Er I glade for jeres arbejde?

avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf avdotja » 5. aug 2018, 19:21

Jeg tror nu sagtens man kan være glad for feks fabriksarbejde. Hvis man har gode kollegaer og et fint sammenhold, kan man - på trods af lettere kedeligt arbejde - godt værdsætte arbejdstiden.
8
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf Pyjamas » 5. aug 2018, 19:27

Nej, det er jeg ikke. Og jeg har faktisk lidt ondt i maven over, at jeg skal tilbage efter ferien i morgen.
Jeg er offentligt ansat, og vi er ramt af nedskæringer. Vi har mistet en del personale, så vi har mange opgaver, hvor vi er nødt til at springe over, hvor gærdet er lavest. Jeg synes, det er synd, at vi ikke kan bruge vores viden, erfaring og uddannelse, fordi der ikke er tid til det.
Jeg kan godt lide mine kollegaer, men der er også meget fnidder og utilfredshed. Jeg kommer selv til at bidrage til begge ting. Der er ikke meget plads til nye mennesker, og sommetider er vi ovre i en tone, der tangerer til mobning.

Jeg har ikke et liv, hvor jeg gider et fuldtidsarbejde, så vil jeg hellere have færre penge. Jeg drømmer om at blive hjemmegående, bare et par år. Jeg er på fuldtid lige nu, men det er helt sikkert, at når min kontrakt er udløbet, er jeg den, der er skredet.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23119

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf Aragorn » 5. aug 2018, 21:29

avdotja skrev:Jeg tror nu sagtens man kan være glad for feks fabriksarbejde. Hvis man har gode kollegaer og et fint sammenhold, kan man - på trods af lettere kedeligt arbejde - godt værdsætte arbejdstiden.


Det er ikke min pointe, at fabriksarbejde er åndsforladt, eller at de mennesker der udfører det, er ude af stand til at værdsætte deres arbejde. Det handler ikke om at nedgøre et job, fordi det er fabriksarbejde. At læse mit indlæg på den måde er helt misforstået.

Jeg kender flere der værdsætter et fabriksarbejde. Som har været glade for at være hvor de var, og har været der i 20+ år.

Det er bare aldrig blevet deres identitet. Identiteten har været AT man arbejder, men ikke hvor. Det har været på arbejde til tiden, hjem til tiden. Og det har kun været for at sætte brød på bordet, det har ikke handlet om karriere, eller involveret særlige ambitioner.

Min pointe med hvad jeg skrev, var mere i retning af: En stor mennesker tænker over deres fremtid på arbejdsmarkedet, og lægger planer for, hvor de vil være henne om nogle år. Men en endnu større procentdel af de mennesker der arbejder, er ikke så priviligerede at de kan vælge hvad de vil arbejde med. De arbejder hvor det er nødvendigt, og de har et arbejde, ikke en karriere.

Og hvis nogen er overrasket over, at de mennesker ikke har lyst til at tage på arbejde, ikke ethvert arbejde, men netop det arbejde de har, så tænker jeg at man lever i anden verden end de gør. En boble af en art.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf missme » 5. aug 2018, 22:28

DenSyngendeLussing skrev:Ja, helt vildt. Jeg er selvstændig journalist og tekstforfatter, og jeg synes, det er alletiders. I starten var det småt med opgaver og forretningen skulle lige løbes i gang, men nu tjener jeg en god månedsløn. Selvfølgelig er det en usikker levevej og der er også nogle kunder, man står til ansvar for i sidste ende, men jeg er ret så pjattet med at være min egen boss - og så er der altid god musik i fredagsbaren. :D


En gang selvstændig, altid selvstændig :P Jeg var selvstændig i nogle år, og det er bare fedt at være sin egen chef. Nu er jeg under uddannelse og skal jo nok være lønmodtager, det skal nok blive spændende...eller noget :nerve:
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf Aima » 6. aug 2018, 00:08

Jeg elsker det. For en måneds tid siden fik jeg tilbudt et ret nice og ret voksent kommunikationsjob i den branche, jeg oprindeligt er uddannet i. 37 faste timer om ugen med god løn og gode vilkår. Jeg sagde pænt nej tak, og fik i stedet fixet en anden aftale hos dem, hvor jeg er tilknyttet som fast freelancer. På den måde kan jeg beholde mit tjenerjob og, vigtigst, den frihed der følger med, mens jeg på samme tid bliver tilpas udfordret af ovenstående freelancetjans og de opgaver jeg ellers får tilbudt.

Jeg er meget lidt karrieremindet, men til gengæld er jeg ultra-ambitiøs når det kommer til livskvalitet, og jeg ved præcist, hvad der optimerer min egen mest muligt. I morgen skal jeg åbne restauranten klokken 10.30. I løbet af dagen og aftenen skal jeg servere noget frokost og nogle latter og nogle burgere og omkring klokken 23 lukker jeg. I mellemtiden har jeg også haft tid til at hygge med køkkendamen, drikke en masse cappucinoer, spise både frokost og aftensmad jeg ikke selv har lavet, læse aviser og have besøg af min veninde som kigger forbi, når hun har fri klokken 16. På tirsdag skal jeg, i forbindelse med mine ‘voksenjobs’, lave noget research og have kontortid, onsdag er jeg tjener igen, torsdag har jeg to interviews og weekenden bliver dels brugt i restauranten og dels på at skrive artikler. Mandag i næste uge skal jeg om formiddagen snakke kommunikationsstrategi med en virksomhedsejer og om aftenen i restauranten. Jeg arbejder mellem 50 og 90 timer om ugen, og så holder jeg i perioder fri cirka så længe jeg har lyst, og rejser ud i verden. Sidst var i januar/februar og næste gang er september/oktober.

Mit arbejdsliv er omtrent ligeså sammensat, som jeg selv er. Jeg har frihed, både økonomisk og praktisk, til at træffe de valg og gå de veje, jeg ønsker. På et eller andet tidspunkt indenfor et par år, begynder jeg ny uddannelse, udelukkende fordi jeg har rigtig meget lyst, og jeg fifler også med idéen om at arbejde deltid i et halvt års tid og kaste mig ud i et lille podcastprojekt jeg længe har drømt om.

Jeg tror egentlig, jeg kunne finde mig til rette i langt de fleste jobs, hvis arbejdsmiljøet var godt og præmissen for en vis grad af frihed var tilstede. Jeg er stabilitetsnarkoman og prioriterer et roligt og trygt liv, men jeg frygter også følelsen af hamsterhjulstilværelse cirka ligeså meget, som jeg frygter cancer. Hvis mit arbejdsliv påvirkede min grundglæde permanent, ville jeg stoppe i det øjeblik, jeg erkendte det.
8
I'll stick with hell no's and headphones...
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf Wunder8 » 6. aug 2018, 13:03

SurSødSovs skrev:Jeg er virkelig glad for mit arbejde. Jeg har lært at tage det sure med langt større overbærenhed efter jeg skiftede til et på papiret godt job - og det gik op for mig, hvor meget jeg savnede indholdet i det gamle. Det har virkeligt været sundt for mig :)


Det her er ret interessant for mig, vil du uddybe? Jeg spørger, fordi jeg selv har sagt gode jobs op, fordi jeg kørte sur i det. Men efter nogle måneder uden arbejde har jeg en formodning om, at jeg ville være langt mere overskudsagtig og "pyt"-agtig overfor selvsamme ting.
0
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf Wunder8 » 6. aug 2018, 13:06

Aima skrev:Jeg elsker det. For en måneds tid siden fik jeg tilbudt et ret nice og ret voksent kommunikationsjob i den branche, jeg oprindeligt er uddannet i. 37 faste timer om ugen med god løn og gode vilkår. Jeg sagde pænt nej tak, og fik i stedet fixet en anden aftale hos dem, hvor jeg er tilknyttet som fast freelancer. På den måde kan jeg beholde mit tjenerjob og, vigtigst, den frihed der følger med, mens jeg på samme tid bliver tilpas udfordret af ovenstående freelancetjans og de opgaver jeg ellers får tilbudt.

Jeg er meget lidt karrieremindet, men til gengæld er jeg ultra-ambitiøs når det kommer til livskvalitet, og jeg ved præcist, hvad der optimerer min egen mest muligt. I morgen skal jeg åbne restauranten klokken 10.30. I løbet af dagen og aftenen skal jeg servere noget frokost og nogle latter og nogle burgere og omkring klokken 23 lukker jeg. I mellemtiden har jeg også haft tid til at hygge med køkkendamen, drikke en masse cappucinoer, spise både frokost og aftensmad jeg ikke selv har lavet, læse aviser og have besøg af min veninde som kigger forbi, når hun har fri klokken 16. På tirsdag skal jeg, i forbindelse med mine ‘voksenjobs’, lave noget research og have kontortid, onsdag er jeg tjener igen, torsdag har jeg to interviews og weekenden bliver dels brugt i restauranten og dels på at skrive artikler. Mandag i næste uge skal jeg om formiddagen snakke kommunikationsstrategi med en virksomhedsejer og om aftenen i restauranten. Jeg arbejder mellem 50 og 90 timer om ugen, og så holder jeg i perioder fri cirka så længe jeg har lyst, og rejser ud i verden. Sidst var i januar/februar og næste gang er september/oktober.

Mit arbejdsliv er omtrent ligeså sammensat, som jeg selv er. Jeg har frihed, både økonomisk og praktisk, til at træffe de valg og gå de veje, jeg ønsker. På et eller andet tidspunkt indenfor et par år, begynder jeg ny uddannelse, udelukkende fordi jeg har rigtig meget lyst, og jeg fifler også med idéen om at arbejde deltid i et halvt års tid og kaste mig ud i et lille podcastprojekt jeg længe har drømt om.

Jeg tror egentlig, jeg kunne finde mig til rette i langt de fleste jobs, hvis arbejdsmiljøet var godt og præmissen for en vis grad af frihed var tilstede. Jeg er stabilitetsnarkoman og prioriterer et roligt og trygt liv, men jeg frygter også følelsen af hamsterhjulstilværelse cirka ligeså meget, som jeg frygter cancer. Hvis mit arbejdsliv påvirkede min grundglæde permanent, ville jeg stoppe i det øjeblik, jeg erkendte det.


Det dér er vildt inspirerende. Jeg sagde mit seneste job op, fordi jeg netop følte, jeg sad i det største og trægeste hamsterhjul, og al livsgnist langsomt blev suget ud af mig. Det lyder overdrevet, men sådan havde jeg det vitterligt efter dage, der var fyldt med PowerPoints, ligegyldige workshops og projekter, jeg dybest set ikke troede på. Det var på papiret det ideelle job, men i realiteten slet ikke - fordi jeg ike havde en skid overskud til mit eget liv, når jeg havde fri. Jeg arbejder gerne meget, men mit næste job skal være et, hvor der trods alt er nok fleksibilitet til, at jeg også kan leve ved siden af. Jeg synes, dit liv lyder dejligt :)
0
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf Wunder8 » 6. aug 2018, 13:08

DenSyngendeLussing skrev:Ja, helt vildt. Jeg er selvstændig journalist og tekstforfatter, og jeg synes, det er alletiders. I starten var det småt med opgaver og forretningen skulle lige løbes i gang, men nu tjener jeg en god månedsløn. Selvfølgelig er det en usikker levevej og der er også nogle kunder, man står til ansvar for i sidste ende, men jeg er ret så pjattet med at være min egen boss - og så er der altid god musik i fredagsbaren. :D


Det lyder vildt spændende! Hvordan håndterer du den økonomiske usikkerhed, der følger med? Jeg er desværre nok så stor en tryghedsnarkoman, at en fast månedlig løn betyder rigtigt meget for mig.
0
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf Mædem » 6. aug 2018, 14:31

Ja, jeg er meget glad for mit arbejde.

Jeg er efterskolelærer og jeg er vild med eleverne, uforudsigeligheden, mit teaterfag og følelsen af, at jeg står op til noget meningsfuldt hver dag. Dertil har jeg nogle gode og sjove kolleger, der bidrager til, at jeg føler mig tryg og vellidt, og en rigtig dygtig ledelse, der altid har vores ryg, og som har enormt meget tillid til os, hvilket giver mig både en frihed og en fleksibilitet, som jeg bryder mig godt om.

Det er dog også et krævende job, og som det ser ud lige nu levner min kalender eller mit hoved ikke specielt meget plads til min kæreste og mit ret omfangsrige bagland. Hvis jeg en dag gerne vil have børn og/eller prioritere min fritid højere, kan jeg godt blive i tvivl om, hvorvidt jeg kan opretholde det nærvær og den energi, som jeg synes det kræver at være en rigtig dygtig efterskolelærer.
5
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41295

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf LaMariposa » 6. aug 2018, 20:52

avdotja skrev:Jeg tror nu sagtens man kan være glad for feks fabriksarbejde. Hvis man har gode kollegaer og et fint sammenhold, kan man - på trods af lettere kedeligt arbejde - godt værdsætte arbejdstiden.


Mit suverænt sjoveste job har været i IKEA, og det var netop pga kolleger, som jeg havde det enormt sjovt sammen med.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 6. aug 2018, 21:07

Jeg har fem års jubilæum lige om lidt, og jeg har ingen planer om at skulle nogen steder! Jeg elsker mit arbejde, fordi det er så omskifteligt, men alligevel forudsigeligt, jeg har en masse gode kolleger, og jeg elsker samspillet med eleverne om deres læring. Er der elementer, der er skidetræls, gu' er der så! Men alt det andet opvejer det til fulde og mere til!
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5886
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14685

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 6. aug 2018, 21:49

mit faste deltidsjob hader jeg. Som i hader. Jeg kan ikke fordrage det. Det er i retail, er super kedeligt og nogle af mine kollegaer virker simpelthen så langsomme på øverste etage. Det er ikke pænt at sige, men der er bare ikke særlig højt niveau af social skills i mellem dem og det kan mærkes som deres kollega. Derudover er min chef en ko. Når hun ikke er der og det primært er deltidsarbejderne der er der, så er det faktisk næsten tåleligt.
Jeg er dog i fuld gang med at lede efter noget andet.

Derudover har jeg tre casual jobs. Et er i et call centre og når vi ikke laver outbounds, så synes jeg faktisk det er super hyggeligt. Når vi har outbounds føler jeg mig anmassende og upassende, men det er gode penge.

Et andet er i en kiosk på kampdage hos en kæmpe fodboldklub. Jeg har arbejder der i 2.5 år og synes det er SÅ fedt. Jeg har haft personlig succes og lært så meget her. Pengene er gode, men overordnet er arbejdsbetingelserne virkelig ikke særlig gode. Man kan sagtens mærke at de altid har mulighed for at hyre nyt..

Mit sidste job er mit yndlings. Jeg har arbejdet for virksomheden i over et halvt år og jeg elsker hvert eneste sekund af det. Jeg bliver udfordret personligt og fagligt, samt jeg har en følelse af at jeg passer ind. Det er fantastisk, specielt fordi jeg føler mig akavet i sociale situationer ret tit. Ikke her dog. Det er dog kun på casual vasis, så jeg bliver betalt - men ikke nok til at leve af det og jeg har zero rettigheder. Det er dog helt sikkert her jeg vil gøre karriere i fremtiden - måske ikke denne specifikke virksomhed, men samme branche i hvert fald.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 8. aug 2018, 06:47

Jeg har kun været i mit job siden onsdag i sidste uge. Skiftede efter 4½ år i en anden virksomhed, hvor jeg stoppede pga. samarbejdsvanskeligheder med min daværende leder.
Selvom man skal passe på med at jinxe, så virker min nye leder bare som en helt anden type. Den type som jeg havde håbet på at arbejde for. Jeg husker selvfølgelig godt at jeg også var ret glad for min tidligere leder i starten. Men nu har jeg mere at sammenligne med, og jeg har mere erfaring med branchen og ved derfor hvad der er godt og hvad der er skidt.
Det der gjorde mig utilfreds i mit tidligere job var manglen på tillid...og manglen på kompetencer hos min leder.
Min nye leder virker derimod som om han virkelig ved hvad han taler om. Han har masser af erfaring indenfor branchen og han har allerede åbnet op for at jeg skal være medansvarlig for et større byggeprojekt, selvom jeg egentlig ikke er ansat til det.
Men jeg har helt fra start, også til jobsamtalen, gjort det klart at jeg har ambitioner og at det er derfor jeg forlod min tidligere arbejdsplads. Og det tror jeg faktisk han hele tiden har i baghovedet.
Selvom jeg ikke laver meget i de her dage, så har han flere gange sagt at han ikke er bange for at lægge ansvar over på mig. Han synes bare lige jeg skal på plads først.

Men jeg håber virkelig det her bliver et job hvor jeg får masser af erfaring og udvikling. Det virker til at rammerne er der.
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf Pax Romana » 8. aug 2018, 10:06

Jeg elsker mit job.

Fordi jeg elsker, hvad jeg laver, kan jeg se ud over en hård dag eller uventet drejning.
Jeg elsker, at jeg bliver opmuntret til at prøve nye ting og være innovativ ... og hvis det ikke virker, støttes jeg for at lære hvordan, jeg støver mig selv af og prøver igen. Min chef erkender, at han ikke er indbegrebet af al viden; han værdsætter og respekterer min erfaring og den ekspertise jeg bringer til bordet. Det er ok for mig at ikke vide alt, men jeg lærer så meget så hurtigt. Min mening er vigtig, og det er også alle andres uanset hvilke niveauer de er på.

Jeg elsker de mennesker, jeg arbejder med på tværs af systemet. Jeg arbejder med nogle fantastiske, talentfulde, sjove og dedikerede personer. På daglig basis er der en fornemmelse af, at vi arbejder mod en stor, opnåelig vision, og jeg ser os stolt gøre fremskridt hen imod det hver dag og gøre det til en realitet. Hver dag er forskellige udfordrende og spændende. Ingen to dage er de samme. Mit job giver mig mulighed for at få en positiv indvirkning på folks liv og gøre en forskel hver dag. Jeg går hjem, og jeg ved, jeg gjorde en reel forskel.

Jeg stræber efter at inspirere folk, og det gør jeg faktisk. Det er så givende at vide, også selvom det måske kun er indirekte jeg har haft en lille rolle at spille i det.

Og så er der altid noget at grine over hver eneste dag.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Er I glade for jeres arbejde?

Indlægaf Rapfisk » 8. aug 2018, 15:28

NejJegErIkkeAsiat skrev:Tag

Sådan noget tror jeg man man kan mærke. Selvfølgelig bliver mennesker mere menneskelige - på godt og ondt - når man lærer dem at kende, men first impressions last. Sådan har jeg i hvert fald haft det med min chef gennem 15 måneder.
1
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Job"