Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tux » 13. mar 2018, 19:41

Artem skrev:
Santa skrev:Lærerne har siden lockouten og regeringsindgrebet i 2013 været reguleret af en lov. Den hedder lov 409, og den lugter ikke engang af en overenskomst.
Det har været beskrevet og penslet ud i medierne mange gange.

Ok der kan man se. Mindes godt nok ikke at have set og læst noget om det.
Men jeg fulgte så heller ikke med i 2013 da det var helt urelevant for mig den gang. Det er så mere relevant denne gang, da min fagforening sympatiserer med dem. Men ved virkelig ikke hvad det handler om.

Nej det er tydeligt ..
2
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Modesty Blame » 13. mar 2018, 19:50

Artem skrev:
ajnaM skrev:Det er først og fremmest arbejdstidsreglerne, der er kernen. Herunder frokostpausen og i høj grad lærernes manglende overenskomst. Havde det været lønnen alene, tror jeg, man havde fundet en løsning.

Men hele musketereden er bundet op på, at der er en voksende forståelse for, at det der skete med lærerne i 2013, hvor Finansministeriet finansierede politik gennem besparelser på lærernes overenskomster, ikke bare var noget, der skete for lærerne dengang - men noget, der kommer til at ske for andre fremover.

Man kan bare se, hvad regionerne har lagt som krav på sygehusene. At kvartalsnormen erstattes af en årsnorm, ligesom lærerne har - og som gør det nærmest umuligt at registrere overarbejde, fordi det kan afspadseres når som helst i løbet af et år. Og at personalet ikke længere er tilknyttet ét sygehus, men ansat i en region, og derfor - uden ekstra tillæg eller tid - kan blive bedt om at møde op på et hvilket som helst hospital i regionen.

Det er derfor, konflikten er på vej. Fordi forløbet her ikke bare handler om lærernes arbejdstid, men om helt generelle vilkår for arbejdet i det offentlige. For muligheden for at lave sit arbejde ordentligt.


Og så kommer vi naturligt til din tanke om, at "du ikke synes, fagforeningerne har gjort noget godt for dig". De har blandt andet gjort, at du har en arbejdsuge på omkring 37 timer, at du har ferie, ordentlige barselsvilkår, mulighed for efteruddannelse, arbejdsgiverbetalt pension, for ikke at tale om løn og tillæg eller arbejdstidsbestemmelser. Eller det forhold, at man ikke på samme måde som i eksempelvis sydeuropa har langstrukne konflikter på arbejdsmarkedet, men i stedet har et forholdsvis lige arbejdsmarked med stor fleksibilitet.
Disse ting er ikke historisk givne, men noget, der forhandles løbende. Forsvinder fagforeningerne, forsvinder de her ting. Ting som de fleste danskere vil mene er gode for et velfærdssamfund.

Har lærene ikke længere en overenskomst?

Med hensyn til frokostpausen står der ordret det følgende i min overenskomst.
For fuldtidsbeskæftigede inkluderer arbejdstiden 1/2 times daglig spisepause.
Man kan derfor ikke bare inddrage den. Da vi så skal kompenseres for det.

Du må endelig ikke misforstå, synes det er helt fint at man på den måde laver fælles overenskomst for forskellige grupper. Men da det er forskellige måder vi arbejder på, er der også forskellige behov. Hvorfor jeg synes det er noget rod når man begynder med at blande det hele sammen i en pærevælling.

Jeg tvivler virkelig meget på at arbejdstidsreglerne er oppe i forbindelse med forhandling af min overenskomst. Men er netop ikke til at blive klog på da det hele er rodet sammen på den måde.

Hvis jeg ikke tager helt fejl, er frokostpausen pt. på forhandlingsbordet. Det betyder i praksis, at jeg skal arbejde 130 timer mere om året men uden at få løn for det. 130 timer svarer til næsten 25.000 kr. før skat.
Jeg er ikke offentligt ansat, men min kontrakt følger overenskomsten for kommunerne, så hvis frokostpausen forsvinder for kommunalt ansatte, så forsvinder den også for mig.
4
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 13. mar 2018, 19:57

abcd skrev:
ajnaM skrev:Disse ting er ikke historisk givne, men noget, der forhandles løbende. Forsvinder fagforeningerne, forsvinder de her ting. Ting som de fleste danskere vil mene er gode for et velfærdssamfund.


Jeg kan ikke se for mig at de 5 ugers lovbestemte ferie eller retten til barsel forsvinder. Jeg køber ikke rigtigt at det hele falder fra hinanden hvis fagforeningerne forsvinder. Som en konstruktion der vælter hvis der ikke står nogen og holder imod. Mange af de ting vi bygger i samfundet, kan heldigvis efterfølgende stå af sig selv uden vi behøver bruge ret meget energi på dem.


Efter at have ret god indsigt i arbejdsgiversidens krav til overenskomstforhandlingerne, er jeg simpelthen ikke enig. Desværre. Det er mit klare indtryk, at det meste ville komme på bordet - ikke det hele, og ikke i morgen, men i løbet af en årrække, og nok til at vilkårene ville forringes markant, og vores samfundsmodel ville ændre sig tilsvarende.
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 13. mar 2018, 20:01

Modesty Blame skrev:Hvis jeg ikke tager helt fejl, er frokostpausen pt. på forhandlingsbordet. Det betyder i praksis, at jeg skal arbejde 130 timer mere om året men uden at få løn for det. 130 timer svarer til næsten 25.000 kr. før skat.
Jeg er ikke offentligt ansat, men min kontrakt følger overenskomsten for kommunerne, så hvis frokostpausen forsvinder for kommunalt ansatte, så forsvinder den også for mig.

Kan man se nogle steder hvad de reelt forhandler om?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 13. mar 2018, 20:12

ajnaM skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Disse ting er ikke historisk givne, men noget, der forhandles løbende. Forsvinder fagforeningerne, forsvinder de her ting. Ting som de fleste danskere vil mene er gode for et velfærdssamfund.


Jeg kan ikke se for mig at de 5 ugers lovbestemte ferie eller retten til barsel forsvinder. Jeg køber ikke rigtigt at det hele falder fra hinanden hvis fagforeningerne forsvinder. Som en konstruktion der vælter hvis der ikke står nogen og holder imod. Mange af de ting vi bygger i samfundet, kan heldigvis efterfølgende stå af sig selv uden vi behøver bruge ret meget energi på dem.


Efter at have ret god indsigt i arbejdsgiversidens krav til overenskomstforhandlingerne, er jeg simpelthen ikke enig. Desværre. Det er mit klare indtryk, at det meste ville komme på bordet - ikke det hele, og ikke i morgen, men i løbet af en årrække, og nok til at vilkårene ville forringes markant, og vores samfundsmodel ville ændre sig tilsvarende.

Helt enig med Anja.
Det er naivt at tro andet.

Sammenhængen mellem den rettigheder, som lov409 fjernede (den lov, som vikarer for en ordentlig overenskomst for lærerne) og de rettigheder, som staten, KL og regionerne nu vil fjerne fra andre faggrupper er slående.
DLF prøvede at advare om dette allerede i '13, kun Dennis Kristensen fra FOA lyttede og forstod, men nu er resten heldigvis med.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 13. mar 2018, 20:14

Artem skrev:
Modesty Blame skrev:Hvis jeg ikke tager helt fejl, er frokostpausen pt. på forhandlingsbordet. Det betyder i praksis, at jeg skal arbejde 130 timer mere om året men uden at få løn for det. 130 timer svarer til næsten 25.000 kr. før skat.
Jeg er ikke offentligt ansat, men min kontrakt følger overenskomsten for kommunerne, så hvis frokostpausen forsvinder for kommunalt ansatte, så forsvinder den også for mig.

Kan man se nogle steder hvad de reelt forhandler om?

Artem, har du slet ikke fået noget info om konflikten fra din TR eller din lokale kreds?
Ellers synes jeg at du skal kontakte dem, så kan de forklare det for dig. Det er bla det du betaler til dem for.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25609

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Delfin » 13. mar 2018, 20:16

Hvem vil ikke gerne have mere i løn, men det jeg vil være mest ked af er faktisk heller ikke lønnen, selvom det er den, de skriver mest om i medierne. Så længe reallønnen er bevaret, kan jeg leve med det.
Det der vil ramme mig personligt er i høj grad arbejdstidsregler og udsættelse af seniordage. Arbejdstidsreglerne har andre været inde på, så jeg vil opholde mig lidt ved seniordage. Dage som jeg har set frem til og lige akkurat har opnået ret til i år. De dage vil, sammen med de enkeltferiedage jeg drysser hen over året, når jeg er ved at gå under af smerter og ubeskrivelig træthed, måske blive en af årsagerne til, at jeg lige akkurat også slæber mig gennem arbejdet i de kommende år, og det kan jeg måske nu vinke farvel til de næste 4 år, og når de er gået, udskydes de sikkert yderligere ved næste overenskomst

Og så taler vi ikke om, at jeg er i en årgang, der først fik ret til barns første sygedag, da barnet var gammelt nok til, at det forventedes at kunne passe sig selv som syg, og omsorgsdage var ikke engang opfundet. Det er fandeme tarveligt, at jeg har måttet se på de unge kolleger holde fri den ene gang efter den anden, og når det bliver min tur, får jeg en lang næse. Men det er selvfølgelig ren misundelse og forsmåethed.
1
14 11 14
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 13. mar 2018, 20:17

Artem skrev:
Modesty Blame skrev:Hvis jeg ikke tager helt fejl, er frokostpausen pt. på forhandlingsbordet. Det betyder i praksis, at jeg skal arbejde 130 timer mere om året men uden at få løn for det. 130 timer svarer til næsten 25.000 kr. før skat.
Jeg er ikke offentligt ansat, men min kontrakt følger overenskomsten for kommunerne, så hvis frokostpausen forsvinder for kommunalt ansatte, så forsvinder den også for mig.

Kan man se nogle steder hvad de reelt forhandler om?



Du burde kunne se din fagforenings krav på deres hjemmeside. Nogle har derudover løbende offentliggjort, hvad der er lagt på bordet af konkrete forslag.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 13. mar 2018, 20:20

Santa skrev:Artem, har du slet ikke fået noget info om konflikten fra din TR eller din lokale kreds?
Ellers synes jeg at du skal kontakte dem, så kan de forklare det for dig. Det er bla det du betaler til dem for.

Vi har ingen TR ved den årlige lønforhandling kommer der en kvinde fra København. Ved reelt ikke rigtig hvad hun er.

Men har fået 3 mails fra min fagforening den sidste uge med konflikten, og hvor de skriver videre at vi kan læse mere på deres hjemmeside, som jeg også har set på. Men det handler mest om de mere praktisk ting om man skal strejke, om man er lockoutet, hvad man får fra strejkekassen osv.
Der står ikke rigtig noget om hvad det handler om, og hvad de kæmper for.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 13. mar 2018, 20:20

DetSorteCirkus skrev:
Det tror jeg, vi alle har.



:fløjt:

Ikke mig.
Havde eneansvar for et produkt, men fik trods lovning ikke noget i posen for det.
Blev flyttet med nogle opgaver til anden afdeling - 2 nye blev sat til at dele ansvar for pruduktet og fik bonus for at få opgaven.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 13. mar 2018, 20:21

ajnaM skrev:Du burde kunne se din fagforenings krav på deres hjemmeside. Nogle har derudover løbende offentliggjort, hvad der er lagt på bordet af konkrete forslag.

Ok prøv selv at find det her.
https://www.kf.dk/
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 13. mar 2018, 20:22

Artem skrev:
Santa skrev:Artem, har du slet ikke fået noget info om konflikten fra din TR eller din lokale kreds?
Ellers synes jeg at du skal kontakte dem, så kan de forklare det for dig. Det er bla det du betaler til dem for.

Vi har ingen TR ved den årlige lønforhandling kommer der en kvinde fra København. Ved reelt ikke rigtig hvad hun er.

Men har fået 3 mails fra min fagforening den sidste uge med konflikten, og hvor de skriver videre at vi kan læse mere på deres hjemmeside, som jeg også har set på. Men det handler mest om de mere praktisk ting om man skal strejke, om man er lockoutet, hvad man får fra strejkekassen osv.
Der står ikke rigtig noget om hvad det handler om, og hvad de kæmper for.


Kravene er udvekslet for længe siden, så du har nok fået info dengang, og er måske i en forening, som ikke er megagod til at oplyse. :fløjt:

Følger du med på sociale medier? Mange formænd er ude med videoopdateringer eller dagbøger, som forklarer medlemmerne, hvor man står i forhandlingerne, hvad man kæmper om, og hvor problemerne er. Men jeg ved ikke, om din formand er en af dem.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 13. mar 2018, 20:24

Artem skrev:
ajnaM skrev:Du burde kunne se din fagforenings krav på deres hjemmeside. Nogle har derudover løbende offentliggjort, hvad der er lagt på bordet af konkrete forslag.

Ok prøv selv at find det her.
https://www.kf.dk/


Fundet på under et minut. Det var ikke ligefrem svært at finde....

PS. Din frokostpause er også i fare. Det står på din fagforenings hjemmeside.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 13. mar 2018, 20:25

Artem skrev:
Santa skrev:Artem, har du slet ikke fået noget info om konflikten fra din TR eller din lokale kreds?
Ellers synes jeg at du skal kontakte dem, så kan de forklare det for dig. Det er bla det du betaler til dem for.

Vi har ingen TR ved den årlige lønforhandling kommer der en kvinde fra København. Ved reelt ikke rigtig hvad hun er.

Men har fået 3 mails fra min fagforening den sidste uge med konflikten, og hvor de skriver videre at vi kan læse mere på deres hjemmeside, som jeg også har set på. Men det handler mest om de mere praktisk ting om man skal strejke, om man er lockoutet, hvad man får fra strejkekassen osv.
Der står ikke rigtig noget om hvad det handler om, og hvad de kæmper for.

Ok. Men hvis du ringer til dem, så burde kunne fortælle dig det.
Ellers har der været masser af programmer og artikler, som mere eller mindre detaljeret beskriver konfliktens kerne. Her får du nemmest det bedste overblik over hvad forhandlingsfællesskabet kræver, tror jeg.
KL har fremlagt (godt nok ret overfladisk!) deres krav på deres hjemmeside, ligesom jeg ved min fagforening DLF har. Men hver fagforening har jo deres egen vinkel på det.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. mar 2018, 20:25

Artem skrev:
ajnaM skrev:Du burde kunne se din fagforenings krav på deres hjemmeside. Nogle har derudover løbende offentliggjort, hvad der er lagt på bordet af konkrete forslag.

Ok prøv selv at find det her.
https://www.kf.dk/

https://www.kf.dk/loen-job/overenskomst ... onflikten/

https://www.kf.dk/nyheder/overenskomstk ... e-er-klar/

https://www.kf.dk/nyheder/statsansattes ... er-i-fare/
Senest rettet af FormerlyKnownAs 13. mar 2018, 20:29, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"