Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 16. apr 2018, 17:26

Guilded_Lily skrev:
Pandesteg skrev:
Var nede og kikke i dag og det er helt klart rabarber :love:

Skal man holde ukrudtsfri omkring sådan én?


Nu ved jeg ikke, om der generelt er meget ukrudt omkring din rabarber, men jeg har faktisk ikke haft behov for at fjerne det store omkring min. Jeg ved ikke, om der er nogle stoffer i, ukrudt ikke kan lide.


Der er ved at komme noget skvalderkål og brændenælder op ved siden af. Vores grund er jo en naturgrund, så alting er sådan lidt vildt i det :lol: men tror jeg fjerner i hvert fald brændenælderne, dem gider jeg ikke gå og brænde mig på.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Xeen-ia
Indlæg: 115
Tilmeldt: 14. aug 2015, 09:17
Kort karma: 24
Likede indlæg: 265

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Xeen-ia » 17. apr 2018, 18:05

Det er helt vildt hvad der sker derude for tiden :8:

Vi har været til gokartløb i weekenden og da vi kom hjem stod der en fin lille påskelilje og de smukkeste anemoner og ventede på os :love:
Og så en helvedes masse skvalderkål og nogle mælkebøtter.

Bøtterne ryger i weekenden sammen med den italienske ingefær der står et par steder - jeg vil helst ikke have sådan noget giftigt stads i haven når vi har en 2 årig, selvom den er pæn.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 17. apr 2018, 18:32

Vi har fået haveport med låge :banan: Og så har jeg i dag fået bundet vores klatreclematis op, mit mål er lidt at få den til at lave et hegn så der er dækket mere af ud mod opgangsdøren, men det kommer nok til at tage et par år før den dækker helt :) Men alting er begyndt at blomstre og få grønne blade. Jeg skal have taget en masse billeder en dag snart, men lige nu er der masser af blomster lige ude foran min have da det er ½ år siden en døde der, så venter lige til det er væk før jeg hopper rundt og tager billeder :)
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Daine » 17. apr 2018, 23:11

Pandesteg skrev:
Guilded_Lily skrev:
Pandesteg skrev:
Var nede og kikke i dag og det er helt klart rabarber :love:

Skal man holde ukrudtsfri omkring sådan én?


Nu ved jeg ikke, om der generelt er meget ukrudt omkring din rabarber, men jeg har faktisk ikke haft behov for at fjerne det store omkring min. Jeg ved ikke, om der er nogle stoffer i, ukrudt ikke kan lide.


Der er ved at komme noget skvalderkål og brændenælder op ved siden af. Vores grund er jo en naturgrund, så alting er sådan lidt vildt i det :lol: men tror jeg fjerner i hvert fald brændenælderne, dem gider jeg ikke gå og brænde mig på.

Hvis du er interesseret så findes der en bog, Naturens Spisekammer, der kan give ideer til hvordan du kan bruge ‘ukrudtet’ i maden :) Jeg har smagt både brændenældesuppe og frikadeller med skvalderkål, begge dele smagte rigtig godt.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf RavenClaw » 18. apr 2018, 10:19

Så er der rigtigt forår :love:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 18. apr 2018, 12:30

Øh, okay.

Hvor i verden bor du?

Mine tomatplanter, ser nemlig slet ikke sådan ud.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf RavenClaw » 18. apr 2018, 13:35

IrmaPigen skrev:Øh, okay.

Hvor i verden bor du?

Mine tomatplanter, ser nemlig slet ikke sådan ud.


Jeg bor på Midtsjælland.

De er sået ret tidligt og har hygget sig i varmen i havestuen, nu er de så tre meter høje og er flyttet i drivhuset. Vi plejer altid at få røde tomater i slutningen af april :)
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf twinkle » 18. apr 2018, 16:35

Vi har en have på ca 800 m2, mest græs men også en del bede (de fleste dog anlagt med grus). Da vi flyttede ind i november klippede vi et par rosenbuske ned, der var vokset op over et par vinduer. Regner med at grave de fleste buske op, da jeg ikke rigtigt gider at gå og vedligeholde dem en masse.

Ud over det, så skal alle bede også have en tur, en troldehassel skal beskæres og et træ skal også trimmes. Dem er boede her før var så absolut ikke havemennesker, og det kan ses :nej:

Hvad er jeres favoritter til en førstegangshave, der gerne må være ok let at holde? Har det fint nok med at fjerne ukrudt osv., men gider egentlig ikke 300 buske og planter der skal trimmes jævnligt.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf RavenClaw » 18. apr 2018, 17:11

twinkle skrev:Vi har en have på ca 800 m2, mest græs men også en del bede (de fleste dog anlagt med grus). Da vi flyttede ind i november klippede vi et par rosenbuske ned, der var vokset op over et par vinduer. Regner med at grave de fleste buske op, da jeg ikke rigtigt gider at gå og vedligeholde dem en masse.

Ud over det, så skal alle bede også have en tur, en troldehassel skal beskæres og et træ skal også trimmes. Dem er boede her før var så absolut ikke havemennesker, og det kan ses :nej:

Hvad er jeres favoritter til en førstegangshave, der gerne må være ok let at holde? Har det fint nok med at fjerne ukrudt osv., men gider egentlig ikke 300 buske og planter der skal trimmes jævnligt.


Staudebed! :D
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Neverkont
Indlæg: 1862
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Neverkont » 18. apr 2018, 17:38

twinkle skrev:, men gider egentlig ikke 300 buske og planter der skal trimmes jævnligt.


Mange buske kan man lade gro, og så klippe dem næsten ned med 7-10 års mellemrum.
0
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Tata » 19. apr 2018, 12:57

RavenClaw skrev:
twinkle skrev:Vi har en have på ca 800 m2, mest græs men også en del bede (de fleste dog anlagt med grus). Da vi flyttede ind i november klippede vi et par rosenbuske ned, der var vokset op over et par vinduer. Regner med at grave de fleste buske op, da jeg ikke rigtigt gider at gå og vedligeholde dem en masse.

Ud over det, så skal alle bede også have en tur, en troldehassel skal beskæres og et træ skal også trimmes. Dem er boede her før var så absolut ikke havemennesker, og det kan ses :nej:

Hvad er jeres favoritter til en førstegangshave, der gerne må være ok let at holde? Har det fint nok med at fjerne ukrudt osv., men gider egentlig ikke 300 buske og planter der skal trimmes jævnligt.


Staudebed! :D


I cottage-stil.

Eller en masse blomsterbuske.
0
Timian :lun:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Ficus » 21. apr 2018, 08:57

Nogen der kan anbefale et lille træ af en art, der kan stå i en potte og være pænt?

Vi har sådan et hak ind ved hoveddøren, overdækket en lille meter dybt, nærmest stik mod syd, så der er rigeligt med sol. Vil gerne have noget med en bar stamme og så en fin top med nogle blomster. Tror jeg :gruble: Min kæreste har foreslået et citrontræ af en art, men vil helst et som kan stå der hele vinteren, evt bare med bunden pakket ind.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Daine » 21. apr 2018, 14:25

Ficus skrev:Nogen der kan anbefale et lille træ af en art, der kan stå i en potte og være pænt?

Vi har sådan et hak ind ved hoveddøren, overdækket en lille meter dybt, nærmest stik mod syd, så der er rigeligt med sol. Vil gerne have noget med en bar stamme og så en fin top med nogle blomster. Tror jeg :gruble: Min kæreste har foreslået et citrontræ af en art, men vil helst et som kan stå der hele vinteren, evt bare med bunden pakket ind.

En opstammet fuchsia? Eller en opstammet (mini) syren?
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 21. apr 2018, 15:21

Snegle... Åh hvor jeg hader snegle! Flere planter er næsten spist helt ned, ville ønske snegle aldrig var opfundet! Har købt noget sneglegift der er godkendt til økologisk brug, så tænker ikke det er vildt giftigt, og så må jeg ud i aften når de kommer frem og fjerne så mange som muligt. Synes først vi var slemt ramt langt senere sidste år, eller også opdagede jeg det bare sent, i år er det allerede slemt nu :(
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12373

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 21. apr 2018, 15:42

Fonk! Det er lørdag på P4 i hørebøfferne og en kold cider gør det lidt sjovere at kæmpe med kvikgræs, smørblomster og halve valnøddeskaller i jordbærbeddet...
0

Tilbage til "Bolig"