Opdrager du dine børn i økonomi?

Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16990
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf LaMariposa » 16. maj 2018, 06:11

Dikus skrev:Det bedste, jeg nogensinde har gjort, sådan ca, er at tage studielån. Diskvalificerer det så mig fra at lære mit barn om økonomi :gruble:


Det synes jeg ikke, at det gør. Men det kan nok være et godt udgangspunkt for at snakke om, hvordan et studielån kan bruges bedst muligt, så det hele ikke går til latte og rejser.

(Ikke at jeg siger, at dit lån gik til det).
0
:lun: Be brave
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Slettet bruger » 16. maj 2018, 06:26

LaMariposa skrev:
Dikus skrev:Det bedste, jeg nogensinde har gjort, sådan ca, er at tage studielån. Diskvalificerer det så mig fra at lære mit barn om økonomi :gruble:


Det synes jeg ikke, at det gør. Men det kan nok være et godt udgangspunkt for at snakke om, hvordan et studielån kan bruges bedst muligt, så det hele ikke går til latte og rejser.

(Ikke at jeg siger, at dit lån gik til det).


Og selv hvis det går til latte og rejser, synes jeg det kan være fint nok. Man er kun ung én gang, og hvis man tilfører sin ungdom livskvalitet af at have f.eks. 150.000,- i gæld efter endt studie, kan jeg ikke se det er et problem hvis man bare er bevidst om hvad det koster i årene efter endt studie.

Generelt handler økonomisk styring ikke så meget om hvad man køber, men om hvorvidt man forstår hvad det er man prioriterer. Når man ser Luksusfælden, er de ofte chokerede over at de bruger 20.000,- om året på cigaretter. Det er ikke et problem at bruge 20.000,- om året på cigaretter hvis det er det man vil prioritere, men det er et problem at man mangler overblikket.
7
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16990
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf LaMariposa » 16. maj 2018, 06:45

abcd skrev:
LaMariposa skrev:
Dikus skrev:Det bedste, jeg nogensinde har gjort, sådan ca, er at tage studielån. Diskvalificerer det så mig fra at lære mit barn om økonomi :gruble:


Det synes jeg ikke, at det gør. Men det kan nok være et godt udgangspunkt for at snakke om, hvordan et studielån kan bruges bedst muligt, så det hele ikke går til latte og rejser.

(Ikke at jeg siger, at dit lån gik til det).


Og selv hvis det går til latte og rejser, synes jeg det kan være fint nok. Man er kun ung én gang, og hvis man tilfører sin ungdom livskvalitet af at have f.eks. 150.000,- i gæld efter endt studie, kan jeg ikke se det er et problem hvis man bare er bevidst om hvad det koster i årene efter endt studie.

Generelt handler økonomisk styring ikke så meget om hvad man køber, men om hvorvidt man forstår hvad det er man prioriterer. Når man ser Luksusfælden, er de ofte chokerede over at de bruger 20.000,- om året på cigaretter. Det er ikke et problem at bruge 20.000,- om året på cigaretter hvis det er det man vil prioritere, men det er et problem at man mangler overblikket.


Helt enig. Meget af mit lån gjorde mine studieophold i udlandet muligt, og det ville jeg ikke have været foruden. Ikke fornuftigt, men noget af det fedeste, jeg har oplevet.
0
:lun: Be brave
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf ajnaM » 16. maj 2018, 12:46

Buller skrev:
ajnaM skrev:Jeg kender mange, for hvem penge er meget vigtigt. Så vigtigt, at de taler utroligt meget om det, bruger mange ressourcer på at budgettere og spare op, og sågar har uddannet sig og valgt job efter hvor de kunne få flest penge.

Sådan har jeg det ikke. Langt fra. Penge betyder ikke ret meget for mig, og jeg får det altid sådan lidt gøjseren over folk, der går meget op i det. Der er så mange andre ting, man kan gå op i - tid, overskud, interesser, relationer...

Jeg håber, penge kommer til at fylde lige så lidt i mine drenges liv. Og derfor går jeg efter en vis balance. De skal lære om økonomi, forstå at penge er et vilkår, og på sigt skal de selvfølgelig kunne få et budget til at hænge sammen - men mere behøver de ikke gå op i det. Jeg kommer eksempelvis ikke til at lære dem om 'de store glæder ved at spare op'.





Jeg er i øvrigt selv vokset op med forældre, der har været først arbejdsløse på skift og derefter på SU det meste af min barndom. De har altid lært os at prioritere - eksempelvis havde jeg en hest, og det betød, at jeg ikke havde ret meget andet. Da jeg blev teenager, fik jeg mine børnepenge og skulle selv få min garderobe til at hænge sammen.

Og så flyttede vi til et af de mest velhavende områder i Danmark, hvilket gav mig et stort indblik i ulighed og økonomi fra flere vinkler... det har klart også præget både mit eget forhold til penge og mit forhold til drengenes 'økonomiske opdragelse'. De skal hverken have ingenting eller lære, at ting hænger på træerne - men vigtigst af alt, skal de ikke ende med at være sådan nogen, der går mest op i, hvad de kan skrabe sammen.


Sjovt, jeg kommer til at prøve at give mit barn "glæden ved at spare op" samt forklare dem det smarte ved at vælge uddannelse efter indtægt. I hvert tilfælde den første uddannelse, de kan jo altid tage en igen senere når de har økonomien på det rene.

Hvis man giver den gas med opsparing og indtjening i de første 10-15 år af ens arbejdsliv, så kan man jo nemt gå ned i tid eller måske helt stoppe med at arbejde derfra, eller hellige sig den uddannelse der ikke giver penge. Så bliver der masser af tid til interesser, familie etc. derfra. Det er så nemt ikke at bruge de penge på tasker og tøj etc, men så svært at tjene alle de mistede renter ind igen gennem livet.


Hvis man finder en uddannelse, et område og et arbejde, man er glad for, har man måske ikke lyst til at gå ned i tid eller stoppe med at arbejde. :) Den vej rundt vil jeg hellere se det.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf ajnaM » 16. maj 2018, 12:50

girl_beat skrev:
ajnaM skrev:Jeg kender mange, for hvem penge er meget vigtigt. Så vigtigt, at de taler utroligt meget om det, bruger mange ressourcer på at budgettere og spare op, og sågar har uddannet sig og valgt job efter hvor de kunne få flest penge.

Sådan har jeg det ikke. Langt fra. Penge betyder ikke ret meget for mig, og jeg får det altid sådan lidt gøjseren over folk, der går meget op i det. Der er så mange andre ting, man kan gå op i - tid, overskud, interesser, relationer...

Jeg håber, penge kommer til at fylde lige så lidt i mine drenges liv. Og derfor går jeg efter en vis balance. De skal lære om økonomi, forstå at penge er et vilkår, og på sigt skal de selvfølgelig kunne få et budget til at hænge sammen - men mere behøver de ikke gå op i det. Jeg kommer eksempelvis ikke til at lære dem om 'de store glæder ved at spare op'.

....

Det markerede fik mig til at tænke på, om ikke det for nogens (manges?) vedkommende hænger sammen med, at penge ikke er et problem? :gruble: Hvis det ikke er noget, man bekymrer sig om, kommer det automatisk til at fylde og betyde mindre, end hvis hver dag er en kamp for at få økonomien til at række. Jeg så bl.a. nogle af udsendelserne 'Barndom på bistand' og blev overrasket over, hvordan børnene tidligt blev inddraget i forældrenes økonomi og hele tiden fik fortalt, hvad ting kostede, hvad der ikke var råd til osv.

Selv har vi talt med (bonus)børnene om penge og prioriteringer, hvis de fx ønskede sig en større ting eller havde fået pengegaver. Og nogle gange udfordret her-og-nu behovet for at købe en eller anden dims "bare fordi". Vi har også fortalt, hvordan vi selv sparer op i forvejen, hvis vi ønsker os noget, og hvordan nogle ting er blevet fravalgt eller nedprioriteret, fordi pengene selvsagt kun kan bruges én gang.


Det tror jeg kan være rigtigt - jeg er selv vokset op med, at det har fyldt meget, da mine forældre var på SU (og det var dengang, man ikke kunne tjene penge ved siden af, og der ikke var forsøgertilskud eller billige SU-lån). Det har klart haft den effekt på mig, at det skulle fylde mindre i min hverdag.

Men samtidig er jeg jo så senere vokset op i et meget velhavende område. Og her har jeg mødt mange eksempler på det omvendte - folk med rigtig mange penge, hvor det har fyldt rigtig meget. Hvor man har været stolt af sine penge, og hvor der har været meget stort fokus på det økonomiske - også i børneopdragelsen. Mange af mine venner, der er kommet fra disse hjem, har - bare for at understrege klicheen - valgt at blive advokater. ;)

Jeg ønsker ingen af delene. Jeg ønsker, at der ikke er fokus på det. Det betyder både, at der skal være penge nok, og at jeg nok aldrig kommer til at have så mange penge, at det er noget, jeg er stolt af.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Filipai » 16. maj 2018, 14:09

Buller skrev:
Filipai skrev:
Buller skrev:Sjovt, jeg kommer til at prøve at give mit barn "glæden ved at spare op" samt forklare dem det smarte ved at vælge uddannelse efter indtægt. I hvert tilfælde den første uddannelse, de kan jo altid tage en igen senere når de har økonomien på det rene.

Hvis man giver den gas med opsparing og indtjening i de første 10-15 år af ens arbejdsliv, så kan man jo nemt gå ned i tid eller måske helt stoppe med at arbejde derfra, eller hellige sig den uddannelse der ikke giver penge. Så bliver der masser af tid til interesser, familie etc. derfra. Det er så nemt ikke at bruge de penge på tasker og tøj etc, men så svært at tjene alle de mistede renter ind igen gennem livet.


Det lyder rimeligt op ad bakke at bruge en del år på at studere et fag der ikke interesserer en. Jeg siger ikke man skal være naiv omkring sin uddannelse, men tænker ikke du bliver læge, arkitekt eller hvad pokker nu ellers er den smarte løsning for at tjene penge, hvis man ikke har en reel interesse for det. Så nemt er det bare heller ikke at tage en uddannelse, og efterfølgende finde et velbetalt job hvis man ikke har en interesse i det.


mange unge vakler jo imellem flere uddannelser, og her ville mit råd så være... i stedet for at følge hjertet fuldstændigt blindt, så overvej også lige om du kan få job med det og brød på bordet...og helst overskud til en opsparing også. I stedet for at samle dig et studielån til og alligevel ikke ende med at bruge den uddannelse du syntes var så fantastisk da du var 19 og naiv.

Det var bare ikke helt sådan du formulerede det i første indlæg. For selvfølgelig skal man da snakke med sine børn om at det måske ikke er det nemmeste at slå igennem som cirkusartist hvis de står og vakler mellem det og læge. Men derfor til at vælge uddannelse udelukkende af økonomiske årsager er også svært.

Jeg troede da jeg valgte at blive ingeniør fremfor indretningsarkitekt, så var min lykke gjort. Det bliver det måske på et tidspunkt, men indtil da er jeg arbejdsløs, og det er ikke noget økonomisk at håbe hurra for.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf fisken80 » 16. maj 2018, 16:33

Altså man kan måske godt tale med sit barn om, hvorvidt et meget lille og smalt studie er det rette valg af uddannelse, men omvendt synes jeg også man skal respektere, hvis det virkelig er dét ens barn brænder for.

Og så er det også ret vigtigt at huske, at dét, der virker som det mest jobsikre studie lige nu ikke nødvendigvis er det om 5 eller 10 år. Og at meget af det der siges om jobsikkerhed er spin. Det synes jeg egentlig, at denne artikel illustrerer meget godt: https://www.fyens.dk/erhverv/376-ledige ... el/3255076 det hedder sig nemlig, at der stort set ikke er arbejdsløshed i ingeniør-branchen, men det er der så alligevel...
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 16:48

abcd skrev:
LaMariposa skrev:
Dikus skrev:Det bedste, jeg nogensinde har gjort, sådan ca, er at tage studielån. Diskvalificerer det så mig fra at lære mit barn om økonomi :gruble:


Det synes jeg ikke, at det gør. Men det kan nok være et godt udgangspunkt for at snakke om, hvordan et studielån kan bruges bedst muligt, så det hele ikke går til latte og rejser.

(Ikke at jeg siger, at dit lån gik til det).


Og selv hvis det går til latte og rejser, synes jeg det kan være fint nok. Man er kun ung én gang, og hvis man tilfører sin ungdom livskvalitet af at have f.eks. 150.000,- i gæld efter endt studie, kan jeg ikke se det er et problem hvis man bare er bevidst om hvad det koster i årene efter endt studie.

Generelt handler økonomisk styring ikke så meget om hvad man køber, men om hvorvidt man forstår hvad det er man prioriterer. Når man ser Luksusfælden, er de ofte chokerede over at de bruger 20.000,- om året på cigaretter. Det er ikke et problem at bruge 20.000,- om året på cigaretter hvis det er det man vil prioritere, men det er et problem at man mangler overblikket.


Helt enig! Jeg synes det er alt for meget fokus på at pengene ikke bliver brugt på de forkerte ting. Og det synes jeg virkelig er noget pjat. Fx virker det til at bil og hus altid er fornuftigt, mens rejser og tøj åbenbart automatisk er ufornuftigt.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Neenah » 16. maj 2018, 16:56

LaMariposa skrev:
Dikus skrev:Det bedste, jeg nogensinde har gjort, sådan ca, er at tage studielån. Diskvalificerer det så mig fra at lære mit barn om økonomi :gruble:


Det synes jeg ikke, at det gør. Men det kan nok være et godt udgangspunkt for at snakke om, hvordan et studielån kan bruges bedst muligt, så det hele ikke går til latte og rejser.

(Ikke at jeg siger, at dit lån gik til det).


Mit studielån gik mest til (latte og) rejser, og jeg fortryder intet. Jeg kan betale hele skidtet af på ingen tid nu, men det var guld værd da jeg studerede.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Slettet bruger » 16. maj 2018, 17:30

fisken80 skrev:Altså man kan måske godt tale med sit barn om, hvorvidt et meget lille og smalt studie er det rette valg af uddannelse, men omvendt synes jeg også man skal respektere, hvis det virkelig er dét ens barn brænder for.

Og så er det også ret vigtigt at huske, at dét, der virker som det mest jobsikre studie lige nu ikke nødvendigvis er det om 5 eller 10 år. Og at meget af det der siges om jobsikkerhed er spin. Det synes jeg egentlig, at denne artikel illustrerer meget godt: https://www.fyens.dk/erhverv/376-ledige ... el/3255076 det hedder sig nemlig, at der stort set ikke er arbejdsløshed i ingeniør-branchen, men det er der så alligevel...


Hvis du skulle sætte penge på om der er flest job i IT eller antropologi om 10 år, hvad ville du så spille på? Hvad med medicin vs. filosofi? Læreruddannelsen vs. litteraturvidenskab?

Jeg synes det er ret indlysende at der er en stor gruppe uddannelser som aldrig kommer til at være vildt efterspurgte på arbejdsmarkedet. En simpel tommelfingerregel for om det er noget der kommer til at være arbejde i, kan måske være om man let kan forklare hvad det skal bruges til. En IT-mand kan lave computerprogrammer, en læge kan hjælpe de syge, og en skolelærer kan undervise vores børn. Tilsvarende korte forklaringer findes ikke for antropologi, filosofi og litteraturvidenskab.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 17:33

abcd skrev:
fisken80 skrev:Altså man kan måske godt tale med sit barn om, hvorvidt et meget lille og smalt studie er det rette valg af uddannelse, men omvendt synes jeg også man skal respektere, hvis det virkelig er dét ens barn brænder for.

Og så er det også ret vigtigt at huske, at dét, der virker som det mest jobsikre studie lige nu ikke nødvendigvis er det om 5 eller 10 år. Og at meget af det der siges om jobsikkerhed er spin. Det synes jeg egentlig, at denne artikel illustrerer meget godt: https://www.fyens.dk/erhverv/376-ledige ... el/3255076 det hedder sig nemlig, at der stort set ikke er arbejdsløshed i ingeniør-branchen, men det er der så alligevel...


Hvis du skulle sætte penge på om der er flest job i IT eller antropologi om 10 år, hvad ville du så spille på? Hvad med medicin vs. filosofi? Læreruddannelsen vs. litteraturvidenskab?

Jeg synes det er ret indlysende at der er en stor gruppe uddannelser som aldrig kommer til at være vildt efterspurgte på arbejdsmarkedet. En simpel tommelfingerregel for om det er noget der kommer til at være arbejde i, kan måske være om man let kan forklare hvad det skal bruges til. En IT-mand kan lave computerprogrammer, en læge kan hjælpe de syge, og en skolelærer kan undervise vores børn. Tilsvarende korte forklaringer findes ikke for antropologi, filosofi og litteraturvidenskab.


Den holder sgu ikke helt. Økonomi, jura og statskundskab er ikke særlig nemme at forklare, men de får relativt nemt job og rimelig høj løn.
1
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf fisken80 » 16. maj 2018, 17:59

abcd skrev:
fisken80 skrev:Altså man kan måske godt tale med sit barn om, hvorvidt et meget lille og smalt studie er det rette valg af uddannelse, men omvendt synes jeg også man skal respektere, hvis det virkelig er dét ens barn brænder for.

Og så er det også ret vigtigt at huske, at dét, der virker som det mest jobsikre studie lige nu ikke nødvendigvis er det om 5 eller 10 år. Og at meget af det der siges om jobsikkerhed er spin. Det synes jeg egentlig, at denne artikel illustrerer meget godt: https://www.fyens.dk/erhverv/376-ledige ... el/3255076 det hedder sig nemlig, at der stort set ikke er arbejdsløshed i ingeniør-branchen, men det er der så alligevel...


Hvis du skulle sætte penge på om der er flest job i IT eller antropologi om 10 år, hvad ville du så spille på? Hvad med medicin vs. filosofi? Læreruddannelsen vs. litteraturvidenskab?

Jeg synes det er ret indlysende at der er en stor gruppe uddannelser som aldrig kommer til at være vildt efterspurgte på arbejdsmarkedet. En simpel tommelfingerregel for om det er noget der kommer til at være arbejde i, kan måske være om man let kan forklare hvad det skal bruges til. En IT-mand kan lave computerprogrammer, en læge kan hjælpe de syge, og en skolelærer kan undervise vores børn. Tilsvarende korte forklaringer findes ikke for antropologi, filosofi og litteraturvidenskab.


På det personen brændte for. Dét ville jeg spille på. Der har været høj arbejdsløshed både hos læger, it-folk og folkeskolelærere og det kan der blive igen.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Slettet bruger » 16. maj 2018, 18:01

1234 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Altså man kan måske godt tale med sit barn om, hvorvidt et meget lille og smalt studie er det rette valg af uddannelse, men omvendt synes jeg også man skal respektere, hvis det virkelig er dét ens barn brænder for.

Og så er det også ret vigtigt at huske, at dét, der virker som det mest jobsikre studie lige nu ikke nødvendigvis er det om 5 eller 10 år. Og at meget af det der siges om jobsikkerhed er spin. Det synes jeg egentlig, at denne artikel illustrerer meget godt: https://www.fyens.dk/erhverv/376-ledige ... el/3255076 det hedder sig nemlig, at der stort set ikke er arbejdsløshed i ingeniør-branchen, men det er der så alligevel...


Hvis du skulle sætte penge på om der er flest job i IT eller antropologi om 10 år, hvad ville du så spille på? Hvad med medicin vs. filosofi? Læreruddannelsen vs. litteraturvidenskab?

Jeg synes det er ret indlysende at der er en stor gruppe uddannelser som aldrig kommer til at være vildt efterspurgte på arbejdsmarkedet. En simpel tommelfingerregel for om det er noget der kommer til at være arbejde i, kan måske være om man let kan forklare hvad det skal bruges til. En IT-mand kan lave computerprogrammer, en læge kan hjælpe de syge, og en skolelærer kan undervise vores børn. Tilsvarende korte forklaringer findes ikke for antropologi, filosofi og litteraturvidenskab.


Den holder sgu ikke helt. Økonomi, jura og statskundskab er ikke særlig nemme at forklare, men de får relativt nemt job og rimelig høj løn.


Det er ikke meningen at tommelfingerregler skal holde helt, de skal være en indikation. Men jeg kan da rimelig let forklare hvad økonomer og jurister laver. Statskundskab er lidt sværere, men som sagt var det bare en tommelfingerregel, ikke et endegyldigt facit.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Slettet bruger » 16. maj 2018, 18:06

fisken80 skrev:På det personen brændte for. Dét ville jeg spille på. Der har været høj arbejdsløshed både hos læger, it-folk og folkeskolelærere og det kan der blive igen.


Der var ingen person i spørgsmålet, du skulle spille på om der er flest job i IT eller antropologi om 10 år. Men jeg tager dit undvigende svar som anerkendelse af at jeg har ret.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 18:28

abcd skrev:Det er ikke meningen at tommelfingerregler skal holde helt, de skal være en indikation. Men jeg kan da rimelig let forklare hvad økonomer og jurister laver. Statskundskab er lidt sværere, men som sagt var det bare en tommelfingerregel, ikke et endegyldigt facit.

Mange økonomer, jurister og statskundskaber har nu overlappende opgaver.
Og jeg kan også komme på en helt række andre naturvidenskabelig uddannelser, der ikke er ret nemme at forklare.
Så synes det er en ret dårlig indikator. Kan også komme på jobs, der er nemme at forklare, men har høj arbejdsløshed fx arkitekter,
0

Tilbage til "Privatøkonomi"