Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf HerErJeg » 14. jun 2018, 07:14

Det udspiller sig en bizar ting omkring børnene (drengene) i knægtens klasse.
Preben har inviteret til fødselsdag, det skal være LAN party.
Alle pånær en melder OK. til at møde op.
Så begynder nogle af forældrene at ringe rundt, også til os, for at høre om XXX kommer til dette LAN party, altså bare lige for at høre...
Enden bliver at en hel del tilmeldinger pludselig bliver til frameldinger, hvilket nok udelukkende baseres på, hvem som møder op, fremfor at holde fast i det valg som man selv har truffet.
Prebens mor har også haft ringet til os, for at høre om vi havde hørt noget, og vidste hvad der foregik., for festen er vist brændt ret meget ud som det var lige nu. Skulle der overhovedet holdes noget, findes en ny dag, og hjælper det hele overhovedet noget?

Jeg bliver noget målløs når jeg hører sådan noget. Jeg kan måske forstå at børn shopper rundt mellem de mange valg de har, og vælger det sejeste hvis de kan (selv om de ikke burde), men at de får deres forældre med på legen, og bruger dem til at undersøge, det er simpelthen for langt ude.
Vi snakker jo ikke 1 ud af 100, nærmere 3 ud af 10 som ringer rundt.

Jeg kan sige med absolut sikkerhed, hvis vores dreng melder sig til noget, så fanger bordet, uanset hvilke andre seje ting der melder på banen. Og at sortere på baggrund af hvem som kommer eller ikke kommer, det kommer aldrig, ever never, til at foregå.
5
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Lulu » 14. jun 2018, 07:22

Jeg er enig med dig. Melder man sig til, fanger bordet.
Eneste undtagelse bliver ved fritidsaktiviteter, hvor jeg tænker vi indfører en 3 gangs regel, så man lige kan smage på aktiviteten inden man binder sig.
1
bibbs
Indlæg: 952
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1349

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf bibbs » 14. jun 2018, 07:44

Helt enig...

Her prioriterer man også fødselsdage, han har dog aldrig ikke villet afsted.

Og det samme gør sig gældende for resten af klassen
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Sof » 14. jun 2018, 08:00

Men altså, det er andre børns forældre der ringer rundt? Altså ikke Prebens forældre til at starte med? Det er fandme underligt.
Af ren nysgerrighed, hvilken rolle i gruppen vil du tro den ene dreng der ikke meldte til, har i klassen/gruppen?


Nu er min dreng kun knapt et år, men han kommer til at lære at hvis man melder sig til, så møder man op. Hvis man ikke har lyst, så må man takke nej, men ikke når man først er meldt til. Til klassens fødselsdage synes jeg dog som udgangspunkt at man bør melde til, selvom man måske ikke har vildt meget lyst. I min folkeskoleklasse var der nogen der blev holdt lidt udenfor/mobbet, bl.a ved at folk ikke kom til deres fødselsdage. Har flere gange siddet sammen med 1-3 andre børn. Nu kan jeg se hvor hurtigt deres forældre har skulle løbe, for at forsøge at give deres barn en god dag alligevel. Det skulle ikke undre mig at det har været en kombination af folk der har meldt til og ikke er mødt op og nogen der har meldt fra.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2018, 08:09

Jo mere du fortæller om din søns klasse, jo mere forundret bliver jeg over, HVOR dysfunktionel en klasse kan være.
6
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf godtnavn » 14. jun 2018, 08:16

Det lyder sært... Medmindre Preben har inviteret et mega voldeligt barn de andre er bange for giver det ingen mening, men selv da burde de jo bare have ladet vær med at sige ja i første omgang...
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf HerErJeg » 14. jun 2018, 08:22

Sof skrev:Men altså, det er andre børns forældre der ringer rundt? Altså ikke Prebens forældre til at starte med? Det er fandme underligt.
Af ren nysgerrighed, hvilken rolle i gruppen vil du tro den ene dreng der ikke meldte til, har i klassen/gruppen?


Nu er min dreng kun knapt et år, men han kommer til at lære at hvis man melder sig til, så møder man op. Hvis man ikke har lyst, så må man takke nej, men ikke når man først er meldt til. Til klassens fødselsdage synes jeg dog som udgangspunkt at man bør melde til, selvom man måske ikke har vildt meget lyst. I min folkeskoleklasse var der nogen der blev holdt lidt udenfor/mobbet, bl.a ved at folk ikke kom til deres fødselsdage. Har flere gange siddet sammen med 1-3 andre børn. Nu kan jeg se hvor hurtigt deres forældre har skulle løbe, for at forsøge at give deres barn en god dag alligevel. Det skulle ikke undre mig at det har været en kombination af folk der har meldt til og ikke er mødt op og nogen der har meldt fra.


Det er de andres børn forældre. Prebens mor har så nok lugtet lunten og prøver at blive klog på hvad der foregår.
Barnet "A" der ikke møder op behøver ikke have anden betydning end at "B" heller ikke møder op. Og når "C" hører at hverken A eller B kommer, så...
HVIS det er sådan omtrent det foregår, så er det en slags ringe-i-vandet effekt.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2018, 08:22

godtnavn skrev:Det lyder sært... Medmindre Preben har inviteret et mega voldeligt barn de andre er bange for giver det ingen mening, men selv da burde de jo bare have ladet vær med at sige ja i første omgang...


Ja, det undrer mig også noget. Hvis alle på nær en kommer, så burde det netop lægge op til, at alle så også ville holde fast, modsat hvis der fra start havde været en noget sløj tilslutning.

Men ham, der ikke kom fra start må åbenbart virkelig være vigtig for de andre i klassen.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf billiebean » 14. jun 2018, 08:31

De der forældre skulle godt nok fratages retten til at bruge en telefon! At de hopper med på børnenes indbyrdes statuskampe er vildt barnlig og umoden adfærd, synes jeg. De skal i stedet støtte op om fællesskabet og også gerne indirekte arbejde for, at der ikke er 1 eller 2 personer, som på den måde får lov at styre resten af klassen. Jeez.
14
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Muuh » 14. jun 2018, 08:35

Jeg kunne aldrig som forældre finde på at begynde at ringe rundt for at høre hvem der ellers kom til en fødselsdag, hvis vi ikke skal noget den dag, skal sønnen da selvfølgelig med og har han først meldt til, så er eneste undskyldning for ikke at deltage, at han ligger syg.

Jeg synes da klart det er noget der bør tages op på et forældre møde, det lyder helt hen i vejret
2
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. jun 2018, 08:43

Jeg er mundlam. Mine ville ikke have fået lov at melde fra, hvis de først havde meldt til, på det grundlag. Og jeg tror så også, at jeg ville have sagt fra overfor forældregruppen - og flyttet mit barn. Tænk hvis det så var en af dem, det gik ud over til deres fødselsdagsarrangementer.
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf HerErJeg » 14. jun 2018, 08:43

Jeg tror ikke at nogen forældre har ønske om at ødelægge noget for nogen.
Men når ungen kommer hjem og klager sig over at han måske ikke gider med alligevel, hvis og hvis og hvis, så er det indbegrebet af curling, at man lige ringer rundt og hører, så der kan træffes beslutning på et godt og oplyst grundlag.
Det vil ikke ødelægge noget hvis det kan isoleres til en forældrer og et barn, men hvis det griber om sig, så er bliver det helt ustyrligt til sidst.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf HerErJeg » 14. jun 2018, 08:45

Fru Sunshine skrev:Jeg er mundlam. Mine ville ikke have fået lov at melde fra, hvis de først havde meldt til, på det grundlag. Og jeg tror så også, at jeg ville have sagt fra overfor forældregruppen - og flyttet mit barn. Tænk hvis det så var en af dem, det gik ud over til deres fødselsdagsarrangementer.

Jamen jeg tænker da, at det kunne ske for os selv næste gang. Lige nu er vi ikke ramt, men vi er da aldrig sikre. Ingen er vel sikre, hvis egoismen bestemmer?
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf billiebean » 14. jun 2018, 08:48

Jeg mindes i øvrigt slet ikke, at man sådan talte specielt meget om, hvorvidt man kom til en fødselsdag eller ej, da jeg gik i folkeren. Man kom bare. Medmindre man var syg eller forhindret. Det var jo sjovt! Med kage, hygge og lege osv.
11
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. jun 2018, 08:51

HerErJeg skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg er mundlam. Mine ville ikke have fået lov at melde fra, hvis de først havde meldt til, på det grundlag. Og jeg tror så også, at jeg ville have sagt fra overfor forældregruppen - og flyttet mit barn. Tænk hvis det så var en af dem, det gik ud over til deres fødselsdagsarrangementer.

Jamen jeg tænker da, at det kunne ske for os selv næste gang. Lige nu er vi ikke ramt, men vi er da aldrig sikre. Ingen er vel sikre, hvis egoismen bestemmer?

Nej, netop.
Og jeg begriber simpelthen ikke, hvorfor en flok voksne har behov for at gøre et barn ked af det på den måde.
De må da mangle alle former for empati.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Forældre"