Snik-snak tråd for forældre?

Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lulu » 10. jun 2018, 17:54

Den store kom på "sommerferie" da han var 15 mdr his bedsterne. Det var en overnatning. Siden har sommerferie overnatning strakt sig med en ekstra nat per år (han er nu 4).
Den lille blev passet af bedsteforældre med overnatning ved 9 mdr, fordi vi skulle noget. En nat gik så fint at vi forlængede med to. Storebror var der også.

Alle 4 bedsteforældre bor ca 2 timers kørsel fra os, så ingen af ungerne er vant til at se bedster til hver dag, men vant til at det typisk er inkl overnatning når man besøger bedster.
Vores børn har ikke udvist betænkeligheder ved at skulle overnatte ved bedster, fastre eller mostre, så de har fået lov. Havde de ikke virket klar til det, havde vi ikke gjort det.
Jeg synes man skal gøre det der passer ind til sit barn og ikke andres meninger, holdninger eller lignende. Der er ikke overordnet rigtigt eller forkert, der er rigtigt og ikke-rigtigt for ens barn - som forøvrigt også kan være meget forskelligt fra søskende til søskende.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 10. jun 2018, 18:03

Min dreng på knap 17 mdr har ikke overnattet uden os, hverken ude eller hjemme. Jeg har været væk én nat en 3-4 gange, men så har far været hjemme. Og så har vi været til koncert en 3 gange hvor mormor har passet og fået ham til at sove og vi så er kommet hjem ved midnat. Hele overnatninger venter vi lidt med. Til september skal vi dog til et bryllup hvor mormor skal passe ham hjemme hos os og vi så nok kommer sent hjem, så det bliver næsten som en overnatning.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9465

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 10. jun 2018, 18:21

Min dreng på 4,5 år har overnattet ude flere gange, men det har aldrig været tit. Første gang var han 13 mdr. Han ser sin mormor og farmor og farfar tit, og han vil meget gerne besøge dem, også alene. Men han vil helst sove hjemme, hvilket han tydeligt fortæller os, så det er kun blevet til få gange de senere år.

Han har været væk fra os 3 overnatninger, da jeg fødte lillesøster, og selvom han besøgte os på sygehuset, var det hårdt for ham. Så selvom jeg havde forestillet mig, at han fx skulle på mineferie med bedsteforældrene i deres sommerhus, så bliver det ikke sådan foreløbig.

For nyligt var jeg væk 2 overnatninger med mit arbejde, hvor han så var hjemme med far og lillesøster. Det gik fint, men han fortalte mig bagefter, at han havde savnet mig rigtig meget.


Lillesøster har sovet ud to gange med storebror, og første gang var hun også 13 mdr.

Hun har lidt mere gå-på-mod i forhold til verden, så jeg håber lidt, at det kan smitte af på storebror, når de bliver ældre, så de har lyst til at være væk en nat eller to.

En uge har jeg ikke selv lyst til at undvære dem :genert:. Jeg ville være helt tabt og savne dem ufatteligt meget.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 10. jun 2018, 18:31

Lulu skrev:Den store kom på "sommerferie" da han var 15 mdr his bedsterne. Det var en overnatning. Siden har sommerferie overnatning strakt sig med en ekstra nat per år (han er nu 4).
Den lille blev passet af bedsteforældre med overnatning ved 9 mdr, fordi vi skulle noget. En nat gik så fint at vi forlængede med to. Storebror var der også.

Alle 4 bedsteforældre bor ca 2 timers kørsel fra os, så ingen af ungerne er vant til at se bedster til hver dag, men vant til at det typisk er inkl overnatning når man besøger bedster.
Vores børn har ikke udvist betænkeligheder ved at skulle overnatte ved bedster, fastre eller mostre, så de har fået lov. Havde de ikke virket klar til det, havde vi ikke gjort det.
Jeg synes man skal gøre det der passer ind til sit barn og ikke andres meninger, holdninger eller lignende. Der er ikke overordnet rigtigt eller forkert, der er rigtigt og ikke-rigtigt for ens barn - som forøvrigt også kan være meget forskelligt fra søskende til søskende.


Vi havde heller ikke ladet dem få “hygge-overnatninger”, hvis de havde vist tegn på, at de ikke var pjattede med det. Den store havde faktisk en periode fra hun var knap 3 år til hun var 4,5 år, hvor hun lynhurtigt savnede os, så der var det uden overnatning.

Begge børn har været vant til, at når vi besøgte familien, så var det med overnatning (grundet meget lange afstande), så de har i forvejen været vant til at overnatte “ude”, det tror jeg har gjort det mere trygt.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 10. jun 2018, 18:35

Sorenspige skrev:Min dreng på 4,5 år har overnattet ude flere gange, men det har aldrig været tit. Første gang var han 13 mdr. Han ser sin mormor og farmor og farfar tit, og han vil meget gerne besøge dem, også alene. Men han vil helst sove hjemme, hvilket han tydeligt fortæller os, så det er kun blevet til få gange de senere år.

Han har været væk fra os 3 overnatninger, da jeg fødte lillesøster, og selvom han besøgte os på sygehuset, var det hårdt for ham. Så selvom jeg havde forestillet mig, at han fx skulle på mineferie med bedsteforældrene i deres sommerhus, så bliver det ikke sådan foreløbig.

For nyligt var jeg væk 2 overnatninger med mit arbejde, hvor han så var hjemme med far og lillesøster. Det gik fint, men han fortalte mig bagefter, at han havde savnet mig rigtig meget.


Lillesøster har sovet ud to gange med storebror, og første gang var hun også 13 mdr.

Hun har lidt mere gå-på-mod i forhold til verden, så jeg håber lidt, at det kan smitte af på storebror, når de bliver ældre, så de har lyst til at være væk en nat eller to.

En uge har jeg ikke selv lyst til at undvære dem :genert:. Jeg ville være helt tabt og savne dem ufatteligt meget.


Jeg er en del væk fra ungerne grundet mit job (blandt andet 3 årlige rejser af en uges varighed), så jeg er vant til at undvære dem i længere perioder. En uge er dog også lige en dag for længe for mig.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 10. jun 2018, 19:33

Begge vores er blevet passet med overnatning første gang omkring 15 mdr.
Lillesøster er blevet passet med overnatning tre gange. Sidste gang i nat. Det var hos faster, der savnede hun os lidt, men der har hun heller aldrig sovet før. Men storesøster var med. Ellers har de primært sovet hos mormor og morfar og der går det fint. Men der sover vi også jævnligt og hun kender dem rigtig godt.

Storesøster har fra omkring 3 år og frem til godt 5 år ikke ønsket at sove ude. Men nu er hun vendt fuldstændig (efter den koloni, jeg vist fortalte om herinde) og elsker det og sover jævnligt hos farmor alene efter eget ønske.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Danseprinsesse » 10. jun 2018, 20:18

Vores dreng fylder 2 år næste måned, han har ikke sovet uden os endnu. Jeg har vist været væk fra han et par enkelte nætter, hans far lidt flere pga. arbejde.
Han er meget tryghedssøgende ved puttetid og om natten og kommer over i vores seng langt de fleste nætter, så han virker egentlig ikke klar til helt at sove uden en af os endnu.
Der har heller ikke været et behov for det fra vores side endnu.
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 11. jun 2018, 05:07

Vores store dreng på 4,5 sover ofte hos mormor og bedstefar eller hos hans moster og fætter.
Han elsker det og efterspørg det selv.
Han vil helst at det er flere dage, og bliver så ked af det når det kun er en enkelt :(

Min mor og Paps er rigtig gode til at tage ham på mini ferie hos dem. De elsker at han er der, og de tuller bare rundt og nyder livet. Det er virkelig skønt!

Lillebror har været med på overnatning 3 gange i alt. Og det gik virkelig fint.
Jeg var meget nervøs fordi jeg stadig ammede men der havde intet været.

Det er rart at børnene selv vil, men det er virkelig også rart at vi kan udnytte det og tage på en date og sove en helt nat uden forstyrrelser.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 13. jun 2018, 11:09

Jeg er afsted de kommende 5 dage med jobbet. Glæder mig til at være lidt væk fra hverdags hamsterhjulet og jobbet som familiens projektleder :danse:

Mand og børn plejer at mega hygge sig, når jeg er væk, omend manden er lidt presset over udsigten til at skulle tænke selv i flere dage i streg :-D
1
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Phaiak » 13. jun 2018, 16:39

Vores pige på 2,5 år har sover ude en håndfuld gange og indtil videre kun fordi af vi har skulle noget.

Hidtil har det kun været 1 nat men hun har lige taget 2 nætter da lillebror skulle til verden.
Det er både hos mormor/bedstefar og hos farmor/bedstefar.
Og begge steder sover hun i sengen hos dem, så der er ingen problemer med tryghed.
Hun har en fest hos dem og jeg er ikke spor nervøs og savner heller ikke. Her er det mere farmand der tripper for at hente hende når det bliver morgen.

Jeg kunne godt tænke mig at vi havde en overnatning en gang om måneden for at kunne koncentrere os om 1 barn (altså lige nu) og på sigt for at få en børnefri aften/morgen.
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 14. jun 2018, 22:33

FruKuk skrev:Jeg er afsted de kommende 5 dage med jobbet. Glæder mig til at være lidt væk fra hverdags hamsterhjulet og jobbet som familiens projektleder :danse:

Mand og børn plejer at mega hygge sig, når jeg er væk, omend manden er lidt presset over udsigten til at skulle tænke selv i flere dage i streg :-D


Gid det var mig. :lol:

5 dage med søvn uden opvågninger!
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Danseprinsesse » 15. jun 2018, 17:35

I dag har været en ret særlig dag.

Jeg har prøvet at være alene med min dreng, sige til ham “jeg går på toilettet”, gå derud OG lukke døren, for derefter at få lov til at blive færdig derude, uden nogen kom ind, tog i døren, kaldte på mig eller græd.

Vildt nok.
7
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 15. jun 2018, 20:31

Danseprinsesse skrev:I dag har været en ret særlig dag.

Jeg har prøvet at være alene med min dreng, sige til ham “jeg går på toilettet”, gå derud OG lukke døren, for derefter at få lov til at blive færdig derude, uden nogen kom ind, tog i døren, kaldte på mig eller græd.

Vildt nok.


Sæt lige kryds i kalenderen.
For man ved aldrig hvornår det sker igen...
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 16. jun 2018, 12:30

Bøtte skrev:
Danseprinsesse skrev:I dag har været en ret særlig dag.

Jeg har prøvet at være alene med min dreng, sige til ham “jeg går på toilettet”, gå derud OG lukke døren, for derefter at få lov til at blive færdig derude, uden nogen kom ind, tog i døren, kaldte på mig eller græd.

Vildt nok.


Sæt lige kryds i kalenderen.
For man ved aldrig hvornår det sker igen...


Det er blandt andet derfor, at jeg NYDER mine 5 dage med jobbet :-D
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf ina » 18. jun 2018, 18:21

Hej i tråden. Jeg ved godt at jeg er skide irriterende lige nu, meeeeen.... :devil:

Jeg er på et modul om digitalisering af det offentlige og er ved at lave en undersøgelse af brugen af den digitale pladsanvisning. Så hvis I gider svare på det her spørgeskema, ville det være en stor hjælp. Jeg deler grønne ud. :slem:

EDIT: Tak for jeres hjælp, jeg har lukket for flere besvarelser nu. :gogo:
Senest rettet af ina 25. jun 2018, 07:33, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Forældre"