Fryseegnede hovedretter

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Juki » 11. jul 2018, 02:17

Hvilke fryseegnede hovedretter der opfylder følgende krav kan I anbefale?

- Skal indeholde kød, der ikke er indmad, men om det er fisk, fjerkræ, okse, gris, lam eller lignende er lige meget.
- Det skal være hele retter eller det bærende ved retten skal kunne fryses. Hvis der fx skal koges ris, kartofler eller pasta til er fint.
- Det skal ikke være brød, suppe, frikadeller, kødsovs, lasagne, chili con carne, farsbrød eller kødboller.

Jeg kan godt lide at lave mad så det gør ikke noget hvis det tager lidt tid at få det lavet, men jeg har ikke altid mulighed for at bruge tid på tilberedningen og jeg vil stadig gerne spise godt og varieret.

Jeg har søgt efter opskrifter, men jeg synes de fleste opskrifter jeg kan finde er hurtige og nemme løsninger som pølsehorn, pizzasnegle og burgerboller, eller også er det mest retter med fars eller kødsovs.

Det må gerne være en form for gryderetter, hvis ikke de er for tunge og fede.

Har I nogle forslag?

PS det skal kunne varmes op i en almindelig ovn eller gryde hvad end det skal tø op før opvarmning.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Sangius » 11. jul 2018, 03:51

Kylling i ksrry.
Dahl
Tartelet fyld
Butter chicken
Pulled pork - så er det klar til hurtige sandwich :)
Biksemad
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf HappyPaww » 11. jul 2018, 06:11

Boeuf bourgignon
Thai curries (kokosmælk, kød, karrypasta, grønt, Fish sauce)
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Tobywan » 11. jul 2018, 06:19

Lasagne er oplagt. Jeg laver jævnligt en kæmpe portion og samler dem i engangs foliebakker. Derefter ryger de i fryseren uden at blive bagt.
Vi bruger det nogle af de dage, hvor vi ikke gider lave mad, eller hvor vi ellers kunne finde på at hente skodmad.

I forhold til gryderetter kan du lave det meste og fryse ned. Jeg synes simreretter af okse og svinekød er gode til den slags. Der må gerne være lidt sovs ved, det er det er lidt nemmere at varme det op, uden det bliver tørt. I praksis kan man jo variere den slags i det uendelige med det kød og de grønsager man kan lide. Gå gerne efter de billigere udskæringer og skær det selv ud. Det kunne være bov, hvor der er masser af smag, og som egener sig godt til lange tilberedningstider ved svag varme.

Jeg får det bedste resultat når man har "grundretten" på frost - den som tager tiden at lave, hvor "tilbehøret" egner sig bedst frisk i form af ris, grønsager eller hvad man nu kan lide. Sovsen kan med fordel få et pift fløde ved opvarmning (du bestemmer jo selv hvor meget) :)
Senest rettet af Tobywan 11. jul 2018, 06:48, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf sigge » 11. jul 2018, 06:35

Gullasch er godt. Jeg synes personligt, at det er bedst med kartoffelmos til, og jeg laver også bare en stor portion af det og fryser ned. Hvis bare man tilsætter lidt ekstra væske og evt. en lille klat smør og rører grundigt flere gange under opvarmningen, så synes jeg, mosen smager godt, selvom den har været frosset.

Jeg laver også en gryderet med svinekød i tern, tomater, gulerødder i skiver og laurbærblade. Jævnes når det er simret færdigt. Kan sagtens tilsættes flere grøntsager, men i mit barndomshjem, hvor man ikke fråsede med den slags, var det sådan, det blev lavet. :D
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Daine » 11. jul 2018, 06:42

Enebærgryde.
Mørbradgryde.
Gullasch.
Kyllingegryde.

Sørg for der er nok sovs, og at de grøntsager du putter i fra start er “faste” - gulerødder, knoldselleri etc. Jeg puttede engang porrer i skiver i en gryderet, og endte med at sovsen blev til grød. Det smagte fint nok, konsistensen var bare alt for tyk.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Rapfisk » 11. jul 2018, 08:53

Diverse supper klarer sig også fint på frost. Man skal bate huske at fryse dem i beholdere, da det er ret træls at skulle have en isblok ud af en krøllet frostpose. Har jeg hørt.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Santa » 11. jul 2018, 09:06

Jeg måtte tænke mig om, for at finde noget, der ikke er nævnt, men...

Frikadeller. Eller man kan fryse den færdigrørte fars ned, så man hurtigt kan lave et farsbrød fx. Det gør jeg af og til, og fylder farsen godt med krydderier (hvidløg, muskat, timian fx) smørristede svampe, pinjekerner eller solsikke, små gulerødder.
Så skal den bare i et fad, bacon henover og i ovnen.

Italienske kødboller. Med et glas tomatsovs (måske hjemmelavet? Det smager SÅ meget bedre!) og en skål pasta har man lynhurtig mad.

Fiskefilet. Jeg køber af og til en stak fileter hos fiskehandleren og så panerer og steger jeg dem.
Hvis man kun steger dem ganske let, og fryser dem ned med det samme, kan de godt blive okay. Så tør jeg dem langsomt op i køleskab, og smider dem kort på en brandvarm pande.
Fungerer bedst hvis de er ret tynde.

Endelig er Stroganoff vist ikke nævnt. Jeg bruger altid Price Br opskrift, den er fin. Men det skal være røget paprika! Og fedtfattig er den sq ikke!

Edit: Auch, jeg fik så foreslået tre af de "forbudte"! :8:
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Wizzze » 11. jul 2018, 10:01

Mange af de gode klassikere er allerede nævnt, men kan supplere med:

Mørbrad eller koteletter i fad
Jægergryde/paprikagryde
Madtærter (Quiche Lorraine, Porretærte, chicken pot pie osv.)
Cottage Pie / Shepherds Pie
Kalve eller lamme frikasse
Coq au vin
Ratatouille
Svensk pølseret
Chicken Kiev
Cordon Bleu (af kylling, kalv eller øffer)
Kylling- eller vildtragout
Crabcakes
Bagt Torsk
Fiskeruller på bund af grønt
Ovnbagt havtaske
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf paint » 11. jul 2018, 10:10

Frossen hovedret (jaja. Høhø)

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Juki » 11. jul 2018, 10:31

Santa skrev:Jeg måtte tænke mig om, for at finde noget, der ikke er nævnt, men...

Frikadeller. Eller man kan fryse den færdigrørte fars ned, så man hurtigt kan lave et farsbrød fx. Det gør jeg af og til, og fylder farsen godt med krydderier (hvidløg, muskat, timian fx) smørristede svampe, pinjekerner eller solsikke, små gulerødder.
Så skal den bare i et fad, bacon henover og i ovnen.

Italienske kødboller. Med et glas tomatsovs (måske hjemmelavet? Det smager SÅ meget bedre!) og en skål pasta har man lynhurtig mad.

Fiskefilet. Jeg køber af og til en stak fileter hos fiskehandleren og så panerer og steger jeg dem.
Hvis man kun steger dem ganske let, og fryser dem ned med det samme, kan de godt blive okay. Så tør jeg dem langsomt op i køleskab, og smider dem kort på en brandvarm pande.
Fungerer bedst hvis de er ret tynde.

Endelig er Stroganoff vist ikke nævnt. Jeg bruger altid Price Br opskrift, den er fin. Men det skal være røget paprika! Og fedtfattig er den sq ikke!

Edit: Auch, jeg fik så foreslået tre af de "forbudte"! :8:

Men jeg sætter pris på dit engagement :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Juki » 11. jul 2018, 10:34

Tak for jeres svar!

Jeg har noget at gå i krig med i forhold til at finde opskrifter :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Wizzze » 11. jul 2018, 10:34

Gumbo
Jambalaya
1
Do as I say! :whip:
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Finidut » 11. jul 2018, 16:11

Jeg kan virkelig godt lide denne tråd!

Den anden dag så jeg en YT-video, hvor en amerikansk kvinde lavede en ret, som jeg tænkte, at jeg også ville lave en version af en dag, men som også passer perfekt i denne tråd.

En dag havde hun lavet en hel kylling (vist nok i en stegegryde), pandesovs (af skyen fra stegegryden), kartoffelmos og kogt majs. Af resterne lavede hun en Cottage Pie til fryseren. I et fad lagde hun resterne af kyllingen, hældte sovsen over, et lag majs, et lag revet ost og til sidst kartoffelmos. Så skulle fadet bare tøes op en dag og sættes i ovnen.
4
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Tibbler » 11. jul 2018, 16:29

Vintergryde

Paprika
Karry
2 løg skåret i små stykker
500 g. hakket svinekød
ca. 6 kartofler skåret i små stykker
1 dl. ris
ca. 400g revet gulerod og hvidkål (jeg plejer at bruge en af de coleslawblandinger man kan købe, og smide dressingen ud)
ca. 8-9 dl vand
salt og peber

Svits karry og paprika i en stor gryde med lidt margarine. Brun løget og kødet i gryden.

Tilsæt derefter resten af ingredienserne og lad det småkoge i ca. 45 min. Husk at røre i det ind imellem.
2

Tilbage til "Mad og drikke"