Hvad er jeres månedlige madbudget?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Månedligt madbudget

< 1000kr
4
3%
1000-1500
9
8%
1500-2000
12
10%
2000-3000
24
20%
3000-4000
25
21%
4000-5000
19
16%
5000-6000
7
6%
6000-7000
6
5%
7000-8000
6
5%
8000+
8
7%
 
Afgivne stemmer: 120
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf zembra1986 » 24. jun 2018, 15:37

1 person - ca. 1400-1500 kr. om måneden....og det er selvfølgelig eksl. cafe/restaurant besøg
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 24. jun 2018, 15:50

2 personer - omkring £200-220 pr. måned for begge inkl. almene husholdningsprodukter. Det er dejlig billigt at leve i England! :lol:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. jun 2018, 17:13

Vi har et husholdningsbudget på 13.000 inkl diesel som cirka udgør på 1700 om måneden. 1 voksen og 1 knap 5 årig.
Vi bruger rub og stup.

Jeg går ikke på kompromis med øko i mit eget hjem, overhovedet. Vi spiser ude eller henter mad 2-3 gange om ugen cirka. Alt andet er en pærevælling af Aarstiderne, Skagen og Nemlig. Jeg er nået dertil st jeg på ingen måde overhovedet gider at lave mad. Bare det at lave barnets morgenmad som altid er æg plus et eller andet OG hans madpakke er nogle gange et uoverstigeligt projekt.

Om lidt får vi maid og hun skulle være god til at lave. Det ser jeg frem til. Til den tid husholdningsbudgettet 8000 kr. Tvivler på at det holder
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Chachacha » 24. jun 2018, 18:26

DetSorteCirkus skrev:Jeg har læst hele tråden igennem, og jeg kan vitterlig ikke se, at manges mål er at leve for så lidt som muligt. Tværtimod.
Hentyder du derimod til den generelle statistik, er jeg enig. Både i konstateringen og i, at det ikke er udpræget fantastisk.
Når det er sagt, findes der jo en hel del husstande i Danmark, hvor to gange fuldtidsindkomst stadig ikke giver mulighed for at bruge 5000 kr. på mad om måneden. Så skal der i hvert fald være tale om meget kraftige prioriteringer.

Det var mig, der brugte ordet "ødselhed", og hvis det er mit indlæg, du hentyder til med dit hashtag, føler jeg mig temmelig misforstået, da det lader til, at vi pt. har samme prioriteter og forbrug. Ødselhed handler for mig om manglende overblik og svinen rundt med mad (og penge) i form af madspild, mange hurtige, men usunde løsninger og forvirrede daglige indkøb uden den mindste skelen til prisen. Der gider jeg ikke havne.

Min opfattelse er, at mange danskere (også nogle, ikke alle!, her i tråden) ikke synes mad, er noget, der er super vigtigt at bruge penge på. At supermarkederne bugner med mad der passer til det, er også en meget god indikator. Jeg er sikker på at du, og de andre, der bruger tid på at søge efter den billigste og bedste kvalitet ikke passer i den kasse, men jeg vil stadig vove den påstand, at der ofte er en sammenhæng mellem folk, der gerne spenderer mange penge på mad og dem, der ikke gør, i forhold til den kvalitet de køber (generelt set og med masser af debat-disclaimers)

Jeg hentydede i øvrigt ikke til dit indlæg, så havde jeg quotet dig :) Jeg opfattede ikke tråden som en "del gode tips til at købe kvalitet billigt", og min indlæg var egentlig bare et modsvar på, at der gik lidt sport i at dele de mindste madbudgetter.
2
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Buller » 25. jun 2018, 09:21

Det ved jeg nu ikke, jeg synes at mange af dem der bruger forbløffende mange penge på mad ender med at have brugt dem på junkfood og take-away. Det ser jeg ikke som kvalitet, tvært imod.

Men ja, der er da klart en tendens i det danske samfund til at mere er vigtigere end kvalitet. Derfor bruger folk så flere penge end de har brug for, fordi de køber for ringe kvalitet og ender med at måtte smide ud eller spise mere fordi det hele smager af pap eller er så pumpet med vand at det bliver til ingenting når det tilberedes.

Så ligesom at man ikke kan købe sig til god smag, så kan man ikke afgøre om folk går op i kvaliteten af deres mad ud fra deres madbudget.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Wizzze » 25. jun 2018, 09:53

Mere interessant end hvor mange penge man bruger på maden, så kunne det være interessant at høre hvad de bruges på? :gruble:

Dels hvordan der handles, og hvad der handles?
Er du forbi en butik eller et supermarked nærmest hver dag, eller kun en gang om ugen? og er det Aldi eller Føtex? For det betyder jo en del på budgettet. Og hvad købes der så, er det meget kød, er det meget færdigvarer, er det meget konserves, eller det farlige slik?

Jeg har lige tastet denne uges store ordre ind, og det er blevet en Nemlig uge denne gang, vi fandt ikke de vilde tilbud i aviserne denne uge, og så er det bare nemmere at få Nemlig til at komme med det meste. Og når jeg kigger på listen så er der ikke så meget mad mad på listen :genert: Det er mest delikatesse varer, som special oste, italiensk skinke og salami, special frugter og bær, tex-mex tilbehør, lidt vin og sodavand, Haribo poser :genert: og så lidt basis i form af mælk, grøntsager og et rugbrød.
Alt sammen noget vi reelt godt kunne droppe, uden vi ville sulte eller mangle det i hverdagen. Men det smager jo godt, og nu kommer solen, så det skal helst være noget let og godt man kan tage med ud og nyde en lun sommeraften.

Hvad skal du købe denne uge, er det basisvarer som mel, mælk, æg og kød, eller står den mere på diverse delikatesser og hverdagsluksus, som kaffe, bær, is, slik og den slags?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf thomassneum » 25. jun 2018, 10:03

Har ikke nogen.

Men vi kan fint klare os for 3.000,00 kr.
(3 voksne)

Jeg handler for det meste i den lokal Netto.
Jeg laver meget italiensk mad.
Pastaretter
Laks/muslinger
Supper
...
0
Med bov skal man mad lave, men...
Cosi
Indlæg: 999
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2229

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Cosi » 25. jun 2018, 10:44

Ca. 4000 kr. to voksne og to små børn. Vi handler oftest i Bilka. Det er inklusiv bleer, rengøringsartikler mv.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jun 2018, 12:26

I denne uge skal jeg slet ikke købe andet end 64 af Nettos Superior-flødeboller. De er dog, på nær en, ikke til mig selv :-D

Jeg prøver at komme ind i en rytme med en bestilling hos Nemlig hver 14. dag. Jeg ville egentlig gerne lægge en ordre om ugen, men det går ikke, når deres prisgrænse er 400 kr, medmindre det lige er en af de uger, hvor der skal tankes op på et eller andet basis. Jeg kan faktisk godt lide at gå i supermarkeder, men hos Nemlig kan jeg få de fleste af de specialprodukter, jeg hsr brug for til min diæt, det samme sted, og det er virkelig praktisk. Jeg synes faktisk også, at deres priser generelt er ganske rimelige.

Jeg bruger især madpenge på økologisk frugt og grønt i mængder, der er til at blive mæt af, samt Low FODMAP-venlige produkter, hvorimod fx. husholdning er en ret konstant post hos mig. Jeg køber altid det billigste toiletpapir, vaskemiddel fra Grøn Balance, osv. Kød ville fylde meget i budgettet, hvis jeg spiste mere af det, for der går jeg op i økologi og dyrevelfærd.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Akehurst2 » 25. jun 2018, 13:27

Wizzze skrev:
Krølle skrev:
ajnaM skrev:Vi er 4 i familien og køber nok ind for omkring 5000. Dertil kommer takeoutbudgettet, der er alt for højt. Sidst, jeg kiggede budgetter igennem, var vi oppe på 8000 kroners takeout og restaurantbesøg på en måned. :shock: :genert: Vi har taget det ned på et markant lavere niveau siden, men har ikke helt overblik over, hvor vi ligger nu.


Vi køber langt de fleste uger ind på Nemlig en gang om ugen. Dertil kommer lidt småshopperi, når vi opdager, at vi mangler noget.


Altså 13.000 i det hele? Oh, but I love you. Pludselig er det nemmere at indrømme, at jeg gik i spare/fryseretter-mode den måned, vi som to voksne ramte 12.000 kr på husholdning og takeaway/restaurantbesøg :genert:


Man skal jo bare en gang spise på Michelin restaurant, så er man deroppe, og der er jo 30/31 dage en måned :genert:


Jo, men Michelinrestaurant er vel heller ikke så meget bare for at spise? Vi var på Michelinrestaturant i weekenden, og så ovenikøbet som Dinner in the Sky, og det tænker jeg hører mere til på oplevelseskontoen end på madkontoen. Selvom vi var stopmætte :-D
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2018, 13:58

Omkring 1500 kroner, hvilket irriterer mig lidt.
Grunden til det irriterer mig er at da jeg boede med min ekskæreste lagde vi begge 1000 kroner, så lige nu spiser jeg får mere end før, men jeg får ikke lige så meget for pengene.

Jeg spiser et måltid om dagen, og et "mellemmåltid". Jeg gider sjældent at lave mad til mig selv, så jeg spiser meget rugbrød og pasta/ris med grønsager. Hvilket jeg egentlig ikke synes er særlig spændende - men det er da let og billigt.
Jeg ville gerne spise mere varieret og mere spændende - men da jeg synes det er røvsygt at spise alene, så synes jeg ikke indsatsen ved madlavning er belønningen værd. Så jeg spiser mest for at overleve nu hvor jeg er alene.
Derudover synes jeg også jeg ender med at smide rigtig meget mad ud hvis jeg begiver mig ud i at lave retter med en del ingredienser i når det kun er mig til at spise det.

Da vi var to sparede vi rigtig meget mad ved at lave madplan og gå flere steder hen efter de gode tilbud - faktisk gik vores madbudget fra 4000 kroner til 2000 kroner alene på at lave madplan og planlægge indkøbne.
Madplan giver dog ikke mening som jeg lever nu, for det kræver jo lidt at man rent faktisk gider at lave maden.
0
...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Wizzze » 25. jun 2018, 14:07

Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:
Krølle skrev:
ajnaM skrev:Vi er 4 i familien og køber nok ind for omkring 5000. Dertil kommer takeoutbudgettet, der er alt for højt. Sidst, jeg kiggede budgetter igennem, var vi oppe på 8000 kroners takeout og restaurantbesøg på en måned. :shock: :genert: Vi har taget det ned på et markant lavere niveau siden, men har ikke helt overblik over, hvor vi ligger nu.


Vi køber langt de fleste uger ind på Nemlig en gang om ugen. Dertil kommer lidt småshopperi, når vi opdager, at vi mangler noget.


Altså 13.000 i det hele? Oh, but I love you. Pludselig er det nemmere at indrømme, at jeg gik i spare/fryseretter-mode den måned, vi som to voksne ramte 12.000 kr på husholdning og takeaway/restaurantbesøg :genert:


Man skal jo bare en gang spise på Michelin restaurant, så er man deroppe, og der er jo 30/31 dage en måned :genert:


Jo, men Michelinrestaurant er vel heller ikke så meget bare for at spise? Vi var på Michelinrestaturant i weekenden, og så ovenikøbet som Dinner in the Sky, og det tænker jeg hører mere til på oplevelseskontoen end på madkontoen. Selvom vi var stopmætte :-D


Det er også sådan lidt vi tænker, så de større restaurantbesøg dækkes over lommepengene, mens burgerturen, cafebesøget, eller sushien betales med husholdningspengene. Der er ikke nogen faste regler, men det er bare hvad der føles naturligt.

Men ser man bare på hvad der samlet er brugt en måned på at spise ude, og købt hos slagter, fiskemand og supermarkeder, ja så bliver det beløb typisk højere de måneder man frekventerer de stjernebegavede steder :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf girl_beat » 25. jun 2018, 15:54

Wizzze skrev:Mere interessant end hvor mange penge man bruger på maden, så kunne det være interessant at høre hvad de bruges på? :gruble:

Hvad skal du købe denne uge, er det basisvarer som mel, mælk, æg og kød, eller står den mere på diverse delikatesser og hverdagsluksus, som kaffe, bær, is, slik og den slags?

Vi køber basisting én gang om ugen, typisk i Rema eller Netto, og tjekker på forhånd lige tilbudsaviserne for at se, om bestemte mærker eller varer er på tilbud. Derudover suppleres der med lidt lækrere ting op til weekenden, typisk take-away, bagerrugbrød, delikatesser eller lign.

Når man har styr på tilbudspriserne på de fleste dagligvarer, er det ikke så svært at holde udgifterne nede. Som nævnt tidligere i andre tråde er det nogenlunde fast, at en pakke smør fx koster 10 kr, en pose gulerødder 7-9 kr, en stor cola 15 kr osv...
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Wizzze » 25. jun 2018, 16:12

girl_beat skrev:
Wizzze skrev:Mere interessant end hvor mange penge man bruger på maden, så kunne det være interessant at høre hvad de bruges på? :gruble:

Hvad skal du købe denne uge, er det basisvarer som mel, mælk, æg og kød, eller står den mere på diverse delikatesser og hverdagsluksus, som kaffe, bær, is, slik og den slags?

Vi køber basisting én gang om ugen, typisk i Rema eller Netto, og tjekker på forhånd lige tilbudsaviserne for at se, om bestemte mærker eller varer er på tilbud. Derudover suppleres der med lidt lækrere ting op til weekenden, typisk take-away, bagerrugbrød, delikatesser eller lign.

Når man har styr på tilbudspriserne på de fleste dagligvarer, er det ikke så svært at holde udgifterne nede. Som nævnt tidligere i andre tråde er det nogenlunde fast, at en pakke smør fx koster 10 kr, en pose gulerødder 7-9 kr, en stor cola 15 kr osv...


En cola koster da 12kr. ? og for ikke ret lang tid siden var det 9kr. 33% mere er jo nærmest røveri, og så skal vi slet ikke tale om deres "normalpriser" :gisp:
0
Do as I say! :whip:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf 1234 » 25. jun 2018, 16:54

Jeg tror også det har enorm betydning, hvor meget man laver fra bunden. Min kæreste laver frisk pasta, falafel og den slags fra bunden. Det ville jo koste en formue hvis vi skulle have sammen kvalitet i supermarkedet.
2

Tilbage til "Mad og drikke"