Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. maj 2018, 07:30

Lidt underlig overskrift, men altså, sagen er at min søn gerne vil skrive og regne og har en del skolestart bøger. Det er absolut IKKE noget vi trækker ned over ham, men han er nysgerrig og vil det gerne. Det er super godt, særligt med tanke på at han springer det sidste år i Bh over og starter i skole efter sommerferien.

Men han går jo kun i mellemgruppen og der har de ikke noget med at lære at skrive, regne osv. Han har hver 2. uge en lang dag og bliver hentet til luk og har flere gange taget en skolebog med og elsker at sidde alene med sin pædagog og lave noget i den. I dag som ikke er en lang dag, bad han om at blive hente til slut og få en bog med. Sagde at jeg jo ikke skulle arbejde, men han blev rimelig sur og ked af det, så han fik lov.

Det er bare sådan at de andre jo ikke tager bøger med og man må kun have legetøj med fredag. Jeg synes bare det er håbløst upædagogisk af mig som mor at nægte ham at tage noget med som er læring.

Jeg taler naturligvis med Bh i dag eller i morgen om hvordan vi tackler det. Jeg kan øve en masse med ham herhjemme, men det er noget andet for ham at gøre det i Bh. Min mand foreslog om vi kunne spørge om han kunne sidde sammen med før-skole gruppen ind i mellem, men ved ikke om det er smart for dynamikken mellem børnene. Han bliver 5 til august.

Nogle gode input?
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf godtnavn » 3. maj 2018, 07:43

Hvis han starter i skole til sommer undre det mig at han ikke som en selvfølge er rykket til førskolegruppen og de børn han alligevel skal følges med fremover.

Har ikke så meget at byde ind med, men håber de har en god løsning :)
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. maj 2018, 07:58

Han skal ikke følges med dem, vi flytter til udlandet hvor han starter i hvad der svarer til dansk 0.kl...ish. Vi vidste ikke før i februar at det blev og ved reelt stadig ikke om der er plads på den skole.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf Sorenspige » 3. maj 2018, 07:59

Kan han sidde selv og arbejde i bøgerne, for så tænker jeg, at det er ok, at han får dem med engang imellem.

Men skal han sidde med en pædagog, tænker jeg ikke, at de har ressourcerne til det.

Kan I ikke aftale, at han må lave i bøgerne, når han kommer hjem fra børnehave?
3
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. maj 2018, 08:05

Sorenspige skrev:Kan han sidde selv og arbejde i bøgerne, for så tænker jeg, at det er ok, at han får dem med engang imellem.

Men skal han sidde med en pædagog, tænker jeg ikke, at de har ressourcerne til det.

Kan I ikke aftale, at han må lave i bøgerne, når han kommer hjem fra børnehave?


Jo han kan sagtens sidde selv, men synes naturligvis det er sjovere at sidde sammen og så stornyder han bare den der alenetid med pædagogerne og det er også derfor at han gerne vil hentes sent, efter kl 15 er der kun 5-8 børnn og efter 16 1-2.

Jeg tænker bare hvordan jeg serverer den med at han skal have særhensyn til at få lov til at tage noget med, når de andre ikke må. Selvom at det jo ikke er legetøj, er han jo glad for at have noget med og vil vise det frem.

Han sidder med sine bøger både morgen og eftermiddag herhjemme hvis han er lyst, så det er ikke det.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf Lulu » 3. maj 2018, 08:11

^kan han så ikke få lov at sidde i personalestuen og lave det lidt?

Nede i vores børnehave er det sådan at hvis et barn har behov for lidt fred og ro, så må det komme ind til den daglige leder eller ind i personalestuen og sidde lidt. Så kan du måske lave en aftale med pædagogerne om, at du ligger hans bøger derind, så han ikke har noget med som sådan, men du bare har lagt dem klar til ham om morgenen, hvis han gerne vil løse lidt opgaver.
Så må pædagogerne snakke med hans stuegruppe om, at nogen gange har X behov for lidt ro, og går ind lidt for sig selv, mens vi andre fortsætter med vores aktiviteter.

Så skal der også bare laves en klar aftale om, hvornår og hvor meget han må sidder derinde, for hvis han kun går derind, så ekskluderer han sig jo lidt fra gruppen, hvilket jo nok ikke er meningen.
1
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf Ekliptika » 3. maj 2018, 09:55

Min søn var også interesseret i at lære bogstaver og tal fra 3 års alderen. Så den lyst stimulerede vi herhjemme - både i form af bøger, som du beskriver, men også ved at spille spil med ham (man kan få mange spil, hvor man skal regne eller lære bogstaver eller sætte bogstaver sammen til ord etc, etc), når vi kørte bil, var ude at handle og i andre dagligdags aktiviteter. Det var heller ikke noget, vi pressede ned over ham, men han var selv meget opsøgende. Det var ikke noget, vi blandede børnehaven ind i. Det tror jeg ikke, de havde ressourcer til. Desuden syntes jeg, det var bedre, at han lavede de samme ting, som de andre i børnehaven, så han også fik stimuleret de ting, når han nu søgte det boglige så meget herhjemme.
I min søns børnehave spillede de mange spil, og det er også en super måde for børn at bruge deres lyst til at lære tal, regning, bogstaver og læsning, alt efter hvor de er henne i processen. Måske du kunne opfordre børnehaven til at spille spil med ham i ydertimerne?
6
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. maj 2018, 10:13

Ekliptika skrev:Min søn var også interesseret i at lære bogstaver og tal fra 3 års alderen. Så den lyst stimulerede vi herhjemme - både i form af bøger, som du beskriver, men også ved at spille spil med ham (man kan få mange spil, hvor man skal regne eller lære bogstaver eller sætte bogstaver sammen til ord etc, etc), når vi kørte bil, var ude at handle og i andre dagligdags aktiviteter. Det var heller ikke noget, vi pressede ned over ham, men han var selv meget opsøgende. Det var ikke noget, vi blandede børnehaven ind i. Det tror jeg ikke, de havde ressourcer til. Desuden syntes jeg, det var bedre, at han lavede de samme ting, som de andre i børnehaven, så han også fik stimuleret de ting, når han nu søgte det boglige så meget herhjemme.
I min søns børnehave spillede de mange spil, og det er også en super måde for børn at bruge deres lyst til at lære tal, regning, bogstaver og læsning, alt efter hvor de er henne i processen. Måske du kunne opfordre børnehaven til at spille spil med ham i ydertimerne?



Vi gør allerede det du beskriver og har masser af bøger og bogstav/stave/regnespil. De spiller også rigitg mange spil osv.

Men det er meget specifikt for ham at han gerne vil sidde med bøger og skrive bogstaver og regne og gøre det ved at have en lang dag i bh og have den alenetid der er den sidste times tid.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. maj 2018, 10:17

Lulu skrev:^kan han så ikke få lov at sidde i personalestuen og lave det lidt?

Nede i vores børnehave er det sådan at hvis et barn har behov for lidt fred og ro, så må det komme ind til den daglige leder eller ind i personalestuen og sidde lidt. Så kan du måske lave en aftale med pædagogerne om, at du ligger hans bøger derind, så han ikke har noget med som sådan, men du bare har lagt dem klar til ham om morgenen, hvis han gerne vil løse lidt opgaver.
Så må pædagogerne snakke med hans stuegruppe om, at nogen gange har X behov for lidt ro, og går ind lidt for sig selv, mens vi andre fortsætter med vores aktiviteter.

Så skal der også bare laves en klar aftale om, hvornår og hvor meget han må sidder derinde, for hvis han kun går derind, så ekskluderer han sig jo lidt fra gruppen, hvilket jo nok ikke er meningen.



Det var egentlig en meget god idé. Det kunne han jo nemt gøre om eftermiddagen når dagens faste program er overstået.

Det er nemlig det samme her, med de børn der har brug for roen.

Jeg tror jeg vil høre dem om dem om det og så om vi kan lave en aftale at han en eller to gange om ugen bliver sent og har sine bøger med.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. maj 2018, 10:55

Mistermor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Vi gør allerede det du beskriver og har masser af bøger og bogstav/stave/regnespil. De spiller også rigitg mange spil osv.

Men det er meget specifikt for ham at han gerne vil sidde med bøger og skrive bogstaver og regne og gøre det ved at have en lang dag i bh og have den alenetid der er den sidste times tid.


Men den er jo ikke længere, end at du forklarer ham, at den slags skal man lave derhjemme. For børnehaven er ikke en skole, og tænk hvis alle børn regnede med, at pædagogerne skulle sidde kun med dem og lave det, de gerne ville. Så skulle nogen lave mad, og andre skulle male malerier, nogen skulle cykle og andre skulle spille computer, og det er der slet ikke voksne nok til.


Altså nu er der jo kun 1-2 børn den sidste time som er den han elsker, så det er ikke fordi der ikke er totalt overbyrde at han sidder med en bog og skriver bogstaver og et andet barn laver noget andet.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. maj 2018, 13:36

Mistermor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Altså nu er der jo kun 1-2 børn den sidste time som er den han elsker, så det er ikke fordi der ikke er totalt overbyrde at han sidder med en bog og skriver bogstaver og et andet barn laver noget andet.


Jeg er lidt bange for at mit svar kommer til at føles som et angreb mod dig, - så jeg håber, du kan læse det, som en halvgammel pædagogs erfaringer og ikke tage det personligt, for jeg er virkelig ikke ude efter at genere dig.

Børn har for det første brug for, at voksne sætter rammerne. Det er ikke dårligt for ham, at du siger, at opgavebøger hører til derhjemme. (ikke mindst, fordi ret beset, så gør de det jo) Han har brug for at lære, at han ikke kan sætte dagsordenen i det offentlige rum.

For det andet har han ikke brug for, at verden drejer sig om ham. Det er slet ikke optimalt, at han oplever, at pædagogen sætter alt til side for ham, når han dagen igennem ubevidst eller bevidst oplever, at pædagogerne må sige nej i så mange situationer. Han har ikke behov for eller godt af at føle sig som et særtilfælde i børnehaven. Han skal selvfølgelig føle sig vigtig, men ikke vigtigere end andre børn. Det er noget andet hjemme hos jer, da er det ok, at han ved, at jeres verden drejer sig om ham. (selvfølgelig med måde)

For det tredje må det være en meget speciel institution, hvis ikke den pædagog forsømmer noget andet. Hvis der kun er to børn, behøver de ikke opmærksomhed hele tiden, og hun vil kunne lave andre opgaver imens, - og de steder jeg har været, ville der være opgaver! (vasketøj, oprydning i garderobe, gøre klar til rengøring, tømme opvasker for at nævne de oplagte)

For det fjerde synes jeg, pædagogen er uprofessionel. Hun forstår ikke at sætte grænser. For det skal ikke være sådan, at din søn og du beslutter, at i gerne vil have opgavebog med, at så sidder hun der med den om eftermiddagen. Medmindre der er noget, du ikke har fortalt om din søn, har han ikke behov for det. Hun skal se på, hvilke børn der har mest behov for en pædagogisk håndsrækning. Hun burde overveje, at hun ikke vil kunne og vil have lyst til at tilbyde de andre forældre det, hun synes, hun skal tilbyde dig, og det er næppe tilfældet, og derfor burde hun sige nej. Hun skal ikke gøre forskel på folk hverken børn eller voksne.


Sorry, men er vi på den samme planet?

Det føles ikke som et angreb, men noget som er henvendt til en anden end mig.

Det er fuldstændig ude af proportioner det du skriver, for slet ikke at snakke om en situation som slet ikke finder sted. Det er i hvert fald ikke noget der tilnærmelsesvist finder sted eller noget som jeg har beskrevet det du skriver der.

Han er hver 2. onsdag alene en time om eftermiddagen fra 16-17 med sin primære pædagog hvor han har fået lov til tage en bog med at sidde med fordi han elsker det.

Han spørger i dag om han må blive hentet sent og sidde alene til sidst og lave noget. Det aftaler vi, mod at pædagogen han er alene med siger ja. For i dag er ikke hver 2. onsdag. Ellers tough luck.

Ingen forventer at der sider nogle med ham hver eftermiddag.
Jeg kan love der for at der bliver talt forælde og pædagoger imellem. Og jeg kan love dig for at der at sættes grænser. Og jeg kan love dig for at min søn er klar over at man tager hensyn til andre mennesker.

Vi har valgt en børnehave med fokus på børnene. Hvor der er voksne hænder nok. Hvor der er tid til at en barn kan sidde på skødet i en time hvis det har behov for det og de 30 andre børn i børnehaven får lige nøjagtig den opmærksom de har brug for uanset.

Du beskriver en hel masse som ikke finder sted og som ikke er aktuelt og ikke har noget som helst med noget noget som helst at gøre.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. maj 2018, 14:29

Mistermor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Sorry, men er vi på den samme planet?

Det føles ikke som et angreb, men noget som er henvendt til en anden end mig.

Det er fuldstændig ude af proportioner det du skriver, for slet ikke at snakke om en situation som slet ikke finder sted. Det er i hvert fald ikke noget der tilnærmelsesvist finder sted eller noget som jeg har beskrevet det du skriver der.

Han er hver 2. onsdag alene en time om eftermiddagen fra 16-17 med sin primære pædagog hvor han har fået lov til tage en bog med at sidde med fordi han elsker det.

Han spørger i dag om han må blive hentet sent og sidde alene til sidst og lave noget. Det aftaler vi, mod at pædagogen han er alene med siger ja. For i dag er ikke hver 2. onsdag. Ellers tough luck.

Ingen forventer at der sider nogle med ham hver eftermiddag.
Jeg kan love der for at der bliver talt forælde og pædagoger imellem. Og jeg kan love dig for at der at sættes grænser. Og jeg kan love dig for at min søn er klar over at man tager hensyn til andre mennesker.

Vi har valgt en børnehave med fokus på børnene. Hvor der er voksne hænder nok. Hvor der er tid til at en barn kan sidde på skødet i en time hvis det har behov for det og de 30 andre børn i børnehaven får lige nøjagtig den opmærksom de har brug for uanset.

Du beskriver en hel masse som ikke finder sted og som ikke er aktuelt og ikke har noget som helst med noget noget som helst at gøre.


Du har selv nævnt, at det oprindeligt var hver 14. dag. De andre facts kan jeg selvfølgelig ikke forholde mig til, når jeg ikke kender dem.

Det slår mig lige, at vi vist tidligere, da du havde et andet debatnavn også var uenige om, hvorvidt den primære pædagog (eller en anden) kunne være ven og besøge din søn. - Hvis det var dig, må vi bare konstatere, at der er stor forskel på, hvordan du og jeg mener, pædagoger skal begå sig professionelt.

Hvis det er, som du beskriver, forstår jeg slet ikke, at du stiller spørgsmålet. Så skal alle børn vel bare medbringe opgavebøger, hvis det passer dem.


Der var hver 14. Dag. Ingen har sagt at det skal være oftere. Jeg arbejde ikke hver 14. Dag mere hvorfor der ikke behov for at han bliver henter 16.30 og har en time alene. Men han elsker sin hver 14. Dag og vil gerne have den igen. Spørgsmålet om jeg kan lade ham forsætte med det og have en opgavebog med og sidde med den sen eftermiddag når han er alene. Mere er der altså ikke i det. Det handler ikke om andre børn skal tilsidesættes i den time for et behov mit barn har.

Der er børn der har iPads med for st sidde for sig selv og koble af.

Jeg ved ikke om det er mig. Min søn havde en pædagogassistent som stoppede som han var tæt knyttet til og som spurgte om hun måtte være barnepige for ham af og til. Det er åbenbart meget brugt at yngre pædagoger-assistenter også bruges som barnepiger, det anede jeg ikke. Jeg har ikke haft et barn før. Kan faktisk ikke huske om jeg har skrevet det herinde.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. maj 2018, 14:56

Oh Well, man må åbenbart gerne have sin egen malebog liggende i sin skuffe til at tegne i efter dagens program kl 14. Og om det er tegninger, bogstaver eller tal må man selv.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf vibbsen » 3. maj 2018, 16:19

Jeg har intet fornuftigt at byde ind med....For jeg læste det som Min Søn vil gerne lære hvad jeg forventer af en BH :-D :-D :-D :-D :-D

Her tænker jeg at man kunne starte med at forklare barnet at mor forventer af sin BH at den holder styr på hendes bryster da mors bryster ikke længere er helt så faste som de var før mor fik en baby :-D :-D :-D

Men jeg kan forstå at det IKKE er det der menes....Så jeg lusker bare ligeså stille ud igen :-D :-D
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Min søn vil gerne lære, hvad kan jeg forvente af BH?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. maj 2018, 16:25

vibbsen skrev:Jeg har intet fornuftigt at byde ind med....For jeg læste det som Min Søn vil gerne lære hvad jeg forventer af en BH :-D :-D :-D :-D :-D

Her tænker jeg at man kunne starte med at forklare barnet at mor forventer af sin BH at den holder styr på hendes bryster da mors bryster ikke længere er helt så faste som de var før mor fik en baby :-D :-D :-D

Men jeg kan forstå at det IKKE er det der menes....Så jeg lusker bare ligeså stille ud igen :-D :-D


:cuss: hvad bilder du dig ind????
2

Tilbage til "Forældre"