Nægte at møde ind på anden adresse

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf FruKuk » 2. apr 2018, 08:21

Rapfisk skrev:Som du fortæller det, mener jeg klart, at ændringen ligger inden for ledelsesretten.

Som en god leder er det dog altid den bedste strategi at anerkende, at det er en ændring af arbejdet, som ikke nødvendigvis er sjov - at blive flyttet fra de vante rutiner, kolleger og projekter, man har gang i. Husk at lytte til ham og spørge ind til, om der er noget i hans normale opgaver, I skal være opmærksomme på, mens han er væk, og om der er noget, I kan gøre for at få ham godt fra start det nye sted. Måske har han nogle bekymringer (rimelige eller urimelige), som du er nødt til at adressere.

For at få medarbejderne til at være på firmaets hold, må ledelsen først og fremmest være på medarbejdernes hold.


Jeg er helt enig.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf FruKuk » 2. apr 2018, 08:25

Og tak for alle jeres input. Jeg kan mærke, at jeg nok bare er færdig med at være rummelig overfor lige præcis denne medarbejder. Samarbejdet er i forvejen vældigt udfordret, og jeg tillægger ham uden tvivl ærgerlige motiver, som måske/måske ikke er rimelige, og det er nok i sig selv et så stort problem, at jeg må overveje, om vores veje bare skal skilles.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf Daine » 2. apr 2018, 08:26

Med de nye oplysninger der er kommet, vil jeg mene, at hvis det har været aftalt i flere uger, og han selv har været med til at stykke det sammen, set hans nye arbejdsplan mv vil jeg mene, at han ikke uden begrundelse kan nægte at udføre arbejdet og gør han det alligevel er det muligvis fyringsgrund (arbejdsvægring). Og “det vil jeg ikke uddybe” eller hvad det nu var han skrev, er ikke nok. Så skal enten hans afdelingsleder eller du tage et møde med ham på tirsdag og bede ham forklare sig selv.
Er han røget på kant med nogen af dem han skal arbejde sammen med? Er han røget på kant med sin leder? Sker der noget i privaten der gør, at han ikke kan overskue nye arbejdsrutiner lige pt? Er han stresset og overbebyrdet?
Det kunne måske have en helt reel årsag, andet end at ville være på tværs bare for at være det. Men det finder I ikke ud af, før I snakker med ham, så du må bede din afdelingsleder skrive til ham, at han er indkaldt til møde som det første i morgen. Og så tager I den derfra.
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf Tux » 2. apr 2018, 08:29

FruKuk skrev:
Tux skrev:
FruKuk skrev:
Juki skrev:
FruKuk skrev:Ærligt tror jeg, at han bare er ude på at sarbotere. Han skriver i sin besked, “at han ikke gider forklare sig”.

Der er tale om 1,5 måned, arbejdstiden er den samme, da han skal møde samme tid som vanligt, tage en bil og returnere til vanlig adresse til vanlig tid.

Delfin skrev:Det bliver han vel nødt til, når han i første omgang har accepteret det, men afhængigt af hvilket sted, han bliver kastet hen, kan jeg godt forstå, at han ikke er totalt oppe at køre af begejstring. Jeg har selv prøvet at være udlånt til andre bosteder i kortere perioder, og det er ærlig talt ikke særlig fedt, når man hverken kender det ene eller det andet på det nye sted, men det afhænger selvfølgelig af, hvad det er for en type job, han har.

Jeg har lidt svært ved at finde hoved og hale i det.

Som Delfin har jeg heller ikke været god til at blive sendt til nye/andre afdelinger og områder, selvom arbejdsopgaverne i princippet er de samme. Det er bare ret irriterende og tidskrævende ikke at vide hvor tingene er og skulle spørge om alt. Derudover, hvis han møder senere end resten af kollegaerne, så kan det også kræve noget tid lige at følge op på dagens opgaver osv.

Det kan virke mærkeligt at han ikke bare gider at makke ret, men derfor kan han jo sagtens have retten til det på sin side så der ikke er noget at komme efter.

Hvad er han ansat til og hvordan? Hvordan er det aftalt skriftligt? Det kan jeg ikke lige finde ud af, om det fx er på sms eller mail eller i anden sammenhæng.


Han er pedel. Og skal i den kommende halvanden måned hjælpe vores håndværker med at sætte en ny afdeling i stand. Han møder ikke senere end håndværkeren.

Han var midt i marts med sin afdelingsleder, vores interne håndværker og vores bygningsansvarlige ude og se huset, hvor aftalen blev lavet. Derefter blev hans vagtplan rettet til, så det blev synliggjort, at hans arbejdstid blev rykket til anden adresse end vanligt. I går sender han så en besked til sin afdelingsleder, at han ikke vil arbejde andre steder, end på sin vanlige adresse.

Hvad står der i ansættelsesaftalen?


Ikke noget. Eller hvad tænker du på?

Om der står at han er ansat til at arbejde på den og den adresse, eller at der fremgår at han også kan skulle arbejde på andre end en specifik adresse.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf Stars » 2. apr 2018, 08:30

FruKuk skrev:
Juki skrev:
FruKuk skrev:
Juki skrev:
FruKuk skrev:Ærligt tror jeg, at han bare er ude på at sarbotere. Han skriver i sin besked, “at han ikke gider forklare sig”.

Der er tale om 1,5 måned, arbejdstiden er den samme, da han skal møde samme tid som vanligt, tage en bil og returnere til vanlig adresse til vanlig tid.

Delfin skrev:Det bliver han vel nødt til, når han i første omgang har accepteret det, men afhængigt af hvilket sted, han bliver kastet hen, kan jeg godt forstå, at han ikke er totalt oppe at køre af begejstring. Jeg har selv prøvet at være udlånt til andre bosteder i kortere perioder, og det er ærlig talt ikke særlig fedt, når man hverken kender det ene eller det andet på det nye sted, men det afhænger selvfølgelig af, hvad det er for en type job, han har.

Jeg har lidt svært ved at finde hoved og hale i det.

Som Delfin har jeg heller ikke været god til at blive sendt til nye/andre afdelinger og områder, selvom arbejdsopgaverne i princippet er de samme. Det er bare ret irriterende og tidskrævende ikke at vide hvor tingene er og skulle spørge om alt. Derudover, hvis han møder senere end resten af kollegaerne, så kan det også kræve noget tid lige at følge op på dagens opgaver osv.

Det kan virke mærkeligt at han ikke bare gider at makke ret, men derfor kan han jo sagtens have retten til det på sin side så der ikke er noget at komme efter.

Hvad er han ansat til og hvordan? Hvordan er det aftalt skriftligt? Det kan jeg ikke lige finde ud af, om det fx er på sms eller mail eller i anden sammenhæng.


Han er pedel. Og skal i den kommende halvanden måned hjælpe vores håndværker med at sætte en ny afdeling i stand. Han møder ikke senere end håndværkeren.

Han var midt i marts med sin afdelingsleder, vores interne håndværker og vores bygningsansvarlige ude og se huset, hvor aftalen blev lavet. Derefter blev hans vagtplan rettet til, så det blev synliggjort, at hans arbejdstid blev rykket til anden adresse end vanligt. I går sender han så en besked til sin afdelingsleder, at han ikke vil arbejde andre steder, end på sin vanlige adresse.

Men hvordan er han ansat og til hvad?

Jeg synes umiddelbart at han bliver tillagt nogle motiver her i tråden der ikke er i orden, når der er så sparsomme oplysninger om forløbet.


Han er ansat som håndværker/pedel og aflønnes som faglært tømrer. Han er ansat til “at løse praktiske opgaver på og i bygninger og udearealer”

medmindre det er efterfulgt af "på Søndermarkskolen" kan jeg ikke se, han kan nægte.

Det er jo lidt svært, når han ikke vil give en grund ...

20 min væk synes jeg ikke er langt nok til at det er et problem, hvis hans kone/barn pludselig er blevet syg, så han har brug for at kunne blive tilkaldt til hospitalet hurtigt - men det kan det nok være i nogle situationer. Ellers kan jeg kun komme på, at han har opdaget, at en person, som har forulempet ham på den ene eller anden måde er ansat det nye sted.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf DenBruneMunk » 2. apr 2018, 08:52

FruKuk skrev:Han er ansat som håndværker/pedel og aflønnes som faglært tømrer. Han er ansat til “at løse praktiske opgaver på og i bygninger og udearealer”
Og hvis det er området som han skal arbejde med som faglært og der står i ansættelsen, så har du helt ret , så burde personen ikke kunne modvilligt vælge at kræve han kun skal være på lokation som står i kontrakt, hvis der er taget højde for lokationer andre steder.
Er det ikke tilfældet, så kan han jo henvise til kontrakten, og udearealer er ikke vel nye bygninger :) Som yderligere er på ny lokation som kræver kørsel dertil.?
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf FruKuk » 2. apr 2018, 09:10

DenBruneMunk skrev:
FruKuk skrev:Han er ansat som håndværker/pedel og aflønnes som faglært tømrer. Han er ansat til “at løse praktiske opgaver på og i bygninger og udearealer”
Og hvis det er området som han skal arbejde med som faglært og der står i ansættelsen, så har du helt ret , så burde personen ikke kunne modvilligt vælge at kræve han kun skal være på lokation som står i kontrakt, hvis der er taget højde for lokationer andre steder.
Er det ikke tilfældet, så kan han jo henvise til kontrakten, og udearealer er ikke vel nye bygninger :) Som yderligere er på ny lokation som kræver kørsel dertil.?


Og det er det, jeg spørger om - har han ret til at nægte at arbejde et andet sted end vanligt, når det ikke ændrer på hans arbejdstid, arbejdsopgaver eller løn. Han møder ind og har fri på vanlig adresse.

Min konklusion må være, at “det kommer an på...” Jeg har indkaldt ham til møde i morgen tidlig, så må vi tage den derfra.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. apr 2018, 09:59

FruKuk skrev:
DenBruneMunk skrev:
FruKuk skrev:Han er ansat som håndværker/pedel og aflønnes som faglært tømrer. Han er ansat til “at løse praktiske opgaver på og i bygninger og udearealer”
Og hvis det er området som han skal arbejde med som faglært og der står i ansættelsen, så har du helt ret , så burde personen ikke kunne modvilligt vælge at kræve han kun skal være på lokation som står i kontrakt, hvis der er taget højde for lokationer andre steder.
Er det ikke tilfældet, så kan han jo henvise til kontrakten, og udearealer er ikke vel nye bygninger :) Som yderligere er på ny lokation som kræver kørsel dertil.?


Og det er det, jeg spørger om - har han ret til at nægte at arbejde et andet sted end vanligt, når det ikke ændrer på hans arbejdstid, arbejdsopgaver eller løn. Han møder ind og har fri på vanlig adresse.

Min konklusion må være, at “det kommer an på...” Jeg har indkaldt ham til møde i morgen tidlig, så må vi tage den derfra.


Tænker ikke du er HR-ansat?
Hvis i har en HR afdeling tilknyttet, så tænker jeg at de har styr på juraen i det, og evt. skal inddrages i problematikken.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf FruKuk » 2. apr 2018, 10:35

Madam Pomfrey skrev:
FruKuk skrev:
DenBruneMunk skrev:
FruKuk skrev:Han er ansat som håndværker/pedel og aflønnes som faglært tømrer. Han er ansat til “at løse praktiske opgaver på og i bygninger og udearealer”
Og hvis det er området som han skal arbejde med som faglært og der står i ansættelsen, så har du helt ret , så burde personen ikke kunne modvilligt vælge at kræve han kun skal være på lokation som står i kontrakt, hvis der er taget højde for lokationer andre steder.
Er det ikke tilfældet, så kan han jo henvise til kontrakten, og udearealer er ikke vel nye bygninger :) Som yderligere er på ny lokation som kræver kørsel dertil.?


Og det er det, jeg spørger om - har han ret til at nægte at arbejde et andet sted end vanligt, når det ikke ændrer på hans arbejdstid, arbejdsopgaver eller løn. Han møder ind og har fri på vanlig adresse.

Min konklusion må være, at “det kommer an på...” Jeg har indkaldt ham til møde i morgen tidlig, så må vi tage den derfra.


Tænker ikke du er HR-ansat?
Hvis i har en HR afdeling tilknyttet, så tænker jeg at de har styr på juraen i det, og evt. skal inddrages i problematikken.


Vi har ingen HR-afdeling, men jeg kontakter Dansk Erhverv i morgen tidlig.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf Juki » 2. apr 2018, 10:58

Dikus skrev:"Bygninger" indikerer jo være den grad, han ikke kun arbejder et sted.

Ej men altså

Der er da ret stor forskel på at være pedel tilknyttet en skole fx, hvor der naturligt nok vil være forskellige bygninger på samme matrikkel, og så på at blive sendt til andre skoler i kommunen også.

Logik er ikke altid så logisk igen :D
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf DenBruneMunk » 2. apr 2018, 11:03

Juki skrev:
Dikus skrev:"Bygninger" indikerer jo være den grad, han ikke kun arbejder et sted.

Ej men altså

Der er da ret stor forskel på at være pedel tilknyttet en skole fx, hvor der naturligt nok vil være forskellige bygninger på samme matrikkel, og så på at blive sendt til andre skoler i kommunen også.

Logik er ikke altid så logisk igen :D

Tænk hvis man så let kunne komme udenom reglen, fast arbejdsplads, når man skriver at man skal arbejde i bygninger :) i stedet man skal arbejde på lokation A. Det er da en beskrivelse man enten overser, eller stiller spørgsmål ved, når man ansættes og regner med man kun arbejder i bygningerne som er skolens, og ikke kommunens.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf FruKuk » 2. apr 2018, 11:09

Det er i øvrigt hans egen afdeling, der får nye lokaler (så fra 1/6 er arbejdspladsen rykket permanent, hvilket er varslet und alles), så det er ikke en anden afdeling, han skal gå på. Det er hans nuværende afdelings nye hus.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf Lurende Peber » 2. apr 2018, 11:40

FruKuk skrev:Det er i øvrigt hans egen afdeling, der får nye lokaler (så fra 1/6 er arbejdspladsen rykket permanent, hvilket er varslet und alles), så det er ikke en anden afdeling, han skal gå på. Det er hans nuværende afdelings nye hus.

Så er han nok på vej videre. Det virker ikke til, at han ønsker det nye arbejdssted pr. 1/6.
Jeg kender en pt. arbejdsløs uddannet murer med pedel-erfaring på Sjælland, hvis det skulle have interesse :fløjt:
2
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf Code71 » 2. apr 2018, 12:11

Normaltvis er det indført i ansættelseskontrakten hvor hans arbejdsadresse er. Hvis den er det og den så ændres, så er han berettiget til at sige nej tak

Så kan man jo så opsige ham med det relevante varsel selvfølgelig. Feks med en begrundelse om samarbejdsvanskeligheder. Men grundliggende kan han afslå, ligeså vel som han kan sige nej tak til overarbejde osv
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Nægte at møde ind på anden adresse

Indlægaf 1234 » 2. apr 2018, 19:57

Jeg plejer nu bare blive glad, når jeg skal møde ind andre steder. Havde aldrig overvejet, at det kunne være problematisk, men jeg får så også halvt så langt på arbejde når det sker :lol:
0

Tilbage til "Job"