Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 15:50

Netto har en bål-heks som spotvare i denne uge.
Dem kommer de sikkert til at brænde (haha) inde med flere steder i landet, hvis afbrændingsforbuddet består.
Det passer mig fint. Jeg bryder mig ikke om hekse på bål, søger aktivt efter de heksefri, hvis jeg skal se bål, og er bedøvende ligeglad med, om andre synes, at det er hysterisk og svenske tilstande og andet forfærdeligt.
9
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 17. jun 2018, 15:55

Arh, det er da bare skæg og ballade med de hekse. :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 15:56

Ellin skrev:Tjah, afbrændingen af Skt Hans bør imo være afskaffet for længst. Jeg forstår simpelthen ikke at det stadig sker i 2018.


Bålet har jeg ikke et problem med. Det er bare almuens gamle glædes- og signalblus. Heksen er en nymodens ide og burde også af signalforvirrende årsager blive droppet. Efter min mening. Folk må have deres bålhekse i fred, så længe jeg ikke er tvunget til at møde op.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 17. jun 2018, 15:57

DetSorteCirkus skrev:[...]Heksen er en nymodens ide [...]

Nå, det vidste jeg ikke. Fra hvornår? :gruble:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 15:59

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:[...]Heksen er en nymodens ide [...]

Nå, det vidste jeg ikke. Fra hvornår? :gruble:


Fra omkring 1900 mener jeg. Det startede vist i højskolekredse, så i hvert fald ikke ældre end 1866.

Edit: Her står lidt om det: https://natmus.dk/historisk-viden/temae ... ns-heksen/
Senest rettet af DetSorteCirkus 17. jun 2018, 16:04, rettet i alt 1 gang.
1
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 17. jun 2018, 16:02

DetSorteCirkus skrev:
dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:[...]Heksen er en nymodens ide [...]

Nå, det vidste jeg ikke. Fra hvornår? :gruble:


Fra omkring 1900 mener jeg. Det startede vist i højskolekredse, så i hvert fald ikke ældre end 1866.


Jep omkring 1900 og det startede faktisk med, at man gjorde det Valborgsaften. Traditionen stammer muligvis fra tyske indvandrere. Så du har fuldstændig ret i, at det er en ret ny tradition. Og dansk er den næppe.

Midsommervisen er fra 1885, men ret beset så synger man altså ikke noget om, at man skal putte en helsedukke på bålet, man synger faktisk bare, at man vil holde hekse og trolde fra livet med glædesblus.

Jeg har ikke selv nogen beef med heksen, men nogen gammel tradition er det ikke.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 16:09

Så sent som ved prins Christians fødsel genoplivede man den gamle tradition med at sende bud via bål rundt i landet om, at en tronfølger var født.
Det er sådan et bål, som midsommerbålet er i familie med, ikke et henrettelsesbål.
5
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sophies-mor » 17. jun 2018, 16:23

Jeg er simpelthen SÅ ligeglad med vipstjerter på havnen i Finland, afmønstringsdatoer mv.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Petrix » 17. jun 2018, 16:31

Jeg kan ikke se at heksen er så slem. Det fotæller jo en historie om, hvor skræklige vi mennesker kan være. Hvorledes vi kan udstøde, afstraffe og dengang herette mennesker (kvinder) der skilte sig ud fra mængden.
Hvis heksen forsvinder, så forsvinder fortællingen også så småt. En fortælling om, hvordan vi ikke skal være.
2
27102021
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 16:32

Petrix skrev:Jeg kan ikke se at heksen er så slem. Det fotæller jo en historie om, hvor skræklige vi mennesker kan være. Hvorledes vi kan udstøde, afstraffe og dengang herette mennesker (kvinder) der skilte sig ud fra mængden.
Hvis heksen forsvinder, så forsvinder fortællingen også så småt. En fortælling om, hvordan vi ikke skal være.


Men det er jo ikke Skt. Hans-bålets skyld. Det har aldrig været brugt til henrettelser.
2
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf PerXX » 17. jun 2018, 16:39

DetSorteCirkus skrev:
Petrix skrev:Jeg kan ikke se at heksen er så slem. Det fotæller jo en historie om, hvor skræklige vi mennesker kan være. Hvorledes vi kan udstøde, afstraffe og dengang herette mennesker (kvinder) der skilte sig ud fra mængden.
Hvis heksen forsvinder, så forsvinder fortællingen også så småt. En fortælling om, hvordan vi ikke skal være.


Men det er jo ikke Skt. Hans-bålets skyld. Det har aldrig været brugt til henrettelser.


Det ændrer desværre ikke på at så mange, der ikke kender sin danske historie og kultur, efterhånden kæder Midsommerbålet sammen med de kristne hekseafbrændinger... Så det ville ikke undre mig hvis vi snart fik kampagner mod Midsommerbålet og symbolafbrændingen.
1
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Petrix » 17. jun 2018, 16:39

DetSorteCirkus skrev:
Petrix skrev:Jeg kan ikke se at heksen er så slem. Det fotæller jo en historie om, hvor skræklige vi mennesker kan være. Hvorledes vi kan udstøde, afstraffe og dengang herette mennesker (kvinder) der skilte sig ud fra mængden.
Hvis heksen forsvinder, så forsvinder fortællingen også så småt. En fortælling om, hvordan vi ikke skal være.


Men det er jo ikke Skt. Hans-bålets skyld. Det har aldrig været brugt til henrettelser.


Nææ, men nu fortæller bålet så også historien om, hvordan vi tidligere behandlede andre mennesker, og muligvis stadig gør det. Jeg synes ikke denne fortælling bør dø.
0
27102021
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lys » 17. jun 2018, 16:40

DetSorteCirkus skrev:
Petrix skrev:Jeg kan ikke se at heksen er så slem. Det fotæller jo en historie om, hvor skræklige vi mennesker kan være. Hvorledes vi kan udstøde, afstraffe og dengang herette mennesker (kvinder) der skilte sig ud fra mængden.
Hvis heksen forsvinder, så forsvinder fortællingen også så småt. En fortælling om, hvordan vi ikke skal være.


Men det er jo ikke Skt. Hans-bålets skyld. Det har aldrig været brugt til henrettelser.


Men har Sankt Hans-heksen da noget med de gamle hekseafbrændinger at gøre? Jeg havde opfattelsen af, at heksen til Sankt Hans havde rod i overtroen om at man med bål kunne skræmme hekse og trolddom væk, Bloksbjerg etc.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 16:43

Petrix skrev:Nææ, men nu fortæller bålet så også historien om, hvordan vi tidligere behandlede andre mennesker, og muligvis stadig gør det. Jeg synes ikke denne fortælling bør dø.


Til gengæld bevarer vi så ikke fortællingen om midsommerbålet, i og med vi dårligt kan have et bål, der både symboliserer glæde og henrettelse. Det er synd, synes jeg. Altså at midsommerbålet ikke bliver bevaret i sin egen ret.

Det er desuden overhovedet ikke min erfaring, at folk står med salvelsesfulde miner rundt om bålet og mindes fortidens henrettede hekse og troldmænd, så det budskab, du advokerer for, er ikke rigtig til stede.
3
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf PerXX » 17. jun 2018, 16:45

Lys skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Petrix skrev:Jeg kan ikke se at heksen er så slem. Det fotæller jo en historie om, hvor skræklige vi mennesker kan være. Hvorledes vi kan udstøde, afstraffe og dengang herette mennesker (kvinder) der skilte sig ud fra mængden.
Hvis heksen forsvinder, så forsvinder fortællingen også så småt. En fortælling om, hvordan vi ikke skal være.


Men det er jo ikke Skt. Hans-bålets skyld. Det har aldrig været brugt til henrettelser.


Men har Sankt Hans-heksen da noget med de gamle hekseafbrændinger at gøre? Jeg havde opfattelsen af, at heksen til Sankt Hans havde rod i overtroen om at man med bål kunne skræmme hekse og trolddom væk, Bloksbjerg etc.


Nej, det har intet med hinanden at gøre.
Midsommerbålet var traditionelt årstiden for helbredelse og at starte på ny.
Det handler mest af alt om at brænde det gamle og ubrugelige væk, og starte forfra med et nyt og bedre liv. Heksen er symbolsk, og som andre har nævnt en ganske ny tilføjelse. Det kunne ligeså vel være en eks-kærestes bukser, en knækket skovl der kunne være symbol på en dårlig høst eller hvad man nu kunne finde på.

Helt originalt har det muligvis været inspireret af eksempelvis skovbrændene der brænder de gamle døde træer væk, så der kommer lys og gødning til at de nye grønne spirer kan vokse op.
3

Tilbage til "Generelt"