Hører shorts til på en arbejdsplads?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf Kattefjæs » 15. maj 2018, 12:45

Jeg har virkelig svært ved at tage anstød af noget så simpelt og ligegyldigt. Hvis man arbejder i uniform, så skal den selvfølgelig se ordentlig ud, men hvis ikke, så er det lige meget for mig - så længe folk kælder sig rimelig anstændigt. Shorts kan sagtens være anstændige efter min mening.

Jeg har en kollega som går i helt almindelige jeans og bluse eller t-shirt hver dag. Det er der som sådan ikke noget galt med. Problemet med hendes påklædning er mere at hun vist ikke rigtig har accepteret at hun har taget en del på, og generelt ikke vil bruge penge på tøj, så hun har gået i det samme i 10+ år. Pga. de ekstra kilo er hendes bluser nu MEGET stramme, og der er altid en 3-5cm sprække mellem bluse- og buksekant. Hendes jeans er ligeledes meget stramme, og man kan tit se hendes undertøj. Dét synes jeg er tusind gange værre end et par stilede shorts eller ditto sandaler.

For mig handler det ikke så meget om hvad folk har på, men om det passer (til) dem, og om det er rent, pænt, i god stand etc.

Vores dress code er meget løs ellers - jeg kan mere eller mindre gå med mit normale tøj, men nu er alt mit tøj så også rimelig pænt og anstændigt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf Wizzze » 15. maj 2018, 13:00

"Chefen må godt diktere nej til shorts og nederdel
Når temperaturerne banker i vejret, kan det være fristende at søge mod shorts eller nederdele. Men det er ikke alle arbejdspladser, hvor den påklædning går an.
Medarbejderne kan ganske enkelt blive beordret til at holde de lange benklæder på, forklarer faglig chef i HK /Privat Kim Jung Olsen.
- Som udgangspunkt skal man jo gå i det tøj eller den uniform, som ens chef beder om, siger han.
Ofte informeres medarbejdere ved ansættelsen om eventuel uniform eller dresscode. Men som medarbejdere på Jyllands-Posten mandag måtte sande, kan meddelelser om dresscode også blive udsendt som dekret.

I en mail til medarbejderne på avisen lød det fra ansvarshavende chefredaktør Jacob Nybroe, at medarbejderne skal gå efter "almindelig, semikonservatisme i garderobevalget", og at shorts ikke er acceptabelt i varmen.
Ifølge Kim Jung Olsen er sådan en politik o.k., så længe den er lige for alle medarbejdere.
- Din chef har altså også lov til at indføre en ny dresscode, hvis bare de samme regler skal gælde for alle. Det vil sige, at chefen ikke "bare" kan bestemme, men at der skal være en klar politik om dresscode, og at den skal være kønsneutral, siger han.

Kønsneutral dresscode kom for retten for et halvt år siden, hvor det blev slået fast, at der ikke må gælde særregler for mænd og kvinder.
- Når det kommer til shorts, så har en række domsafgørelser slået fast, at du som mand gerne må gå med shorts på jobbet, hvis kvinder må gå med nederdel. Kvinder og mænd har nemlig ret til samme dresscode.
- Men, der kan være gråzoner i forhold til længden på nederdelen, og vælger man at forbyde både shorts og lårkort, så er der ikke tale om forskelsbehandling, forklarer Kim Jung Olsen.

Når vi kommer op i meget høje temperaturer på over 30 grader, er det dog tilrådeligt, at der indgås en dialog om dresscode, mener Kim Jung Olsen. Arbejdstilsynet anbefaler, at man arbejder i "let og løstsiddende" tøj. Men i sidste ende kan det godt blive trumfet af arbejdsgiveren.
- Desværre berettiger en hedebølge eller et varmt arbejdsklima ikke til, at man tilsidesætter reglerne for påklædning på arbejdspladsen, siger Kim Jung Olsen. "
http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/a ... erdel.html
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf billiebean » 15. maj 2018, 13:07

Min mand arbejder på definitionen af en international arbejdsplads, hvor reglerne omkring påklædning er helt konservative. De skal kunne passe ind alle steder uden at virke stødende. Det havde han så glemt i sidste uge og troppede op i knælange shorts. Så han fik en påtale. Men fik samtidig opildnet til et mindre oprøri frokostpausen, hvor mændene begyndte at lægge planer om at troppe op i knælange nederdele :D
4
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf Wizzze » 15. maj 2018, 15:39

1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf Animi » 15. maj 2018, 15:42

Jeg synes det er latterligt, at der skal være så strikse krav til påklædning på kontoret - især i denne her varme! Hvis man skal til eksterne møder eller ud til kunder, er det fair nok at der er dresscode. Men når man bare sidder på sit kontor med sine kollegaer? Så synes jeg ikke det giver så meget mening.

Vi var i hvert fald på min arbejdsplads ret glade for at vi ikke har en dresscode, og hvor shorts er tilladt.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf Animi » 15. maj 2018, 15:44



Jeg synes det hele ser fint ud at have på på arbejdet.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf Animi » 15. maj 2018, 15:45

Dikus skrev:
Animi skrev:Jeg synes det er latterligt, at der skal være så strikse krav til påklædning på kontoret - især i denne her varme! Hvis man skal til eksterne møder eller ud til kunder, er det fair nok at der er dresscode. Men når man bare sidder på sit kontor med sine kollegaer? Så synes jeg ikke det giver så meget mening.

Vi var i hvert fald på min arbejdsplads ret glade for at vi ikke har en dresscode, og hvor shorts er tilladt.


Mon ikke det skyldes, at andre kan have kundebesøg?


Det synes jeg nu heller ikke er en god grund.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf fisken80 » 16. maj 2018, 16:26

Animi skrev:
Dikus skrev:
Animi skrev:Jeg synes det er latterligt, at der skal være så strikse krav til påklædning på kontoret - især i denne her varme! Hvis man skal til eksterne møder eller ud til kunder, er det fair nok at der er dresscode. Men når man bare sidder på sit kontor med sine kollegaer? Så synes jeg ikke det giver så meget mening.

Vi var i hvert fald på min arbejdsplads ret glade for at vi ikke har en dresscode, og hvor shorts er tilladt.


Mon ikke det skyldes, at andre kan have kundebesøg?


Det synes jeg nu heller ikke er en god grund.


Jeg synes nu det giver ret god mening, at der er en dresscode, hvis man sidder i et hus, hvor der kommer en del eksterne kunder og forretningsforbindelser.
Jeg er muligvis konservativ på det her område, men jeg synes så afgjort, at der står mere respekt og autoritet om en person i lange bukser frem for en i korte, uanset hvordan de korte så ser ud.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf Bimmerdyret » 16. maj 2018, 16:36

Persnikedy skrev:Jeg kan godt se at fx bermuda shorts måske ikke høre til i en bedemandsforretning men alm shorts på et kontor? Virkerlig?

Hvis kvinderne må have knælang på må mændende sgu da også



Så skulle de pågældende mænd sgu lave en svensker løsning.
Tilbage i 2003 måtte Umeås mandlige buschauffører ikke længere køre i shorts om sommeren, men kvinderne måtte godt have nederdel på.
Der troppede så en mandlig buschauffør op i nederdel :lol:

Billede
8
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf Animi » 16. maj 2018, 16:43

fisken80 skrev:
Animi skrev:
Dikus skrev:
Animi skrev:Jeg synes det er latterligt, at der skal være så strikse krav til påklædning på kontoret - især i denne her varme! Hvis man skal til eksterne møder eller ud til kunder, er det fair nok at der er dresscode. Men når man bare sidder på sit kontor med sine kollegaer? Så synes jeg ikke det giver så meget mening.

Vi var i hvert fald på min arbejdsplads ret glade for at vi ikke har en dresscode, og hvor shorts er tilladt.


Mon ikke det skyldes, at andre kan have kundebesøg?


Det synes jeg nu heller ikke er en god grund.


Jeg synes nu det giver ret god mening, at der er en dresscode, hvis man sidder i et hus, hvor der kommer en del eksterne kunder og forretningsforbindelser.
Jeg er muligvis konservativ på det her område, men jeg synes så afgjort, at der står mere respekt og autoritet om en person i lange bukser frem for en i korte, uanset hvordan de korte så ser ud.



Hvis det primære arbejde for hele huset går ud på kundemøder og eksterne møde i huset, så ja, så er jeg enig i at det giver mening med en dresscode.

Men fx på min arbejdsplads, ville jeg ikke kunne se meningen i at der skal være en dresscode for os på 4. sal, fordi marketing på 2. sal en gang i mellem har kundemøder, og man måske kunne risikere at støde ind i dem på gangen.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf zembra1986 » 16. maj 2018, 17:48

Animi skrev:


Jeg synes det hele ser fint ud at have på på arbejdet.


X2 Jeg kunne ikke se noget galt i nogle af de outfits....overhovedet.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf Delfin » 16. maj 2018, 18:07



Jeg har stemt ja til det hele, men det kommer lidt an på, hvad man arbejder med. Den ene kjole er fx til den korte side, hvis man arbejder med beboere, som har svært ved at finde grænser for, hvornår man piller, og en par af herrerne er måske lige afslappede nok til et traditionelt jakkesæt-job, der kunne man godt sammensætte en sommerbeklædning, der var lidt mere formel, men det mener jeg, men bør kunne vurdere selv.
Noget andet er, at jeg finder den meget stramme jakkesæt-kultur i nogle fag lidt gammeldags. Det kunne man efterhånden godt løsne lidt op på.
1
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf Slettet bruger » 16. maj 2018, 18:10

zembra1986 skrev:
Animi skrev:


Jeg synes det hele ser fint ud at have på på arbejdet.


X2 Jeg kunne ikke se noget galt i nogle af de outfits....overhovedet.


Jeg stemte nej til alle shorts-mændene og til to af kvinderne: Hende i den gule kjole - hendes outfit mangler bare fletninger, fregner og en stor rund slikkepind - og hende i den gennemsigtige hvide ting.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf fisken80 » 19. maj 2018, 15:21

0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hører shorts til på en arbejdsplads?

Indlægaf fisken80 » 19. maj 2018, 16:58

Vira skrev:Medmindre man er livredder eller noget i den dur, så er shorts ganske upassende


Hvad hvis man er lærer? Eller gør rent? Eller er postbud? Eller anlægsgartner? Eller tømrer?

Jeg er dybt konservativ når det handler om kontorjob-lignende arbejdspladser, men der er mindst lige så mange job, hvor jeg synes shorts sagtens kan være passende.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Mode"