Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 11. jul 2018, 11:55

Jeg ved ikke om det er en fejl eller ej, men programtitlen "Kærester med landsholdet" irriterer mig uden jeg helt kan blive klog på hvorfor.

Det handler om tre unge kvinder der hver er sammen med en fodboldspiller der er på landsholdet. Hvis det er fordi forholdet altid vil komme i anden række i forhold til fodboldkarrieren så giver det mening, men det lyder stadig irriterende og barnligt.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 449
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 332

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf mucher » 11. jul 2018, 14:08

Hørt adskillige gange på kontoret: et karakteristika.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf PaleSeptember » 15. jul 2018, 09:58

Når folk udtaler guacamole som gurkamålle.
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2018, 11:08

Mistermor skrev:Man kan godt være ærgerlig over nogen eller noget, men man kan ikke kun være ærgerlig. Noget kan være ærgerligt..... Tænker jeg.

Jeg har godt set "ærgerlig" blive brugt på lidt nye måder. Fx tror jeg det var på den gamle debat, jeg lærte at man kunne sige "en ærgerlig kjole" :)

Det er lidt nyt for mig at høre det brugt som "kikset". Det var derfor jeg spurgte nærmere til hvad der mentes. Fordi i min bog kan man sagtens være ærgerlig over et eller andet - det er det samme som at ærgre sig over det.

Apropos, så er det et af de ord, hvor den nye udtale ærgrer mig lidt :-D
Efter r'ernes udrensning fra udtalen er det jo nærmest blevet at man "aver" sig, eller at noget er "aveligt" :fløjt:
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16995
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41310

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LaMariposa » 15. jul 2018, 16:56

PaleSeptember skrev:Når folk udtaler guacamole som gurkamålle.


Eller når de udtaler Mallorca som Malårga :tie:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2018, 18:31

Mistermor skrev:For mig giver "en ærgerlig kjole" overhovedet ikke mening.
[...]

Nej, vi er helt enige. Jeg kan også huske den unge debatdame satte en genert-smiley på, da jeg spurgte om hun mente det :lol:
0
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Straniera » 15. jul 2018, 18:54

LaMariposa skrev:
PaleSeptember skrev:Når folk udtaler guacamole som gurkamålle.


Eller når de udtaler Mallorca som Malårga :tie:


Det er tit de samme mennesker, som skal have "bajernæsesovs" til deres "stiiik", eller "bekamælsovs" og "råstbøf" :-D
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2018, 19:10

LaMariposa skrev:Eller når de udtaler Mallorca som Malårga :tie:

Det var der ret mange der sagde i mine forældres generation eller ældre. :)
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Sof » 17. jul 2018, 18:15

Malårga lever også fint i yngre generationer. Har hørt det så sent som i weekenden, flere gange, blandt min kærestes familie. Endda af nogle der skal på ferie der. Men de siger så også bajonæse...


Selv var jeg ved at blive sindssyg tidligere i dag, da en vært på et radioprogram, blev ved at kalde Trump for Trumf (udtalt trompf agtigt). Da min far også gør det, har jeg en ide om at det er midaldrende mænd, der har særligt svært ved at fatte at der ikke er nogen f-lyd. Med de lyttere der ringede ind, så gav den teori bare mere og mere mening.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 17. jul 2018, 19:01

Mistermor skrev:
dgd2007 skrev:
Mistermor skrev:Man kan godt være ærgerlig over nogen eller noget, men man kan ikke kun være ærgerlig. Noget kan være ærgerligt..... Tænker jeg.

Jeg har godt set "ærgerlig" blive brugt på lidt nye måder. Fx tror jeg det var på den gamle debat, jeg lærte at man kunne sige "en ærgerlig kjole" :)

Det er lidt nyt for mig at høre det brugt som "kikset". Det var derfor jeg spurgte nærmere til hvad der mentes. Fordi i min bog kan man sagtens være ærgerlig over et eller andet - det er det samme som at ærgre sig over det.

Apropos, så er det et af de ord, hvor den nye udtale ærgrer mig lidt :-D
Efter r'ernes udrensning fra udtalen er det jo nærmest blevet at man "aver" sig, eller at noget er "aveligt" :fløjt:


For mig giver "en ærgerlig kjole" overhovedet ikke mening.
Jeg synes kun ærgerlig kan knytte sig til personer, fordi betydningen handler om at føle sig på en bestemt måde, det kan kjoler jo ikke. En ærgerlig mand, er en mand, der ærgrer sig over noget.
Ellers kan noget være ærgerligt, men "noget" skal være en slags handling, så ærgerlig efterfølges af "at".

Jeg kan sagtens kalde en kjole for ærgerlig :-D

Men jeg mener det så heller ikke som at den er kikset, nærmere at den sidder uheldigt, er dårligt lavet eller lignende. Ligesom at sige en person ikke har været heldig med sin nye frisure. Det er ikke fordi vedkommende er kikset, men fordi frisøren har lavet et dårligt stykke arbejde.

Måske det er noget aldersbetinget eller lokalt?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 17. jul 2018, 19:26

Sof skrev:[...]
Selv var jeg ved at blive sindssyg tidligere i dag, da en vært på et radioprogram, blev ved at kalde Trump for Trumf (udtalt trompf agtigt). Da min far også gør det, har jeg en ide om at det er midaldrende mænd, der har særligt svært ved at fatte at der ikke er nogen f-lyd. Med de lyttere der ringede ind, så gav den teori bare mere og mere mening.

Hæ-hæ, jeg ved alt om at der ikke er noget f, men det er sgu svært at lade være med at sige det alligevel :blush2:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 17. jul 2018, 19:29

Juki skrev:Jeg kan sagtens kalde en kjole for ærgerlig :-D

Men jeg mener det så heller ikke som at den er kikset, nærmere at den sidder uheldigt, er dårligt lavet eller lignende. Ligesom at sige en person ikke har været heldig med sin nye frisure. Det er ikke fordi vedkommende er kikset, men fordi frisøren har lavet et dårligt stykke arbejde.

Måske det er noget aldersbetinget eller lokalt?

Hmm ... ja, det skal ikke kunne sige. Men en ærgerlig kjole er et mærkeligt udtryk i mine ører. Den "normale" brug som jeg kender, ville være fx at det var ærgerligt du havde købt den, eller at du var ærgerlig over at have købt den. :gruble:
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 17. jul 2018, 19:55

dgd2007 skrev:
Juki skrev:Jeg kan sagtens kalde en kjole for ærgerlig :-D

Men jeg mener det så heller ikke som at den er kikset, nærmere at den sidder uheldigt, er dårligt lavet eller lignende. Ligesom at sige en person ikke har været heldig med sin nye frisure. Det er ikke fordi vedkommende er kikset, men fordi frisøren har lavet et dårligt stykke arbejde.

Måske det er noget aldersbetinget eller lokalt?

Hmm ... ja, det skal ikke kunne sige. Men en ærgerlig kjole er et mærkeligt udtryk i mine ører. Den "normale" brug som jeg kender, ville være fx at det var ærgerligt du havde købt den, eller at du var ærgerlig over at have købt den. :gruble:

Jamen det er ikke et ærgerligt køb eller kjolebæreren der er gal på den.

Hvis en kvinde har en ærgerlig kjole på på den røde løber fx så henviser det til at designeren/skrædderen har lavet et dårligt stykke arbejde, at stylisten har vejledt dårligt, at det er synd(eller ærgerligt) for kvinden at der ikke er nogen der har gjort hende opmærksom på at den ikke gør noget godt for hendes figur, at den er upassende til arrangementet, fremhæver noget uheldigt der ellers var forsøgt skjult(fx at snittet/stoffet ikke skjuler hendes shapewear, brysttape osv.)

Men jeg bruger det også som dig, fx at det er ærgerligt for hende at kjolen er et fejlkøb. Bare for at gøre forvirringen total :D

Kan du huske hvem der havde skrevet det? Det kunne være interessant at vide om vedkommende har en helt tredje definition på ordet :D
Senest rettet af Juki 17. jul 2018, 19:57, rettet i alt 1 gang.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 17. jul 2018, 19:56

Mistermor skrev:
Juki skrev:Jeg kan sagtens kalde en kjole for ærgerlig :-D

Men jeg mener det så heller ikke som at den er kikset, nærmere at den sidder uheldigt, er dårligt lavet eller lignende. Ligesom at sige en person ikke har været heldig med sin nye frisure. Det er ikke fordi vedkommende er kikset, men fordi frisøren har lavet et dårligt stykke arbejde.

Måske det er noget aldersbetinget eller lokalt?


Jeg har aldrig hørt nogen sige det, men dels er jeg jo halvgammel, og dels er jeg fra Djursland, hvor det måske ikke er udbredt.

Jeg kan ikke komme i tanke om andet end ordet ansigtsudtryk, som eksempel på et navneord, jeg ville knytte ærgerlig til som tillægsord.

Hendes ansigtsudtryk var ærgerligt, da hun så den mærkelige frisure og den uchikke kjole. :D

Jeg elsker sådan nogle særlige udtryk, selvom det giver anledning til misforståelser nogle gange :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 17. jul 2018, 20:19

Juki skrev:Jamen det er ikke et ærgerligt køb eller kjolebæreren der er gal på den.

Hvis en kvinde har en ærgerlig kjole på på den røde løber fx så henviser det til at designeren/skrædderen har lavet et dårligt stykke arbejde, at stylisten har vejledt dårligt, at det er synd(eller ærgerligt) for kvinden at der ikke er nogen der har gjort hende opmærksom på at den ikke gør noget godt for hendes figur, at den er upassende til arrangementet, fremhæver noget uheldigt der ellers var forsøgt skjult(fx at snittet/stoffet ikke skjuler hendes shapewear, brysttape osv.)

Men jeg bruger det også som dig, fx at det er ærgerligt for hende at kjolen er et fejlkøb. Bare for at gøre forvirringen total :D

Kan du huske hvem der havde skrevet det? Det kunne være interessant at vide om vedkommende har en helt tredje definition på ordet :D

Ha ha, nej, det er meget længe siden. Det var en ung dame dengang, men det kan jo være det er midaldrende som er her på debatten nu :) Pas.

Jeg tror det jeg gerne vil have, er at "ærgerlig" kræver at nogen rent faktisk ærgrer sig. :)

Men altså det er bare lidt sjovt - ikke noget der "irriterer mig grænseløst" eller noget.
0

Tilbage til "Sprog"