Prins Henrik er død

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 10:19

vibbsen skrev:
paint skrev:Jeg synes Jens Gaardbo (TV2), har skrevet en ualmindelig fin og præcist rammende nekrolog over Prins Henrik.

udpluk:
"Væk er min tapre, men også lidt håbløse ridder og hans kamp for alt det umulige. Han krævede minsandten en maskulin rolle i familien, selvom enhver ved, at en moderne familie består af mor, barn og kommune. Han spiste sig tyk og stor, mens nutidens mænd løber magre og hulkindede rundt i gaderne i joggingtøj, før de atter vender hjem til deres despotiske koner. Og han klædte sig i mønstre og gevandter, mens nationen går rundt og ligner sorte skraldesække.

Væk er den venlige mand, der kom til et leve i et temmelig uvenligt land. Han sejlede rundt til vrede grønlændere og gnavne færinger. Han sejlede til danske fjordbyer og hilste på triste borgmestre med svedige håndflader og tusinder af ondsindede unger med små flag i hænderne. Han skabte skulpturer til et land, der ellers helst vil bygge grimme kulturhuse i håbløse købstæder, sådan at Lis Sørensen har nogle steder at spille om vinteren."

https://www.bt.dk/blogs/klar-laest-til- ... vaenne-sig


Jeg har lige læst den....Og wauuuuuvvvvv... :love2: :love2:

Han insisterede f.eks. på at elske livet for alt det, der kan ske – i et land, hvor de fleste ellers er bange for livet og alt det, der kan ske. Han var sensuel, så vi tydeligt kunne se, hvor triste vi selv er. Og han var manden, der gennem årtier uforfærdet protesterede over sin rolle i andet geled, selvom han vidste, at han løb panden mod en mur.

Det elskede jeg ham for. Det har jeg altid gjort. Ligesom jeg elsker Dronningen for, at hun ryger. Og prins Joachim for hans hang til hurtige biler. Kronprinsen og Mary må også godt se at få en last. Jeg holder af dette strejf af letsindighed midt i en dansk offentlighed, der bliver mere og mere sur & sund, restriktiv & spidsrøvet.


Så lærte han også det. Man skal ikke sige noget drilagtigt om Danmark, heller ikke når det er på sin plads. For Danmark, landet med verdensrekorder i kræmmermarkeder og hoftebensbrud, er verdens bedste land. Og vi danskere er verdens bedste mennesker, selvom resten af verden synes, at vi er uforskammede og selvglade.


Den er et spark i skridtet til den selvfedhed og snerpethed som vi danskere også besidder. Og som jeg finder uendeligt ucharmerende..Og jeg giver ham ret i at det ville være en god ide hvis kronprinsen og hans fru også fandt en last...Så de ikke fremstår som "Mr & Mrs Perfect"


Præcis! ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Animi » 18. feb 2018, 10:35

Ondsindede børn?!? Jeg må indrømme, at der begynder hans nekrolog at lyde satirisk :lol:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf landsbytossen » 18. feb 2018, 10:39

Hvor finder man de triste borgmestre ?

Borgmestre klapper i deres små hænder, hvis de får besøg af kongehuset.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 10:40

Animi skrev:Ondsindede børn?!? Jeg må indrømme, at der begynder hans nekrolog at lyde satirisk :lol:


Det er jo også, bl.a, et satirisk, kærligt, ironisk billede af Danmark han tegner, og Henriks møde med det. Jeg synes det lykkes ham fint, at forene det hele (med et glimt i øjet) ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 10:41

landsbytossen skrev:Hvor finder man de triste borgmestre ?

Borgmestre klapper i deres små hænder, hvis de får besøg af kongehuset.


Deres små 'svedige hænder'. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Animi » 18. feb 2018, 10:41

paint skrev:
Animi skrev:Ondsindede børn?!? Jeg må indrømme, at der begynder hans nekrolog at lyde satirisk :lol:


Det er jo også, bl.a, et satirisk, kærligt, ironisk billede af Danmark han tegner, og Henriks møde med det. Jeg synes det lykkes ham fint, at forene det hele (med et glimt i øjet) ;)


Tjah, personligt synes jeg ikke det er særlig passende i en nekrolog. Men hver sin smag :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 10:47

Det er lidt morsomt, at nogle af kommentarerne her i tråden, lige præcis er dét Gaardbo langer ud efter i sin klumme :lol:
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 10:55

Ellin skrev:
Animi skrev:
paint skrev:
Animi skrev:Ondsindede børn?!? Jeg må indrømme, at der begynder hans nekrolog at lyde satirisk :lol:


Det er jo også, bl.a, et satirisk, kærligt, ironisk billede af Danmark han tegner, og Henriks møde med det. Jeg synes det lykkes ham fint, at forene det hele (med et glimt i øjet) ;)


Tjah, personligt synes jeg ikke det er særlig passende i en nekrolog. Men hver sin smag :)


Hvis man læser overskrifter og uddrag fra, hvad Jens ellers skriver, så lyder han mest som en bitter olding, som er sur over, at verden forandres og at kvinder har muligheden for at klare sig uden ham/mænd. :fløjt:


Du skal nok læse det i sin helhed, og så, måske især, fange 'tonen' i det. Det er jo netop dét at Henrik, gik imod vores danske frikadelle-normer, og gjorde det bevidst. Som nogle siger, han var en levemand, et renæssancemenneske som insisterede på at være den han var-på godt og mindre godt, men helhjertet.

Han var et flamboyant menneske, som bragte et pust af andre kultures levevis/levemåde, her til vores andedam. Og når man gør det, skræpper ænderne op.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Animi » 18. feb 2018, 11:02

Jeg synes måske det er lidt sjovere at Jens Gaardbo vælger at skrive nekrologen i BT - et medie der bestemt ikke har holdt sig tilbage, når det kom til latterliggørelse af Prinsen.
Senest rettet af Animi 18. feb 2018, 11:05, rettet i alt 1 gang.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. feb 2018, 11:03

Jeg tænker nok bare, at ligesom (skræmme)billedet af prins Henrik som fimset franskmand med rødvinstud og cirkussprog var fortærsket, er Jens Gaardbos ord om danskere som én stor klump af frygt og konformitet det også.
2
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Aima » 18. feb 2018, 11:04

Jeg kan egentlig godt relatere til Gaardbos tanker og betragtninger om Danmark og danskerne, nogle af dem, og jeg kan da med en vis portion velvilje også få øje på ‘glimtet i øjet’ det er skrevet med.

Jeg forstår bare ikke det der var nødvendigt, altså han kunne vel sagtens have begået en fin nekrolog med en fortjent hyldest til prinsen uden at fyre sådan en bredside af. Bevares, så havde den givetvis ikke fået samme opmærksomhed, men det virker jo nærmest som om, det primære budskab ikke er at skrive noget pænt og flot om prinsen, men derimod at stikke en fuckfinger til, ja, alt der er mere dansk end fransk.
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf LadyFox » 18. feb 2018, 11:07

Jeg har også meget svært ved at se det fantastiske i den nekrolog, på trods af jeg ellers har et seriøst soft spot for netop nekrologer. Men jeg synes ikke det er godt skrevet, jeg synes ikke den er rørende, underholdende eller tankevækkende. Jeg har meget svært ved at se formålet ved den er.
Jeg synes mere det virker til at forfatteren af nekrologen udnytter Prins Henriks død til at gå ytret nogle af sine egne holdninger i mod befolkningen, end han egentlig er interesseret i Prinsen.
4
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 11:07

Ellin skrev:
paint skrev:
Ellin skrev:
Animi skrev:
paint skrev:
Animi skrev:Ondsindede børn?!? Jeg må indrømme, at der begynder hans nekrolog at lyde satirisk :lol:


Det er jo også, bl.a, et satirisk, kærligt, ironisk billede af Danmark han tegner, og Henriks møde med det. Jeg synes det lykkes ham fint, at forene det hele (med et glimt i øjet) ;)


Tjah, personligt synes jeg ikke det er særlig passende i en nekrolog. Men hver sin smag :)


Hvis man læser overskrifter og uddrag fra, hvad Jens ellers skriver, så lyder han mest som en bitter olding, som er sur over, at verden forandres og at kvinder har muligheden for at klare sig uden ham/mænd. :fløjt:


Du skal nok læse det i sin helhed, og så, måske især, fange 'tonen' i det. Det er jo netop dét at Henrik, gik imod vores danske frikadelle-normer, og gjorde det bevidst. Som nogle siger, han var en levemand, et renæssancemenneske som insisterede på at være den han var-på godt og mindre godt, men helhjertet.

Han var et flamboyant menneske, som bragte et pust af andre kultures levevis/levemåde, her til vores andedam. Og når man gør det, skræpper ænderne op.


Jeg har intet imod Prins Henrik.

Det er Jens' måde at skrive på, som mest lyder som en bitter mand, som ikke kan følge med tiden. Jeg har læst flere af hans indlæg og har skam fanget "tonen". Intet nyt der.


Måske er Jens Gaardbo sådan indrettet, at han ikke VIL følge med tiden. Han er ikke enig med 'tiden' (tidsånden). Det var Prins Henrik heller ikke. Kan være at det var derfor Gaardbo holdt så meget af netop Henrik ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. feb 2018, 11:08

landsbytossen skrev:Hvor finder man de triste borgmestre ?

Borgmestre klapper i deres små hænder, hvis de får besøg af kongehuset.


Og hvad er det med vrede grønlændere og gnavne færinger?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 11:11

Den der kun tager sjov for sjov og alvor kun alvorligt, han har faktisk fattet begge dele lige dårligt! (Piet Hein)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Livets forhold"