Tilbygning til hus

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Tilbygning til hus

Indlægaf Lover-Moses » 1. aug 2018, 08:25

Jeg købte mit hus i Næstved for lidt over 2 år siden, og det har hele tiden været min tanke at der skulle bygges til, da huset er på 74m2, svarende til en stor 2-værelset lejlighed.

Problemet er at jeg er mekaniker, og ikke aner en fløjtende fis omkring byggeri, og alt hvad det indebærer. Så jeg skal altså have andre til at lave det, men hvordan er det helt præcist at jeg gør det? Jeg har jo mine egne ideer til hvordan jeg ønsker at det skal se ud, og selvfølgelig hvad jeg skal have bygget til, men selve optegning, love og regler, ansøgning om tilladelser osv. aner jeg intet om. Men hvem kontakter man i mit tilfælde? Er det "bare" et tømrefirma, eller er det bedst med en slags total entreprenør? Mit hus er lavet helt i gasbeton, men kollega har sagt at man sagtens kan lave tilbygningerne i træ, da det er billigere. Men det er jeg lidt i tvivl om, da det for mig minder lidt om en hvid bil med en sort dør :gruble:

Og hvad kan jeg sådan ca. forvente at det kommer til at koste? Det jeg skal have lavet er et ekstra værelse på ca. 12-14m2 indvendigt, og en garage på ca. 40m2 ± 5m2. Hele huset er med eternittag.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Santa » 1. aug 2018, 08:56

Mon ikke du skulle kontakte en arkitekt?
Det ville jeg gøre, dels for at undgå at det blev noget klamphuggeri og dels for at tilbygningen kommer til at være harmonisk i forhold til det eksisterende hus.
Ofte ser man tilbygninger, som ikke kun er grimme, men som også stjæler lyset inde i huset eller som ikke udnytter kvadratmeterne godt nok alligevel. Sådanne tilbygninger tilføjer ikke huset værdi ved videresalg.
Man kan vel bede arkitekten om at lave et udkast udfra din max pris og dine ønsker?
Og så en entrepenør bagefter.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf IrmaPigen » 1. aug 2018, 09:11

Hvor meget MÅ det koste?

Hvad er dit budget? Så er det typisk lettere at arbejde videre, såfremt man kender den økonomiske ramme.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Lover-Moses » 1. aug 2018, 11:38

IrmaPigen skrev:Hvor meget MÅ det koste?

Hvad er dit budget? Så er det typisk lettere at arbejde videre, såfremt man kender den økonomiske ramme.


Omkring 200-300.000. Jeg har selv de ca. 150, resten skal jeg låne, hvilket jeg ikke tænker bliver det helt store problem. Men jeg ved ikke om det er et realistisk budget :gruble:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf IrmaPigen » 1. aug 2018, 13:20

Lover-Moses skrev:
IrmaPigen skrev:Hvor meget MÅ det koste?

Hvad er dit budget? Så er det typisk lettere at arbejde videre, såfremt man kender den økonomiske ramme.


Omkring 200-300.000. Jeg har selv de ca. 150, resten skal jeg låne, hvilket jeg ikke tænker bliver det helt store problem. Men jeg ved ikke om det er et realistisk budget :gruble:


For mig lyder det til at være for lidt.

Måske Artem kan bidrage med noget lidt mere konkret?
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Tobywan » 1. aug 2018, 15:08

Cirka 20.000 per m2 med de forbehold der nu er.

https://www.bolius.dk/saa-meget-koster- ... til-16725/

Dertil skal du nok også overveje om dit hus stiger tilsvarende i værdi. Ellers kan det måske bedre svare sig at sælge og købe noget større i stedet.
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf xxx---xxx » 1. aug 2018, 20:38

Vi har bygget omkring 30 m2 på vores hus. Vi har lavet det hele selv med hjælp fra venner, dvs ingen arbejdsløn kun materialer.
Eller det er lidt løgn for der var arbejdsløn til en der tilsluttede nye varmerør, og en der lagde tagpap.

Mange mateialer har vi købt billigt igennem rabat aftaler hos venner, fx beton der sparede vi voldsomt meget.

Og alligevel har set kostet omkring 150.000 kr. Det løber vanvittigt stærkt sådan et projekt synes jeg.
Det vigtigste er i hvertfald også at have en buffer.

Min mand googlede og googlede og læste op på regler osv indtil han blev blå i hovedet. Men det betalte sig da han så kunne lave det hele selv.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf IrmaPigen » 1. aug 2018, 20:54

Tobywan skrev:Cirka 20.000 per m2 med de forbehold der nu er.

https://www.bolius.dk/saa-meget-koster- ... til-16725/

Dertil skal du nok også overveje om dit hus stiger tilsvarende i værdi. Ellers kan det måske bedre svare sig at sælge og købe noget større i stedet.


Hovedparten af det, skal jo være garage og de kvadratmeter må jo trods alt være billigere end at bygge beboelse.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Bergen » 2. aug 2018, 05:04

Vi brugte 500.000 på 50 m2 beboelse for 3 år siden. 50% lavet af håndværkere.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Tobywan » 2. aug 2018, 08:11

IrmaPigen skrev:
Tobywan skrev:Cirka 20.000 per m2 med de forbehold der nu er.

https://www.bolius.dk/saa-meget-koster- ... til-16725/

Dertil skal du nok også overveje om dit hus stiger tilsvarende i værdi. Ellers kan det måske bedre svare sig at sælge og købe noget større i stedet.


Hovedparten af det, skal jo være garage og de kvadratmeter må jo trods alt være billigere end at bygge beboelse.


".. med de forbehold der nu er" + artiklen jeg linker til jo netop beskriver forskelle i kvadratmeter pris alt efter type af tilbygning.

Prisen for det reelle projekt kan kun findes ved at få nogle konkrete priser hjem. Det andet var kun hjælp til et grovestimat, da der er så mange faktorer der afgør den endelig pris, at det vil være umuligt at komme nærmere med de informationer vi har.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Lover-Moses » 2. aug 2018, 15:19

Altså hvis jeg går ud fra 20.000kr/m2, så ender jeg jo lige over en million for garage og værelse på sammenlagt 54m2. Det virker en anelse urealistisk.

Jeg har som sådan ingen forestilling om at mit hus stiger tilsvarende i værdi, men det betyder heller ikke det helt store, da jeg ikke regner med at skulle flytte her fra lige foreløbig. Jeg er blevet anbefalet at sælge huset, og så købe et andet der er som jeg gerne vil have det, men det er jo ikke sikkert at økonomien er til det.

Men det kan vel ikke skade at få en fagmand ud og kigge, og få et overslag.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Artem » 3. aug 2018, 21:28

I min del af landet ville jeg regne med 15.000 kr pr m2 plus moms. Forudsat at det ikke er et vådrum så vil det være noget dyrere.
Problemet med en lille tilbygning, er at den altid vil være dyrere pr m2 end flere m2. Da selve tilpasningen til den eksisterende bolig udgør en større del af udgiften.

Med garagen er det mere svært da det jo afhænger meget af om den skal være isoleret osv? eller om der bare er tale om ydervægge og tag? Men vi kommer nok ikke meget under 5000 kr m2. med moms.

Så i alt omkring en halv mio.
Specielt i de her tider bliver det svært at få billigere, da alle håndværkere har rigeligt at lave. Men du kan måske spare lidt på et vinterprojekt.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Lover-Moses » 7. aug 2018, 19:45

Problemet for mig hvis jeg skulle sælge og så købe et andet hus, er at så runder jeg hurtigt 1.1 - 1.4m, og jeg har begrænset, hvis noget, friværdi i mit nuværende. Sydbank ville gerne låne mig 1.2m til et ældre murstenshus, men det er også 2 år siden, og der kunne jeg fremvise en lønopgørelse på ca. 410.000kr pga. meget overarbejde, hvilket jeg ikke har haft siden.

Spørgsmålet er så nu, om det kan svare sig for mig at betale noget af lånet af. Jeg har en god opsparing på ca. 160.000kr, og banklånet er på ca. 135.000kr, så jeg ville stadig have en god buffer til uforudsete udgifter. Det ville spare mig 2650kr/kvartalet, eller ca. 800kr/md, hvilket egentlig ikke er ret meget, men lidt har også ret, og det øger jo også friværdien i huset, hvis nu jeg skulle finde på at sælge.

Ville det være klogt?
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Æble » 8. aug 2018, 16:47

Lover-Moses skrev:Problemet for mig hvis jeg skulle sælge og så købe et andet hus, er at så runder jeg hurtigt 1.1 - 1.4m, og jeg har begrænset, hvis noget, friværdi i mit nuværende. Sydbank ville gerne låne mig 1.2m til et ældre murstenshus, men det er også 2 år siden, og der kunne jeg fremvise en lønopgørelse på ca. 410.000kr pga. meget overarbejde, hvilket jeg ikke har haft siden.

Spørgsmålet er så nu, om det kan svare sig for mig at betale noget af lånet af. Jeg har en god opsparing på ca. 160.000kr, og banklånet er på ca. 135.000kr, så jeg ville stadig have en god buffer til uforudsete udgifter. Det ville spare mig 2650kr/kvartalet, eller ca. 800kr/md, hvilket egentlig ikke er ret meget, men lidt har også ret, og det øger jo også friværdien i huset, hvis nu jeg skulle finde på at sælge.

Ville det være klogt?


Ja det er altid klogt at afbetale et dyrt lån. Med mindre du skal bruge pengene til noget andet der får dit hus til at stige i værdi. Renterne på banklånet ryger jo bare lige ned i et stort sort hul, dem ser du ikke igen.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Tilbygning til hus

Indlægaf Lover-Moses » 10. aug 2018, 12:36

Falstria skrev:
Lover-Moses skrev:Problemet for mig hvis jeg skulle sælge og så købe et andet hus, er at så runder jeg hurtigt 1.1 - 1.4m, og jeg har begrænset, hvis noget, friværdi i mit nuværende. Sydbank ville gerne låne mig 1.2m til et ældre murstenshus, men det er også 2 år siden, og der kunne jeg fremvise en lønopgørelse på ca. 410.000kr pga. meget overarbejde, hvilket jeg ikke har haft siden.

Spørgsmålet er så nu, om det kan svare sig for mig at betale noget af lånet af. Jeg har en god opsparing på ca. 160.000kr, og banklånet er på ca. 135.000kr, så jeg ville stadig have en god buffer til uforudsete udgifter. Det ville spare mig 2650kr/kvartalet, eller ca. 800kr/md, hvilket egentlig ikke er ret meget, men lidt har også ret, og det øger jo også friværdien i huset, hvis nu jeg skulle finde på at sælge.

Ville det være klogt?


Få lavet banklånet om til et prioritets lån, så har du hele beløbet som buffer.


Som jeg lige kan forstå, så mener jeg faktisk at banklånet er et prioritetslån. Altså noget af min opsparing står på den konto, så jeg betaler kun renter af differencen mellem min opsparing og det jeg skylder.

Men så vil det ikke være nogen særlig fordel for mig at betale banklånet af her og nu?
0

Tilbage til "Bolig"