Den store tråd om vejret

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Annione » 13. jul 2018, 21:32

Altså. Hvis det aldrig blev andet vejr end det her (gerne med tunge byger om natten) så skulle man aldrig høre mig klage over vejret igen :love: :sol:
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Artem » 13. jul 2018, 21:37

paint skrev:Der var en landmand i Jylland i dag (i TV-Avisen) der udtalte at ideen var god, men at den skulle iværksættes øjeblikkeligt, hvis der skulle være nogen ide i det. EU, havde talt om fra 1 August. Det mente landmanden var åndssvagt, fordi græsset ville være visnet væk, til den tid. Men lige nu, mente han godt at det kunne bruges.

Ja det skal netop være lige nu hvis det skal hjælpe. Men generelt er der jo store geografiske forskellen, hvor der jo trods alt er kommet lidt regn andre steder i landet her de sidste måneder, og hvor det også har stor betydning med jorden og undergrunden med om den holder på vandet eller ej.
Tror faktisk vi her i Thy er dem som har fået mindst regn de sidste 3 måneder, og med det regn de lover her midt i den nye uge, der får vi igen kun et par mm.
På den måde er nærmest alt her allerede visnet væk, og landmændende har høstet en måned før tid, inden kornet visner væk, selv om kornene er meget små og uden fiber osv.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf fisken80 » 14. jul 2018, 06:57

Artem skrev:
fisken80 skrev:Jeg synes ikke det er mere vildt, end at det regnede og regnede og regnede i flere måneder sidste sommer og efterår.

Ja det vand mangler vi i år.

Men det er jo ekstremt. En ting er at landmændene får en meget lav udbytte i år, men værre endnu er det at de også mangler fodder til dyrene. Vi bliver nødt til at importere græs. Men hvor fra? Det er jo ikke meget bedre i vores nabolande.
Bliver spændende at se hvad det kommer til at betyde for fødevarerpriserne.


Sidste år rådnede mange af afgrøderne på marken. Det er ikke meget bedre.

Vi kommer til at vænne os til mere ekstremt vejr og til at tilpasse os det.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41313

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf LaMariposa » 14. jul 2018, 07:44

Artem skrev:
fisken80 skrev:Jeg synes ikke det er mere vildt, end at det regnede og regnede og regnede i flere måneder sidste sommer og efterår.

Ja det vand mangler vi i år.

Men det er jo ekstremt. En ting er at landmændene får en meget lav udbytte i år, men værre endnu er det at de også mangler fodder til dyrene. Vi bliver nødt til at importere græs. Men hvor fra? Det er jo ikke meget bedre i vores nabolande.
Bliver spændende at se hvad det kommer til at betyde for fødevarerpriserne.


Det er lidt som om, at det er ekstremer lige for tiden. Sidste år var det vand, i år tørke. Der sker altså noget med vejret de her år. Lidt skræmmende, egentlig.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Urtekussen » 14. jul 2018, 07:44

Sig lige til, hvis I får regn i dag.
Jeg har insisteret på, over for min kæreste, at det giver regn i dag.
0
2011
2015
2018
2020
2023
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf fisken80 » 14. jul 2018, 07:47

Urtekussen skrev:Sig lige til, hvis I får regn i dag.
Jeg har insisteret på, over for min kæreste, at det giver regn i dag.


De har da ikke rigtig lovet regn i dag tror jeg. Og det der skulle komme i næste uge er vist også stort set aflyst.
Hvorfor har du insisteret på, at der kommer regn i dag?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41313

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf LaMariposa » 14. jul 2018, 07:47

Urtekussen skrev:Sig lige til, hvis I får regn i dag.
Jeg har insisteret på, over for min kæreste, at det giver regn i dag.


Det er gråt her i Kbh... Men det virker ikke nødvendigvis som om, at der er regn i skyerne.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12376

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Guilded_Lily » 14. jul 2018, 07:57

Her er der lysegråt lige over os, mens det ser mørkegråt ud i horisonten.

Jeg kørte en tur til byen i går. Jeg elsker at følge naturens gang, især ved årstidernes skiften. Steder, der normalt er frodigt grønne, er fuldstændig svitset beige-brunt. Det ser forfærdeligt ud!
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Urtekussen » 14. jul 2018, 08:14

fisken80 skrev:
Urtekussen skrev:Sig lige til, hvis I får regn i dag.
Jeg har insisteret på, over for min kæreste, at det giver regn i dag.


De har da ikke rigtig lovet regn i dag tror jeg. Og det der skulle komme i næste uge er vist også stort set aflyst.
Hvorfor har du insisteret på, at der kommer regn i dag?

Fordi de altid regner på min fødselsdag
:-D
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Artem » 14. jul 2018, 08:59

fisken80 skrev:Sidste år rådnede mange af afgrøderne på marken. Det er ikke meget bedre.

Vi kommer til at vænne os til mere ekstremt vejr og til at tilpasse os det.

Det var på ingen måde et lige så stort problem, og noget landmændene reelt langt hen af vejen kan investere sig ud af ved at købe traktor, mejetærsker osv på bælter.

Man kan også sige at man kan investere sig ud at tørken ved at købe vandingsmasknier, og bruge vores gode drikkevand til at vande markerne med. Hvis det skulle blive mere permanent kan man også lave store vandresusvarer som man kan tømme i tørkeperioderne.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Artem » 14. jul 2018, 09:01

LaMariposa skrev:Det er lidt som om, at det er ekstremer lige for tiden. Sidste år var det vand, i år tørke. Der sker altså noget med vejret de her år. Lidt skræmmende, egentlig.

Ja vi kan jo ikke gøre noget, men hvis jeg kunne vælge, vil jeg hellere have ekstrem vinter end ekstrem sommer.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf fisken80 » 14. jul 2018, 09:02

Artem skrev:
fisken80 skrev:Sidste år rådnede mange af afgrøderne på marken. Det er ikke meget bedre.

Vi kommer til at vænne os til mere ekstremt vejr og til at tilpasse os det.

Det var på ingen måde et lige så stort problem, og noget landmændene reelt langt hen af vejen kan investere sig ud af ved at købe traktor, mejetærsker osv på bælter.

Man kan også sige at man kan investere sig ud at tørken ved at købe vandingsmasknier, og bruge vores gode drikkevand til at vande markerne med. Hvis det skulle blive mere permanent kan man også lave store vandresusvarer som man kan tømme i tørkeperioderne.


Hvs afgrøden er rådnet, og det var den sidste år flere steder, så hjælper maskiner der kan høste dem da ikke en snus.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Artem » 14. jul 2018, 09:06

fisken80 skrev:Hvs afgrøden er rådnet, og det var den sidste år flere steder, så hjælper maskiner der kan høste dem da ikke en snus.

Problemet er jo at de ikke kan køre ud og høste i feks august som de normalt skulle på grund af blød jord, hvor de så venter og venter til at det bliver bedre som det så aldrig blev sidste år, og afgrøderne rådner på marken.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf DenBruneMunk » 14. jul 2018, 09:08

Artem skrev:
LaMariposa skrev:Det er lidt som om, at det er ekstremer lige for tiden. Sidste år var det vand, i år tørke. Der sker altså noget med vejret de her år. Lidt skræmmende, egentlig.

Ja vi kan jo ikke gøre noget, men hvis jeg kunne vælge, vil jeg hellere have ekstrem vinter end ekstrem sommer.

Og i 70'rene og 80'rne , der havde vi ekstreme vintre, så det er vel egentlig bare fordi mange ikke har oplevet det, så kalder man det ekstremt.

Det er nok mere de 4 årstider som vi ligesom mangler træder lidt mere i karakter igen.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Artem » 14. jul 2018, 09:20

DenBruneMunk skrev:Og i 70'rene og 80'rne , der havde vi ekstreme vintre, så det er vel egentlig bare fordi mange ikke har oplevet det, så kalder man det ekstremt.

Det er nok mere de 4 årstider som vi ligesom mangler træder lidt mere i karakter igen.

Jeg kan da sagtens huske i 80'erne da limfjorden var frosset til. Man kan også sige at de vintere vi havde her fra 2006 til 2010 var forholdsvis ekstreme med så meget sne der kom der.

Men ja er de 4 årstider jeg savner, vil gerne både have rigtig vinter og sommer. Men ikke ligefrem sommer med ekstrem tørke som vi har nu.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Generelt"