Lære at svømme som voksen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 15:35

fisken80 skrev:Nu skriver jeg lige noget som muligvis er megadumt, men så må I bære over med mig. Men de helt gængse svømmetag er ret basale og nemme at lære, så hvad med at kigge på youtube hjemme i stuen og så øve tagene imens. Hen over en stol f.eks. Og så gå i svømmehallen når du har tid og øve dig i vandet i den ende, hvor du kan bunde.
Da jeg gik til svømning som barn startede vi med at øve tagene på land inden vi prøvede i vandet, så det er ikke taget ud af den blå luft.

Som jeg har skrevet et andet sted er det jo ikke bare selve det at svømme jeg skal lære, men lige så meget det med at være i vand, og få hovedet under vand, og at kunne flyde osv.
Det er ikke noget jeg har lyst til bare at kaste mig ud i af mig selv uden instruktion, og nogle der er klar til at springe til hvis det går galt.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Sangius » 5. aug 2018, 15:38

Artem skrev:
fisken80 skrev:Nu skriver jeg lige noget som muligvis er megadumt, men så må I bære over med mig. Men de helt gængse svømmetag er ret basale og nemme at lære, så hvad med at kigge på youtube hjemme i stuen og så øve tagene imens. Hen over en stol f.eks. Og så gå i svømmehallen når du har tid og øve dig i vandet i den ende, hvor du kan bunde.
Da jeg gik til svømning som barn startede vi med at øve tagene på land inden vi prøvede i vandet, så det er ikke taget ud af den blå luft.

Som jeg har skrevet et andet sted er det jo ikke bare selve det at svømme jeg skal lære, men lige så meget det med at være i vand, og få hovedet under vand, og at kunne flyde osv.
Det er ikke noget jeg har lyst til bare at kaste mig ud i af mig selv uden instruktion, og nogle der er klar til at springe til hvis det går galt.


Hvis du holder dig hvor det kan bunde, kan det vel næppe gå galt? :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Primerose » 5. aug 2018, 15:48

Det lyder som en god idé at kontakte den svømmetræner der er i din by. Hvis du stiler efter at kunne svømme til triatlon, så skal der nok en ret målrettet træning til, og så kan du ligeså godt lære det helt rigtigt fra starten og undgå dårlige svømmevaner.
3
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 15:51

Sangius skrev:Hvis du holder dig hvor det kan bunde, kan det vel næppe gå galt? :)

Det gjorde det faktisk som barn, hvor det var i det lave bassin, hvor jeg var kommet under vandet og ikke kunne finde ud af at vende mig og komme op igen.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 15:54

Mistermor skrev:
Artem skrev:Nu er det efterhånden rigtig mange år siden jeg sidst har prøvet på at svømme som voksen. Men problemet ligger vil i at jeg ikke kan lide at få vand og hovedet og under vand. Sammen med at jeg lidt føler at jeg mister kontrollen hvis jeg ikke længere har fast grund under fødderne eller noget at holde i.
Er nok mest på de ting fokus skal være på. Men naturligvis skal jeg også lære at lave korrekte svømme tag osv.


Det tackler de i alt fald i forhold til vandskræk-kurser. Mon ikke de også gør det hos jer på begynderholdene, eller også har de jo decideret en vandskræk-kontaktperson. Samme link som jeg sendte dig i grønt.

Nu har jeg talt med kontakt personen og de starter op den 27 aug. Synes det lyder ganske fornuftigt, og jeg vil nok få sat en mand på mig der både er livredder og instruktør. :gogo:
14
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 15:58

Primerose skrev:Det lyder som en god idé at kontakte den svømmetræner der er i din by. Hvis du stiler efter at kunne svømme til triatlon, så skal der nok en ret målrettet træning til, og så kan du ligeså godt lære det helt rigtigt fra starten og undgå dårlige svømmevaner.

Ja stiler jo netop efter at kunne komme til at svømme i sø, fjord og hav. Som er der de ting foregår.
Ikke nødvendigvis langt. Det adventure race der lige har været var det feks. 4 km i kano og 200 meter svømning.
Der findes også adventure race uden svømning, men hvis man skal ud at sejle i kano, synes jeg selv det er lidt uforsvarligt hvis man ikke kan svømme. Selv om jeg da godt nok før har prøvet det for nogle år tilbage og hvor vi også kæntrede. Heldigvis tæt på land.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Primerose » 5. aug 2018, 16:13

Artem skrev:
Primerose skrev:Det lyder som en god idé at kontakte den svømmetræner der er i din by. Hvis du stiler efter at kunne svømme til triatlon, så skal der nok en ret målrettet træning til, og så kan du ligeså godt lære det helt rigtigt fra starten og undgå dårlige svømmevaner.

Ja stiler jo netop efter at kunne komme til at svømme i sø, fjord og hav. Som er der de ting foregår.
Ikke nødvendigvis langt. Det adventure race der lige har været var det feks. 4 km i kano og 200 meter svømning.
Der findes også adventure race uden svømning, men hvis man skal ud at sejle i kano, synes jeg selv det er lidt uforsvarligt hvis man ikke kan svømme. Selv om jeg da godt nok før har prøvet det for nogle år tilbage og hvor vi også kæntrede. Heldigvis tæt på land.


Ja, jeg tænker helt sikkert også at når du gerne vil svømme på åbent vand, så er det vigtigt at du føler dig helt tryg ved svømningen. Når adrenalinen pumper, vinden suser, bølgerne er høje og sekunderne presser, så er det ikke til at vide hvordan man reagerer ude i vandet. Men jeg synes du er mega sej, at du kaster dig ud i det!
3
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 17:37

Primerose skrev:Ja, jeg tænker helt sikkert også at når du gerne vil svømme på åbent vand, så er det vigtigt at du føler dig helt tryg ved svømningen. Når adrenalinen pumper, vinden suser, bølgerne er høje og sekunderne presser, så er det ikke til at vide hvordan man reagerer ude i vandet. Men jeg synes du er mega sej, at du kaster dig ud i det!

Tak men nu er jeg jo ikke begyndt endnu. :genert: Men ellers er det noget jeg tit har tænkt på de sidste ti år.
Hvor det lidt startede med at jeg overvejede at tage duelighedsbevis. Men hvor det bla aldrig blev til noget da jeg ikke kunne svømme.

Her det sidste år er det bare gået helt galt med folk der spørger til forskellige ting hvor det er en forudsætning at man kan svømme. "problemet" er jo nok at jeg bor her midt i Cold hawaii, sammen med at jeg på mange måder er en sporty frilufttype med løb, cykling og vandreture. Hvorfor folk så også går ud fra at jeg også er til vand, har prøvet surfing, er med på en dukkert efter løb osv. Ja og hvor jeg som sagt er blevet inviteret med på kortere triathlon ture, sammen med adventure races. Hvor det specielt denne sommer er gået helt galt med at jeg igen og igen har skulle forklare, hvorfor jeg ikke er til det med vand.
Det er skam ikke fordi jeg har noget imod at folk spørger, synes da kun det er fedt at de gerne vil have mig med. Synes modsat det er træls at skulle afvise dem fordi jeg aldrig har lært at svømme. Hvorfor der nu langt om længe skal rettes op på det.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 18:30

Hvis der er nogle der stadig læser med er vi nået til det vigtigste punkt. Køb af udstyr :D
Hvad skal jeg have? Tænker selv svømmebriller og nogle svømme shorts af en type?

Kan man få de briller med styrke? eller kan man godt svømme med kontaktlinser?

Ja og hvilken type shorts svømmer man i idag? Er nok mest til noget tætsiddende. Men er det moderne? :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf LadyFox » 5. aug 2018, 18:50

Jeg synes jeg ser flest i denne type:

Billede

Men du vil bestemt heller ikke være alene om at bruge en type som denne:
Billede

Hvis det handler mere om at svømme end at se godt ud på stranden ville jeg klart gå efter en nederste model. De er mere praktiske i vandet.

Man kan få svømmebriller med styrke, hvis du bare er lidt langsynet eller nærsynet så kan de også fås til en rimelig pris. Jeg ved dog ikke hvad der er af muligheder hvis du normalt bruger briller med specielle glas.
1
...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 19:02

LadyFox skrev:Jeg synes jeg ser flest i denne type:


Men du vil bestemt heller ikke være alene om at bruge en type som denne:


Hvis det handler mere om at svømme end at se godt ud på stranden ville jeg klart gå efter en nederste model. De er mere praktiske i vandet.

Man kan få svømmebriller med styrke, hvis du bare er lidt langsynet eller nærsynet så kan de også fås til en rimelig pris. Jeg ved dog ikke hvad der er af muligheder hvis du normalt bruger briller med specielle glas.

Den nederste model er mest mig.

Med hensyn til briller så er jeg nærsynet med 2,25 på begge øjne. Kan som sådan godt klare mig uden briller. Men vil da se mere skarpt med.
Bruger dog generelt linser til sport, hvorfor jeg godt ville vide om man kan svømme med linser?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf HappyPaww » 5. aug 2018, 19:10

Du kan sagtens svømme med linser i :)
2
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2069
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 208
Likede indlæg: 6082

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Contrast » 5. aug 2018, 20:16

Til spørgsmålet om det kan lade sig gøre at lære at svømme på din alder, så ja, helt klart. Jeg var på et højskolekursus for folk med vandskræk (har aldrig kunnet svømme pga. det, var 26 da jeg tog kurset), hvor jeg var den yngste - de andre var fra 40'erne og op. Mange endda i 60'erne og de rykkede sig ret meget på den uge, hvor de så også lige havde vandskræk oveni, som de skulle overkomme. Tidligere var der en på det kursus, som startede med ingenting at kunne, og sluttede af med at kunne springe ud fra vippen. Jeg rykkede mig ikke lige i samme tempo, men jeg rykkede mig også en del (og jeg har vandskræk).

Man bliver selvfølgelig ret mættet af at det er så koncentreret et forløb. Men jeg synes alligevel, det var det hele værd. Især fordi det er svært at finde noget i hverdagen, som passer til mine behov, for jeg får simpelthen ikke nok ud af 30-45 min. en gang om ugen, som det plejer at være. Jeg gik på Gerlev Højskole og de har vist både kurser for folk med vandskræk, men også alm. begynderundervisning. Jeg ved dog ikke hvad de har hen over vinteren.
1
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 5. aug 2018, 21:21

Contrast skrev:Til spørgsmålet om det kan lade sig gøre at lære at svømme på din alder, så ja, helt klart. Jeg var på et højskolekursus for folk med vandskræk (har aldrig kunnet svømme pga. det, var 26 da jeg tog kurset), hvor jeg var den yngste - de andre var fra 40'erne og op. Mange endda i 60'erne og de rykkede sig ret meget på den uge, hvor de så også lige havde vandskræk oveni, som de skulle overkomme. Tidligere var der en på det kursus, som startede med ingenting at kunne, og sluttede af med at kunne springe ud fra vippen. Jeg rykkede mig ikke lige i samme tempo, men jeg rykkede mig også en del (og jeg har vandskræk).

Man bliver selvfølgelig ret mættet af at det er så koncentreret et forløb. Men jeg synes alligevel, det var det hele værd. Især fordi det er svært at finde noget i hverdagen, som passer til mine behov, for jeg får simpelthen ikke nok ud af 30-45 min. en gang om ugen, som det plejer at være. Jeg gik på Gerlev Højskole og de har vist både kurser for folk med vandskræk, men også alm. begynderundervisning. Jeg ved dog ikke hvad de har hen over vinteren.

Jeg er virkelig også bange for at det ikke er intensivt nok for mig med en gang om ugen.
For har en gang prøvet at gå til dans med 1 gang om ugen, der følte jeg meget at jeg næsten startede forfra hver gang.

Men jeg har lov til at prøve det her i den lokale svømmehal et par gangen inden jeg melder mig ind. Hvis jeg så ikke føler jeg rykker mig nok og er henne midt i september, så er der jo kun en måned til at Gerlev Højskole kører det hold i efterårsferien.
For har set meget på det, og tror på mange måder det ville passe godt til mig.
Problemet med det er bare at det skal følges op, men det kan jeg så gøre i den lokale svømmehal.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Hewlett » 6. aug 2018, 03:08

Artem skrev:Den nederste model er mest mig.

Med hensyn til briller så er jeg nærsynet med 2,25 på begge øjne. Kan som sådan godt klare mig uden briller. Men vil da se mere skarpt med.
Bruger dog generelt linser til sport, hvorfor jeg godt ville vide om man kan svømme med linser?


Nu arbejder jeg selv som livredder og den nederste model er klart det type badetøj langt de fleste mænd har på, hvis de kommer i svømmehallen for at svømme baner. De er langt mindre forstyrrende og skaber mindre modstand i vandet, end et par løse badeshorts der flagrer :)

Har du aldrig lært at blæse bobler ud gennem næsen under vandet, kan det være en fordel for dig også at indkøbe en næseklemme. Klorvand i næsen er ikke særlig behageligt og kan nemt skabe anledning til panik, hvis du i forvejen ikke er vild med at få hovedet under vand.

Ja, du kan købe svømmebriller med styrke i hvilket klart er at foretrække, fremfor kontaktlinser.

Det du selv kan gøre ud over din svømmeundervisning er, at opholde dig så meget i vand som muligt. Leg rundt i det, øv dig i at flyde samt træde vande - det er to basics som, udover at kunne redde dig fra at drukne, hjælper dig til at føle dig mere sikker i vandet. Det handler alt sammen om, at gøre dig selv tryg i vandet. Øv at komme under med hovedet i den lave ende hvor du har fødderne på bunden af bassinet. Væn dig til følelsen af, at der er vand omkring dig.

De fleste svømmehaller har regler for hvornår man må opholde sig i den dybe ende af bassinet. I de svømmehaller jeg færdes i, skal man kunne svømme 50m. med overskud. Når du en dag føler dig klar til det dybe uden for undervisning, så hiv fat i livredderen og forklar situationen. Ikke at vi har tid til at stå og holde øje med dig konstant, men det er rart for vedkommende at få at vide at du er nybegynder, så man lige kan holde et ekstra øje på dig.

Held og lykke med det :)
10

Tilbage til "Livets forhold"