Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lucia » 11. mar 2018, 18:10

Wizzze skrev:Det klassiske eksempel er Barcelona, hvor du har storby, med strand endda, og hvorfra der er nemme dagsture, klassisk til Andorra, Montserrat eller Girona, eller man kan tage kysttoget til andre af Costa Bravas strandbyer.

Mallorca har lidt af det samme, Palma er ganske vidst ikke storby på samme niveau som Barcelona, men den har en pæn størrelse og en fin historisk kerne og flere gode kulturelle oplevelser. Og selvom en del af kysten er plastret til med turisthoteller, så er der også meget uforstyrret natur og bjerge, og der er fin offentlig transport med tog, busser og sporvogn.

Madeira er lidt ligesom Mallorca, men med endnu vildere og flottere natur, og ganske vist er Funchal ikke storby storby, vel mest en lille Aarhus, men der er igen masser at se og opleve :love: og det er igen nemt at komme rundt.

Endelig er der Porto, som jeg ser som et kommende Barcelona, pænt stor ude ved kysten, nem adgang til gode strandbyer, omend Atlanterhavet er noget koldere end Middelhavet, og med nem transport til bjerge og natur, og spændende indlands byer som Braga og Guimaraes, og så er der selvfølgelig toget op gennem Dourodalen :dåne:

Årh ja, så kunne jeg få to nye lande på listen i et hug, hvis jeg tog til Barcelona og kombinerede med Andorra :love:
Dejligt med en lille oversigt, så ved jeg hvad der er værd at søge mere info om. Ud fra dine beskrivelser lyder alle stederne jo som gode bud, så er det jo bare lige med at vælge :D
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. mar 2018, 18:16

Lucia skrev:Jeg er ved at overveje sommerferie i starten af august, og jeg har lidt planer om at tage afsted alene i en uges tid, så det skal nok være i Europa et sted og gerne hvor der er lidt varmt vejr (men helst ikke alt for mange grader over de 30).
Jeg er på jagt efter et sted, hvor der både er lidt storby (eller i hvert fald en masse kulturelt at se) og samtidig nem adgang til noget spædende natur, man kan tage på udflugt i (gerne uden man behøver leje en bil). Lige nu overvejer jeg et eller andet sted i Spanien, evt. på en af øerne, men jeg frygter lidt at det er sådan nogle turistmekkaer, hvor man nærmest render ind i danskere på hvert gadehjørne og det er jeg ikke så interesseret i. Jeg er ikke interesseret i decideret strand-/badeferie.

Jeg vil helst til et land, jeg ikke har besøgt før, men det begrænser udvalget til Spanien, Irland eller Østeuropa, så kom gerne med tips til de områder. Men ellers er jeg også åben for at gense et land, hvis I har nogle gode anbefalinger, jeg har trods alt ikke se alt i et land, bare fordi jeg har været der før :D


Hvis det ikke var for det med det varme vejr, ville jeg anbefale Dresden.
Det er en fantastisk og ikke overrendt kulturby, hvor man med en kort tog- eller sejltur er ude ved noget af Europas mest storslåede natur, der netop er berømt for sine vandrekvaliteter og kan tilgås uden bil. Prag kan i øvrigt danne udgangspunkt for en vandretur i samme område. Hvis du vil se nærmere på det, kan du google Sächsische Schweiz (som altså intet har med Schweiz at gøre) og mere specifikt Der Malerweg. Det er også muligt at dele turen mellem Dresden og nogle af de små, hyggelige byer langs Elben.

Vejret kan jo være fantastisk på de breddegrader i august, men der er ingen garanti.
1
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lucia » 11. mar 2018, 18:43

DetSorteCirkus skrev:Hvis det ikke var for det med det varme vejr, ville jeg anbefale Dresden.
Det er en fantastisk og ikke overrendt kulturby, hvor man med en kort tog- eller sejltur er ude ved noget af Europas mest storslåede natur, der netop er berømt for sine vandrekvaliteter og kan tilgås uden bil. Prag kan i øvrigt danne udgangspunkt for en vandretur i samme område. Hvis du vil se nærmere på det, kan du google Sächsische Schweiz (som altså intet har med Schweiz at gøre) og mere specifikt Der Malerweg. Det er også muligt at dele turen mellem Dresden og nogle af de små, hyggelige byer langs Elben.

Vejret kan jo være fantastisk på de breddegrader i august, men der er ingen garanti.

Interessant bud, som jeg i hvert fald slet ikke har været i nærheden af at overveje :D Jeg er nok lidt slem til at tænke at Tyskland er lidt kedelig og ikke særlig eksotisk, fordi jeg har kørt igennem så mange gange (uden nødvendigvis at se alt det, der helt sikkert kunne være spændende). Men har lige googlet de steder du nævner og det er jo vildt smukt og slet ikke en form for landskab, jeg forbinder med Tyskland, så det skal da klart op til overvejelse! Og hvis jeg kan kombinere det med Prag lyder det ikke helt tosset, der har jeg længe drømt om at komme tilbage til faktisk :gruble:
Det er nu heller ikke fordi der SKAL være 30 grader og højt solskin hele tiden, så det afskrækker mig ikke, at vejret måske minder om dansk sommer.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. mar 2018, 19:05

Lucia skrev:
DetSorteCirkus skrev:Hvis det ikke var for det med det varme vejr, ville jeg anbefale Dresden.
Det er en fantastisk og ikke overrendt kulturby, hvor man med en kort tog- eller sejltur er ude ved noget af Europas mest storslåede natur, der netop er berømt for sine vandrekvaliteter og kan tilgås uden bil. Prag kan i øvrigt danne udgangspunkt for en vandretur i samme område. Hvis du vil se nærmere på det, kan du google Sächsische Schweiz (som altså intet har med Schweiz at gøre) og mere specifikt Der Malerweg. Det er også muligt at dele turen mellem Dresden og nogle af de små, hyggelige byer langs Elben.

Vejret kan jo være fantastisk på de breddegrader i august, men der er ingen garanti.

Interessant bud, som jeg i hvert fald slet ikke har været i nærheden af at overveje :D Jeg er nok lidt slem til at tænke at Tyskland er lidt kedelig og ikke særlig eksotisk, fordi jeg har kørt igennem så mange gange (uden nødvendigvis at se alt det, der helt sikkert kunne være spændende). Men har lige googlet de steder du nævner og det er jo vildt smukt og slet ikke en form for landskab, jeg forbinder med Tyskland, så det skal da klart op til overvejelse! Og hvis jeg kan kombinere det med Prag lyder det ikke helt tosset, der har jeg længe drømt om at komme tilbage til faktisk :gruble:
Det er nu heller ikke fordi der SKAL være 30 grader og højt solskin hele tiden, så det afskrækker mig ikke, at vejret måske minder om dansk sommer.


Jamen, hvis du skal have et nyt syn på Tyskland, er det da Dresden, du skal til! Alene af den grund. Jeg har besøgt rigtig mange byer i Europa, også sydpå, og blev virkelig blæst bagover. Byen blev jo totalsmadret under krigen, og meget lå i årevis i ruiner, men før 1945 blev den kaldt Nordens Venedig, og nu er det hele blevet bygget op på fornemmeste vis og med stor sans for fortid og historie. Jeg forudser, at der bliver tykt af turister om få år, hvor det lige nu mere er i sin vorden.

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener, at jeg læste et sted, at det er lettere at komme ud til Sächsische Schweiz fra Dresden end fra Prag, når man ikke har bil, så jeg ville anbefale 3-4 dage i Dresden med naturudflugt(er) og så videre med bus eller tog til Prag og et ophold der, hvorefter du flyver tilbage til København. Hvis du altså meget gerne vil til Prag. Dresden er dejlig i sig selv og bugner af kultur.

En sådan tur burde også give mulighed for billige flybilletter. Du kommer lettest og billigst til Dresden med fly til Berlin Schönefeld og to timer i bus direkte fra lufthavnen.

Det er i øvrigt billigt at bo, spise og opleve i Dresden, og byen har alt, hvad man forventer af en moderne europæisk storby. Vi oplevede en høj grad af service og imødekommenhed.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. mar 2018, 19:20

Lucia skrev:TAG


Jeg linker lige til to længere indlæg, jeg har skrevet om min tur til Dresden og Sächsische Schweiz:

viewtopic.php?f=28&t=620&p=417118&hilit=coselpalais#p417118

viewtopic.php?f=28&t=620&p=608098&hilit=coselpalais#p608098
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 11. mar 2018, 20:17

Måske et lidt åndsvagt spørgsmål - men håndtaske-kvinderne; har I et godt forslag til en praktisk rejsehåndtaske. Det skal være en mellemstørrelse cross-body skuldertaske, som jeg kan have pung, kindle, telefon, 5 pas og diverse småting i.
Jeg synes det er rigtig svært at finde noget, som ikke er for stort og for småt eller ligner fjellræven for meget.

Men I plejer at være god for råd om lidt af hvert.

Derudover er jeg ved at planlægge en tur til lalandia - jeg ved ikke hvad ejg fejler :shock:
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Muspel » 11. mar 2018, 22:18

Mallorca:

Er der nogen, der har været i Cala d’or på Mallorca?

Jeg har købt flybilletter til Mallorca i ugen efter påske, og havde egentligt planer om vandreferie, men min søster blev lokket af de billige priser og vil gerne med med mine to nevøer. Vi har fire dage - og kan få et ret billigt godt sted i Cala d’or. Har før været i port de soller- og været glad for det.

Børnene er 8 og knap et år. Er der noget at opleve i byen? Er der til at komme rundt med klapvogn? Er det koldere på den side af øen end ved soller?

Har I evt andre forslag end der?
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Ficus » 12. mar 2018, 05:58

Muspel skrev:Mallorca:

Er der nogen, der har været i Cala d’or på Mallorca?

Jeg har købt flybilletter til Mallorca i ugen efter påske, og havde egentligt planer om vandreferie, men min søster blev lokket af de billige priser og vil gerne med med mine to nevøer. Vi har fire dage - og kan få et ret billigt godt sted i Cala d’or. Har før været i port de soller- og været glad for det.

Børnene er 8 og knap et år. Er der noget at opleve i byen? Er der til at komme rundt med klapvogn? Er det koldere på den side af øen end ved soller?

Har I evt andre forslag end der?

Jeg har været der på ferie, men for omkring 10 år siden, vi boede i nogle hotellejligheder der vist hed Ferrera og så for... 3 år siden tror jeg, var jeg forbi en enkelt dag, på en gåtur fra Porto Petro.

Byen er en gågade, med turistbutikker og -restauranter, lidt supermarkeder og enkelte “rigtige” butikker, fx Mango. Undervejs på gågaden er der nogle små pladser af en art, hvor der fx er sådan nogle miniforlystelser som el-biler og trampoliner for børn. Synes ikke rigtig der er sååå meget at komme efter i byen, men det kan selvfølgelig være blevet bedre. Vi havde dagsture til fx Palma og toget til Soller, Alcudia (kørte derop for en go-cart bane til voksne) og en dag var vi i vandland et sted (syd)vest på. Der er en smule bakket mellem de 3-4 bugte, alt efter hvilen man bor ved, skal man skubbe en klapvogn op for at komme til gågaden/byen. De hoteller der ligger med strandadgang, ligger nede i forhold til andre. Vi havde også en 1 årig med, som jeg tænker nok har været i klapvogn, men kan ikke huske det.

Der lå nogle enkelte gode restauranter i nærheden af vores hotel, men jeg aner selvfølgelig ikke om de også er blevet super turistede siden. Men nærmest ved stranden i “vores” bugt lå en virkelig lækker fiskerestaurant. Første gang jeg stiftede bekendtskab med molekulær/fancy smagende skum på min tallerken :-D
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Muspel » 12. mar 2018, 15:45

Ficus skrev:
Muspel skrev:Mallorca:

Er der nogen, der har været i Cala d’or på Mallorca?

Jeg har købt flybilletter til Mallorca i ugen efter påske, og havde egentligt planer om vandreferie, men min søster blev lokket af de billige priser og vil gerne med med mine to nevøer. Vi har fire dage - og kan få et ret billigt godt sted i Cala d’or. Har før været i port de soller- og været glad for det.

Børnene er 8 og knap et år. Er der noget at opleve i byen? Er der til at komme rundt med klapvogn? Er det koldere på den side af øen end ved soller?

Har I evt andre forslag end der?

Jeg har været der på ferie, men for omkring 10 år siden, vi boede i nogle hotellejligheder der vist hed Ferrera og så for... 3 år siden tror jeg, var jeg forbi en enkelt dag, på en gåtur fra Porto Petro.

Byen er en gågade, med turistbutikker og -restauranter, lidt supermarkeder og enkelte “rigtige” butikker, fx Mango. Undervejs på gågaden er der nogle små pladser af en art, hvor der fx er sådan nogle miniforlystelser som el-biler og trampoliner for børn. Synes ikke rigtig der er sååå meget at komme efter i byen, men det kan selvfølgelig være blevet bedre. Vi havde dagsture til fx Palma og toget til Soller, Alcudia (kørte derop for en go-cart bane til voksne) og en dag var vi i vandland et sted (syd)vest på. Der er en smule bakket mellem de 3-4 bugte, alt efter hvilen man bor ved, skal man skubbe en klapvogn op for at komme til gågaden/byen. De hoteller der ligger med strandadgang, ligger nede i forhold til andre. Vi havde også en 1 årig med, som jeg tænker nok har været i klapvogn, men kan ikke huske det.

Der lå nogle enkelte gode restauranter i nærheden af vores hotel, men jeg aner selvfølgelig ikke om de også er blevet super turistede siden. Men nærmest ved stranden i “vores” bugt lå en virkelig lækker fiskerestaurant. Første gang jeg stiftede bekendtskab med molekulær/fancy smagende skum på min tallerken :-D


Tak for svaret. Lyder ret ok. :)
0
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lucia » 12. mar 2018, 19:12

DetSorteCirkus skrev:Jamen, hvis du skal have et nyt syn på Tyskland, er det da Dresden, du skal til! Alene af den grund. Jeg har besøgt rigtig mange byer i Europa, også sydpå, og blev virkelig blæst bagover. Byen blev jo totalsmadret under krigen, og meget lå i årevis i ruiner, men før 1945 blev den kaldt Nordens Venedig, og nu er det hele blevet bygget op på fornemmeste vis og med stor sans for fortid og historie. Jeg forudser, at der bliver tykt af turister om få år, hvor det lige nu mere er i sin vorden.

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener, at jeg læste et sted, at det er lettere at komme ud til Sächsische Schweiz fra Dresden end fra Prag, når man ikke har bil, så jeg ville anbefale 3-4 dage i Dresden med naturudflugt(er) og så videre med bus eller tog til Prag og et ophold der, hvorefter du flyver tilbage til København. Hvis du altså meget gerne vil til Prag. Dresden er dejlig i sig selv og bugner af kultur.

En sådan tur burde også give mulighed for billige flybilletter. Du kommer lettest og billigst til Dresden med fly til Berlin Schönefeld og to timer i bus direkte fra lufthavnen.

Det er i øvrigt billigt at bo, spise og opleve i Dresden, og byen har alt, hvad man forventer af en moderne europæisk storby. Vi oplevede en høj grad af service og imødekommenhed.

Det lyder jo meget tillokkende.
Jeg tror gerne, det er lettere fra Dresden end fra Prag, det var også det jeg selv kom frem til, da jeg lige hurtigt googlede det. Det kan da godt være at jeg skal overveje "kun" at tage til Dresden og omegn. Billigt er jo også en god ting :D
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mani » 12. mar 2018, 19:48

Hamborg med en teenage dreng i en forlænget weekend. Har I nogle anbefalinger?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 12. mar 2018, 20:43

Mani skrev:Hamborg med en teenage dreng i en forlænget weekend. Har I nogle anbefalinger?


Chokolademuseum :savl:
https://www.chocoversum.de/en/

Søfartsmuseet
http://www.imm-hamburg.de/international/en/index.php

Det gamle varehus område med bl.a.
https://speicherstadtmuseum.de/english-summary.html
Miniatureland
https://www.miniatur-wunderland.com/
Hamborg Dungeon
https://www.thedungeons.com/hamburg/en/

St. Pauli og ubådsmuseet
Ned ved floden ligger en række gode spisesteder og udsigtssteder og så den gamle ubåd
http://bruecke10.com/
http://www.astra-biergarten.de/
http://www.hamburg.de/fischmarkt/
http://www.u-434.de/

Se i øvrigt:
http://www.debatten.net/forum/viewtopic ... 03#p316694
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. mar 2018, 22:04

Lucia skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jamen, hvis du skal have et nyt syn på Tyskland, er det da Dresden, du skal til! Alene af den grund. Jeg har besøgt rigtig mange byer i Europa, også sydpå, og blev virkelig blæst bagover. Byen blev jo totalsmadret under krigen, og meget lå i årevis i ruiner, men før 1945 blev den kaldt Nordens Venedig, og nu er det hele blevet bygget op på fornemmeste vis og med stor sans for fortid og historie. Jeg forudser, at der bliver tykt af turister om få år, hvor det lige nu mere er i sin vorden.

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener, at jeg læste et sted, at det er lettere at komme ud til Sächsische Schweiz fra Dresden end fra Prag, når man ikke har bil, så jeg ville anbefale 3-4 dage i Dresden med naturudflugt(er) og så videre med bus eller tog til Prag og et ophold der, hvorefter du flyver tilbage til København. Hvis du altså meget gerne vil til Prag. Dresden er dejlig i sig selv og bugner af kultur.

En sådan tur burde også give mulighed for billige flybilletter. Du kommer lettest og billigst til Dresden med fly til Berlin Schönefeld og to timer i bus direkte fra lufthavnen.

Det er i øvrigt billigt at bo, spise og opleve i Dresden, og byen har alt, hvad man forventer af en moderne europæisk storby. Vi oplevede en høj grad af service og imødekommenhed.

Det lyder jo meget tillokkende.
Jeg tror gerne, det er lettere fra Dresden end fra Prag, det var også det jeg selv kom frem til, da jeg lige hurtigt googlede det. Det kan da godt være at jeg skal overveje "kun" at tage til Dresden og omegn. Billigt er jo også en god ting :D


Hvis du beslutter dig for at kaste dig ud i det (okay, nu lyder det, som om du skal på ekspedition til ubeboede egne eller lignende :lol:), er jeg gerne behjælpelig med planlægningen. Jeg brugte fx. meget tid hjemmefra på at prøve at finde ud, hvor vi helt konkret skulle vandre, og det overblik kombineret med de erfaringer, vi så endte med at gøre os, da vi stod ude i naturen, kan du lige så godt få overdraget i stedet for selv at bakse dig frem til det på nettet. Jeg har i hvert fald et par rutestop, der kan anbefales.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Rapfisk » 13. mar 2018, 16:58

Brutus skrev:
MarieNlyst ligger ved Helsingør, og Marielyst ligger på Falster. Men er i øvrigt et dejligt sted om sommeren.

Jeg bytter ALTID rundt på dem :rulle:
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Rapfisk » 13. mar 2018, 16:58

Brutus skrev:
MarieNlyst ligger ved Helsingør, og Marielyst ligger på Falster. Men er i øvrigt et dejligt sted om sommeren.

Jeg bytter ALTID rundt på dem :rulle:
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Rejser"