Hvad går 0.kl ud på?

ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf ajnaM » 13. feb 2018, 15:34

FormerlyKnownAs skrev:Tak for alle input. Sætter virkelig pris på det.

Det var virkelig nedslående det møde i dag. Eller, det startede faktisk fint, men da de viste os skemaet og jeg spurgte ind til om det leg til læring fordi jeg synes at der er mange timer, var det et nej, de læser bøger i engelsk, har matematik i mat osv. Om vores søn da ikke kan læse? Æh nej, han er 4,5 år. Jeg ved godt st systemet i uk og us er anerledes, men alligevel. Reelt hører han til year 1 ift alder til sommer. Men vi talte om kindergarten som er 4-5 år. Men nu når han er så tilbage åbenbart (!) blev hun i tvivl om han reelt skulle i pre-K som er 3-4 år. Ej men stop altså.

Vi skal se en anden skole i morgen som jeg har lidt bedre fornemmelse af ift vores barn og deres læringsmetoder.


Uden videre kendskab til den skole, eller det område, I starter op i, tænker jeg, at du skal have in mente, at det er en skole, der skal have forældrene til at vælge den blandt andre skoler. Det vil sige, at i en kultur, hvor klassisk fagfaglighed er afgørende, vil man typisk sælge sig selv på at have mange timer med højt niveau.
Det betyder bare ikke, at det reelt også er sådan i praksis. ;) Med andre ord kan det godt ske, de siger, at det er et krav til kindergarten, at de kan læse - men det vil mange af dem sandsynligvis ikke kunne, og dermed bliver undervisningen en anden.

Det sagt ville jeg aldrig starte mit barn i en skole, der havde så mange timers reel undervisning i børnehaveklassen. Der er intet belæg for, at antallet af timer har positiv effekt på børnenes indlæring - tværtimod, og slet ikke i 0. klasse. Så jeg ville kigge mig om efter en anden skole. Og alternativt ville jeg ikke tøve med at have ham med de små børn, hvis det var den eneste vej til noget mere leg.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. feb 2018, 15:58

Forleden opstod der en lidt forvirret situation på mit arbejde, hvor en mor, der lige var flyttet til Danmark, kom med et meget lille barn og ville tale med 'the teacher'. Skolesekretæren gloede temmelig uforstående, for barnet var måske 3-4 år, max. Jeg kom tilfældigvis forbi og spurgte, om det mon var den nærtliggende børnehave, de skulle have fat i, og det var det.

Jeg synes, at det er ganske sigende for mange andre landes skoleopfattelse kontra den danske, at det også er 'teachers', der har med så små børn at gøre. Selvfølgelig tilpasses undervisningen stadig børnenes alder og udvikling, men der ligger alligevel et specielt dannelsesideal i det ord, synes jeg.
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf HappyPaww » 13. feb 2018, 17:18

Godt at se dig herinde :wave:

Hvilket land er det I? Synes det lyder som meget store krav der stilles og jeg kan godt forstå I ikke synes han skal starte med de 3-årige - det er jo også totalt bagvendt ift at simulere hans (øvrige) udvikling!

Men tænker at han evt kunne komme i 4-5 års kassen og så kunne han måske få lidt halv-intensiv træning inden da? Tænker at han vel nok rimelig hurtigt kan komme op på niveau med de andre :gruble:
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Fræksak » 13. feb 2018, 18:10

Nu ved jeg jo slet ikke, hvad I er til, men hvis I har en Steinerskole i nærheden, kunne I jo kigge på den? Det hedder formentlig Waldorf-skoler i UK.

I 0. klasse i Steinerskoler er fokus ikke fagligt. Vi oplevede fokus på at kunne samle sig om fx et eventyr, på sociale spilleregler, kammeratskab og på at kunne tage imod beskeder. I virkeligheden mest en slags udvidet børnehave hvor børnene får plads til at lande i sig selv, så de bliver klar til at tage imod læring i 1. klasse. Det var i hvert fald vores oplevelse.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf HappyPaww » 13. feb 2018, 20:24

^ Lidt i samme dur er der også montessori :)
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Bimmerdyret » 13. feb 2018, 20:59

Studsgaard skrev:På vores skole går 0 klasse i skole fra 8.15 til 14.15. Med formiddags og frokost pauser på 15 og 40 min.

Når de starter i 0 skal de faktisk gerne kunne over 20 bogstaver, der er de færreste der kan, men det er hvad der fra ministeriets side forventes (fik jeg fortalt da datteren startede - hun går i 1. Nu)



Det er noget vås, så bare rolig på det punkt forventet ministeriet slet ikke noget som helst :)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Bimmerdyret » 13. feb 2018, 21:02

FormerlyKnownAs skrev:Tak for alle input. Sætter virkelig pris på det.

Det var virkelig nedslående det møde i dag. Eller, det startede faktisk fint, men da de viste os skemaet og jeg spurgte ind til om det leg til læring fordi jeg synes at der er mange timer, var det et nej, de læser bøger i engelsk, har matematik i mat osv. Om vores søn da ikke kan læse? Æh nej, han er 4,5 år. Jeg ved godt st systemet i uk og us er anerledes, men alligevel. Reelt hører han til year 1 ift alder til sommer. Men vi talte om kindergarten som er 4-5 år. Men nu når han er så tilbage åbenbart (!) blev hun i tvivl om han reelt skulle i pre-K som er 3-4 år. Ej men stop altså.

Vi skal se en anden skole i morgen som jeg har lidt bedre fornemmelse af ift vores barn og deres læringsmetoder.



Men du skal så se på det, at sådan er niveauerne for systemerne i uk og us, så derfor vil de jo placere ham læringsmæssigt i den gruppe han pt er på niveau med- for systemmæssigt og i forhold til krav ER han jo tilbage (hvilket ikke er unormalt i en situation som jeres)
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. feb 2018, 00:48

Bimmerdyret skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Tak for alle input. Sætter virkelig pris på det.

Det var virkelig nedslående det møde i dag. Eller, det startede faktisk fint, men da de viste os skemaet og jeg spurgte ind til om det leg til læring fordi jeg synes at der er mange timer, var det et nej, de læser bøger i engelsk, har matematik i mat osv. Om vores søn da ikke kan læse? Æh nej, han er 4,5 år. Jeg ved godt st systemet i uk og us er anerledes, men alligevel. Reelt hører han til year 1 ift alder til sommer. Men vi talte om kindergarten som er 4-5 år. Men nu når han er så tilbage åbenbart (!) blev hun i tvivl om han reelt skulle i pre-K som er 3-4 år. Ej men stop altså.

Vi skal se en anden skole i morgen som jeg har lidt bedre fornemmelse af ift vores barn og deres læringsmetoder.



Men du skal så se på det, at sådan er niveauerne for systemerne i uk og us, så derfor vil de jo placere ham læringsmæssigt i den gruppe han pt er på niveau med- for systemmæssigt og i forhold til krav ER han jo tilbage (hvilket ikke er unormalt i en situation som jeres)


Det er jeg klar over. Men han skal definitivt ikke gå i klasse med 3 årige når han er 5. Uanset hans akademiske niveau.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. feb 2018, 00:49

Fræksak skrev:Nu ved jeg jo slet ikke, hvad I er til, men hvis I har en Steinerskole i nærheden, kunne I jo kigge på den? Det hedder formentlig Waldorf-skoler i UK.

I 0. klasse i Steinerskoler er fokus ikke fagligt. Vi oplevede fokus på at kunne samle sig om fx et eventyr, på sociale spilleregler, kammeratskab og på at kunne tage imod beskeder. I virkeligheden mest en slags udvidet børnehave hvor børnene får plads til at lande i sig selv, så de bliver klar til at tage imod læring i 1. klasse. Det var i hvert fald vores oplevelse.


Vi skal ikke til uk, men kender absolut til Steiner og har gået i skole med en del steinerbørn.

HappyPaww skrev:^ Lidt i samme dur er der også montessori :)

Det er Montessori vi skal se på i dag :gogo:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. feb 2018, 00:53

HappyPaww skrev:Godt at se dig herinde :wave:

Hvilket land er det I? Synes det lyder som meget store krav der stilles og jeg kan godt forstå I ikke synes han skal starte med de 3-årige - det er jo også totalt bagvendt ift at simulere hans (øvrige) udvikling!

Men tænker at han evt kunne komme i 4-5 års kassen og så kunne han måske få lidt halv-intensiv træning inden da? Tænker at han vel nok rimelig hurtigt kan komme op på niveau med de andre :gruble:


:wave2:

Burma. Og ja det er nemlig bagvendt at lade ham gå med 3 årige.

Jeg er ret sikker på at han ikke skal gå på den vi så i går. Jeg er alenemor de næste 6 måneder, skal afslutte studie de næste 4 og har 2 større opgaver, plus abejde hver anden uge. Jeg ved slet ikke hvordan jeg skulle kunne lære ham at læse. Og interessen for det er der heller ikke. Han kan tælle til 100 på dansk, 50 på engelsk. Lægge sammen og trække fra i de små tal og kan næsten alfabetet på dansk. Men heller ikke mere end det. Jeg har ikke lyst til at skole ham og slet ikke når han ikke viser interesse for det. Jeg går ind for leg til læring i den alder.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. feb 2018, 00:56

ajnaM skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Tak for alle input. Sætter virkelig pris på det.

Det var virkelig nedslående det møde i dag. Eller, det startede faktisk fint, men da de viste os skemaet og jeg spurgte ind til om det leg til læring fordi jeg synes at der er mange timer, var det et nej, de læser bøger i engelsk, har matematik i mat osv. Om vores søn da ikke kan læse? Æh nej, han er 4,5 år. Jeg ved godt st systemet i uk og us er anerledes, men alligevel. Reelt hører han til year 1 ift alder til sommer. Men vi talte om kindergarten som er 4-5 år. Men nu når han er så tilbage åbenbart (!) blev hun i tvivl om han reelt skulle i pre-K som er 3-4 år. Ej men stop altså.

Vi skal se en anden skole i morgen som jeg har lidt bedre fornemmelse af ift vores barn og deres læringsmetoder.


Uden videre kendskab til den skole, eller det område, I starter op i, tænker jeg, at du skal have in mente, at det er en skole, der skal have forældrene til at vælge den blandt andre skoler. Det vil sige, at i en kultur, hvor klassisk fagfaglighed er afgørende, vil man typisk sælge sig selv på at have mange timer med højt niveau.
Det betyder bare ikke, at det reelt også er sådan i praksis. ;) Med andre ord kan det godt ske, de siger, at det er et krav til kindergarten, at de kan læse - men det vil mange af dem sandsynligvis ikke kunne, og dermed bliver undervisningen en anden.

Det sagt ville jeg aldrig starte mit barn i en skole, der havde så mange timers reel undervisning i børnehaveklassen. Der er intet belæg for, at antallet af timer har positiv effekt på børnenes indlæring - tværtimod, og slet ikke i 0. klasse. Så jeg ville kigge mig om efter en anden skole. Og alternativt ville jeg ikke tøve med at have ham med de små børn, hvis det var den eneste vej til noget mere leg.



Ja det er vi klar over. Men vi så opgver og bøger og lidt af en engelsk time. De er igang.

Nej skemaet tiltaler heller ikke mig.

Men jeg vil Tilgengæld slet ikke sætte ham som 5 årig i klasse med 3 årige. Han er i forvejen lang af sin alder og folk tror han er ældre end han er. Motorisk er han meget fremmelig og har altid været det og alle de bløde værdier er der styr på ift alder. Så det vil være helt håbløst for ham.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. feb 2018, 00:59

DetSorteCirkus skrev:Forleden opstod der en lidt forvirret situation på mit arbejde, hvor en mor, der lige var flyttet til Danmark, kom med et meget lille barn og ville tale med 'the teacher'. Skolesekretæren gloede temmelig uforstående, for barnet var måske 3-4 år, max. Jeg kom tilfældigvis forbi og spurgte, om det mon var den nærtliggende børnehave, de skulle have fat i, og det var det.

Jeg synes, at det er ganske sigende for mange andre landes skoleopfattelse kontra den danske, at det også er 'teachers', der har med så små børn at gøre. Selvfølgelig tilpasses undervisningen stadig børnenes alder og udvikling, men der ligger alligevel et specielt dannelsesideal i det ord, synes jeg.


Jeg tror også jeg kaldte dem teachers da vi boede i Bangla og han var i nursery :blush: ved egentlig ikke hvad man ellers skal sige på engelsk. Men jeg giver det ret og havde samme tanke både dengang og nu.

Man kan så sige at det gode ved den skole vi så i går var at klasserne var max 22 elever og altid med 3 lærere. Men jeg er ret sikker på at vi ikke vælger den. Skal besøge en Montessori i dag.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Fræksak » 14. feb 2018, 06:43

FormerlyKnownAs skrev:
Fræksak skrev:Nu ved jeg jo slet ikke, hvad I er til, men hvis I har en Steinerskole i nærheden, kunne I jo kigge på den? Det hedder formentlig Waldorf-skoler i UK.

I 0. klasse i Steinerskoler er fokus ikke fagligt. Vi oplevede fokus på at kunne samle sig om fx et eventyr, på sociale spilleregler, kammeratskab og på at kunne tage imod beskeder. I virkeligheden mest en slags udvidet børnehave hvor børnene får plads til at lande i sig selv, så de bliver klar til at tage imod læring i 1. klasse. Det var i hvert fald vores oplevelse.


Vi skal ikke til uk, men kender absolut til Steiner og har gået i skole med en del steinerbørn.

HappyPaww skrev:^ Lidt i samme dur er der også montessori :)

Det er Montessori vi skal se på i dag :gogo:


Nåh, sorry, det ved jeg ikke lige, hvor jeg havde fra :genert:.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf Fræksak » 14. feb 2018, 06:46

Skriv gerne, hvordan det gik på Montessori-skolen :) Min yngste datter gik i børnehave med et expatbarn, der tidligere havde gået på Montessori, og det lød rigtig interessant, synes jeg.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvad går 0.kl ud på?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. feb 2018, 07:23

Jamen det gik rigtig fint.

det var ret skrabede omgivelser, men børnene synes jo at det er fint det der er. Meget mindre skole, 4 andre danske elever på skolen hvilket er et plus. Der er 15 i klassen og 3 lærer og mere tid til den enkelte. De kan også læse og skrive små ord når de starter og så sætninger når de afslutter. Der mener de så modsat den anden skole at han skal i den alderssvarende klasse 5-6 år Kindergarten 3. Der er det kun læsning/skrivning han er bagud på så. Men de tager det ret meget oppe fra og ned og han skal nok lære det selvom det kan blive svært i starten. Men hun sagde st jo var et spørgmål om ekstra opmærksomhed fra lærerne og forældrene, så skulle det nok gå.

Hun syntes det ville være fjollet at sætte ham ned i en klasse lavere end hans alder fordi han jo selvsagt er foran på alt bortset fra det sproglige/læse/skrive. Og så er det leg til læring som jeg synes er ret så vigtigt.

Deres 5-6 år svarer til den andens 4-5 år, bare med langt mere rummelighed lader det til.
Senest rettet af FormerlyKnownAs 14. feb 2018, 07:27, rettet i alt 1 gang.
9

Tilbage til "Børn"