Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9544
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26665

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 13. mar 2018, 16:29

Artem skrev:
Akehurst2 skrev:
Artem skrev:
SonataA skrev:Det er jo fair nok at du ikke er fagforenings-fan. Men ved du hvorfor der er en ferielov? Hvem kæmpede for retten til ferie? Tror næppe det var arbejdsgiverne, så hvis du skal vælge en fagforening fra, så gør det på et lidt mere oplyst grundlag. Arbejderbevægelsen er dem vi kan takke for ferie, 37 timers arbejdsuge, arbejdsmiljø-politik, mv.
Du må godt være usolidarisk, det er helt op til dig selv, men når du så på et tidspunkt skal arbejde 15 timer ekstra uden overarbejdstimer, når du pludselig kun har 3,5 uges ferie om året, og når dine generelle vilkår på arbejdsmarkedet forringes - så ti stille og husk, at det var pga den holdning (hos dig og andre) vi nåede dertil.

Musketer-eden er jo for at sikre de frie forhandlinger, dem fik lærerne frataget - hvem er de næste? Derfor står fagforbundene sammen

Men går det generelt i den retning? For det er ikke mit indtryk på det private arbejdsmarked. Lige modsat med at man får flere og flere fordele, som sundheds ordning, tandlæge ordning. Flere ferie dage. Betalt internet, mobil, computer osv... Der er også private virksomheder der eksperimentere med kortere arbejdsdage. Andre med kortere arbejdsuger. Men stadig til den samme løn.
Det er den udvikling jeg ser, og det skyldes ikke fagbevægelsen. De er nærmere modstræbende.

Men ja det offentlige arbejdsmarked er noget anderledes. Det kan være at man skal decentralisere der, hvor man selv forhandler løn og vilkår ude i de enkelte afdelinger. Bare en ide da det ikke ser ud til at det nuværende system fungerer.


Arh, på det private er der fx Finansforbundet, der er en ret stærk fagforening, og finansansatte er også nogen af dem, der har allerbedst vilkår, uanset om de er ansat under overenskomst eller på individuel kontrakt.

Generelt er det jo en fordel for ansatte at kunne stå sammen. Selvom en enkelt medarbejder kan forhandle for sig selv og få et godt resulteat er der jo en fordel i at hæve det samlede bundniveau og fastholde arbejdsgiverne på dette, både i det offentlige og det private.

Ja Finansforbundet har nogle vildt gode aftaler. Meget bedre end det vi har i det kommunale. Og det har de opnået uden konflikt.


Indtil den tidligere regering og Moderniseringsstyrelsen besluttede sig for at udføre planen om at ødelægge den danske model ved at knække DLF og lockoute hele landets lærere, havde vi også en rigtig god aftale (som i øvrigt var blevet rost højt af både DLF og KL), som vi også opnåede helt uden konflikt!
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22310
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52481

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 13. mar 2018, 16:36

Artem skrev:
Akehurst2 skrev:
Artem skrev:
SonataA skrev:Det er jo fair nok at du ikke er fagforenings-fan. Men ved du hvorfor der er en ferielov? Hvem kæmpede for retten til ferie? Tror næppe det var arbejdsgiverne, så hvis du skal vælge en fagforening fra, så gør det på et lidt mere oplyst grundlag. Arbejderbevægelsen er dem vi kan takke for ferie, 37 timers arbejdsuge, arbejdsmiljø-politik, mv.
Du må godt være usolidarisk, det er helt op til dig selv, men når du så på et tidspunkt skal arbejde 15 timer ekstra uden overarbejdstimer, når du pludselig kun har 3,5 uges ferie om året, og når dine generelle vilkår på arbejdsmarkedet forringes - så ti stille og husk, at det var pga den holdning (hos dig og andre) vi nåede dertil.

Musketer-eden er jo for at sikre de frie forhandlinger, dem fik lærerne frataget - hvem er de næste? Derfor står fagforbundene sammen

Men går det generelt i den retning? For det er ikke mit indtryk på det private arbejdsmarked. Lige modsat med at man får flere og flere fordele, som sundheds ordning, tandlæge ordning. Flere ferie dage. Betalt internet, mobil, computer osv... Der er også private virksomheder der eksperimentere med kortere arbejdsdage. Andre med kortere arbejdsuger. Men stadig til den samme løn.
Det er den udvikling jeg ser, og det skyldes ikke fagbevægelsen. De er nærmere modstræbende.

Men ja det offentlige arbejdsmarked er noget anderledes. Det kan være at man skal decentralisere der, hvor man selv forhandler løn og vilkår ude i de enkelte afdelinger. Bare en ide da det ikke ser ud til at det nuværende system fungerer.


Arh, på det private er der fx Finansforbundet, der er en ret stærk fagforening, og finansansatte er også nogen af dem, der har allerbedst vilkår, uanset om de er ansat under overenskomst eller på individuel kontrakt.

Generelt er det jo en fordel for ansatte at kunne stå sammen. Selvom en enkelt medarbejder kan forhandle for sig selv og få et godt resulteat er der jo en fordel i at hæve det samlede bundniveau og fastholde arbejdsgiverne på dette, både i det offentlige og det private.

Ja Finansforbundet har nogle vildt gode aftaler. Meget bedre end det vi har i det kommunale. Og det har de opnået uden konflikt.


Fordi deres arbejdsgivere var lydhøre. Men det ER arbejdsgivere jo bare ikke altid. Det er dog trods alt kun 20 år siden der var en gigantisk konflikt i det private, fordi parterne ikke kunne blive enige. En konflikt, der endte med et indgreb, men som faktisk også blev startskuddet til 6. Ferieuge/feriefridagene. Uden en stærk fagbevægelse var det næppe sket.

Og det der med at forhandle for sig selv, ellers mange tak, men NEJ TAK. Jeg skal ikke ud og konkurrere med mine kolleger om, hvem der får de bedste evalueringer fra eleverne eller de højeste gennemsnit til eksamen. Der er kæmpe forskel på klasser, og selvom man kan gøre meget som lærer, så er der også bare rigtig meget du ikke har indflydelse på. Et år går det fantastisk og alt kører, året efter har du verdenst mest mugne, ligeglade og elendige hold, og du kan stå på hovedet for dem og lave de fedeste undervisningsforløb og materiale, intet virker på dem.
Fri mig for individuelt forhandlet løn, det fungerer simpelthen ikke i min branche.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tux » 13. mar 2018, 16:46

På mit område har fagbevægelsen forhandlet nogle rigtig gode vilkår hjem, det mildner min irritation over at de arbejder for at sprede lønstigninger ud over alle, frem for at give mere plads til individuelle tillæg til de bedste (det vil sige mig)

Et element af individuelle tillæg synes jeg giver mening langt ds fleste steder. Det er altså ikke ret befordrende for arbejdsglæden, at den dårlige og dovne kollega går nøjagtig det samme som en selv. (Sat på spidsen, sådan er det ikke i min afdeling)
1
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf SonataA » 13. mar 2018, 17:39

Artem skrev:
SonataA skrev:Det er jo fair nok at du ikke er fagforenings-fan. Men ved du hvorfor der er en ferielov? Hvem kæmpede for retten til ferie? Tror næppe det var arbejdsgiverne, så hvis du skal vælge en fagforening fra, så gør det på et lidt mere oplyst grundlag. Arbejderbevægelsen er dem vi kan takke for ferie, 37 timers arbejdsuge, arbejdsmiljø-politik, mv.
Du må godt være usolidarisk, det er helt op til dig selv, men når du så på et tidspunkt skal arbejde 15 timer ekstra uden overarbejdstimer, når du pludselig kun har 3,5 uges ferie om året, og når dine generelle vilkår på arbejdsmarkedet forringes - så ti stille og husk, at det var pga den holdning (hos dig og andre) vi nåede dertil.

Musketer-eden er jo for at sikre de frie forhandlinger, dem fik lærerne frataget - hvem er de næste? Derfor står fagforbundene sammen

Men går det generelt i den retning? For det er ikke mit indtryk på det private arbejdsmarked. Lige modsat med at man får flere og flere fordele, som sundheds ordning, tandlæge ordning. Flere ferie dage. Betalt internet, mobil, computer osv... Der er også private virksomheder der eksperimentere med kortere arbejdsdage. Andre med kortere arbejdsuger. Men stadig til den samme løn.
Det er den udvikling jeg ser, og det skyldes ikke fagbevægelsen. De er nærmere modstræbende.

Men ja det offentlige arbejdsmarked er noget anderledes. Det kan være at man skal decentralisere der, hvor man selv forhandler løn og vilkår ude i de enkelte afdelinger. Bare en ide da det ikke ser ud til at det nuværende system fungerer.

Hvis du kigger på det statslige område, så mistede de jo 3 fridage sidste år, og arbejdsgiverne ligger i ok-forhandlingerne op til at overarbejde skal minimeres - betydende at vi skal arbejde mere uden overarbejdsbetaling. Og ja det trækker rigtig meget i den retning. Desværre.

Derfor har jeg også super svært ved at forstå at man som medarbejder ikke ønsker at kæmpe kampen nu
3
Akehurst2
Indlæg: 14179
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Akehurst2 » 13. mar 2018, 17:51

Artem skrev:Ja Finansforbundet har nogle vildt gode aftaler. Meget bedre end det vi har i det kommunale. Og det har de opnået uden konflikt.


Men dog ikke uden truslen om konflikt: http://finans.borsen.dk/artikel/1/27876 ... satte.html

Konflikt er et væsentligt element i den danske model.
1
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 13. mar 2018, 18:03

Artem skrev:
SonataA skrev:Du får jo ikke bare dagpenge, du har mulighed for at få konfliktunderstøttelse, og langt de fleste fagforbund vil stille krav om at man møder op til div. events før man er berettiget.
Jeg tror at min harme over din holdning er at den i høj grad underminerer hele fagbevægelsens arbejde.
Vil du have de goder der følger med overenskomsterne? Er de 5 ugers ferier gode at holde? For så er det altså nu vi skal holde fast i vores forhandlingsmodel.
Hele pointen ligger netop i at ALLE fagforbund står sammen.

Nu skriver jeg dagpenge. Da min fagforening skriver at man får det der svarer til dagpenge under lockout.
Men ja de truer med at man kan risikere at skulle deltage en arrangementer. Men tvivler lidt på at det vil ske. Vi har jo ingen afdeling i det jyske men kun hovedkontoret i København. Hvis det er vil det nok være noget i Aalborg.

Helt ærligt så har jeg aldrig været særlig vild med fagforeninger. Synes aldrig de har gjort noget godt for mig. Men ja har meldt mig ind igen i mit nye job her da man åbenbart ikke selv kan forhandle direkte. Synes godt nok det er et lidt skørt system.

Du ved vil godt at de 5 ugers ferie er lovbestemt i ferieloven? Er de 5 feriefridage, omsorgsdage, seniordage, betalt pause osv der er bestemt af overenskomsten.

Hvis vi lige ser bort fra lærene, så er jeg virkelig meget i tvivl om hvad konflikten handler om på det kommunale område? For jeg har ikke hørt noget om at de vil ændre på nogle af de rettigheder.

Jeg er helt klar over at fagbevægelsen har lavet en musketer ed, men det er jo netop den som låser forhandlingerne, og man har vil lov til at mene at det er ufornuftig.


Det er først og fremmest arbejdstidsreglerne, der er kernen. Herunder frokostpausen og i høj grad lærernes manglende overenskomst. Havde det været lønnen alene, tror jeg, man havde fundet en løsning.

Men hele musketereden er bundet op på, at der er en voksende forståelse for, at det der skete med lærerne i 2013, hvor Finansministeriet finansierede politik gennem besparelser på lærernes overenskomster, ikke bare var noget, der skete for lærerne dengang - men noget, der kommer til at ske for andre fremover.

Man kan bare se, hvad regionerne har lagt som krav på sygehusene. At kvartalsnormen erstattes af en årsnorm, ligesom lærerne har - og som gør det nærmest umuligt at registrere overarbejde, fordi det kan afspadseres når som helst i løbet af et år. Og at personalet ikke længere er tilknyttet ét sygehus, men ansat i en region, og derfor - uden ekstra tillæg eller tid - kan blive bedt om at møde op på et hvilket som helst hospital i regionen.

Det er derfor, konflikten er på vej. Fordi forløbet her ikke bare handler om lærernes arbejdstid, men om helt generelle vilkår for arbejdet i det offentlige. For muligheden for at lave sit arbejde ordentligt.


Og så kommer vi naturligt til din tanke om, at "du ikke synes, fagforeningerne har gjort noget godt for dig". De har blandt andet gjort, at du har en arbejdsuge på omkring 37 timer, at du har ferie, ordentlige barselsvilkår, mulighed for efteruddannelse, arbejdsgiverbetalt pension, for ikke at tale om løn og tillæg eller arbejdstidsbestemmelser. Eller det forhold, at man ikke på samme måde som i eksempelvis sydeuropa har langstrukne konflikter på arbejdsmarkedet, men i stedet har et forholdsvis lige arbejdsmarked med stor fleksibilitet.
Disse ting er ikke historisk givne, men noget, der forhandles løbende. Forsvinder fagforeningerne, forsvinder de her ting. Ting som de fleste danskere vil mene er gode for et velfærdssamfund.
8
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 13. mar 2018, 18:51

SonataA skrev:Hvis du kigger på det statslige område, så mistede de jo 3 fridage sidste år, og arbejdsgiverne ligger i ok-forhandlingerne op til at overarbejde skal minimeres - betydende at vi skal arbejde mere uden overarbejdsbetaling. Og ja det trækker rigtig meget i den retning. Desværre.

Derfor har jeg også super svært ved at forstå at man som medarbejder ikke ønsker at kæmpe kampen nu

Man kan jo heller ikke have kutyme fridage. De skulle jo netop have sørget for at få de dage skrevet ind i en overenskomst. Da man så ikke kan bare slette dem.

Med hensyn til overarbejde, så mener jeg ikke at det er relevant for folk med flekstid. Er faktisk slet ikke klar over hvad der står i min overenskomst med hensyn til det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7088
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13308

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Rapfisk » 13. mar 2018, 18:56

Artem skrev:Men går det generelt i den retning? For det er ikke mit indtryk på det private arbejdsmarked. Lige modsat med at man får flere og flere fordele, som sundheds ordning, tandlæge ordning. Flere ferie dage. Betalt internet, mobil, computer osv... Der er også private virksomheder der eksperimentere med kortere arbejdsdage. Andre med kortere arbejdsuger. Men stadig til den samme løn.
Det er den udvikling jeg ser, og det skyldes ikke fagbevægelsen. De er nærmere modstræbende.

Men ja det offentlige arbejdsmarked er noget anderledes. Det kan være at man skal decentralisere der, hvor man selv forhandler løn og vilkår ude i de enkelte afdelinger. Bare en ide da det ikke ser ud til at det nuværende system fungerer.

Og frokostordninger. De fleste privatansatte, jeg kender, betaler et symbolsk beløb over lønnen for kantine- eller frokostordning. Men okay, det understøtter staten også gennem fradrag.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7088
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13308

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Rapfisk » 13. mar 2018, 19:00

Artem skrev:Med hensyn til overarbejde, så mener jeg ikke at det er relevant for folk med flekstid. Er faktisk slet ikke klar over hvad der står i min overenskomst med hensyn til det.

Man kan godt have flekstid (at man - evt. inden for visse rammer - selv kan lægge sin arbejdstid), mens man ikke har en øvre arbejdstid.

Ligeledes kan man godt have en fast arbejdsnorm (fx 37 timer), der kan lægges fleksibelt.

Måske tænker du på betalt overarbejde, når du skriver fleks?
Senest rettet af Rapfisk 13. mar 2018, 19:07, rettet i alt 1 gang.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 13. mar 2018, 19:03

ajnaM skrev:Det er først og fremmest arbejdstidsreglerne, der er kernen. Herunder frokostpausen og i høj grad lærernes manglende overenskomst. Havde det været lønnen alene, tror jeg, man havde fundet en løsning.

Men hele musketereden er bundet op på, at der er en voksende forståelse for, at det der skete med lærerne i 2013, hvor Finansministeriet finansierede politik gennem besparelser på lærernes overenskomster, ikke bare var noget, der skete for lærerne dengang - men noget, der kommer til at ske for andre fremover.

Man kan bare se, hvad regionerne har lagt som krav på sygehusene. At kvartalsnormen erstattes af en årsnorm, ligesom lærerne har - og som gør det nærmest umuligt at registrere overarbejde, fordi det kan afspadseres når som helst i løbet af et år. Og at personalet ikke længere er tilknyttet ét sygehus, men ansat i en region, og derfor - uden ekstra tillæg eller tid - kan blive bedt om at møde op på et hvilket som helst hospital i regionen.

Det er derfor, konflikten er på vej. Fordi forløbet her ikke bare handler om lærernes arbejdstid, men om helt generelle vilkår for arbejdet i det offentlige. For muligheden for at lave sit arbejde ordentligt.


Og så kommer vi naturligt til din tanke om, at "du ikke synes, fagforeningerne har gjort noget godt for dig". De har blandt andet gjort, at du har en arbejdsuge på omkring 37 timer, at du har ferie, ordentlige barselsvilkår, mulighed for efteruddannelse, arbejdsgiverbetalt pension, for ikke at tale om løn og tillæg eller arbejdstidsbestemmelser. Eller det forhold, at man ikke på samme måde som i eksempelvis sydeuropa har langstrukne konflikter på arbejdsmarkedet, men i stedet har et forholdsvis lige arbejdsmarked med stor fleksibilitet.
Disse ting er ikke historisk givne, men noget, der forhandles løbende. Forsvinder fagforeningerne, forsvinder de her ting. Ting som de fleste danskere vil mene er gode for et velfærdssamfund.

Har lærene ikke længere en overenskomst?

Med hensyn til frokostpausen står der ordret det følgende i min overenskomst.
For fuldtidsbeskæftigede inkluderer arbejdstiden 1/2 times daglig spisepause.
Man kan derfor ikke bare inddrage den. Da vi så skal kompenseres for det.

Du må endelig ikke misforstå, synes det er helt fint at man på den måde laver fælles overenskomst for forskellige grupper. Men da det er forskellige måder vi arbejder på, er der også forskellige behov. Hvorfor jeg synes det er noget rod når man begynder med at blande det hele sammen i en pærevælling.

Jeg tvivler virkelig meget på at arbejdstidsreglerne er oppe i forbindelse med forhandling af min overenskomst. Men er netop ikke til at blive klog på da det hele er rodet sammen på den måde.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Slettet bruger » 13. mar 2018, 19:17

ajnaM skrev:Disse ting er ikke historisk givne, men noget, der forhandles løbende. Forsvinder fagforeningerne, forsvinder de her ting. Ting som de fleste danskere vil mene er gode for et velfærdssamfund.


Jeg kan ikke se for mig at de 5 ugers lovbestemte ferie eller retten til barsel forsvinder. Jeg køber ikke rigtigt at det hele falder fra hinanden hvis fagforeningerne forsvinder. Som en konstruktion der vælter hvis der ikke står nogen og holder imod. Mange af de ting vi bygger i samfundet, kan heldigvis efterfølgende stå af sig selv uden vi behøver bruge ret meget energi på dem.
1
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf SonataA » 13. mar 2018, 19:23

Artem skrev:
SonataA skrev:Hvis du kigger på det statslige område, så mistede de jo 3 fridage sidste år, og arbejdsgiverne ligger i ok-forhandlingerne op til at overarbejde skal minimeres - betydende at vi skal arbejde mere uden overarbejdsbetaling. Og ja det trækker rigtig meget i den retning. Desværre.

Derfor har jeg også super svært ved at forstå at man som medarbejder ikke ønsker at kæmpe kampen nu

Man kan jo heller ikke have kutyme fridage. De skulle jo netop have sørget for at få de dage skrevet ind i en overenskomst. Da man så ikke kan bare slette dem.

Med hensyn til overarbejde, så mener jeg ikke at det er relevant for folk med flekstid. Er faktisk slet ikke klar over hvad der står i min overenskomst med hensyn til det.


Jeg tror vi arbejder meget forskelligt. Men jeg vil være pænt ked af ikke at kunne planlægge min fritid fordi min leder pludselig synes det var en god ide at jeg deltog i et møde fra kl 16-17 on onsdag hvor min arbejdsdag slutter kl 15. Det vil jeg da have overarbejdsbetaling for!
Flekstid er et medarbejdergode, som skal sikre medarbejderne så gode vilkår som muligt - og medfører at medarbejderne er ret fleksible ift arbejdsgiver. Det er ikke at ledelsesredskab til at undgå en overenskomstmæssig ret.

Man er ikke i tvivl om at du har slået dine folder i det private, og det er der ikke noget skidt ved.
Men vil du ikke godt kæmpe lidt side om side med os? Jeg bager virkelig gode kager, og giver gerne et stykke hvis du kommer forbi hovedstaden under lockouten. :dance:
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9544
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26665

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 13. mar 2018, 19:27

Artem skrev:
ajnaM skrev:Det er først og fremmest arbejdstidsreglerne, der er kernen. Herunder frokostpausen og i høj grad lærernes manglende overenskomst. Havde det været lønnen alene, tror jeg, man havde fundet en løsning.

Men hele musketereden er bundet op på, at der er en voksende forståelse for, at det der skete med lærerne i 2013, hvor Finansministeriet finansierede politik gennem besparelser på lærernes overenskomster, ikke bare var noget, der skete for lærerne dengang - men noget, der kommer til at ske for andre fremover.

Man kan bare se, hvad regionerne har lagt som krav på sygehusene. At kvartalsnormen erstattes af en årsnorm, ligesom lærerne har - og som gør det nærmest umuligt at registrere overarbejde, fordi det kan afspadseres når som helst i løbet af et år. Og at personalet ikke længere er tilknyttet ét sygehus, men ansat i en region, og derfor - uden ekstra tillæg eller tid - kan blive bedt om at møde op på et hvilket som helst hospital i regionen.

Det er derfor, konflikten er på vej. Fordi forløbet her ikke bare handler om lærernes arbejdstid, men om helt generelle vilkår for arbejdet i det offentlige. For muligheden for at lave sit arbejde ordentligt.


Og så kommer vi naturligt til din tanke om, at "du ikke synes, fagforeningerne har gjort noget godt for dig". De har blandt andet gjort, at du har en arbejdsuge på omkring 37 timer, at du har ferie, ordentlige barselsvilkår, mulighed for efteruddannelse, arbejdsgiverbetalt pension, for ikke at tale om løn og tillæg eller arbejdstidsbestemmelser. Eller det forhold, at man ikke på samme måde som i eksempelvis sydeuropa har langstrukne konflikter på arbejdsmarkedet, men i stedet har et forholdsvis lige arbejdsmarked med stor fleksibilitet.
Disse ting er ikke historisk givne, men noget, der forhandles løbende. Forsvinder fagforeningerne, forsvinder de her ting. Ting som de fleste danskere vil mene er gode for et velfærdssamfund.

Har lærene ikke længere en overenskomst?

Med hensyn til frokostpausen står der ordret det følgende i min overenskomst.
For fuldtidsbeskæftigede inkluderer arbejdstiden 1/2 times daglig spisepause.
Man kan derfor ikke bare inddrage den. Da vi så skal kompenseres for det.

Du må endelig ikke misforstå, synes det er helt fint at man på den måde laver fælles overenskomst for forskellige grupper. Men da det er forskellige måder vi arbejder på, er der også forskellige behov. Hvorfor jeg synes det er noget rod når man begynder med at blande det hele sammen i en pærevælling.

Jeg tvivler virkelig meget på at arbejdstidsreglerne er oppe i forbindelse med forhandling af min overenskomst. Men er netop ikke til at blive klog på da det hele er rodet sammen på den måde.

Lærerne har siden lockouten og regeringsindgrebet i 2013 været reguleret af en lov. Den hedder lov 409, og den lugter ikke engang af en overenskomst.
Det har været beskrevet og penslet ud i medierne mange gange.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf FruitFly » 13. mar 2018, 19:31

Rapfisk skrev:
Artem skrev:Med hensyn til overarbejde, så mener jeg ikke at det er relevant for folk med flekstid. Er faktisk slet ikke klar over hvad der står i min overenskomst med hensyn til det.

Man kan godt have flekstid (at man - evt. inden for visse rammer - selv kan lægge sin arbejdstid), mens man ikke har en øvre arbejdstid.

Ligeledes kan man godt have en fast arbejdsnorm (fx 37 timer), der kan lægges fleksibelt.

Måske tænker du på betalt overarbejde, når du skriver fleks?

Flextid men ingen øvre arbejdstid? Yikes.

Jeg sidder i det private og vi har 37 timer om ugen og kan flexe (stort set) som vi vil (chefen skal bare orienteres og vi kan selvfølgelig ikke flexe, hvor der er planlagt møder osv.). Der er ikke noget, der hedder "overarbejde" og da slet ikke betaling for det. Men selvfølgelig tager man ekstra timer når der er pres på - det forventes så bare også at man flexer dem på et andet tidspunkt og ikke forærer sin tid væk. Det hjælper også på tallene for stress-ramte.

Nå, jeg ved ikke meget om vilkårene i jernindustrien (som man siger), men det der bliver skrevet længere oppe i tråden om sygeplejerskerne lyder forfærdeligt. Jeg ville løbe skrigende væk, hvis det var mig, der ville blive udsat for sådanne nogen vilkår. Så kan de sgu lære det! Florence Nightingale arbejder ikke her!
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 13. mar 2018, 19:38

Santa skrev:Lærerne har siden lockouten og regeringsindgrebet i 2013 været reguleret af en lov. Den hedder lov 409, og den lugter ikke engang af en overenskomst.
Det har været beskrevet og penslet ud i medierne mange gange.

Ok der kan man se. Mindes godt nok ikke at have set og læst noget om det.
Men jeg fulgte så heller ikke med i 2013 da det var helt urelevant for mig den gang. Det er så mere relevant denne gang, da min fagforening sympatiserer med dem. Men ved virkelig ikke hvad det handler om.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"