I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf godtnavn » 9. aug 2018, 11:47

Ingen anelse, jeg er kun 30 og kan ikke huske det :genert: Jeg kan tilgengæld huske jeg lærte at læse og skrive på ingen tid da min lærer nægtede at læse min amteamtikopgaver højt for mig (var flere år forud) og så måtte jeg jo lærer det i en fart så jeg igen kunne lave matematik :P
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Bergen » 9. aug 2018, 19:03

Jeg kunne det meste af pensum for 1 klasse da jeg startede. Min mor var ikke stolt men det var selvlært.

Min datter kunne det meste af 1-2 klasses pensum ved skolestart og vi var hellere ikke stolte men hun har også lært sig selv at læse, regne og tale engelsk.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Animi » 9. aug 2018, 19:07

Det kan jeg faktisk ikke huske, om jeg kunne. Men jeg ved, at jeg kunne alfabetet :-D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2018, 19:17

Jeg kunne hverken læse eller skrive et ord. Jeg tror jeg var en af de eneste der ikke kunne skrive mit navn, og det er det jeg tydeligst husker fra første dag i børnehaveklassen, jeg var træt af at jeg ikke kunne det når de andre kunne.

Min datter læser og skriver fint, hun skal starte i børnehaveklasse i næste uge. Det er drevet af at børnehaven har leget med bogstaver - jeg synes nu hellere de skulle have holdt det til bare at lege det børnene selv ville. Min søn når næppe at kunne læse, han er slet ikke så langt fremme med de ting som pigen var i hans alder. Men jeg lærer ham nok at skrive navnet under alle omstændigheder så han ikke skal udsættes for samme dårlige oplevelse som jeg blev.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Wizzze » 9. aug 2018, 19:25

Skorstenen skrev:Ja, jeg læste og skrev fra jeg var 4.
Jeg fik i øvrigt skæld ud af børnehaveklasselæreren, fordi jeg læste højt for de andre :rulle:


Jeg har kun gået i børnehaveklasse en uge, så blev jeg sendt hjem og fik besked på ikke at komme igen før jeg skulle starte i 1.klasse, bare fordi jeg havde lavet alle opgaver i de 2 hæfter som skulle bruges resten af året, og var godt i gang med at organisere de andre i klassen i "studiegrupper" :-D
Det gik lærerne lidt for nært :lol:
0
Do as I say! :whip:
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Lykke » 9. aug 2018, 19:50

Jeg kan ikke huske det.
Men jeg kan huske vi skulle lære klokken i 0. klasse. Det var virkelig upædagogisk, og jeg blev virkelig udstillet for ikke at kunne det med det samme.
Jeg læste inden 1. Klasse. Det var jo faktisk ikke fedt at være foran, så kunne jeg bare sidde der og kede mig.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Olaf » 9. aug 2018, 20:15

Jeg husker ikke hvad jeg kunne da jeg startede i børnehaveklasse. Kan huske at vi øvede alfabetet (men ikke om jeg kunne det i forvejen).

Jeg har børn der starter i 1. og 3. i næste uge og jeg genkender ikke kravene til at kunne skrive sit navn mv. Vi fik at vide at det var rart hvis de kunne genkende deres navn men skolen lagde langt mere vægt på at børnene kunne tage imod beskeder, vente på tur, forstå at de skulle noget bestemt på bestemte tidspunkter samt fungere socialt med de andre børn. Vi fik også at vide, at hvis børnene skulle gå 0. klasse om, så var det ikke fordi de bogligt ikke var gode nok men fordi de andre ting ikke var på plads. Derudover skulle de selvfølgelig kunne klare tøj, toiletbesøg, madpakker mv. uden hjælp.
De kunne begge skrive deres navn længe før samt mindre ord da de startede samt alfabet og tal men ingen af dem kunne læse rigtigt.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. aug 2018, 21:27

Jeg kunne godt skrive mit navn, men hverken læse eller i øvrigt stave eller skrive. Det var et bevidst valg fra mine forældres side, at jeg skulle stimuleres på andre områder inden skolestart, da både de og pædagogerne i børnehaven godt kunne fornemme, at det nok ville komme til at gå hurtigt med at lære at læse, hvorefter mit fokus ville blive meget ordbaseret. De fik ret i begge dele, og derfor er jeg også glad for, at der inden 1. klasse meget blev fokuseret på visualitet og det musisk-kreative fremfor de mere specifikt boglige discipliner. Jeg var også lidt motorisk udfordret som barn, så det blev også tænkt ind i min udvikling.

Det hører med til historien, at jeg hver dag fik læst højt af såvel bøger, som mine forældre valgte, som af nogen, jeg selv havde fundet på biblioteket, så litteraturen manglede bestemt ikke i mit liv. Det ville helt sikkert heller ikke være blevet problematiseret, hvis jeg selv var begyndt at prøve at læse. Jeg havde bare ikke behovet indtil omkring slutningen af børnehaveklassen, hvilket jeg givetvis ville have haft, hvis jeg ikke var blevet så velstimuleret hjemmefra, som tilfældet var. Jeg læste inden efterårsferien i 1. klasse.
1
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf MOGA » 9. aug 2018, 22:21

Ja, det kunne jeg, og også læse. Det var ikke ubetinget en fordel.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Delfin » 9. aug 2018, 22:33

Mistermor skrev:Der forventes for øvrigt meget mere af barnet, end at det kan skrive sit navn.

være socialt robust
have et godt sprog
besidde et godt selvværd og god selvtillid
være nysgerrigt og have lyst til at lære nyt
kunne give udtryk for egne behov, følelser og interesser
kunne vente og lytte på andre
kunne deltage i fællesskabet med kammeraterne
kunne modtage, forstå og handle på en kollektiv besked
kunne klare praktiske ting som at tage tøj på og klare toilet besøg selv.

https://www.alt.dk/boern/sadan-gor-du-d ... skoleparat


Ting som i mine øjne er langt vigtigere end at kunne skrive sit navn. Det er da fint hvis man kan, men ellers lærer man det jo

Jeg har ikke gået i børnehave eller børnehaveklasse, men har haft forældre som læste meget og lærte mig, at man altid kan slå op i en bog og finde ud af det, hvis der er noget man ikke ved, og så fik jeg altid "lektier" at sidde med, når mine ældre søskende lavede lektier.
Jeg kunne skrive mit for- og efternavn og andre ting, men jeg kan ikke huske, hvor meget. Jeg kunne læse lette tekster. og regne lette regnestykker, kunne klokken og havde ur selv, tage (alt) tøj på og binde mine snørebånd og sikkert en masse andre ting som jeg ikke kan huske her et halvt århundrede senere.

Jeg var langt forud, da jeg skiftede skole midt i første klasse, så der fik jeg lov at sidde og farvelægge lærerens 'Søren og Jeppe' bog, mens da andre hakkede sig igennem i-s siger is, s-o siger so. Det var lidt kedeligt i længden, og jeg begyndte at køre rundt på stolen, men så fandt hun på at give mig nogle 'Læs og forstå' bøger at arbejde i. Dem elskede jeg.
1
14 11 14
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Lys » 9. aug 2018, 22:54

Marott skrev:
Artem skrev:Ikke en skid
Blev passet hjemme til jeg startede i skole og mine forældre havde ikke lært mig sådan nogle ting inden



Jeg blev passet af min bedsteforældre, men det var det samme her.


Det var skam ikke mine forældre, der lærte mig at læse. Jeg læste med, når min storesøster læste lektier. Jeg sad på den anden side af spisebordet i køkkenet og lærte dermed at læse på hovedet. Det er jeg stadig ret skarp til (omend nytteværdien er begrænset :lol: )
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf hotlips » 10. aug 2018, 00:09

Madam Pomfrey skrev:kunne skrive mit eget navn og min lillesøsters...
Men børnehaveklasse dengang var jo netop blanding af skole og børnehave, at lære at gå i skole, sidde på en stol, lytte efter, samarbejde.

Jeg blev godt nok overrasket for 2 år siden, da min nr. 2 startede i 0.klasse det var sgu lige på og hårdt med undervisningen.
Og svarede til hvad mine 2 ældste lavede i 1. klasse. Nu er det yngstemanden der starter på mandag, og jeg får sgu helt ondt i maven over alt det han får kastet i hovedet lige om lidt. Han er godt forberedt fra børnehave, hvor de har leget med bogstaver, eget navn osv.
Og han har styr på de fleste bogstaver, kan tælle til 100, kan 2,5 og 10 tabellen, farver og former. - Og jeg er sikker på at han nok skal klare sig fint, men det er bare en brat overgang fra børnehave, til sfo, til skole.


Men det er så også fordi i flyttede kommune kan det ikke passe?

For der er en hel del forskel på kommunerne, vi besøgte en veninde for ikke så længe siden, hendes dreng er 5 og skal starte i skole nu, uden noget forberedelse i børnehaven hvor vi har haft et forløb de kører med de største børn som netop går ud på at de skal opøve sådan noget som at fungere i en gruppe og at række fingre op, at sidde stille på en stol og holde opmærksomheden på noget i et vist tidsrum, men også uden de der måneder fra maj de har hvor vi selv bor der mest går ud på at lære selve skolen og de andre at kende, og selv for en på 5 var han noget umoden, han vil slet ikke bruge toilet og gør hvad han skal i haven konsekvent, han har haft store problemer i børnehaven fordi han ikke har forstået hvordan det der med at blive venner fungerer, han tror han kan bestemme at nu er en eller anden hans ven eller at når man leger så skal han bestemme helt, og vi fik selv oplevet hvor uheldigt han reagerer på når andre børn ikke vil gøre hvad der passer ham.

Så kan jeg selv synes det er irriterende at det hos os tydeligvis er standard at de drenge der er sent født i kalenderåret betragtes som en selvfølge at de skal sidde et år ekstra, men det er dog at foretrække trods alt, det har åbenbart slet ikke været på bordet at få diskuteret hvorvidt han er skoleparat, det var jeg noget forbløffet over, jeg kan ikke se hvordan det skal ende godt at få en der er så langt fra at være klar i skole, og hvis de har ret mange af den model så vil det jo få betydning for en hel klasse.
0
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Sevii » 10. aug 2018, 00:41

Nej, selvfølglig kunne jeg ikke det. Mit navn er også langt. Jeg kunne forbogstavet, og jeg kan huske, at jeg ikke helt forstod præmissen så jeg var ret kreativ når jeg skrev mit navn i starten. Jeg puttede bare tilfældige bogstaver ind efter forbogstavet og tænkte: det er vel sådan det fungerer.
2
:banan: :banan:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf hotlips » 10. aug 2018, 00:47

Mistermor skrev:Jeg ved ikke, om jeg kunne skrive mit navn, men jeg tror ærlig talt, den gruppe mennesker, der har siddet og talt om, hvad de kunne ved skolestart, har fået deres minder mudret lidt sammen eller overvurderer, hvad de kunne. Skribenten er fra 1954, -dvs hun er 64 år gammel. Det er trods alt begrænset, hvor meget en 7 årig kan undervise andre i sygepleje. :)

Når det er sagt, er børn jo mindst et år yngre, når de starter i skole nu.

Jeg ved ikke, om jeg kunne skrive mit navn. (jeg er 57, så jeg har heller ikke gået i børnehaveklasse) men jeg kunne i alt fald heller ikke nogle andre ting, som beskrevet i ledergruppen, der er tale om i artiklen.

Min søn skrev sit navn, da han var to, men jeg har også været så fremsynes at give mine børn navne på kun 3 bogstaver. :) Min datter skrev vel sit navn, da hun var 4. Min søn kunne også læse, da han startede i skole, men det var ikke nogen fordel, for dengang var der ikke undervisning i børnehaveklassen, og han var ved at få pip af, at der ikke rigtig skete noget.

Nu handler artiklen jo mest om, at man har brug for at tilhøre et fællesskab, hvor man føler, man har værdi. Heldigvis kan man godt opnå den følelse, selvom man ikke er del af et arbejdsfællesskab. Jeg tror, at mange forældre er gode til at få deres børn til at føle, at de har værdi i sig selv. Det var man ikke god til "i gamle dage".


Det har været det almindelige at være 6 og så fylde 7 i min drengs 0 klasse, der har været et par undtagelser begge veje men det er kun et par stykker. Da jeg startede i skole var jeg 5 og fyldte så 6,jeg har fødselsdag 5 januar så mine forældre fik lov til at vælge hvad for en årgang jeg skulle følge, men det var det mest almindelige.

Det der med grundlæggende sygepleje kan jo godt være MEGET grundlæggende, min dreng kan også godt vurdere om et sår har brug for et plaster, for så er det et der bløder så det løber, han kan vaske det med sæbe og give plasteret på og han ved godt at blod ud af munden skal have noget koldt på og så skal man mærke efter om der er større sår og om man har slået en tand..og at det udløser en is ved første lejlighed.

Altså så grundlæggende at det er noget rigtig mange børn godt ved, men hvor det måske mest er et spørgsmål om hvorvidt man nu er en der sætter ord på lige det imens, og det er måske mest det der er forskellen, hvis der overhovedet er en, jeg har jo selv brugt den slags til at forklare ham hvad der var mit arbejde, og det vil jeg vædde med der er en million andre sosuer, sygeplejersker og så videre der også har gjort eller man har brugt det til at forklare hvad en de kender har som job.

Jeg vil iøvrigt også gerne vide hvad der menes med at et lille barn kan bakke en lastbil, jeg er noget skeptisk over for hvorvidt der er tale om at bakke et bestemt sted hen eller reelt bare at kunne sætte en forvogn i bakgear, dreje nøglen og så træde på pedalen, det er jo ikke helt det samme som at kunne bakke en forvogn med den trailer ordet lastbil jo giver et billede af,et sted hen der er besluttet på forhånd, og hvis der vitterligt er tale om at kunne bakke en forvogn uden at have kontrol over hvorhen så synes jeg måske også godt man kan stille spørgsmål ved det gavnlige for nogen.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf FruKuk » 10. aug 2018, 05:10

Jeg ved faktisk ikke, hvad jeg kunne, da jeg startede i børnehaveklasse. Men jeg ved, at vi hver fredag på skift fik lov til at koge pasta :deer:

Husker faktisk ikke, at vi som sådan lærte noget i børnehaveklassen, den var mest til at for at forberede os til 1. klasse. Den opgave virker det til, at børnehaverne har overtaget, og børnene (i hvert fald i vores kommune) forventes at kunne læse, inden de går ud af 0. klasse.
0

Tilbage til "Børn"