fra børnehaveklassen ofte fungerede som hjælpelærer. Først da jeg skiftede skole i 7. klasse, fik jeg en lærer, der gad give mig nogle ekstraopgaver. Min mor har dog senere fortalt, at landsbyskolen, hvor jeg gik fra 1.-6. klasse havde meldt ud, at de ikke kunne gøre noget for mig og anbefalede privatskole - mine forældre mente dog, at jeg skulle have en så normal barndom som muligt og lod mig blive. Det resulterede i, at jeg blev ekstremt doven angående skolearbejde og kom ud af gymnasiet med et gennemsnit på 9 og handelshøjskolen med et gennemsnit på 8, selvom jeg uden tvivl kunne have gjort det meget bedre.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf LadyFox » 10. aug 2018, 12:53

Jeg kunne skrive mit fornavn da jeg begyndte i børnehaveklasse. Men ellers havde jeg ingen forståelse for bogstaver.
Jeg kan huske skolen var utilfreds med at jeg endnu ikke kunne alfabetet da jeg begyndte i første.
0
...
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf vibbsen » 10. aug 2018, 18:24

Jeg kunne skrive mit navn da jeg i august 1979 startede i børnehaveklasse. Men jeg kunne ikke stave til det. Der er altså stor forskel. Hvad angik det der med at læse så knækkede jeg først læsekoden rigtig i 2.klasse. Men det gjorde ikke noget. Den gang var der slet slet ikke samme fokus på det som der er idag.

Børnehaveklassen på min skole var 4-sporet. A & C blev undervist fra 8-10.35 og B & D fra 11-13.35 eller noget i den stil. Altså ikke ligefrem noget med heldagsskole :-D. Vi brugte det meste af tiden på at fedte rundt med saltdej, male grimme tegninger, brænde i træ og lege klæd-ud og så selvfølgelig synge sanglege og den slags. Vi blev introduceret til alfabetet i slutningen af børnehaveklassen. Men jeg husker det ikke som noget der fyldte særlig meget. Tiden blev brugt rigtig meget til at introducerer os til det der med at gå i skole og hvad det betød, og meget lidt på egentlig læring.

På tirsdag skal min egen datter starte i børnehaveklasse....Og jeg kan forstå at rigtig mange af børnene faktisk allerede kan læse til jul...Det er godt nok vildt. Som min veninde - der har en pige som skal i 2.klasse - tørt sagde da hendes datter havde knækket læsekoden lige før jul det år hun startede i børnehaveklasse "Det er ihvertfald ikke noget hun har fra hverken mig eller sin far. Ingen af os kunne læse før vi kom i 2.klasse. Og min mor var ovenikøbet skolelærer. De må vel bare bruge nogen andre indlæringspricipper end de gjorde i da vi startede i skole" Og det har hun jo nok ret i. :-D
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf fisken80 » 11. aug 2018, 13:45

Ja, det kunne jeg. Det tror jeg allerede jeg kunne da jeg var omkring 4 år.

Jeg kunne ikke læse, og den slags lærte man ikke i børnehaven dengang, men der gik ikke meget mere end en måned i 1. Klasse så læste jeg stort set flydende. Og hurtigt. Min lærer lavede sådan en leg, hvor hun lagde en tekst på overheadprojekteren og pegede på et ord og så gjaldt det om at læse det hurtigst og så sige det højt. Den leg måtte jeg ikke være med til, for så fik ingen andre sagt noget, fordi jeg læste det omgående og sagde det højt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Anne Droid » 11. aug 2018, 14:08

Jeg skal have 0. årgang i det kommende år og vi forventer bestemt ikke de kan skrive deres navn når de har første skoledag.
1
Klimatosse
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2018, 14:33

Sangius skrev:Der er da totalt ligegyldigt om man kan skrive sit navn ved skolestart.
Fuldstændig latterligt. Man burde bruge krudtet på at lære de små at begå sig socialt. Vente i kø, lytte når der tales, inkludere andre, osv.

Ja, jeg kender et par stykker der har undervist i de helt små klasser i mange år. Jeg har indtryk af at det generelt er gået tilbage mht. de sidste ting du nævner. :genert:

Om jeg kunne skrive mit eget inden jeg kom i skole, kan jeg simpelthen ikke huske. Jeg vil tro det, for det er ikke så svært ;)

Men det er meget sjovt hvis der er sket en ændring mht. stavning, for i 80'erne var mine pædagogbekendte nærmest forargede over at nogen kunne tænke på at undervise i sådan noget i børnehaveklassen. Og i første halvdel af 90'erne mente nogle af lærerne at det ikke var nødvendigt med staveundervisning i de mindre klasser, for børnene ville automatisk lære det via noget de kaldte "sproglig opmærksomhed". Det var sådan noget med at man sagde "mmmm" og så vidste man at ordet var med m. :lol:

Jeg kan ikke huske hvornår, men skolevæsnet fik et større chok, engang hvor en "Pisa"(?) undersøgelse viste at danske børns stavning l ret langt ned på ranglisten, hvis man sammenlignede internationalt.

Vi hvde selv en del staveord for i min tid. Og blev også hørt i det (men det var i begyndelsen af 60'erne).
1
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Panton » 12. aug 2018, 10:44

Jeg kan ikke huske hvad jeg kunne og hvornår jeg knækkede læsekoden. Men da min egen søn startede i 0 for 7 år siden, kunne og ville han knap skrive sit navn. Alt det skolenoget sagde ham ingenting overhovedet. Men han var alligevel den første i klassen der knækkede læsekoden og kunne læse begynder bøger omkring efterårsferien.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf heysamaysa » 3. sep 2018, 08:17

jeg kunne skrive mit navn i børnehaven - men nu har jeg så også et super kort navn.


læse og skrive kunne jeg i hvert fald ikke - havde formentlig aldrig hørt om alfabetet inden skolestart. Det har jeg så nu :-D
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"

Tilbage til "Børn"