Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Grissebassen » 26. mar 2018, 18:42

ajnaM skrev:
Grissebassen skrev:Jeg gik ledig et halvt års tid i mit "sabbatår" mellem min bachelor og kandidat.
Det er til dato det værste, jeg nogensinde har oplevet, på trods af jeg kunne se en ende i forhold til at jeg skulle starte på min kandidat.
Alene på den baggrund kan man argumentere for, at de fleste af mine ansøgninger var pligtansøgninger, fordi jeg godt vidste, at jeg kun ville blive i jobbet i kort tid.
Jeg har en del venner, der som nyuddannede kandidater er gået ledige i op til et par år efter endt uddannelse, og når de fortæller om hvilke uhyrligheder de bliver udsat for af jobcenteret, får jeg nærmest angstanfald på deres vegne. Normalt er jeg meget samvittighedsfuld og omhyggelig, men jeg ville sgu heller ikke have dårlig samvittighed over at lyve overfor et system, der behandler mennesker så inhumant, som ufrivilligt sidder i en, i forvejen, rigtig dårlig situation. Det er så bare synd for arbejdsgiverne, at det i sidste ende går ud over dem, at de bliver bombarderet med useriøse ansøgninger.
En par stykker af mine venner har i desperation søgt de mest underlige jobs, der lå langt fra deres profiler og kvalifikationer, alene for at leve på håbet om at komme ud af deres situation. Så jeg tror også det er svært at skære alle "useriøse" ansøgninger over en kam, da jeg bestemt tror, der er mange ledige der er desperate nok til at tage et hvilket som helst job.


Jeg kan virkelig anbefale at skrive pligtansøgningerne og lade være med at sende dem, hvis du kommer i den situation. :genert: Jobcentrene kan ikke tjekke, om modtager har fået ansøgningen - de kan kun bede dig om at se den.

Og så til gengæld selvfølgelig sætte alt ind på rent faktisk at søge de job, du gerne vil have, og gøre det ordentligt. :gogo: På den måde spilder du ikke virksomhedernes tid - og heller ikke din egen.

Nu er jeg heldigvis ikke i den situation :)
Men jeg mener også at have hørt, at det er ulovligt for jobcenteret rent faktisk at kontakte arbejdsgiver og tjekke, om de har modtaget den ansøgning, man påstår at have sendt.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Grissebassen » 26. mar 2018, 19:01

Tamara skrev:
Grissebassen skrev:
ajnaM skrev:
Grissebassen skrev:Jeg gik ledig et halvt års tid i mit "sabbatår" mellem min bachelor og kandidat.
Det er til dato det værste, jeg nogensinde har oplevet, på trods af jeg kunne se en ende i forhold til at jeg skulle starte på min kandidat.
Alene på den baggrund kan man argumentere for, at de fleste af mine ansøgninger var pligtansøgninger, fordi jeg godt vidste, at jeg kun ville blive i jobbet i kort tid.
Jeg har en del venner, der som nyuddannede kandidater er gået ledige i op til et par år efter endt uddannelse, og når de fortæller om hvilke uhyrligheder de bliver udsat for af jobcenteret, får jeg nærmest angstanfald på deres vegne. Normalt er jeg meget samvittighedsfuld og omhyggelig, men jeg ville sgu heller ikke have dårlig samvittighed over at lyve overfor et system, der behandler mennesker så inhumant, som ufrivilligt sidder i en, i forvejen, rigtig dårlig situation. Det er så bare synd for arbejdsgiverne, at det i sidste ende går ud over dem, at de bliver bombarderet med useriøse ansøgninger.
En par stykker af mine venner har i desperation søgt de mest underlige jobs, der lå langt fra deres profiler og kvalifikationer, alene for at leve på håbet om at komme ud af deres situation. Så jeg tror også det er svært at skære alle "useriøse" ansøgninger over en kam, da jeg bestemt tror, der er mange ledige der er desperate nok til at tage et hvilket som helst job.


Jeg kan virkelig anbefale at skrive pligtansøgningerne og lade være med at sende dem, hvis du kommer i den situation. :genert: Jobcentrene kan ikke tjekke, om modtager har fået ansøgningen - de kan kun bede dig om at se den.

Og så til gengæld selvfølgelig sætte alt ind på rent faktisk at søge de job, du gerne vil have, og gøre det ordentligt. :gogo: På den måde spilder du ikke virksomhedernes tid - og heller ikke din egen.

Nu er jeg heldigvis ikke i den situation :)
Men jeg mener også at have hørt, at det er ulovligt for jobcenteret rent faktisk at kontakte arbejdsgiver og tjekke, om de har modtaget den ansøgning, man påstår at have sendt.


Jeg ved ikke, om det er lovligt eller ej, men vi ville overhovedet ikke gide bruge ressourcer på et svar på den anmodning på min arbejdsplads. Hvem ville dog det?

Jeg ved det ikke :gruble: Men det gør i hvert fald paragraffen til noget af en unødvendig pisk, hvis den alligevel ikke kan håndhæves.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf ajnaM » 26. mar 2018, 19:10

Grissebassen skrev:
ajnaM skrev:
Grissebassen skrev:Jeg gik ledig et halvt års tid i mit "sabbatår" mellem min bachelor og kandidat.
Det er til dato det værste, jeg nogensinde har oplevet, på trods af jeg kunne se en ende i forhold til at jeg skulle starte på min kandidat.
Alene på den baggrund kan man argumentere for, at de fleste af mine ansøgninger var pligtansøgninger, fordi jeg godt vidste, at jeg kun ville blive i jobbet i kort tid.
Jeg har en del venner, der som nyuddannede kandidater er gået ledige i op til et par år efter endt uddannelse, og når de fortæller om hvilke uhyrligheder de bliver udsat for af jobcenteret, får jeg nærmest angstanfald på deres vegne. Normalt er jeg meget samvittighedsfuld og omhyggelig, men jeg ville sgu heller ikke have dårlig samvittighed over at lyve overfor et system, der behandler mennesker så inhumant, som ufrivilligt sidder i en, i forvejen, rigtig dårlig situation. Det er så bare synd for arbejdsgiverne, at det i sidste ende går ud over dem, at de bliver bombarderet med useriøse ansøgninger.
En par stykker af mine venner har i desperation søgt de mest underlige jobs, der lå langt fra deres profiler og kvalifikationer, alene for at leve på håbet om at komme ud af deres situation. Så jeg tror også det er svært at skære alle "useriøse" ansøgninger over en kam, da jeg bestemt tror, der er mange ledige der er desperate nok til at tage et hvilket som helst job.


Jeg kan virkelig anbefale at skrive pligtansøgningerne og lade være med at sende dem, hvis du kommer i den situation. :genert: Jobcentrene kan ikke tjekke, om modtager har fået ansøgningen - de kan kun bede dig om at se den.

Og så til gengæld selvfølgelig sætte alt ind på rent faktisk at søge de job, du gerne vil have, og gøre det ordentligt. :gogo: På den måde spilder du ikke virksomhedernes tid - og heller ikke din egen.

Nu er jeg heldigvis ikke i den situation :)
Men jeg mener også at have hørt, at det er ulovligt for jobcenteret rent faktisk at kontakte arbejdsgiver og tjekke, om de har modtaget den ansøgning, man påstår at have sendt.


Det har jeg også hørt. Jeg kunne, nu jeg tænker over det, forestille mig, at det er fordi, det ifølge persondataloven er ulovligt for en arbejdsplads at opgøre og videregive informationer om, hvem der har søgt stillinger hos dem. :gruble:

Der er ikke grænser for, hvad jeg ikke må pga. den sk*de persondataforordning. :genert: Så det lyder meget rimeligt, at man ikke må give navne på ansøgere videre til staten.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Kattefjæs » 26. mar 2018, 19:11

Grissebassen skrev:Men jeg mener også at have hørt, at det er ulovligt for jobcenteret rent faktisk at kontakte arbejdsgiver og tjekke, om de har modtaget den ansøgning, man påstår at have sendt.


Hvis nogen ringede til min arbejdsplads og spurgte om X havde sendt en ansoegning til Y stilling, saa ville jeg ikke svare paa det, med henvisning til Data Protection Act/Persondataforordningen. Hvis de havde deres paa det toerre ville de jo nok vende tilbage med noget paa skrift. Men det ville de jo nok ikke vaere i stand til.

Jeg tager mine egne personoplysninger temmelig alvorligt, og jeg ville ikke toeve et sekund med at konfrontere et firma som uberettiget havde delt mine oplysninger, det er helt sikkert.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf ajnaM » 26. mar 2018, 19:27

DenBruneMunk skrev:
ajnaM skrev:
DenBruneMunk skrev:
ajnaM skrev:Det sagde min a-kasse også.

I øvrigt fortalte de, at nærmest hele systemet ingen mening gav for folk i min branche - det var simpelthen ikke på den måde, vi fik job. Men vi skulle selvfølgelig gøre det alligevel - og så bare gøre alt muligt andet ved siden af.

Heldigvis var min a-kasse gode til at finde smuthuller i systemet, så det blev mere netværksorienteret og mindre 'skriv en klassisk ansøgning'-agtigt. Eksempelvis skulle jeg kun skrive én ansøgning om ugen - den anden kunne være en netværksaktivitet, som eksempelvis et møde med en tidligere kollega (eller egentlig et møde med et hvilket som helst menneske i arbejde).

Det må godt nok være en ringe A-kasse. Tænk at de gør forskel på folk, og fordi man har en uddannelse, så er man ikke egnet til rengøring eller produktions job i et par uger eller måneder indtil det rigtige job kommer, det lyder som verdens ringeste forslag, eller også bare lidt for højt på strå at man mener man ikke egner sig til de job alle de andre må søge bare for at komme i arbejde.


Det er en fagspecifik a-kasse, der har styr på, hvordan de får deres medlemmer i job.

Og det får de ved at give folk frihed til at søge på de måder, der giver mening. I min branche får de fleste job gennem netværk, så det forsøger de at rette det mod. Der er på den anden side nærmest ingen, der har været i virksomhedspraktik, der har fået job derigennem, så det prøver de at køre uden om. Det giver god mening for mig.

Og det bedste er vel at sørge for, at folk har overskud til rent faktisk at søge job inden for deres felt, mens de er ledige. Jeg ved godt, der sidder nogen og har ondt i bagdelen over, at andre bruger et par måneder på at finde job, når de kunne gøre rent eller sidde bag kassen - men i sidste ende betaler det sig nu engang bedst, at man får et højtlønnet job, når man er uddannet til det.

Er det ikke præcis det som kommunerne giver kontanthjælps modtagere, så det du forklarer lyder bare som en kontanthjælps modtager som nægter at tage alle de jobs de søger :)


Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad du mener? Kommunerne giver kontanthjælpsmodtagerne hvad? Frihed? Det tror jeg, du har fået forkert ind.

Og jeg tror i øvrigt ikke på, at der sidder en masse kontanthjælpsmodtagere og siger nej til job, de får tilbudt. Man får ikke bare kastet ufaglært arbejde i nakken - og slet ikke, når man har en længere ledighedsperiode bag sig. I øvrigt er mange på kontanthjælp syge eller enlige forsørgere, der skal have et familieliv til at hænge sammen og derfor ikke har mulighed for eksempelvis at arbejde med rengøring om natten. Det tror jeg er en bedre forklaring, end at de ikke 'gider'.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf ajnaM » 26. mar 2018, 20:15

Tamara skrev:
ajnaM skrev:
DenBruneMunk skrev:
ajnaM skrev:
DenBruneMunk skrev:
ajnaM skrev:Det sagde min a-kasse også.

I øvrigt fortalte de, at nærmest hele systemet ingen mening gav for folk i min branche - det var simpelthen ikke på den måde, vi fik job. Men vi skulle selvfølgelig gøre det alligevel - og så bare gøre alt muligt andet ved siden af.

Heldigvis var min a-kasse gode til at finde smuthuller i systemet, så det blev mere netværksorienteret og mindre 'skriv en klassisk ansøgning'-agtigt. Eksempelvis skulle jeg kun skrive én ansøgning om ugen - den anden kunne være en netværksaktivitet, som eksempelvis et møde med en tidligere kollega (eller egentlig et møde med et hvilket som helst menneske i arbejde).

Det må godt nok være en ringe A-kasse. Tænk at de gør forskel på folk, og fordi man har en uddannelse, så er man ikke egnet til rengøring eller produktions job i et par uger eller måneder indtil det rigtige job kommer, det lyder som verdens ringeste forslag, eller også bare lidt for højt på strå at man mener man ikke egner sig til de job alle de andre må søge bare for at komme i arbejde.


Det er en fagspecifik a-kasse, der har styr på, hvordan de får deres medlemmer i job.

Og det får de ved at give folk frihed til at søge på de måder, der giver mening. I min branche får de fleste job gennem netværk, så det forsøger de at rette det mod. Der er på den anden side nærmest ingen, der har været i virksomhedspraktik, der har fået job derigennem, så det prøver de at køre uden om. Det giver god mening for mig.

Og det bedste er vel at sørge for, at folk har overskud til rent faktisk at søge job inden for deres felt, mens de er ledige. Jeg ved godt, der sidder nogen og har ondt i bagdelen over, at andre bruger et par måneder på at finde job, når de kunne gøre rent eller sidde bag kassen - men i sidste ende betaler det sig nu engang bedst, at man får et højtlønnet job, når man er uddannet til det.

Er det ikke præcis det som kommunerne giver kontanthjælps modtagere, så det du forklarer lyder bare som en kontanthjælps modtager som nægter at tage alle de jobs de søger :)


Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad du mener? Kommunerne giver kontanthjælpsmodtagerne hvad? Frihed? Det tror jeg, du har fået forkert ind.

Og jeg tror i øvrigt ikke på, at der sidder en masse kontanthjælpsmodtagere og siger nej til job, de får tilbudt. Man får ikke bare kastet ufaglært arbejde i nakken - og slet ikke, når man har en længere ledighedsperiode bag sig. I øvrigt er mange på kontanthjælp syge eller enlige forsørgere, der skal have et familieliv til at hænge sammen og derfor ikke har mulighed for eksempelvis at arbejde med rengøring om natten. Det tror jeg er en bedre forklaring, end at de ikke 'gider'.


Alt er ikke sort hvidt, men vi oplever, at vi ikke kan få folk til at lave lidt af hvert ikke fysisk ufaglært arbejde for os ml kl 8 og 16. Det ryger på mindstelønnen, når vi holder ansættelsessamtaler. Vi giver vist 125 kr/timen. Folk gider bare ikke. Vi har gerne 3 studerende, der deler timerne (ca 32 timer om ugen). Men selvfølgelig er det da røv at arbejde til den løn. Det er det da bestemt. Og så ryger folks tilskud i spil til børnepasning og boligsikring - mange har det ikke så dårligt på offentlige ydelser kontra lavlønindkomst, som flertallet taler for.


De skal sikkert nok findes, dem der bare ikke gider. Jeg tror bare ikke på, at de er repræsentative.

Og så er jeg enig i, at der er et problem i forhold til lavtlønsjob. Jeg mener så ikke, at løsningen er at sætte kontanthjælpsydelserne endnu længere ned - nok nærmere at sørge for, at der er ordentlige lønninger. Der findes eksempelvis ikke nogen mindsteløn i Danmark. Og som det ser ud nu, risikerer vi meget vel at stå samme sted som Tyskland inden for en årrække, hvor folk ikke kan betale boliger med helt almindelige job, fordi lønnen er alt for lav.

Men det er vist lidt en afstikker.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. mar 2018, 21:00

ajnaM skrev:
DenBruneMunk skrev:
ajnaM skrev:
DenBruneMunk skrev:
ajnaM skrev:Det sagde min a-kasse også.

I øvrigt fortalte de, at nærmest hele systemet ingen mening gav for folk i min branche - det var simpelthen ikke på den måde, vi fik job. Men vi skulle selvfølgelig gøre det alligevel - og så bare gøre alt muligt andet ved siden af.

Heldigvis var min a-kasse gode til at finde smuthuller i systemet, så det blev mere netværksorienteret og mindre 'skriv en klassisk ansøgning'-agtigt. Eksempelvis skulle jeg kun skrive én ansøgning om ugen - den anden kunne være en netværksaktivitet, som eksempelvis et møde med en tidligere kollega (eller egentlig et møde med et hvilket som helst menneske i arbejde).

Det må godt nok være en ringe A-kasse. Tænk at de gør forskel på folk, og fordi man har en uddannelse, så er man ikke egnet til rengøring eller produktions job i et par uger eller måneder indtil det rigtige job kommer, det lyder som verdens ringeste forslag, eller også bare lidt for højt på strå at man mener man ikke egner sig til de job alle de andre må søge bare for at komme i arbejde.


Det er en fagspecifik a-kasse, der har styr på, hvordan de får deres medlemmer i job.

Og det får de ved at give folk frihed til at søge på de måder, der giver mening. I min branche får de fleste job gennem netværk, så det forsøger de at rette det mod. Der er på den anden side nærmest ingen, der har været i virksomhedspraktik, der har fået job derigennem, så det prøver de at køre uden om. Det giver god mening for mig.

Og det bedste er vel at sørge for, at folk har overskud til rent faktisk at søge job inden for deres felt, mens de er ledige. Jeg ved godt, der sidder nogen og har ondt i bagdelen over, at andre bruger et par måneder på at finde job, når de kunne gøre rent eller sidde bag kassen - men i sidste ende betaler det sig nu engang bedst, at man får et højtlønnet job, når man er uddannet til det.

Er det ikke præcis det som kommunerne giver kontanthjælps modtagere, så det du forklarer lyder bare som en kontanthjælps modtager som nægter at tage alle de jobs de søger :)


Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad du mener? Kommunerne giver kontanthjælpsmodtagerne hvad? Frihed? Det tror jeg, du har fået forkert ind.

Og jeg tror i øvrigt ikke på, at der sidder en masse kontanthjælpsmodtagere og siger nej til job, de får tilbudt. Man får ikke bare kastet ufaglært arbejde i nakken - og slet ikke, når man har en længere ledighedsperiode bag sig. I øvrigt er mange på kontanthjælp syge eller enlige forsørgere, der skal have et familieliv til at hænge sammen og derfor ikke har mulighed for eksempelvis at arbejde med rengøring om natten. Det tror jeg er en bedre forklaring, end at de ikke 'gider'.

Det jeg mente, var,

- Du får A-kassen til at tilbyde dig job i den kategori/branche du mener du hører til i, og alt andet du kunne få sorteres fra.
- Jobcenter tilbyder kontanthjælpsmodtagere det som de mener passer til dem, ufaglært eller andet, først og bedst, ingen sortering. De kan så nægte og miste, der har din A-kasse så sprunget dit Nej over og du mener de kun finder passende job i din branche.

Pointen er du bruger a-kassen til at springe jobs over du ikke vil have, og gør egentlig præcis det kontanthjælpsmodtagere gør, at nægte at tage jobbet, du har bare et forspring hvis du mener din a-kasse er så ringe at de sorterer for dig, når andre må tage det første og bedste, også a-kasse medlemmer som søger, ikke bare kontanthjælpsmodtagere.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. mar 2018, 21:03

DenBruneMunk skrev:Det jeg mente, var,

- Du får A-kassen til at tilbyde dig job i den kategori/branche du mener du hører til i, og alt andet du kunne få sorteres fra.
- Jobcenter tilbyder kontanthjælpsmodtagere det som de mener passer til dem, ufaglært eller andet, først og bedst, ingen sortering. De kan så nægte og miste, der har din A-kasse så sprunget dit Nej over og du mener de kun finder passende job i din branche.

Pointen er du bruger a-kassen til at springe jobs over du ikke vil have, og gør egentlig præcis det kontanthjælpsmodtagere gør, at nægte at tage jobbet, du har bare et forspring hvis du mener din a-kasse er så ringe at de sorterer for dig, når andre må tage det første og bedste, også a-kasse medlemmer som søger, ikke bare kontanthjælpsmodtagere.


Bare til en start. Hverken a-kasse eller jobcenter tilbyder job til nogen.
5
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. mar 2018, 21:21

DetSorteCirkus skrev:
DenBruneMunk skrev:Det jeg mente, var,

- Du får A-kassen til at tilbyde dig job i den kategori/branche du mener du hører til i, og alt andet du kunne få sorteres fra.
- Jobcenter tilbyder kontanthjælpsmodtagere det som de mener passer til dem, ufaglært eller andet, først og bedst, ingen sortering. De kan så nægte og miste, der har din A-kasse så sprunget dit Nej over og du mener de kun finder passende job i din branche.

Pointen er du bruger a-kassen til at springe jobs over du ikke vil have, og gør egentlig præcis det kontanthjælpsmodtagere gør, at nægte at tage jobbet, du har bare et forspring hvis du mener din a-kasse er så ringe at de sorterer for dig, når andre må tage det første og bedste, også a-kasse medlemmer som søger, ikke bare kontanthjælpsmodtagere.


Bare til en start. Hverken a-kasse eller jobcenter tilbyder job til nogen.
for et par år tilbage, var jeg sammen med en som besidder, og det var et jobcenter, og de hjalp da personen med at komme ud i et flex job? Så i begrænset omfang måske men jo de hjælper dig og godkender jobs som jeg forstod samtalen. Har aldrig selv prøvet det, og korrekt, a-kassen spillede jeg bare med på, så jargongen blev på samme niveau. Det ville være ens fagforening som kunne hjælpe der men nok ikke direkte finde jobbet, da du jo selv skal vise du er aktivt søgende :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. mar 2018, 21:29

DenBruneMunk skrev:for et par år tilbage, var jeg sammen med en som besidder, og det var et jobcenter, og de hjalp da personen med at komme ud i et flex job? Så i begrænset omfang måske men jo de hjælper dig og godkender jobs som jeg forstod samtalen. Har aldrig selv prøvet det, og korrekt, a-kassen spillede jeg bare med på, så jargongen blev på samme niveau. Det ville være ens fagforening som kunne hjælpe der men nok ikke direkte finde jobbet, da du jo selv skal vise du er aktivt søgende :)


Du kan ikke sammenligne flexjob med det, Ajnam er inde på, og som tråden generelt handler om, nemlig jobparate ledige.
Mennesker, der er godkendt til flexjob, hvilket man i øvrigt også kun evt. måske bliver efter en lang udredningsproces, er selvfølgelig også jobparate, men det er på nogle andre vilkår, og det er ikke engang alle fra denne gruppe, der får den store hjælp. Jobcentret har bestemt ikke en bunke flexjob i skuffen, som de lige kan trække frem.

Jeg forstår bedre din undren i de foregående indlæg, efter det er gået op for mig, at du antager (antog?), at ledige får tilbudt job af a-kasse og jobcenter. Jeg tilhører en af de brancher i Danmark, der i flere år efter sigende har skreget på kvalificerede medarbejdere, og ikke engang jeg oplevede som ledig at blive tilbudt andet end rådgivning af de to instanser.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. mar 2018, 21:36

DetSorteCirkus skrev:
DenBruneMunk skrev:for et par år tilbage, var jeg sammen med en som besidder, og det var et jobcenter, og de hjalp da personen med at komme ud i et flex job? Så i begrænset omfang måske men jo de hjælper dig og godkender jobs som jeg forstod samtalen. Har aldrig selv prøvet det, og korrekt, a-kassen spillede jeg bare med på, så jargongen blev på samme niveau. Det ville være ens fagforening som kunne hjælpe der men nok ikke direkte finde jobbet, da du jo selv skal vise du er aktivt søgende :)


Du kan ikke sammenligne flexjob med det, Ajnam er inde på, og som tråden generelt handler om, nemlig jobparate ledige.
Mennesker, der er godkendt til flexjob, hvilket man i øvrigt også kun evt. måske bliver efter en lang udredningsproces, er selvfølgelig også jobparate, men det er på nogle andre vilkår, og det er ikke engang alle fra denne gruppe, der får den store hjælp. Jobcentret har bestemt ikke en bunke flexjob i skuffen, som de lige kan trække frem.

Jeg forstår bedre din undren i de foregående indlæg, efter det er gået op for mig, at du antager, at ledige får tilbudt job af a-kasse og jobcenter. Jeg tilhører en af de brancher i Danmark, der i flere år efter sigende har skreget på kvalificerede medarbejdere, og ikke engang jeg oplevede som ledig at blive tilbudt andet end rådgivning af de to instanser.

Igen, som du oprindeligt skrev, A-kasse uddeler ingen job, jeg betaler til A-kassen med de kommer kun med penge til mig. Det er jobcenter som kontrollerer mig så vidt jeg ved når jeg burde søge jobs.

Jeg mener kun at hvis Anja fik bistand i at få kvalificeret tilbud fra sin fagforening, så var det ringe hvis de ikke også så kikkede på alternativer. Fagforeninger søger ikke jobs direkte for dig men de kan godt hjælpe dig og styre dig i retningerne som branchen er.

Jobcenter derimod hjælper dig i job, så vidt jeg er orienteret tager de jobsamtaler / orientering og fremskridt, så du søger hvor du kan få et job, du er stadig søgende men de kan også henvise til aktiverings job, som kan udvikle sig til fast job. Så derfor kan jobcenter være rådgivning , jobsøgning og job tildeling.

Jobcenter Silkeborgs primære opgave er at få ledige i job. Det gør vi ved hurtigt og effektivt at skabe kontakt mellem den ledige og virksomhederne
- Dette tolker jeg da som et jobcenter som finder job og skaber kontakten for dig, så du kan levere cv eller besøge dem?

Jeg antog bare at Anja sidestillede sin fagforening med a-kasse, så fejlen må ligge der, hvis det er fejl du søger.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. mar 2018, 21:43

DenBruneMunk skrev:Igen, som du oprindeligt skrev, A-kasse uddeler ingen job, jeg betaler til A-kassen med de kommer kun med penge til mig. Det er jobcenter som kontrollerer mig så vidt jeg ved når jeg burde søge jobs.

Jeg mener kun at hvis Anja fik bistand i at få kvalificeret tilbud fra sin fagforening, så var det ringe hvis de ikke også så kikkede på alternativer. Fagforeninger søger ikke jobs direkte for dig men de kan godt hjælpe dig og styre dig i retningerne som branchen er.

Jobcenter derimod hjælper dig i job, så vidt jeg er orienteret tager de jobsamtaler / orientering og fremskridt, så du søger hvor du kan få et job, du er stadig søgende men de kan også henvise til aktiverings job, som kan udvikle sig til fast job. Så derfor kan jobcenter være rådgivning , jobsøgning og job tildeling.

Jeg antog bare at Anja sidestillede sin fagforening med a-kasse, så fejlen må ligge der, hvis det er fejl du søger.


Jeg beklager, at jeg læste det markerede, som om du mente, at a-kassen og jobcentret tilbyder ledige konkrete jobs.
Jeg kan simpelthen ikke udlede anden betydning.

- Du får A-kassen til at tilbyde dig job i den kategori/branche du mener du hører til i, og alt andet du kunne få sorteres fra.
- Jobcenter tilbyder kontanthjælpsmodtagere det som de mener passer til dem, ufaglært eller andet, først og bedst, ingen sortering. De kan så nægte og miste, der har din A-kasse så sprunget dit Nej over og du mener de kun finder passende job i din branche.


Men efter at vi har fået udryddet den misforståelse, kan jeg så oplyse om, at a-kasse og jobcenter heller ikke rigtig tilbyder forslag til konkrete stillinger. Jeg har aldrig selv oplevet det eller hørt om andre, der har.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. mar 2018, 21:50

DetSorteCirkus skrev:Men efter at vi har fået udryddet den misforståelse, kan jeg så oplyse om, at a-kasse og jobcenter heller ikke rigtig tilbyder forslag til konkrete stillinger. Jeg har aldrig selv oplevet det eller hørt om andre, der har.

Anden tid, andet sted, og jobcenteret havde plancher med ledige stillinger hængende som du kunne søge, og de kom også gerne med forslag på hvilke stillinger du skulle søge , spørg ikke hvilken tidsalder, har personligt aldrig brugt jobcenter eller sendt nogen "skal" ansøgninger i årtier.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. mar 2018, 21:52

DenBruneMunk skrev:
DetSorteCirkus skrev:Men efter at vi har fået udryddet den misforståelse, kan jeg så oplyse om, at a-kasse og jobcenter heller ikke rigtig tilbyder forslag til konkrete stillinger. Jeg har aldrig selv oplevet det eller hørt om andre, der har.

Anden tid, andet sted, og jobcenteret havde plancher med ledige stillinger hængende som du kunne søge, og de kom også gerne med forslag på hvilke stillinger du skulle søge , spørg ikke hvilken tidsalder, har personligt aldrig brugt jobcenter eller sendt nogen "skal" ansøgninger i årtier.


Der var jo engang, hvor jobcentret hed Arbejdsformidlingen.
Jeg har altid ment, at man bl.a. ændrede det navn, fordi man ikke (længere?) kunne leve op til det.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Artem » 26. mar 2018, 21:54

DenBruneMunk skrev:Anden tid, andet sted, og jobcenteret havde plancher med ledige stillinger hængende som du kunne søge, og de kom også gerne med forslag på hvilke stillinger du skulle søge , spørg ikke hvilken tidsalder, har personligt aldrig brugt jobcenter eller sendt nogen "skal" ansøgninger i årtier.

Det er mit indtryk at de fleste private virksomheder undgår jobcenteret. Som skyldes at de borgere som bliver sendt ud fra jobcenteret sjældent er særligt motiveret for et job eller har den rette erfaring osv. Hvor man altså nemt ender med at bruge en del tid på en person der reelt ikke gider og som bliver væk efter den første uge.
Der findes naturligvis også enkelte succes historier, men der er langt mellem dem.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Job"