Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Lykke » 10. jul 2018, 16:30

Anne Droid skrev:
Lykke skrev:Jeg har lige fundet ud af at vi har to store fine blommetræer skråt overfor os.
Så i dag har vi plukket nogle af dem - men Nøj der var også mange dårlige.

Barnets portion blommer blev til marmelade.
Jeg lavede to liter blommesaft og manden lavede blommesnaps som skal stå i ca 4 uger.

Jeg synes det er lidt vildt at sådan en omgang saft kun kan holde sig i en uge i køleskabet.


Jeg fryser det ned i små portioner. Jeg samler mælkekartoner og skyller dem så de er rene. Saften hælder jeg i små fryseposer med ca ½liter i hver. To poser i hver mælkekarton, så er de nemme at stable i fryseren.


Så meget plads har jeg slet ikke.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Bergen » 10. jul 2018, 16:35

Lykke skrev:
Anne Droid skrev:
Lykke skrev:Jeg har lige fundet ud af at vi har to store fine blommetræer skråt overfor os.
Så i dag har vi plukket nogle af dem - men Nøj der var også mange dårlige.

Barnets portion blommer blev til marmelade.
Jeg lavede to liter blommesaft og manden lavede blommesnaps som skal stå i ca 4 uger.

Jeg synes det er lidt vildt at sådan en omgang saft kun kan holde sig i en uge i køleskabet.


Jeg fryser det ned i små portioner. Jeg samler mælkekartoner og skyller dem så de er rene. Saften hælder jeg i små fryseposer med ca ½liter i hver. To poser i hver mælkekarton, så er de nemme at stable i fryseren.


Så meget plads har jeg slet ikke.


Konservering er en mulighed.

https://www.torsleffs.dk/sylteskolen/hvad-er-atamon/
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Santa » 10. jul 2018, 16:39

Lykke skrev:
Anne Droid skrev:
Lykke skrev:Jeg har lige fundet ud af at vi har to store fine blommetræer skråt overfor os.
Så i dag har vi plukket nogle af dem - men Nøj der var også mange dårlige.

Barnets portion blommer blev til marmelade.
Jeg lavede to liter blommesaft og manden lavede blommesnaps som skal stå i ca 4 uger.

Jeg synes det er lidt vildt at sådan en omgang saft kun kan holde sig i en uge i køleskabet.


Jeg fryser det ned i små portioner. Jeg samler mælkekartoner og skyller dem så de er rene. Saften hælder jeg i små fryseposer med ca ½liter i hver. To poser i hver mælkekarton, så er de nemme at stable i fryseren.


Så meget plads har jeg slet ikke.

Min saft holder sig uden problemer i månedsvis. Jeg skolder altid flaskerne (bruger glasflasker med patentprop, køber de der fancy franske sodavand og gemmer flaskerne) og ryster en sjat atamon rundt i flasken, inden jeg hælder saft i og lukker til.
Og så skal man ikke være alt for nærig med sukkeret, for det konserverer jo også.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Lykke » 10. jul 2018, 17:34

Jeg er slet ikke til brug af atamon. Så hellere fryse mine bær eller lave mindre portioner så vi når at drikke eller spise det.
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Anne Droid » 10. jul 2018, 17:35

Ikea har nogle små fine flasker med patentprop. Der kan være ½ liter i.
https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/20322472/
0
Klimatosse
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Santa » 10. jul 2018, 17:53

Lykke skrev:Jeg er slet ikke til brug af atamon. Så hellere fryse mine bær eller lave mindre portioner så vi når at drikke eller spise det.

Problemet kan også skyldes at der er for lidt sukker i til at konservere.
Min saft står ikke på køl, kun den flaske vi har taget hul på, men jeg har aldrig haft problemer med mug eller gæring.
Men jeg er heller ikke nærig med sukkeret, så hellere drikke mindre saft. Min saft er nærmest sirup og skal blandes op i ret meget vand.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Ladysparrow » 11. jul 2018, 18:11

Har lavet Romtopf med ribs, kirsebær og solbær fra haven.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 11. jul 2018, 18:19

Jeg har høstet ca 600 g solbær fra vores solbærbusk. Har lagt dem alle i fryseren.
Har nu også omkring 5 kg surkirsebær i fryseren - vi kunne plukke mange flere, men gider ikke og kan sikkert heller ikke bruge flere :)

Har også fået høstet grønne mirabeller til at prøve nordiske oliven. Det må blive i morgen.
Vores sødkirsebærtræ bugner, så vi æder alt hvad vi kan :)

Hvis nogle har spændende opskrifter (ikke marmelade) med mirabeller tager jeg gerne i mod, da vi kommer til at have mange træer med modne frugter indenfor de næste par uger.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41314

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf LaMariposa » 11. jul 2018, 19:11

Mega hyggelig tråd, Pandesteg :)

Når æbler og blommer er modne, så kommer jeg klubben. Vi har vildt mange æbler på træet i år, så håber at de bliver hængende.

Hvad kan grundene være, hvis man ikke ønsker at bruge Atamon? Har hørt det før, men aldrig fået en grund.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29901

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf TinaW » 12. jul 2018, 08:33

Jeg ville sådan ønske jeg gad bruge tid på, at lave noget af vores (mange) sure kirsebær, stikkelsbær og solbær.
Jeg har mange intentioner om det, men der sker bare aldrig.
Jeg jævnede ribsbuskene med jorden sidste sommer fordi de stod dumt, i forhold til når der skulle slås græs :fløjt:
Det eneste jeg får gjort noget ved er æblerne og hybenfrugterne og det er fordi hestene får dem.
Og så plejer barnet og jeg at ribbe et blommetræ, der står offentligt, men dem spiser vi bare.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Mi55y » 12. jul 2018, 08:37

Jeg fik plukket et par hundrede gram solbær i går for lige at prøve, om det der saft-noget kunne lykkes for mig. Det kunne det godt, og den smager dejligt! Tror jeg vil få plukket og frosset resten, så jeg kan lave saft af dem senere. Måske også noget snaps eller vodka.

Stikkelsbærrene er ved at være søde, men jeg ved slet ikke, hvad jeg skal bruge dem til.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 12. jul 2018, 21:18

Mi55y skrev:Jeg fik plukket et par hundrede gram solbær i går for lige at prøve, om det der saft-noget kunne lykkes for mig. Det kunne det godt, og den smager dejligt! Tror jeg vil få plukket og frosset resten, så jeg kan lave saft af dem senere. Måske også noget snaps eller vodka.

Stikkelsbærrene er ved at være søde, men jeg ved slet ikke, hvad jeg skal bruge dem til.


Jeg har plukket vores stikkelsbær i dag og der blev ca. 500 gram som jeg tænker at lave til chutney. Håber det kunne være et lækkert indslag til krydrede gryderetter i vintermånederne
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 12. jul 2018, 21:20

TinaW skrev:Jeg ville sådan ønske jeg gad bruge tid på, at lave noget af vores (mange) sure kirsebær, stikkelsbær og solbær.
Jeg har mange intentioner om det, men der sker bare aldrig.
Jeg jævnede ribsbuskene med jorden sidste sommer fordi de stod dumt, i forhold til når der skulle slås græs :fløjt:
Det eneste jeg får gjort noget ved er æblerne og hybenfrugterne og det er fordi hestene får dem.
Og så plejer barnet og jeg at ribbe et blommetræ, der står offentligt, men dem spiser vi bare.


Jeg er også spændt på om jeg får gjort noget ved surkirsebærrene.
Jeg har plantet en ribs fra Jem og Fix og har gang i 4 ribsstiklinger fra mine svigerforældres have. Hvis flere af dem bliver til noget, skal en af dem i hvert fald plantes i hønsegården, så hønsene kan plukke ribs.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Kommodedyret » 12. jul 2018, 21:52

Hvordan har I det med atamon? Efter at have googlet rundt, ser det ud til at der er forskellige overbevisninger angående sundhed og atamon.
Smagen kan man også diskutere. Jeg synes hurtigt at det bliver træls i smagen.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Santa » 13. jul 2018, 06:59

Kommodedyret skrev:Hvordan har I det med atamon? Efter at have googlet rundt, ser det ud til at der er forskellige overbevisninger angående sundhed og atamon.
Smagen kan man også diskutere. Jeg synes hurtigt at det bliver træls i smagen.

Jeg har - som man kan læse flere steder - ingen problemer eller skrupler ved at bruge atamon.
Det smager ikke af noget, og der bruges så små mængder, at jeg ikke tror på, at andre kan smage det. Og jeg gider simpelthen ikke stå og plukke, rense, koge bær og klargøre glas i flere timer, for så at miste det hele til mug.
Jeg synes ærligt talt at det er lidt hysterisk ikke at ville bruge atamon....men det skal jeg nok få hug for.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Mad og drikke"