Dialekt

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Dialekt

Indlægaf JoyNips » 22. jan 2018, 02:24

dgd2007 skrev:Sig mig hedder "at slås" generelt "at slåsse" på jysk (eller århusiansk)? :gruble:

Jeg har været ude for det et par gange ... og endda "de slåssede" (sloges) i datid.


Det hedder det i hvert fald på sønderjysk.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 1. feb 2018, 09:48

Det kan ikke undgås, at der er visse ting fra visse dialekter, som man selv synes, "lyder grimt".

Personlig er jeg lidt anstrengt med, som jeg lige hørte på News, dem der helt springer 'L' over og fx siger "et te'bud" (tilbud).
Jeg ved ikke rigtigt, hvor det kommer fra ... Søvndal gjorde det også, og han er vist fra nordvest :gruble:

Disclaimer: evt. debatører med den pågældende udtale bedes ikke tage det personligt, men tænke på at der sikkert også er ting ved købehavnisk som de selv synes, lyder grimt. :P
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 1. feb 2018, 11:14

dgd2007 skrev:Det kan ikke undgås, at der er visse ting fra visse dialekter, som man selv synes, "lyder grimt".

Personlig er jeg lidt anstrengt med, som jeg lige hørte på News, dem der helt springer 'L' over og fx siger "et te'bud" (tilbud).
Jeg ved ikke rigtigt, hvor det kommer fra ... Søvndal gjorde det også, og han er vist fra nordvest :gruble:

Disclaimer: evt. debatører med den pågældende udtale bedes ikke tage det personligt, men tænke på at der sikkert også er ting ved købehavnisk som de selv synes, lyder grimt. :P

Søvndal er fra Kolding, er han ikke? (Edit; han er tilsyneladende oprindeligt fra Struer)

Jeg er vokset op med at sige "tebøj", så jeg er klart en af dem som undlader det, når jeg taler sønderjysk. Dog ikke herovre på Sjælland :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 1. feb 2018, 11:32

Anilara skrev:Søvndal er fra Kolding, er han ikke? (Edit; han er tilsyneladende oprindeligt fra Struer)

Jeg er vokset op med at sige "tebøj", så jeg er klart en af dem som undlader det, når jeg taler sønderjysk. Dog ikke herovre på Sjælland :)

Nå ja, sønderjylland er jo et helt univers for sig selv :lol:
En, der lige var flyttet derned for en del år siden, rapporterede tilbage om det. Bl.a. at når man skulle betale med dankort, sagde kassedamen: "Å æ beløff?" :) (= på beløbet?)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Dialekt

Indlægaf paint » 1. feb 2018, 12:11

dgd2007 skrev:
Anilara skrev:Søvndal er fra Kolding, er han ikke? (Edit; han er tilsyneladende oprindeligt fra Struer)

Jeg er vokset op med at sige "tebøj", så jeg er klart en af dem som undlader det, når jeg taler sønderjysk. Dog ikke herovre på Sjælland :)

Nå ja, sønderjylland er jo et helt univers for sig selv :lol:
En, der lige var flyttet derned for en del år siden, rapporterede tilbage om det. Bl.a. at når man skulle betale med dankort, sagde kassedamen: "Å æ beløff?" :) (= på beløbet?)


Ja ;)

0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 1. feb 2018, 13:56

paint skrev:
dgd2007 skrev:
Anilara skrev:Søvndal er fra Kolding, er han ikke? (Edit; han er tilsyneladende oprindeligt fra Struer)

Jeg er vokset op med at sige "tebøj", så jeg er klart en af dem som undlader det, når jeg taler sønderjysk. Dog ikke herovre på Sjælland :)

Nå ja, sønderjylland er jo et helt univers for sig selv :lol:
En, der lige var flyttet derned for en del år siden, rapporterede tilbage om det. Bl.a. at når man skulle betale med dankort, sagde kassedamen: "Å æ beløff?" :) (= på beløbet?)


Ja ;)


Jeg synes lidt Bodils sekvens der, lyder som en masse vrøvlejysk, med en mindre del sønderjyske gloser.

Og ja, "på beløbet" kan sagtens udtales sådan :) Eller "Bar lich å" (bare lige på).
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Dialekt

Indlægaf paint » 1. feb 2018, 16:14

Anilara skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:
Anilara skrev:Søvndal er fra Kolding, er han ikke? (Edit; han er tilsyneladende oprindeligt fra Struer)

Jeg er vokset op med at sige "tebøj", så jeg er klart en af dem som undlader det, når jeg taler sønderjysk. Dog ikke herovre på Sjælland :)

Nå ja, sønderjylland er jo et helt univers for sig selv :lol:
En, der lige var flyttet derned for en del år siden, rapporterede tilbage om det. Bl.a. at når man skulle betale med dankort, sagde kassedamen: "Å æ beløff?" :) (= på beløbet?)


Ja ;)


Jeg synes lidt Bodils sekvens der, lyder som en masse vrøvlejysk, med en mindre del sønderjyske gloser.

Og ja, "på beløbet" kan sagtens udtales sådan :) Eller "Bar lich å" (bare lige på).


Jeg er på ingen måde ekspert i Sønderjysk. Men dét klip jeg ville have lagt ind (kunne ikke finde det), var i samme serie. Dét præsenterede jeg for en kollega, som er fra Sønderjylland, og dér var dialekten faktisk korrekt, sagde han. Han stedfæstede det endda til det vestlige Sønderjylland. :)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 1. feb 2018, 16:28

paint skrev:
Jeg er på ingen måde ekspert i Sønderjysk. Men dét klip jeg ville have lagt ind (kunne ikke finde det), var i samme serie. Dét præsenterede jeg for en kollega, som er fra Sønderjylland, og dér var dialekten faktisk korrekt, sagde han. Han stedfæstede det endda til det vestlige Sønderjylland. :)

Ja ok - er helt enig i at hun klart bruger udtryk fra det vestsønderjyske. Så skal jeg som en nordøst sønderjyde nok bare klappe i :-D
Vi siger eksempelvis ikke "Då gåe" om "du går" som Bodil, men "Då gæe".
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 9. feb 2018, 17:22

Der var en sportskommentator i dag, der konsekvent sagde "lod mærke til" ... :gruble:
- i stedet for "lagde mærke til".
Jeg ved ikke, om det er dialekt eller bare hans egen opfindelse. Han talte en eller anden form for sjællandsk, vil jeg mene.
0
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Dialekt

Indlægaf hthy » 10. feb 2018, 00:06

dgd2007 skrev:Der var en sportskommentator i dag, der konsekvent sagde "lod mærke til" ... :gruble:
- i stedet for "lagde mærke til".
Jeg ved ikke, om det er dialekt eller bare hans egen opfindelse. Han talte en eller anden form for sjællandsk, vil jeg mene.


På en af de mange alsiske dialekter siger man : æ loj mærk te ham eller æ loj mæ å e seng ( jeg lagde mærke til ham , jeg lagde mig på sengen)
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Dialekt

Indlægaf Delfin » 10. feb 2018, 04:20

Anilara skrev:
paint skrev:
Jeg er på ingen måde ekspert i Sønderjysk. Men dét klip jeg ville have lagt ind (kunne ikke finde det), var i samme serie. Dét præsenterede jeg for en kollega, som er fra Sønderjylland, og dér var dialekten faktisk korrekt, sagde han. Han stedfæstede det endda til det vestlige Sønderjylland. :)

Ja ok - er helt enig i at hun klart bruger udtryk fra det vestsønderjyske. Så skal jeg som en nordøst sønderjyde nok bare klappe i :-D
Vi siger eksempelvis ikke "Då gåe" om "du går" som Bodil, men "Då gæe".


Der er elementer af det, som er næsten rigtige, og hun har krydret det med nogle sønderjyske specialord, men det er ikke den sønderjyske sprogtone, som jeg husker fra det sydvestligste hjørne. Vi siger fx ikke 'æt', men 'it' (ikke). Vi siger heller ikke 'då gåe', det ville jeg stedfeste nordligere, faktisk helt udenfor Sønderjylland tror jeg.

Hun er i øvrigt født i Vejle, så det er noget tillært. Jeg synes faktisk, hun er bedre til at fange sprogtonen, når hun spiller roller længere nordfra
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Dialekt

Indlægaf Delfin » 10. feb 2018, 04:21

0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Dialekt

Indlægaf Delfin » 10. feb 2018, 04:23

0
14 11 14
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 22. feb 2018, 16:24

Jyder og sjællændere udtaler "klikke" (fx med musen) på samme måde, som købehavnere udtaler "klike" (en indspist gruppe). :)
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 22. feb 2018, 16:29

dgd2007 skrev:Jyder og sjællændere udtaler "klikke" (fx med musen) på samme måde, som købehavnere udtaler "klike" (en indspist gruppe). :)

Næsten. Københavnere siger "klekke" vi siger "klikke". Jeg trækker hvert fald ikke lige så meget på i'et som i klike.
Ligesom jeg siger noget er "kikset", og jeg oftere hører københavnere sige "kekset".
Har også bemærket nogle siger Pernelle om Pernille.
2

Tilbage til "Sprog"