Uetisk?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Uetisk?

Indlægaf Wizzze » 17. apr 2018, 07:57

Jeg er ikke den eneste der lige tjekker mails, og får lavet lidt arbejde mens vi er på ferie, den unge frøken gør det også, og de har fået en opgave med at finde en tung it-konsulent. De bliver betalt for at finde min. 3 potentielle kandidater med det rette CV, der er villige til at tage en samtale, og potentielt er interesseret i jobbet som klienten skal have besat.
De har fundet 2 kandidater, og når hun søger på LinkedIn har hun fundet en 3. Potentiel kandidat.... Yep, guess who ;)

Jeg bliver nok kontaktet af headhuntere, 3-4 gange om måneden, de er som regel høflige og spørger om de må sende en et opslag, eller man har tid til en samtale. For det meste afviser jeg høfligt, og en gang i mellem, tager jeg et nærmere kig, på noget der kunne lyde interessant, eller bare for at se/høre hvad der sker andre steder i branchen.
Men det er sjældent min kæreste som kontakter mig, ihvertfald ikke om det :D

Er det uetisk at blande forhold/job på den måde, eller er det ok at lade hende bruge mig :slem: og lukke en opgave.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Uetisk?

Indlægaf Stars » 17. apr 2018, 08:12

Wizzze skrev:kandidater med det rette CV, der er villige til at tage en samtale, og potentielt er interesseret i jobbet som klienten skal have besat.


Er du det?
Potentielt interesseret ... så synes jeg fint, hun kan bruge dig.
Hvis du derimod ikke er interesseret, så ville jeg ikke gøre det.
4
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Uetisk?

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. apr 2018, 08:13

jeg ville nok overveje hvorvidt røven kom i klaskehøjde, hvis nogen opdagede at i har en realation, og det måske bare i dette tilfælde var at hoppe over hvor gærdet er lavest ;)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Uetisk?

Indlægaf Studsgaard » 17. apr 2018, 08:21

Hvis du reelt er interesseret i jobbet og er villig til at se nærmere på det, så syntes jeg det er helt ok.
Hvis det bare er for at sende tre navne afsted, men du ikke er interesseret, så syntes jeg ikke det er ok.

Så hvis bare du opfylder kriterierne så vil jeg sige det bare er at udnytte sit netværk, hvilket de fleste jo gør. Eller syntes jeg det er uetisk.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Uetisk?

Indlægaf Rapfisk » 17. apr 2018, 08:28

Hvis der er en ansættelsesprocedure, der går ud over, at Frk. Cykelstyrt (skal hun ikke snart gøres til en ærbar dame?) indstiller dig, synes jeg, det er helt fint, at hun indstiller dig. Hvis hendes indstilling reelt er en ansættelse, synes jeg, hun bør afgive opgaven eller trække en kollega ind.
0
Livslinjen: 70 201 201
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Uetisk?

Indlægaf JoyNips » 17. apr 2018, 09:00

Ja, det er uetisk.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Uetisk?

Indlægaf Wizzze » 17. apr 2018, 10:16

Zinde skrev:Ville du sige nej, hvis hun var en tilfældig headhunter, der præsenterede stillingen for dig? I så fald er det uetisk.


Det er nok en af dem, hvor det kom an på hvor presset min kalender ellers var, om jeg kunne finde tid. Den er ikke uinteressant, men det er heller ikke en af dem hvor man smider alt man har i hænderne og farer afsted :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Uetisk?

Indlægaf Wizzze » 17. apr 2018, 10:18

Rapfisk skrev:Hvis der er en ansættelsesprocedure, der går ud over, at Frk. Cykelstyrt (skal hun ikke snart gøres til en ærbar dame?) indstiller dig, synes jeg, det er helt fint, at hun indstiller dig. Hvis hendes indstilling reelt er en ansættelse, synes jeg, hun bør afgive opgaven eller trække en kollega ind.


De skal kun levere et antal potentielle kandidater, firmaet står selv for ansættelsesprocess, samtaler, tests osv.
0
Do as I say! :whip:
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Uetisk?

Indlægaf Lys » 17. apr 2018, 10:42

Wizzze skrev:
Rapfisk skrev:Hvis der er en ansættelsesprocedure, der går ud over, at Frk. Cykelstyrt (skal hun ikke snart gøres til en ærbar dame?) indstiller dig, synes jeg, det er helt fint, at hun indstiller dig. Hvis hendes indstilling reelt er en ansættelse, synes jeg, hun bør afgive opgaven eller trække en kollega ind.


De skal kun levere et antal potentielle kandidater, firmaet står selv for ansættelsesprocess, samtaler, tests osv.


Men du skal jo også være en reelt potentiel kandidat.

Hvis du nu søger, de helst vil have dig og de tilbyder dig den løn og de vilkår du kræver, men du takker nej og de efterfølgende finder ud af din relation til deres headhunterkonsulent. Ville de så benytte din kæreste til andre opgaver senere eller ville de tænke, at hun havde hyppet egne kartofler (eller hvad det hedder) og at hun ikke leverede varen?

Hvis hun i stedet finder tre kandidater og så smider dig oveni som bonus og med oplysning om jeres relation, så ville jeg synes det var fint.
9
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Uetisk?

Indlægaf DenBruneMunk » 17. apr 2018, 11:07

Hvis jeg havde uddelegeret opgaven, og personen vendte tilbage med 3 potentielle personer, og den ene var personens kæreste, så ville jeg enten nærlæse materiale, og høre om den kandidat virkelig også vil jobbet, eller spørge til årsagen?. Hvis det kun er for at afslutte et projekt, så vil jeg nok begynde at søge nyt job istedet når man ikke går mere op i sine opgaver, end de bare skal løses, om det så er med fup og fidus løsninger.

Ikke bare uetisk men også særligt sløvt udført arbejde, hvis du slet ikke har interessen, og det bare var for at gøre det lettest.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Uetisk?

Indlægaf Hunkat » 17. apr 2018, 11:10

Jeg skulle personligt ikke ha' noget i klemme på den måde, hverken som headhunter eller kandidat.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Uetisk?

Indlægaf Flora » 17. apr 2018, 11:15

Jeg synes, det er uetisk, hvis du ikke er interesseret i jobbet. Så leverer hun jo ikke reelt 3 potentielle kandidater.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Uetisk?

Indlægaf JoyNips » 17. apr 2018, 11:22

Lys skrev:
Wizzze skrev:
Rapfisk skrev:Hvis der er en ansættelsesprocedure, der går ud over, at Frk. Cykelstyrt (skal hun ikke snart gøres til en ærbar dame?) indstiller dig, synes jeg, det er helt fint, at hun indstiller dig. Hvis hendes indstilling reelt er en ansættelse, synes jeg, hun bør afgive opgaven eller trække en kollega ind.


De skal kun levere et antal potentielle kandidater, firmaet står selv for ansættelsesprocess, samtaler, tests osv.


Men du skal jo også være en reelt potentiel kandidat.

Hvis du nu søger, de helst vil have dig og de tilbyder dig den løn og de vilkår du kræver, men du takker nej og de efterfølgende finder ud af din relation til deres headhunterkonsulent. Ville de så benytte din kæreste til andre opgaver senere eller ville de tænke, at hun havde hyppet egne kartofler (eller hvad det hedder) og at hun ikke leverede varen?

Hvis hun i stedet finder tre kandidater og så smider dig oveni som bonus og med oplysning om jeres relation, så ville jeg synes det var fint.


Enig, det ville være en god måde at gøre det på.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Uetisk?

Indlægaf Wizzze » 17. apr 2018, 19:16

Jeg er her til aften blevet kontaktet via LinkedIn, af en konsulent fra et andet rekrutteringsfirma, på samme stilling :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Uetisk?

Indlægaf Petrix » 17. apr 2018, 20:05

Jeg mener det samme som hunkat
0
27102021

Tilbage til "Job"