8 år og Snapchat?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Muuh » 13. mar 2018, 18:49

Æble skrev:
Zombie skrev:Jeg ville følge reglerne for Facebook ift Snapchat også. Der er en aldersgrænse.


Det er vist 15 eller 13 år på fb. Det tænkte jeg også umiddelbart, men når det åbenbart allerede er aktuelt så bliver jeg i tvivl on det er for snerpet af mig.


På FB er det 13 år


Jeg har snapchat på min mobil, som yngstesønnen får lov at bruge, hvis han vil tage sjove billeder. Så gemmer vi billederne og sender dem til hans mobil, så han kan dele dem med vennerne i sms.
3
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Sustentaculum » 13. mar 2018, 19:35

Min datter på 6 år har en "telefon" uden simkort hos sin far. Der har hun installeret Snapchat og har mig, stedfar og sin far på kontaktlisten.

Har hun sin egen mobil? Og hvem er det hun vil sende til? Familie? Søskende? Klassekammerater?

Jeg synes umiddelbart det var alt alt for tidligt min fx gav hende egen telefon. Men jeg kan godt se at uden simkort og med fars kontrol så er det ret ufarligt :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. mar 2018, 23:11

Jeg ville lægge vægt på aldersgrænsen.
I forvejen synes jeg ikke, at de store sociale medier er særlig gode til alt det med brugersikkerhed, chikane og misbrug, så når jeg faktisk ikke engang har tiltro til, at de tilbyder en service, der passer til unge teenagere, er det klart, at jeg slet ikke mener, at det er steder for endnu yngre børn.
2
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf girl_beat » 14. mar 2018, 09:22

DetSorteCirkus skrev:Jeg ville lægge vægt på aldersgrænsen.
I forvejen synes jeg ikke, at de store sociale medier er særlig gode til alt det med brugersikkerhed, chikane og misbrug, så når jeg faktisk ikke engang har tiltro til, at de tilbyder en service, der passer til unge teenagere, er det klart, at jeg slet ikke mener, at det er steder for endnu yngre børn.

Det er mit indtryk, at mange forældre er ret la-la omkring de officielle aldersgrænser, så jeg bliver da glad for at se, at de fleste herinde holder sig til dem :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Æble » 14. mar 2018, 13:42

Tak for jeres input. Har besluttet at det bliver et nej for nu.
1
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf sansera » 14. mar 2018, 13:56

Vores datter er 9 år og vi siger for nu nej til alle sociale medier. Flere i hendes klasse må, og nogen må ikke. Vores må ikke og det handler om, at hun ikke er gammel nok til at forstå og styre sociale medier.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Raenil » 14. mar 2018, 15:36

I det kloster mine børn skal i har de vidst hverken Facebook eller Snapchat.
5
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Sangius » 14. mar 2018, 17:20

Mavis skrev:Jeg ville sige ja (men jeg er jo så også de der 15 år, så det er nok noget generations-halløj). Ja, der kan ske sære ting på internettet, men det kan der da også i den virkelige verden. "Det kan bruges til at mobbe med". Så kan man da heller ikke sende sit barn på legepladsen?

Og kun at gøre det under forældres opsyn ville jeg ikke kunne klare, heller ikke da jeg som, bum bum, 9-årig kom på online-forums. Børn har altså også brug for børnetid, privatliv. Ligesom voksne! Min mor kan da heller ikke lide at jeg kigger hende over skulderen på hendes computer, det er uhøfligt. Jeg synes det er så vildt at høre, hvor meget frihed mine forældre havde som børn, som så mange børn i dag ikke har.

Internettet og sociale medier var en positiv og meget social oplevelse for mig dengang. Det var sjovt og spændende, og vi kunne snakke sammen uden for skolen, sende hinanden sjove videoer. Som jeg husker det var det meget, meget uskyldigt. Der har været bestemte sociale medier som jeg ikke ville have, Snapchat var en af dem. Og jeg blev ikke presset til at få det eller socialt ekskluderet.

Mine forældre har altid stolet på, at jeg ville fortælle det til dem, hvis nogle var ubehagelige overfor mig på nettet eller hvis jeg selv havde dummet mig. Og det gjorde jeg, de få gange det er sket.

Edit: Og at man ikke vil give sit barn en telefon er virkelig mærkeligt imo. En telefon? Som de kan ringe fra, hvis de er blevet væk, for eksempel?


Selv i din alder, kunne jeg finde på at overvære dit liv på sociale medier, i det omfang jeg fandt nødvendigt.

Det kan være rigtig svært at vurdere hvad konsekvensen ved forskellige handlinger er, når man er barn og ung.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Neverkont » 14. mar 2018, 17:38

Mavis skrev:Jeg synes det er så vildt at høre, hvor meget frihed mine forældre havde som børn, som så mange børn i dag ikke har.


Jeg synes du har en god pointe. :)

Jeg er midt i 50'erne, og da først jeg var gammel nok til at forlade "gården" var alt jo sådan set ok når bare jeg var hjemme til spisetid.

Min mor fulgte med i hvem jeg var sammen med, og når ellers det var "de sædvanlige", så tror jeg hun gik ud fra, at alt var ok.

Og helt ærligt, så er det lidt utroligt hvad vi slap godt fra.

Dengang var der også børnelokkere, og det endda irl. Det rygtedes hurtigt når nogle børn havde observeret en mand, som de var helt sikre på var børnelokker, så holdt man lidt mere sammen og havde alle antenner ude.

Jeg boede tæt på en banegård og kunne godt finde på, at gå derhen, og bare sætte mig på en af bagagevognene og iagttage det hele. En dag kom en mand og satte sig ved siden af mig på bagagevognen, og jeg syntes det var vildt underligt da han fortalte om nogle (sexuelle) ting hans husholderske gjorde ved ham. Så da han på et tidspunkt gik hen til den ene ende af stationsbygningen for at tisse kunne jeg da godt nok spæne.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Ficus » 14. mar 2018, 17:43

Min fætter er lige fyldt 10, han har haft Snapchat siden jul og har fået en Instagram profil i sidste uge.

Han er under skarp overvågning. Det har hans telefon nu været før han fik sociale platforme os. Han må bruge telefon/iPad/PlayStation 1 time derhjemme om dagen, han kan/skal selv fordele tiden. Generelt har de en regel om at de ikke gider diskutere det, så han behøver ikke engang spørge. Det virker overraskende godt for dem. I skolen skal de lægge telefonen i en kurv, så der sidder han ikke med den og hans forældre har også sagt at de kigger i den, så længe han ikke er gammel nok til aldersgrænserne sat af apps’ne og det synes han tilsyneladende er ok. De har hans telefon udenfor elektronik-timen.

På Snapchat må han ikke tilføje andre end hans kammerater og familie, og de tjekker vennelisten. Han kan selvfølgelig komme til at se nogle af de der stories eller hvad de nu hedder på Snap.
Instagram har de været meget tilbageholdende med. Jeg kan huske han spurgte i sommers om han måtte hente det. Han går sindssygt meget op i fodbold, det er nærmest set eneste han har på hjernen og han ville virkelig gerne have Instagram så han kunne følge spillerne. Reglerne der er noget med at hans profil skal være privat og forældre accepterer hvem der følger ham, han må kun følge familie og kammerater og så de her fodboldspillere. Det giver ham selvfølgelig mulighed for at se indhold der ikke er for 10-årige, men min onkel følger så alle de samme og holder en smule øje med om nogen måske er værre end andre og skal slettes fra hans feed.

Jeg ved at de har slettet nogle spil med chatfunktion, fordi det åbenbart er blevet en meget brugt måde for skumle typer at finde børn og andre ofre på.

Synes generelt de har fundet en god løsning, som virker for dem.
4
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Mani » 14. mar 2018, 17:58

Sangius skrev:
Mavis skrev:Jeg ville sige ja (men jeg er jo så også de der 15 år, så det er nok noget generations-halløj). Ja, der kan ske sære ting på internettet, men det kan der da også i den virkelige verden. "Det kan bruges til at mobbe med". Så kan man da heller ikke sende sit barn på legepladsen?

Og kun at gøre det under forældres opsyn ville jeg ikke kunne klare, heller ikke da jeg som, bum bum, 9-årig kom på online-forums. Børn har altså også brug for børnetid, privatliv. Ligesom voksne! Min mor kan da heller ikke lide at jeg kigger hende over skulderen på hendes computer, det er uhøfligt. Jeg synes det er så vildt at høre, hvor meget frihed mine forældre havde som børn, som så mange børn i dag ikke har.

Internettet og sociale medier var en positiv og meget social oplevelse for mig dengang. Det var sjovt og spændende, og vi kunne snakke sammen uden for skolen, sende hinanden sjove videoer. Som jeg husker det var det meget, meget uskyldigt. Der har været bestemte sociale medier som jeg ikke ville have, Snapchat var en af dem. Og jeg blev ikke presset til at få det eller socialt ekskluderet.

Mine forældre har altid stolet på, at jeg ville fortælle det til dem, hvis nogle var ubehagelige overfor mig på nettet eller hvis jeg selv havde dummet mig. Og det gjorde jeg, de få gange det er sket.

Edit: Og at man ikke vil give sit barn en telefon er virkelig mærkeligt imo. En telefon? Som de kan ringe fra, hvis de er blevet væk, for eksempel?


Selv i din alder, kunne jeg finde på at overvære dit liv på sociale medier, i det omfang jeg fandt nødvendigt.

Det kan være rigtig svært at vurdere hvad konsekvensen ved forskellige handlinger er, når man er barn og ung.

Jeg ville godt nok synes det var grænseoverskridende at læse mine teenageres beskeder på diverse sociale medier. Heldigvis er de hidtil kommet og har talt med mig om det, hvis de var i tvivl om noget de så/oplevede/havde gjort.
Jeg håber bare, at jeg har opdraget dem godt nok til de ved hvad der er ok og at de spørge om hjælp når de er i tvivl. Til næste år skal de to på efterskole, jeg bliver nødt til at tro på de kan gebærde sig uden mig på sidelinien hele tiden :genert: :whine: :lol:

Mine forældre blandede sig heller ikke i mine breve og beskeder, da jeg var ung.
6
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Sangius » 14. mar 2018, 18:04

Mani skrev:
Sangius skrev:
Mavis skrev:Jeg ville sige ja (men jeg er jo så også de der 15 år, så det er nok noget generations-halløj). Ja, der kan ske sære ting på internettet, men det kan der da også i den virkelige verden. "Det kan bruges til at mobbe med". Så kan man da heller ikke sende sit barn på legepladsen?

Og kun at gøre det under forældres opsyn ville jeg ikke kunne klare, heller ikke da jeg som, bum bum, 9-årig kom på online-forums. Børn har altså også brug for børnetid, privatliv. Ligesom voksne! Min mor kan da heller ikke lide at jeg kigger hende over skulderen på hendes computer, det er uhøfligt. Jeg synes det er så vildt at høre, hvor meget frihed mine forældre havde som børn, som så mange børn i dag ikke har.

Internettet og sociale medier var en positiv og meget social oplevelse for mig dengang. Det var sjovt og spændende, og vi kunne snakke sammen uden for skolen, sende hinanden sjove videoer. Som jeg husker det var det meget, meget uskyldigt. Der har været bestemte sociale medier som jeg ikke ville have, Snapchat var en af dem. Og jeg blev ikke presset til at få det eller socialt ekskluderet.

Mine forældre har altid stolet på, at jeg ville fortælle det til dem, hvis nogle var ubehagelige overfor mig på nettet eller hvis jeg selv havde dummet mig. Og det gjorde jeg, de få gange det er sket.

Edit: Og at man ikke vil give sit barn en telefon er virkelig mærkeligt imo. En telefon? Som de kan ringe fra, hvis de er blevet væk, for eksempel?


Selv i din alder, kunne jeg finde på at overvære dit liv på sociale medier, i det omfang jeg fandt nødvendigt.

Det kan være rigtig svært at vurdere hvad konsekvensen ved forskellige handlinger er, når man er barn og ung.

Jeg ville godt nok synes det var grænseoverskridende at læse mine teenageres beskeder på diverse sociale medier. Heldigvis er de hidtil kommet og har talt med mig om det, hvis de var i tvivl om noget de så/oplevede/havde gjort.
Jeg håber bare, at jeg har opdraget dem godt nok til de ved hvad der er ok og at de spørge om hjælp når de er i tvivl. Til næste år skal de to på efterskole, jeg bliver nødt til at tro på de kan gebærde sig uden mig på sidelinien hele tiden :genert: :whine: :lol:

Mine forældre blandede sig heller ikke i mine breve og beskeder, da jeg var ung.


Det ville jeg heller aldrig gøre, med mindre det virkelig var nødvendigt.

Havde jeg f.eks. mistanke til, at min datter stod for en hater-side, eller var medlem af selvskadende grupper, ville jeg blive nødt til at tage affære.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Neverkont » 14. mar 2018, 19:08

Mani skrev:Mine forældre blandede sig heller ikke i mine breve og beskeder, da jeg var ung.


Da jeg var teenager var der hverken mobiltelefoner, pc'er ell.l., men jeg har brugt en del penge på mønttelefoner, og den snak havde mine forældre da heldigvis ikke adgang til. :D
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf Hunkat » 14. mar 2018, 19:16

Jeg kom på en del forskellige fora som ung (ca. 14-18 år) og mine forældre havde ikke opsyn med hvem jeg skrev med. Set i bakspejlet kunne jeg godt ønske at de måske havde opdaget noget og skredet ind... det endte lykkeligt men det kunne VIRKELIGT også være gået den helt anden vej.
Ikke min stoltests stund og i virkeligheden havde jeg nok brug for en voksen men jeg spurgte altså ikke efter en som 16-årig. Hell no.

Mine (fiktive) børn skal være heldige hvis de får adgang til mere end et modem før de flytter hjemmefra :D
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: 8 år og Snapchat?

Indlægaf RavenClaw » 17. mar 2018, 21:16

Jeg synes godt, SnapChat kunne indføre en eller anden form for forældrekontrol i appen. Måske noget i stil med, at man ikke kan tilføje venner, hvis man ikke indtaster en eller anden form for adgangskode. Man kan jo i forvejen gøre, så kun venner kan se og sende snaps og fjerne sit navn fra hurtigforslag i søgninger.

For nogle år siden, så sent som 2016 tror jeg, havde de en lillesøsterapp, som hed SnapKidz, som man fik adgang til, hvis man var under 13 år. Den kunne vist ikke bruges på samme vilkår som det rigtige SnapChat, men alt det sjove som filtre var der stadig. Desværre tog de den af markedet igen, hvilket er ret ærgerligt, når man ser på populariteten hos børn.
Senest rettet af RavenClaw 23. mar 2018, 08:55, rettet i alt 1 gang.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Livets forhold"