Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LaMariposa » 18. jul 2018, 07:47

Straniera skrev:
LaMariposa skrev:
PaleSeptember skrev:Når folk udtaler guacamole som gurkamålle.


Eller når de udtaler Mallorca som Malårga :tie:


Det er tit de samme mennesker, som skal have "bajernæsesovs" til deres "stiiik", eller "bekamælsovs" og "råstbøf" :-D


Og tager til Maldiværn' :D
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf hotlips » 23. jul 2018, 06:10

Når det er ren sjusk.

Det er jo ikke fordi det er svært at høre at det ikke staves "fugleglatter" og når det er så tydeligt synes jeg egentlig det er okay at bashe, det er jo så man sidder og tænker hvad fanden er en fugleglatter?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf HappyPaww » 5. aug 2018, 15:10

Tilgiv mig - men må påpege endnu en “jydefejl” :lol:

Mange skriver “og” i stedet for “også”. A la “det er og fordi han er dum”. Går ud fra det i deres hoved udtales “å” (ik’å’) - men man skriver det sgu ikke :panik:
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 5. aug 2018, 15:29

HappyPaww skrev:Tilgiv mig - men må påpege endnu en “jydefejl” :lol:

Mange skriver “og” i stedet for “også”. A la “det er og fordi han er dum”. Går ud fra det i deres hoved udtales “å” (ik’å’) - men man skriver det sgu ikke :panik:

Det lyder mere som en idiotfejl end en jydefejl.

Ligesom "os" i stedet for "også" :mellow:
7
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 5. aug 2018, 15:31

dgd2007 skrev:
Juki skrev:Jamen det er ikke et ærgerligt køb eller kjolebæreren der er gal på den.

Hvis en kvinde har en ærgerlig kjole på på den røde løber fx så henviser det til at designeren/skrædderen har lavet et dårligt stykke arbejde, at stylisten har vejledt dårligt, at det er synd(eller ærgerligt) for kvinden at der ikke er nogen der har gjort hende opmærksom på at den ikke gør noget godt for hendes figur, at den er upassende til arrangementet, fremhæver noget uheldigt der ellers var forsøgt skjult(fx at snittet/stoffet ikke skjuler hendes shapewear, brysttape osv.)

Men jeg bruger det også som dig, fx at det er ærgerligt for hende at kjolen er et fejlkøb. Bare for at gøre forvirringen total :D

Kan du huske hvem der havde skrevet det? Det kunne være interessant at vide om vedkommende har en helt tredje definition på ordet :D

Ha ha, nej, det er meget længe siden. Det var en ung dame dengang, men det kan jo være det er midaldrende som er her på debatten nu :) Pas.

Jeg tror det jeg gerne vil have, er at "ærgerlig" kræver at nogen rent faktisk ærgrer sig. :)

Men altså det er bare lidt sjovt - ikke noget der "irriterer mig grænseløst" eller noget.

Jeg kom til at tænke på at "tarvelig" også tit bruges på samme måde som ærgerlig, men det er sikkert også forkert :lol:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 5. aug 2018, 16:07

Juki skrev:Jeg kom til at tænke på at "tarvelig" også tit bruges på samme måde som ærgerlig, men det er sikkert også forkert :lol:

Hmm ... det tør jeg ikke sige. Du har vist ret i at det har svinget mellem om det går på en persons holdning eller på en fysisk tings værdi. Men spørgsmålet er om det ikke har skiftet fokus i den omvendte retning? Jeg ved selvfølgelig ikke om det har fået en ny betydning for nylig, men sådan i min generation betyder er det mest om en person, der opfører sig ufint/ledt/ubehageligt.
Men det forekommer mig fra ældre bøger at det tidligere har været brugt om "ikke fint" på en anden måde - fx "en tarvelig hytte", "tarvelige klæder" og sådan noget. :gruble:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 5. aug 2018, 22:26

HappyPaww skrev:Tilgiv mig - men må påpege endnu en “jydefejl” :lol:

Mange skriver “og” i stedet for “også”. A la “det er og fordi han er dum”. Går ud fra det i deres hoved udtales “å” (ik’å’) - men man skriver det sgu ikke :panik:

Man kan og gøre skarn uret :D

Jyder skal selvfølgelig kritiseres ubønhørligt når de fortjener det. Fx når de bliver ansat på landsdækkende tv og siger "hær" i hver eneste sætning: "Hær i byrådssalen hær bag mig skal denhær sag skal behandles hær i eftermiddag." :wink3:
Det burde faktisk være strafbart ...

Men det der med og=også, der er det nu bare dem som har holdt fast i en gammel udtryksmåde, og os andre der har forladt den.
Jeg kan lige umiddelbart komme i tanke om: "Den kommer og frem, som ager med stude" og "Vi har og en ledestjerne ..." (fra Dejlig er den himmel blå).
2
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 12. aug 2018, 14:17

Ham, der kommenterer cykling på TV2 Sport lige nu siger Beldjien og beldjiere i stedet for at udtale det normalt Belgien og belgiere med hårdt g.
Det er en tendens jeg har bemærket blandt journalister de seneste år, og det lyder så dumt! Jeg bliver helt irrationelt meget irriteret over det.
4
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. aug 2018, 14:37

Jeg er faldet over udtrykket "at kimse af" velsagtens tænkt i betydningen "at spøge med" flere gange.

Noget med, at høj feber ikke var til at kimse af. Jo, det er det da lige præcis. Man værdsætter vel ikke feber.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Planten » 12. aug 2018, 14:49

Jeg synes, at udtalen bedler (billeder) er værre, end når folk ikke kan finde ud af lagt/ligget.
Senest rettet af Planten 12. aug 2018, 17:06, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 12. aug 2018, 14:52

sigge skrev:Ham, der kommenterer cykling på TV2 Sport lige nu siger Beldjien og beldjiere i stedet for at udtale det normalt Belgien og belgiere med hårdt g.
Det er en tendens jeg har bemærket blandt journalister de seneste år, og det lyder så dumt! Jeg bliver helt irrationelt meget irriteret over det.

Jeg tænker altid at de sikkert ikke har hørt om Belgien før de hørte nogen omtale det på engelsk. :genert:

Jeg kan også huske en Eurosport-kommentator der blev ved at fremture med at en af sportsmændene kom fra "Estonien".
2
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ado » 12. aug 2018, 16:51

Hvad fanden er der galt med så mange mennesker? Kan de virkelig ikke selv se, hvor fuldkommen åndssvagt det ser ud, når de skriver selvskab? Idioter.
5
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf HappyPaww » 12. aug 2018, 19:52

Ado skrev:Hvad fanden er der galt med så mange mennesker? Kan de virkelig ikke selv se, hvor fuldkommen åndssvagt det ser ud, når de skriver selvskab? Idioter.

Jeg har det lige sådan med jeg/mig fejl, fordi nogen øjensynligt er blevet helt bange for at bruge “mig” i en sætning :lol:

Man kan altså ikke sige “Han gik en tur med sin hund og jeg”! Fjern hunden og se om sætningen giver mening...
8
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Planten » 12. aug 2018, 20:26

HappyPaww skrev:
Ado skrev:Hvad fanden er der galt med så mange mennesker? Kan de virkelig ikke selv se, hvor fuldkommen åndssvagt det ser ud, når de skriver selvskab? Idioter.

Jeg har det lige sådan med jeg/mig fejl, fordi nogen øjensynligt er blevet helt bange for at bruge “mig” i en sætning :lol:

Man kan altså ikke sige “Han gik en tur med sin hund og jeg”! Fjern hunden og se om sætningen giver mening...

Præcis! Hader det!
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 16. aug 2018, 07:51

Når journalister skriver om "struktur", når det drejer sig om konstruktioner (f.eks. bygnings- eller brokonstruktioner). Det er tydeligvis, fordi man bare griber det engelske ord "structure" i de internationale telegrammer, de skriver ud fra. Men på dansk bruger vi altså ikke ordet struktur på den måde. Den korrekte (fag)term er konstruktion.
2
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Sprog"