Synopse i 8. klasse

Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Synopse i 8. klasse

Indlægaf Urtekussen » 30. maj 2018, 14:25

Hej

Min søster, som går i 8. klasse, har bedt mig hjælpe hende med hendes synopse til deres årsprøve.
Jeg er fuldstændig lost, for et er en helt anden form end da jeg gik i 8. klasse for 17 år siden.

Jeg har spurgt hende, om hun kan få et eksempel på én fra hendes lærer, men det har hun ikke skaffet endnu.

Opgaven hun har fået lyder:

Ifølge prøvebekendtgørelsen, skal synopsen indeholde følgende:
Synopsen skal være kort og nem at orientere sig i. Den skal indeholde:
- Elevens navn og prøveniveau. Har jeg styr på
- Titel på fordybelsesområde. Hun har valgt emnet "Fordomme" og det må jo være det, hun skal skrive hér
- Præsentation af prøveoplæg og begrundelse for valget af dette. Jeg ved ikke, hvad et prøveoplæg dækker over
- Disposition for den mundtlige prøve. Jeg kender ikke kravene til en mundtlig prøve
- Præsentation af analyse- og fortolkningspunkter. Tænker det bare er en præsentation, så hun skal jo selv gå i dybden med det til selve prøven
- Præsentation af perspektiveringsområder. Nogle krav til det?
- Angivelse af oplæsningsstykke. Har jeg også styr på, med mindre der er specifikke krav til, hvad hun må/skal læse op
- Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i fordybelsesarbejdet. Har jeg styr på
Eventuelt kan synopsen også indeholde relevante bilag, som fx en særlig valgt analysemodel.

Hun har valgt et billede, som hun skal analysere. Hvor skal det præsenteres i synopsen?

Er der nogle dansklærere fra folkeskolen herinde, som kan vise mig et eksempel på en synopse?
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Synopse i 8. klasse

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. maj 2018, 14:27

Jeg kan se, at det er Gyldendals skabelon, de bruger.
Jeg sender dig en guide, jeg har lavet, til netop den.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Synopse i 8. klasse

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. maj 2018, 14:32

Nå, jeg har den desværre kun liggende på min profil på skolens drev, så det kan først blive i morgen.
Er det tids nok?
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Synopse i 8. klasse

Indlægaf Urtekussen » 30. maj 2018, 14:33

Hej. Ja, det er super fint, hun skal først aflevere mandag. Mange tak!
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Synopse i 8. klasse

Indlægaf Tanten » 30. maj 2018, 17:19

Ja, der er virkelig sket noget på skoleområdet, siden vi selv gik i skole.

Min ældste søn var den første årgang, der skulle lave disse synopser og selvstændige opgaver, og lærerne var rådvilde, fordi de aldrig havde vejledt i det før.

Det er krævende for en 14-årig, men det forbereder jo på, hvordan opgaverne bliver fremadrettet i gymnasiet og på de videregående uddannelser.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Synopse i 8. klasse

Indlægaf Sorenspige » 31. maj 2018, 17:37

Prøveoplægget er det valgte billede.

Perspektiveringen skal være til andre tekster eller billeder fra undervisningen også omhandlende hendes fordybelsesområde.
1
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Synopse i 8. klasse

Indlægaf sansera » 31. maj 2018, 17:43

Nu er jeg godt nok på gymnasieniveau, men her skal synopsen klæde underviser og censor på til fremlæggelsen, så hvis man tænker på den som et resume, ens vigtigste pointer, som man sener vil sige mere om, så er man godt på vej.
Ved ikke om det hjælper?
Ellers er denne ret brugbar, synes jeg: https://skrivopgave.kk.dk/artikel/synopsis
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23120

Re: Synopse i 8. klasse

Indlægaf Aragorn » 31. maj 2018, 20:35

What a load of fucking bull shit.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Synopse i 8. klasse

Indlægaf Muspel » 31. maj 2018, 21:54

Jeg svarer inde i citatet;
Urtekussen skrev:Hej

Min søster, som går i 8. klasse, har bedt mig hjælpe hende med hendes synopse til deres årsprøve.
Jeg er fuldstændig lost, for et er en helt anden form end da jeg gik i 8. klasse for 17 år siden.

Jeg har spurgt hende, om hun kan få et eksempel på én fra hendes lærer, men det har hun ikke skaffet endnu.

Opgaven hun har fået lyder:

Ifølge prøvebekendtgørelsen, skal synopsen indeholde følgende:
Synopsen skal være kort og nem at orientere sig i. Den skal indeholde:
- Elevens navn og prøveniveau. Har jeg styr på
- Titel på fordybelsesområde. Hun har valgt emnet "Fordomme" og det må jo være det, hun skal skrive hér
- Præsentation af prøveoplæg og begrundelse for valget af dette. Jeg ved ikke, hvad et prøveoplæg dækker over titel på billedet. Og afsender og årstal.
- Disposition for den mundtlige prøve. Jeg kender ikke kravene til en mundtlig prøve punkter hun vil komme ind på i sin fremlæggelse.
- Præsentation af analyse- og fortolkningspunkter. Tænker det bare er en præsentation, så hun skal jo selv gå i dybden med det til selve prøven.

Kode: Vælg alt

[color=#FF0000]Lidt det samme. Men kun analyse punktet. Se fx analysemodeller på indidansk.dk[/color]

- Præsentation af perspektiveringsområder. Nogle krav til det? jeg er i tvivl om kravet her.
- Angivelse af oplæsningsstykke. Har jeg også styr på, med mindre der er specifikke krav til, hvad hun må/skal læse op 650 bogstaver. Fx et portræt af maleren
- Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i fordybelsesarbejdet. Har jeg styr på
Eventuelt kan synopsen også indeholde relevante bilag, som fx en særlig valgt analysemodel.

Hun har valgt et billede, som hun skal analysere. Hvor skal det præsenteres i synopsen?

Er der nogle dansklærere fra folkeskolen herinde, som kan vise mig et eksempel på en synopse?
0

Tilbage til "Studie"