Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Filipai » 13. mar 2018, 08:21

Min mor har betalt min sygeforsikring under min studietid, og så har hun støttet økonomisk med betaling af min brudekjole og mandens jakkesæt til brylluppet- dog som en del af vores bryllupsgave.

Min far og farmor har støttet med væsentligt flere penge. Da jeg var 18-år blev jeg kylet ud af min mor, og skulle finde en lejlighed. Da jeg ikke i starten kunne få udeboende SU, kunne min far principielt blive pålagt at give et uddannelsesbidrag. Det valgte han så at forære som penge gave af sig selv, og selvom jeg da jeg startede på videregående uddannelse, fortsatte han med at give 1000 om måneden hele min diplomingeniør. Og det samme gjorde min farmor. De gjorde de fordi jeg havde købt en lejlighed med min eks-kæreste, og da vi fik fra hinanden synes min far at jeg skulle have mulighed for at beholde den.
Det har betydet at jeg ikke har skulle tage SU-lån, og min far og farmor synes at deres penge blev brugt fornuftigt.

Jeg har dog altid arbejdet, meget, og derfor også i det sidste år af min bachelor ikke haft behov for pengene, men de insisterede :genert:
I vennegruppen er jeg den økonomisk fornuftige, der kan lave 5 retters utrolig lækker menu, inklusiv vin for 200 pr snude, fordi jeg kun køber efter tilbudsavisen.

Lige nu har vi også et enormt stort familielån hos min far, som dog bliver betalt tilbage så snart vores nye hus står færdigt. Vi havde godt kunne få lånet i banken, men hos min far er det rentefrit, og det kan vi godt lide :D

Så ja, generelt enormt priviligeret, dog uden at tage det for givet, og alligevel altid været i arbejde siden jeg var 13 år.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf girl_beat » 13. mar 2018, 08:37

Jeg har selv fået 1000 kr./måned af mine forældre de sidste måneder af studietiden, hvor dobbelt husleje i et semester havde udhulet min egen opsparing. Derudover lånte jeg et lidt større engangbeløb, som blev betalt af løbende, da jeg fik mit første voksenjob. Så totalt set ganske få tusind kroner, men det var en kæmpe hjælp i de måneder, hvor balancen ellers ville være tippet fra plus til minus.

Selv har vi lavet en uddannelsesopsparing til (bonus)børnene, som kan hjælpe dem et godt stykke gennem studietiden, hvis de forvalter pengene fornuftigt. For den ene bliver det ikke noget problem, fordi tilgangen til penge altid har været ydmyg og fornuftig - for den anden kan det godt blive lidt af en prøvelse at få så mange penge i hænderne. Men anyway, det er også en læring at få penge til at række langt :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 13. mar 2018, 08:47

....
Senest rettet af Velvet-Goldmine 13. mar 2018, 11:11, rettet i alt 2 gange.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf 1234 » 13. mar 2018, 08:52

Jeg undrer mig at folk fokusere så meget på arbejde og dets betydning. Jeg havde fritidsarbejde meget sent og har relativt lidt i forhold til mine søskende, men det altså ikke gjort mig dårligere til at styre min økonomi nærmere tværtimod. Jeg synes ofte folk, der haft fritidsjob tidligt har et meget større forbrug og fx er dem der sværest ved at klare sig kun på en SU.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf JoyNips » 13. mar 2018, 09:03

Da jeg startede med at læse oprettede min far en fast overførsel hver måned. Det var ikke noget, jeg havde bedt ham om og jeg havde såmænd også klaret mig uden, men det gjorde min studietid lidt sødere. Jeg synes ikke, han er specielt umoden hvad angår økonomi.

Min mor gav mig hvert semester den dyreste af mine studiebøger. Det var heller ikke noget, jeg havde bedt hende om. Hun har også inviteret mig med på ferier. Jeg anser heller ikke hende for værende specielt umoden.

Hvad der derimod i mine øjne ville være umodent ville være en dumstædig afvisning af en udstrakt hånd og insisteren på ikke at tage imod hjælp når den ligefrem bliver én tilbudt.

Jeg er heldig. Mine forældre har haft glimrende økonomi og har på eget initiativ ønsket at hjælpe mig mens jeg læste. Det er jeg taknemmelig over og har aldrig taget for givet.

Når min søn/vores børn skal læse vil vi også hjælpe ham/dem i det omfang vi kan.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40581

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Akehurst2 » 13. mar 2018, 10:11

Jeg fik til udbetaling til en ejerlejlighed og et fast månedligt tilskud til terminen så længe jeg læste. Det var et arveforskud og mine brødre fik det samme. Mine forældre ville gerne hjælpe os i gang på boligmarkedet og mente, at vi havde mere glæde af pengene som studerende end når de en dag gik bort.

Det var en stor hjælp og har været grobund for senere boligkøb, så jeg er virkelig glad for den støtte. Den var meget generøs, men jeg var stadig nødt til at arbejde gennem hele mit studie, og jeg havde som sådan ikke flere penge mellem hænderne end mine medstuderende - jeg boede dyrt.

Jeg fik ikke støtte ad hoc - ikke noget med tilskud til andre ting, lån eller betalte ferier, fx, og mine forældre lavede ikke en børneopsparing. Min morfar lavede en ganske lille en (fordi han døde tidligt) og den betalte mine bøger de første to år på studiet.

Jeg synes, det er fint at mene at fast månedelig støtte er umodent. Jeg forstår det bare ikke helt. Hvori består det umodne mere konkret?
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. mar 2018, 10:19

Jeg har aldrig fået en øre fra mine forældre uanset hvor meget lårt jeg stod i. Jeg har tilgengæld lært om totalt økonomisk uansvarlighed og det har dælme kostet. Så tak for røv og nøgler på det punkt også.

Vi vil gøre alt hvad vi kan for at hjælpe vores søn. Ikke med hans daglige økonomi som sådan når han er forbi uddannelse pg selv i job, men vi vil langt hellere hjælpe ham imens vi er her og kan se det gode ved det, end en sum penge når vi er long gone.
Han har allerede nu sin egen konto hvor der kommer penge ind på om måneden og han har aktier. Jeg er sikker på at han nok skal lære ansvarlighed alligevel.

Plus at vi overkompenserer totalt for at han er enebarn så han mangler ikke noget og kommer heller ikke til det ;)
0
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf KitKat » 13. mar 2018, 11:03

Min søn bor (næsten) gratis hjemme mens han er i lære. Ved at spare husleje har han i stedet råd til at have bil, og herude vest på er dét bare en megastor fordel.

Da han var imellem lærepladser i en periode, og hans buffer slap op, dækkede jeg hans budgetkonto i de par måneder det kneb inden han startede ny læreplads.

Det er ikke meget, men han og jeg har aldrig haft råd til de store armbevægelser og det lidt jeg kan gøre for at give ham et mere solidt fundament i voksenlivet, det gør jeg.
Knægten er i øvrigt både moden, økonomisk ansvarlig og forstår at sætte pris på de små ting i livet, så helt har jeg ikke fået ødelagt ham :D

Edit: Min egen start på voksenlivet for snart mange år siden var i øvrigt 100% på egen hånd. Ingen hjælp og intet godt eksempel at skele til, så jeg brugte de første af 30'erne på at komme på fode igen efter et årti med luksusfælde-tendenser. Jeg har seriøst ikke ord for hvor meget det betyder for mig at være kommet så godt "med" at jeg i dag er i stand til at give mit barn bedre vilkår end jeg selv havde :lun:
3
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Juki » 13. mar 2018, 11:12

kartoffelpizza skrev:
Juki skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg har klaret mig selv fra Day One. Vi har et større rådighedsbeløb end min mor.

Jeg synes det er fint at hjælpe hinanden i kort tid - jeg ville fx også hjælpe min mor.
Jeg synes, det vidner om umodenhed at få finansiel støtte (udover “jeg giver en middag/gave” som selvfølgelig de noget andet) af sine forældre når man er flyttet hjemmefra.

Umodenhed simpelthen. Du synes ikke det kan være ansvarligt at modtage et beløb fast, som lån eller ej, i stedet for at stifte gæld i fx banken med høje renter og gebyrer? Er det ikke nærmere et spørgsmål om stolthed?

Jeg sætter da også en ære i at kunne klare mig selv uden at inddrage andre eller være afhængig af støtte, men skulle jeg komme i en situation at mit hjem fx brændte ned, og jeg mistede alt, så vil jeg da 1000 gange hellere have/låne penge af min mor fremfor banken til at få dækket de ting som evt. ikke var omfattet af forsikringen.

Hvis du læser artiklerne, som jeg forholder mig til, drejer det sig ikke om lån, men om dækning af faste udgifter over en længere periode.
Det er det jeg svarer på. Ikke alle mulige andre forestillinger.

.. Hvilket jeg tager højde for i mit spørgsmål.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Krølle » 13. mar 2018, 11:30

kartoffelpizza skrev:
Juki skrev:
kartoffelpizza skrev:
Juki skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg har klaret mig selv fra Day One. Vi har et større rådighedsbeløb end min mor.

Jeg synes det er fint at hjælpe hinanden i kort tid - jeg ville fx også hjælpe min mor.
Jeg synes, det vidner om umodenhed at få finansiel støtte (udover “jeg giver en middag/gave” som selvfølgelig de noget andet) af sine forældre når man er flyttet hjemmefra.

Umodenhed simpelthen. Du synes ikke det kan være ansvarligt at modtage et beløb fast, som lån eller ej, i stedet for at stifte gæld i fx banken med høje renter og gebyrer? Er det ikke nærmere et spørgsmål om stolthed?

Jeg sætter da også en ære i at kunne klare mig selv uden at inddrage andre eller være afhængig af støtte, men skulle jeg komme i en situation at mit hjem fx brændte ned, og jeg mistede alt, så vil jeg da 1000 gange hellere have/låne penge af min mor fremfor banken til at få dækket de ting som evt. ikke var omfattet af forsikringen.

Hvis du læser artiklerne, som jeg forholder mig til, drejer det sig ikke om lån, men om dækning af faste udgifter over en længere periode.
Det er det jeg svarer på. Ikke alle mulige andre forestillinger.

.. Hvilket jeg tager højde for i mit spørgsmål.

Hvor spørger du om andet end lån?

Nej, jeg synes ikke det er mere ansvarligt at låne af forældre end banken. Jeg synes, det er afhængighed. Og jeg synes ikke det lyder ansvarligt eller fedt. Hvis man ikke KAN låne i banken og har akut behov som man ikke kunne forudse ved at have en buffer, så kan man jo tvinges derud.

Og det sidste der taler du igen lån, forsikringer osv. Der har vi sikret os at forsikring dækker ALT. Det er lidt dyrere, men så er vi ikke afhængige.
Det er min holdning.


Af ren nysgerrighed - hvis forældrene har pengene stående og ikke får nogen særlige renter for dem, vil du stadig foretrække et banklån med dertil hørende oprettelsesudgifter og renter? For mig virker det ikke uafhængigt. Det er snarere bare økonomisk uansvarligt ikke at spare penge, hvor man kan :genert:
4
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf differentdaydifferentperson » 13. mar 2018, 12:23

.
Senest rettet af differentdaydifferentperson 14. aug 2018, 14:50, rettet i alt 1 gang.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Slettet bruger » 13. mar 2018, 14:20

Krølle skrev:Af ren nysgerrighed - hvis forældrene har pengene stående og ikke får nogen særlige renter for dem, vil du stadig foretrække et banklån med dertil hørende oprettelsesudgifter og renter? For mig virker det ikke uafhængigt. Det er snarere bare økonomisk uansvarligt ikke at spare penge, hvor man kan :genert:


Ville du låne penge af en god ven? En halvgod ven? En bekendt? Og hvis ikke, er det så ikke også økonomisk uansvarlighed.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Krølle » 13. mar 2018, 14:41

abcd skrev:
Krølle skrev:Af ren nysgerrighed - hvis forældrene har pengene stående og ikke får nogen særlige renter for dem, vil du stadig foretrække et banklån med dertil hørende oprettelsesudgifter og renter? For mig virker det ikke uafhængigt. Det er snarere bare økonomisk uansvarligt ikke at spare penge, hvor man kan :genert:


Ville du låne penge af en god ven? En halvgod ven? En bekendt? Og hvis ikke, er det så ikke også økonomisk uansvarlighed.


Sammenligner du seriøst lige barn/forældre-relation med forholdet til bekendte?
4
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Krølle » 13. mar 2018, 14:43

^
Svaret på dit spørgsmål er for øvrigt: jeg har ikke behovet, men havde jeg, ville det afhænger af omstændighederne.

Jeg har lånt penge ud til bekendte og endda folk, jeg ikke havde mødt irl, fordi det var muligt og gjorde en forskel. So shoot me.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Delfin » 13. mar 2018, 14:56

Jeg har aldrig støttet med et fast beløb, men jeg har støttet i særlige situationer, hvor udefrakommende ting har givet vanskeligheder. Udefrakommende ting er ikke for mange cafe latter. Sidst var det karantænehul grundet frivillig afslutning på et yderst problematisk arbejdsforhold. Faktisk skubbede jeg endda på at afslutte den kontrakt ved at give forhåndstilsagn om at hjælpe.
Hvis læsset vælter, vil hun aldrig få lov at vælte med, så længe jeg overhovedet er i stand til at hjælpe, og sådan har det også været med mine egne forældre, selvom hverken de eller jeg har haft oceaner af penge at svømme i.
2
14 11 14

Tilbage til "Privatøkonomi"