Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 08:47

IrmaPigen skrev:
abcd skrev:
IrmaPigen skrev:Jeg tror ikke det kommer an på jobbet, men at det beror på folks personlighed, hvorvidt de kan finde ud af at lægge jobbet fra sig.


Det må være en kombination, nogle typer arbejde er lettere at lægge fra sig end andre. F.eks. er det nok lettere at lægge det fra sig hvis man pakker ting i kasser ved et samlebånd, end hvis man er øverste ansvarlige for et sygehus.


Men hvis man har svært ved at lægge sit studiejob fra sig, vil jeg vove at påstå at det er personligheden, den er gal med (og når man i sine efterfølgende job har samme problem).


Jeg arbejder med presse, og derfor arbejder jeg med at servicere journalister/politikere/kilder, der ikke har nogen deadline, og med at følge mine historier til dørs - også selvom kontoret har lukket. Derudover arbejder jeg på de sociale medier, der heller ikke lukker ned kl. 16.30. Så jo, det har bestemt også noget med jobbet at gøre.

Men måske man kan sige, at det nok er de færreste, der vælger den branche, hvis de gerne vil have et job, de kan lægge fra sig. Og der kommer det med personligheden jo så ind i billedet. Jeg kan godt lide korte deadlines og at håndtere tingene, som de kommer ind. Det kunne jeg også, da jeg var i mit studiejob - dengang var der bare ikke nogen forventning om, at jeg tog computeren frem om aftenen eller i weekenderne.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Kilix » 29. jun 2018, 22:10

Jeg hiver lige den her op igen, da det er en ret interessant traad for saadan en som mig som ikke har vaeret stuederende (ud over HHx'en).
Jeg har dog vaeret paa arbejdsmarkedet i saadan ca 18 aar, og stille og roligt arbejdet mig op til expert niveau i mit felt.

Det der til stadighed overrasker mig er hvor stor forskel der er paa virksomheder. Der er dem der gaar hoejt op i den interne kultur, nogen hvor det er mere pisk end gulerod, og igen andre hvor den daglige politik er i hoejsaedet.
Nogen firmaer vaegter gensidig flexibelhed, som saa ofte ender med at medarbejderen faktisk er mere flexibel end firmaet, nogengange...

En af de ting jeg som daglig leder af et lille globalt team ofte bliver overrasket over, er hvor meget folk lyver...! Jeg vaegter aerlighed MEGET hoejt i mit team, og jeg vil hellere at mine folk melder rent ud, hvis jeg stiller dem et direkte sporgsmaal til deres praestation/ydelse. Jeg kan godt forstaa naar privatlivet spaender ben for arbejdet, jeg har selv vaeret der. Saa bare sig det, saa finder vi ud af noget. Men hvis du gennem en laengere periode ikke leverer hvad der bliver bedt om, og du selv siger at du arbejder haardt, jamen, det kan jeg simpelthen ikke tro paa. Der er noget der ikke stemmer. Derimod er der fuld forstaaelse - baade fra mig og resten af teamet - hvis du liiiiige melder ud, at der ikke kan blive banket afsted med 110 i timen, fordi du mister fokus pga X. Det er fair, det kan jeg arbejde med - saa laenge det ikke sker hver anden uge.

Hvilket bringer mig til hvor KAEMPE stor forskel der er paa folk og deres arbejdsmoral. Der er dem der bare SMADRER afsted og hygger sig imens de laver noget stjerne arbejde, og bliver lykkelige over deres loen! Og saa er der dem der sidder og piller navle, og brokker sig og ALT. Eller ogsaa gider de ikke lige begynde paa/faerdiggoere lige det project, fordi det vinder de ikke noget ved, eller der er ikke lige det der niveau af selvfedhed involveret som de havde regnet med.. Men samtidig har de enormt hoeje forventninger til hvad firmaet boer goere for dem (ekstra bonus, hoejere loen, flere fridage, mere flex, generelt bare mere anerkendelse, for de er jo simpelthen guds gave til arbejdspladsen.) Ej ven... Du laver jo fandme ingenting, du forstaar ikke kernen i dit arbejde, og du toerrer alt det 'kedelige' af paa dine kolleger, saa du selv kan skumme floeden. Idiot.
3
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf lulu-p » 6. jul 2018, 13:17

Jeg har kun været offentligt ansat, men har været i både kommune, region og stat.
Jeg var..og er stadig overrasket over mængden af dårlige ledere.
7
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Serafina
Indlæg: 25
Tilmeldt: 8. jan 2016, 18:28
Kort karma: 1
Likede indlæg: 45

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Serafina » 6. jul 2018, 14:14

lulu-p skrev:Jeg har kun været offentligt ansat, men har været i både kommune, region og stat.
Jeg var..og er stadig overrasket over mængden af dårlige ledere.


Jeg er meget enig :s

Og en del ledere der bare ikke interessere sig for ledelse, og derfor ikke rigtig gør noget. De sidste er dog klart at foretrække, frem for dårlige ledere der vil bestemme en hel masse. Dem får man stress og sygemeldinger af er min erfaring.
2
Jeg skriver fra min telefon. Jeg undskylder på forhånd :genert:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf lulu-p » 6. jul 2018, 18:59

Serafina skrev:
lulu-p skrev:Jeg har kun været offentligt ansat, men har været i både kommune, region og stat.
Jeg var..og er stadig overrasket over mængden af dårlige ledere.


Jeg er meget enig :s

Og en del ledere der bare ikke interessere sig for ledelse, og derfor ikke rigtig gør noget. De sidste er dog klart at foretrække, frem for dårlige ledere der vil bestemme en hel masse. Dem får man stress og sygemeldinger af er min erfaring.


Uuhh..de sidste....protptypen på ledere som er fagligt meget velfunderede...men som aldrig nogensinde skulle have antydningen af personaleansvar. Det kan lægge en hel afdeling ned med stress..
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Charly » 9. jul 2018, 08:18

1234 skrev:En anden ting der har overrasket mig er, hvor meget ros man for.
På et halvt år tror jeg, at jeg fået ligeså meget ros som jeg gjorde på hele min bachelor.

Det lyder som om du er landet på en god arbejdsplads.

På mit arbejde skal man være heldige hvis der kommer et rosende ord en gang om året - og det er altså ikke kun mig, det er sådan generelt, hvor jeg arbejder.
0
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Wunder8 » 9. jul 2018, 10:34

Jeg er som andre overrasket over, hvor mange elendige ledere, der findes. Folk, der sikkert er fagligt dygtige, men på ingen måde har ledelseskompetencer, men snarere har fået en ledertitel som del af en lønforhandling :tie:

Derudover er jeg faktisk overrasket over, hvordan nogle medarbejdere formår at køre sig selv i stilling som eksperter og supertalenter, når de reelt ikke yder ret meget eller har evner over gennemsnittet. Jeg har på tidligere arbejdspladser været decideret rystet over, hvordan folk der enten mangler basale sociale kompetencer eller er pissedovne kan fedte sig til høje stillinger. Altså, det sker.

Arbejder i øvrigt i det private.
8
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 9. jul 2018, 12:30

Jeg blev overrasket over hvor modbydelige voksne mennesker kan være overfor hinanden.
Når folk spørger om jeg har været soldat, så plejer jeg at svare at min værnepligt var 4 år i lære som blikkenslager.
At blive nedgjort, ydmyget, kaldt idiot og bonderøv på daglig basis var noget der først stoppede når man havde fået nosser nok til at sige fra, eller når man knækkede og forlod firmaet.
Senere hen har jeg oplevet hvor meget folk kan ændre sig i løbet af forholdsvis kort tid. Som jeg sagde til min tidligere HR chef i sidste uge da jeg sagde mit job op, så har jeg lært at være mere på vagt og mindre naiv i forhold til ledere og overordnede der ikke er det de udgiver sig for at være.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf DenBruneMunk » 9. jul 2018, 12:54

NejJegErIkkeAsiat skrev:Når folk spørger om jeg har været soldat, så plejer jeg at svare at min værnepligt var 4 år i lære som blikkenslager

Nu spørger jeg måske dumt, hvorfor var det en grund til at mobbe, er der noget i det som er årsag?
Eller kan du præcisere? Jeg kan slet ikke se årsagen, udover nogle fjolser i det sammenhæng.

Er der ikke mange som får deres uddannelse igennem militæret? Ledere føler da også de skal være leder i erhvervslivet efter deres karriere og uddannelse som leder i militæret. Andre på IT fronten eller andet.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 9. jul 2018, 18:02

DenBruneMunk skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Når folk spørger om jeg har været soldat, så plejer jeg at svare at min værnepligt var 4 år i lære som blikkenslager

Nu spørger jeg måske dumt, hvorfor var det en grund til at mobbe, er der noget i det som er årsag?
Eller kan du præcisere? Jeg kan slet ikke se årsagen, udover nogle fjolser i det sammenhæng.

Er der ikke mange som får deres uddannelse igennem militæret? Ledere føler da også de skal være leder i erhvervslivet efter deres karriere og uddannelse som leder i militæret. Andre på IT fronten eller andet.


Min pointe var nærmere, at da jeg var yngre var det ofte noget man blev spurgt om, og dem der havde været i militæret syntes selv det var en hård præstation i 6-9 mdr. (hvilket jeg ikke underkender). Men det var ingenting i forhold til det man som lærling skulle tage i mod i 4 år, hvis man ønskede sin uddannelse i det firma hvor jeg var ansat.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12653
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Guilded_Lily » 9. jul 2018, 18:09

Som nyuddannet og de første fem år frem nød jeg at arbejde med min hobby. Jeg havde intet i mod at lægge en masse interessetimer, jeg nød virkelig at fordybe mig udover den normale arbejdstid.

Så fik jeg børn. Og Lov409.

Nu er mit arbejde ikke længere min hobby, og jeg fatter hat af, hvordan andre forældre får tiden til at gå op.
1
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf ajnaM » 9. jul 2018, 18:22

Guilded_Lily skrev:Som nyuddannet og de første fem år frem nød jeg at arbejde med min hobby. Jeg havde intet i mod at lægge en masse interessetimer, jeg nød virkelig at fordybe mig udover den normale arbejdstid.

Så fik jeg børn. Og Lov409.

Nu er mit arbejde ikke længere min hobby, og jeg fatter hat af, hvordan andre forældre får tiden til at gå op.


Amen.

Jeg undrer mig tit over, hvorfor min virksomhed valgte at ansætte mig, der har to små børn. Jeg er muligvis blevet mere effektiv af at få børn, men det vejer på ingen måde op for det meget større engagement, både fagligt og socialt med kollegaerne, jeg havde før. Og så kommer alle børnenes sygedage, omsorgsdagene og de ekstra sygedage til mig oveni... :tie:

Og jeg ved heller ikke, hvad andre gør. Men jeg tror, rigtig mange (mødre) arbejder 37 timer eller mindre. Er du lærer, arbejder du noget mere.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Tux » 9. jul 2018, 18:34

ajnaM skrev:
Guilded_Lily skrev:Som nyuddannet og de første fem år frem nød jeg at arbejde med min hobby. Jeg havde intet i mod at lægge en masse interessetimer, jeg nød virkelig at fordybe mig udover den normale arbejdstid.

Så fik jeg børn. Og Lov409.

Nu er mit arbejde ikke længere min hobby, og jeg fatter hat af, hvordan andre forældre får tiden til at gå op.


Amen.

Jeg undrer mig tit over, hvorfor min virksomhed valgte at ansætte mig, der har to små børn. Jeg er muligvis blevet mere effektiv af at få børn, men det vejer på ingen måde op for det meget større engagement, både fagligt og socialt med kollegaerne, jeg havde før. Og så kommer alle børnenes sygedage, omsorgsdagene og de ekstra sygedage til mig oveni... :tie:

Og jeg ved heller ikke, hvad andre gør. Men jeg tror, rigtig mange (mødre) arbejder 37 timer eller mindre. Er du lærer, arbejder du noget mere.

Er de fleste lærere ikke på almindelig fuldtid da? Hvorfor arbejdende mere?
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12653
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf Guilded_Lily » 9. jul 2018, 18:35

Tux skrev:
ajnaM skrev:
Guilded_Lily skrev:Som nyuddannet og de første fem år frem nød jeg at arbejde med min hobby. Jeg havde intet i mod at lægge en masse interessetimer, jeg nød virkelig at fordybe mig udover den normale arbejdstid.

Så fik jeg børn. Og Lov409.

Nu er mit arbejde ikke længere min hobby, og jeg fatter hat af, hvordan andre forældre får tiden til at gå op.


Amen.

Jeg undrer mig tit over, hvorfor min virksomhed valgte at ansætte mig, der har to små børn. Jeg er muligvis blevet mere effektiv af at få børn, men det vejer på ingen måde op for det meget større engagement, både fagligt og socialt med kollegaerne, jeg havde før. Og så kommer alle børnenes sygedage, omsorgsdagene og de ekstra sygedage til mig oveni... :tie:

Og jeg ved heller ikke, hvad andre gør. Men jeg tror, rigtig mange (mødre) arbejder 37 timer eller mindre. Er du lærer, arbejder du noget mere.

Er de fleste lærere ikke på almindelig fuldtid da? Hvorfor arbejdende mere?


En fuldtidsstilling for lærere er 40 timer om ugen.
0
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Hvad overraskede dig på arbejdsmarked?

Indlægaf ajnaM » 9. jul 2018, 18:47

Tux skrev:
ajnaM skrev:
Guilded_Lily skrev:Som nyuddannet og de første fem år frem nød jeg at arbejde med min hobby. Jeg havde intet i mod at lægge en masse interessetimer, jeg nød virkelig at fordybe mig udover den normale arbejdstid.

Så fik jeg børn. Og Lov409.

Nu er mit arbejde ikke længere min hobby, og jeg fatter hat af, hvordan andre forældre får tiden til at gå op.


Amen.

Jeg undrer mig tit over, hvorfor min virksomhed valgte at ansætte mig, der har to små børn. Jeg er muligvis blevet mere effektiv af at få børn, men det vejer på ingen måde op for det meget større engagement, både fagligt og socialt med kollegaerne, jeg havde før. Og så kommer alle børnenes sygedage, omsorgsdagene og de ekstra sygedage til mig oveni... :tie:

Og jeg ved heller ikke, hvad andre gør. Men jeg tror, rigtig mange (mødre) arbejder 37 timer eller mindre. Er du lærer, arbejder du noget mere.

Er de fleste lærere ikke på almindelig fuldtid da? Hvorfor arbejdende mere?


Lærere arbejder et højere ugentligt timetal - mellem 40 og 42 timer - fordi de har tvungen afspadsering i dele af børnenes ferie. :) Dertil kommer, at rigtig mange lærere lægger rigtig mange interessetimer for at få det til at hænge sammen.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Job"