Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 25. feb 2018, 08:04

Artem skrev:Oplever i også at jeres tinnitus er mere kraftig når i er syg?


Ja, helt sikkert. Især hvis det er noget med snot og hovedpine og sådan. Jeg ved ikke, om det er noget med, at trykket ændrer sig?

Og som en anden skriver, så er jeg også mere generet af den, når der er andre ting, der ikke fungerer - som hvis jeg bliver stresset eller har en nedtursdag. Jeg har også tænkt meget over, om lyden bliver højere, eller om det er fordi man får sværere ved at abstrahere. For mig føles det vitterligt som om den ER højere, i hvert fald når jeg er syg, men eftersom det hele jo i virkeligheden er nogle fejlsignaler, er det svært at vide, hvad der er hvad.

Men selv om mit generelt har udvidet repertoiret og er steget lidt i styrke siden jeg først fik det, lægger det sig altid til hvad der nu på det tidspunkt er "normal" styrke, når jeg får det bedre.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 25. feb 2018, 10:14

Artem skrev:Oplever i også at jeres tinnitus er mere kraftig når i er syg?


Da jeg var forkølet for en måneds tid siden blev min tinnitus lidt mildere i lyden, meget mærkeligt :stoned:
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Artem » 25. feb 2018, 10:18

Min temperatur er faldet en halv grad om natten, hvor den næsten er normal nu, og det samme er min tinnitus. Men lidt sjovt som vi alle oplever at sygdom påvirker det.
Senest rettet af Artem 26. feb 2018, 14:53, rettet i alt 1 gang.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 25. feb 2018, 13:02

Jeg er forresten lidt bange for at jeg har fået et høretab siden sidst jeg var til ørelæge :( Jeg er nemlig begyndt at få en prøvebillede agtig tone....min normale tinnitus er ellers meget højfrekvent (ca. 15.000 hz) men denne tone er mindre højfrekvent.

Jeg har en tid hos en ørelæge i Århus d. 7/3, en ørelæge jeg har fået anbefalet af min egen læge, har ventet ca. 5 måneder på den konsultation.....er spændt på hvad han finder. Det jeg frygter mest er at jeg har en form for degenererende hørelse :(
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 26. feb 2018, 11:13

zembra1986 skrev:Jeg er forresten lidt bange for at jeg har fået et høretab siden sidst jeg var til ørelæge :( Jeg er nemlig begyndt at få en prøvebillede agtig tone....min normale tinnitus er ellers meget højfrekvent (ca. 15.000 hz) men denne tone er mindre højfrekvent.

Jeg har en tid hos en ørelæge i Århus d. 7/3, en ørelæge jeg har fået anbefalet af min egen læge, har ventet ca. 5 måneder på den konsultation.....er spændt på hvad han finder. Det jeg frygter mest er at jeg har en form for degenererende hørelse :(


Det frygtede jeg også, men jeg er nu blevet testet to gange hos alm. hørelæger og én gang på audiologisk afd. på hospitalet, og der er (heldigvis) intet som helst i vejen med min hørelse. Bare hvis det kan trøste :). Og jeg har jo også bl.a. sådan en prøvebillede-agtig lyd.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 26. feb 2018, 12:23

Fræksak skrev:
zembra1986 skrev:Jeg er forresten lidt bange for at jeg har fået et høretab siden sidst jeg var til ørelæge :( Jeg er nemlig begyndt at få en prøvebillede agtig tone....min normale tinnitus er ellers meget højfrekvent (ca. 15.000 hz) men denne tone er mindre højfrekvent.

Jeg har en tid hos en ørelæge i Århus d. 7/3, en ørelæge jeg har fået anbefalet af min egen læge, har ventet ca. 5 måneder på den konsultation.....er spændt på hvad han finder. Det jeg frygter mest er at jeg har en form for degenererende hørelse :(


Det frygtede jeg også, men jeg er nu blevet testet to gange hos alm. hørelæger og én gang på audiologisk afd. på hospitalet, og der er (heldigvis) intet som helst i vejen med min hørelse. Bare hvis det kan trøste :). Og jeg har jo også bl.a. sådan en prøvebillede-agtig lyd.


Jeg er også blevet testet 2 gange indtil videre, hos en ørelæge og hos et hørecenter og begge sagde min hørelse var fin. Den prøvebillede agtige tone har været væk i dag.....den er nu heller ikke helt som den gamle prøvebillede tone....den er stadig mere højfrekvent, bare mindre end min almindelige tinnitus.

Jeg har læst i bogen "at lære og forstå at leve med tinnitus" af musikeren Henrik strube at man kan få et høreapparat der skulle afhjælpe et højfrekvent høretab. Det vil jeg spørge ind til ved ørelægen i Århus. Jeg er ret overbevist om at jegfaktisk har et høretab på de helt højfrekvente "toner", men ørelæger tester vist som regel kun på op til 8.000 hz, hvilket efter min mening ikke er særlig højfrekvent da skalaen går helt op til 20.000 hz. Jeg tror jo jeg har et høretab på de +15.000 hz, hvilket er der min tinnitus også ligger.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Mani » 26. feb 2018, 15:57

zembra1986 skrev:Jeg er forresten lidt bange for at jeg har fået et høretab siden sidst jeg var til ørelæge :( Jeg er nemlig begyndt at få en prøvebillede agtig tone....min normale tinnitus er ellers meget højfrekvent (ca. 15.000 hz) men denne tone er mindre højfrekvent.

Jeg har en tid hos en ørelæge i Århus d. 7/3, en ørelæge jeg har fået anbefalet af min egen læge, har ventet ca. 5 måneder på den konsultation.....er spændt på hvad han finder. Det jeg frygter mest er at jeg har en form for degenererende hørelse :(

Jeg har et høretab på det ene øre uafhængigt af tinnitusen.
Som regel giver tinnitusen sig udslag i bas toner, men i perioder får jeg “prøvebillede lyden”. Det har ikke påvirket mit høretab.

Det er fint og fornuftigt at få det tjekket, men jeg tænker lidt om du tager sorger på forskud og bekymre dig for meget? Det gavner i al fald slet ikke mit lydniveau med sådanne tanker.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Imahawaiigirl
Indlæg: 105
Tilmeldt: 11. okt 2015, 11:14
Kort karma: 23
Geografisk sted: Taastrup
Likede indlæg: 279

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Imahawaiigirl » 26. feb 2018, 18:19

zembra1986 skrev:
Fræksak skrev:
zembra1986 skrev:Jeg er forresten lidt bange for at jeg har fået et høretab siden sidst jeg var til ørelæge :( Jeg er nemlig begyndt at få en prøvebillede agtig tone....min normale tinnitus er ellers meget højfrekvent (ca. 15.000 hz) men denne tone er mindre højfrekvent.

Jeg har en tid hos en ørelæge i Århus d. 7/3, en ørelæge jeg har fået anbefalet af min egen læge, har ventet ca. 5 måneder på den konsultation.....er spændt på hvad han finder. Det jeg frygter mest er at jeg har en form for degenererende hørelse :(


Det frygtede jeg også, men jeg er nu blevet testet to gange hos alm. hørelæger og én gang på audiologisk afd. på hospitalet, og der er (heldigvis) intet som helst i vejen med min hørelse. Bare hvis det kan trøste :). Og jeg har jo også bl.a. sådan en prøvebillede-agtig lyd.


Jeg er også blevet testet 2 gange indtil videre, hos en ørelæge og hos et hørecenter og begge sagde min hørelse var fin. Den prøvebillede agtige tone har været væk i dag.....den er nu heller ikke helt som den gamle prøvebillede tone....den er stadig mere højfrekvent, bare mindre end min almindelige tinnitus.

Jeg har læst i bogen "at lære og forstå at leve med tinnitus" af musikeren Henrik strube at man kan få et høreapparat der skulle afhjælpe et højfrekvent høretab. Det vil jeg spørge ind til ved ørelægen i Århus. Jeg er ret overbevist om at jegfaktisk har et høretab på de helt højfrekvente "toner", men ørelæger tester vist som regel kun på op til 8.000 hz, hvilket efter min mening ikke er særlig højfrekvent da skalaen går helt op til 20.000 hz. Jeg tror jo jeg har et høretab på de +15.000 hz, hvilket er der min tinnitus også ligger.


Ikke for at ødelægge humøret, men man kan ikke behandle så højfrekvente høretab med høreapparater.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 27. feb 2018, 12:08

Jeg oplever noget lige for tiden, der er lidt svært at forklare. Når nogen taler eller maskiner larmer, eller nogen tramper i gulvet, får jeg samme lyd som hvis en klokke ringede i mit højre øre sådan lige et kvart sekund forsinket. Altså andre lyde udløser denne ringen i mit øre. Jeg synes som sådan ikke jeg oplever nogen forvrængen eller andet af den eksisterende lyd, det er bare som om al lyd bliver efterfulgt af denne klang.

Er der nogen af jer andre, der har oplevet noget lignende?

Det er helt mærkeligt, for normalt opsøger jeg gerne lidt larm så jeg ikke hører tinitussen, men lige i disse dage er det faktisk rarere at være i stilhed.
0
Buccaneer
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. mar 2018, 13:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Buccaneer » 11. mar 2018, 10:33

Det er over 25 år siden, at jeg opdagede en hyletone i begge ører, men jeg har aldrig følt mig plaget af det, og jeg synes egentlig heller ikke, at min hørelse er blevet dårligere, andet end de svækkelser der nu følger med alderen. Jeg kan eksempelvis ikke høre cikaderne længere, men det er vist meget normalt i min alder, tinnitus eller ej.

Jeg har gennem hele livet været eksponeret for div. former for støj, og har ikke været god til at beskytte min hørelse. Men som sagt føler jeg ikke, at jeg har nogen særlige problemer i den forbindelse. Min tinnitus består i en konstant og meget højfrekevnt tone, og jeg kan sagtens høre den, uanset hvor meget larm der ellers er omkring mig. Jeg hører den dog kun, når jeg af og til tænker over det. I reglen "glemmer" jeg min tinnitus, og lægger slet ikke mærke til den.

Samtidig ved jeg, at nogle mennesker kan være meget plaget af deres tinnitus. Hvorfor, ved jeg faktisk ikke, men det skyldes formentlig at nogle er mere sensitive, vedr. hørelse, end andre. Der findes jo en del kurser/behandlinger for folk der har problemer med smerter af forskellig art. Det får måske ikke generne til at forsvinde, men man kan lære at leve med det. Om samme tiltag findes i forhold til tinnitus, ved jeg ikke, men det er da værd at undersøge.
1
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 11. mar 2018, 12:23

Buccaneer skrev:Det er over 25 år siden, at jeg opdagede en hyletone i begge ører, men jeg har aldrig følt mig plaget af det, og jeg synes egentlig heller ikke, at min hørelse er blevet dårligere, andet end de svækkelser der nu følger med alderen. Jeg kan eksempelvis ikke høre cikaderne længere, men det er vist meget normalt i min alder, tinnitus eller ej.

Jeg har gennem hele livet været eksponeret for div. former for støj, og har ikke været god til at beskytte min hørelse. Men som sagt føler jeg ikke, at jeg har nogen særlige problemer i den forbindelse. Min tinnitus består i en konstant og meget højfrekevnt tone, og jeg kan sagtens høre den, uanset hvor meget larm der ellers er omkring mig. Jeg hører den dog kun, når jeg af og til tænker over det. I reglen "glemmer" jeg min tinnitus, og lægger slet ikke mærke til den.

Samtidig ved jeg, at nogle mennesker kan være meget plaget af deres tinnitus. Hvorfor, ved jeg faktisk ikke, men det skyldes formentlig at nogle er mere sensitive, vedr. hørelse, end andre. Der findes jo en del kurser/behandlinger for folk der har problemer med smerter af forskellig art. Det får måske ikke generne til at forsvinde, men man kan lære at leve med det. Om samme tiltag findes i forhold til tinnitus, ved jeg ikke, men det er da værd at undersøge.


Det er vildt så forskelligt det kan påvirke folk, jeg synes stadig det er frygteligt her 10 måneder efter jeg fik det, og tænker tit om jeg kan holde dette ud i flere år frem :trist:

Jeg var til hørelæge forleden og han lavede en henvisning til audiologisk afdeling med henblik på at jeg kan få in-ear maskere. Håber det kan hjælpe mig for jeg synes godt nok det er op af bakke at lære at leve med den forbandede lyd.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 13. mar 2018, 13:15

Lemonella, jeg håber det var et pludseligt og mærkværdigt spike, der enten har lagt sig nu eller lægger sig hurtigt igen! :ae:
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 13. mar 2018, 13:18

I øvrigt har jeg oplevet flere gange, at jeg drømmer vildt og sover tungt men uroligt og så vågner med høj lyd på. Jeg er i tvivl om tinitussen efterfølgende er høj, fordi jeg har sovet mærkeligt og måske ligget og bidt sammen eller spændt i søvne pga drømmene, eller om det er omvendt, altså at min søvn har været påvirket af, at lyden har været høj i mit hoved uden at jeg dog er vågnet af det.

Jeg ved ikke, hvilken vej rundt det er, men jeg har også oplevet disse spikes efter en nat med mærkelige drømme og underlig søvn.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 13. mar 2018, 13:21

Fræksak skrev:I øvrigt har jeg oplevet flere gange, at jeg drømmer vildt og sover tungt men uroligt og så vågner med høj lyd på. Jeg er i tvivl om tinitussen efterfølgende er høj, fordi jeg har sovet mærkeligt og måske ligget og bidt sammen eller spændt i søvne pga drømmene, eller om det er omvendt, altså at min søvn har været påvirket af, at lyden har været høj i mit hoved uden at jeg dog er vågnet af det.

Jeg ved ikke, hvilken vej rundt det er, men jeg har også oplevet disse spikes efter en nat med mærkelige drømme og underlig søvn.



Min tinnitus har også været høj de gange jeg er blevet vækket i "drømme søvn". Tænker at det er noget med aktiviteten i hjernen, i drømme søvnen er det område/center i hjernen der generere tinnitus måske meget aktivt og derfor er tinnitusen forværret.
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 13. mar 2018, 13:42

Hvordan går det, Lemonella?
0

Tilbage til "Helbred"