Dine spisevaner

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Dine spisevaner

Indlægaf Wizzze » 23. jan 2018, 16:38

Vores madkultur er blevet kortlagt, og der er et par overraskelser i mellem.

Tablets og smartphones har indtaget middagsbordet, halvdelen af danskerne har intet problem med at spise og surfe.

En fjerdedel af danskerne spiser alene.

Næsten 3/4 af danskerne bruger maksimalt 30min. på et måltid.

Kun ca. halvdelen af danskerne laver maden fra bunden, halv- og helfabrikata fylder mere og mere.

Kun 1-2% af danskerne lever "alternativt" altså vegansk, palæo osv. Trods det fylder meget meget mere i medierne.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-01-2 ... an-er-dine

I gamle dage (mimre mimre) var der meget snak om at fjernsynet fyldte for meget under maden, det var et problem hvis maden blev indtaget foran skærmen. Nu har skærmen så fundet vej til spisebordet, gælder det også hjemme hos dig?

Overrasker de 1-2% veganere m.fl. dig? Jeg ville have troet det var nærmere 10-12-15% :8:

Jeg tror at vi sidder over maden mellem 30 og 45min. lidt afhængig af hvad der serveres, og hvad dagsplanen ellers indeholder, hvad med jer?
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Persnikedy » 23. jan 2018, 16:42

Jeg spiser alene for det meste, fordi jeg jo er alene. Jeg invitere dog tit venner til middag så det er nok 50/50 med alene tiden.

Jeg vil helst spise uden tvet tændt, men 2 af de faste i mit hjem foretrækker et eller andet i baggrunden så der viser tvet et elelr andet. Jeg forbyder mobiler ved mit middagsbord. Jeg synes det er ubehøvlet. Det tager mig 15-20min at spise alene, og gerne +30min når jeg har gæster.

Jeg laver mest traditionel dansk mad, men uanset hvad det er er størstedelen hjemmelavet
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Wizzze » 23. jan 2018, 16:53

pige1987 skrev:Jeg bor alene og sidder som regel foran min bærbar mens tvet køre... :-D


Hvor mange gange er mad endt i tastaturet? :-D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Tobywan » 23. jan 2018, 16:56

Vi spiser næsten altid sammen.

I hverdagen bruger vi nok ikke mere end de 30min på et måltid, men kan sagtens stå længere i køkkenet når der er tid.

Praktisk talt alt er hjemmelavet og vi får varm med hver dag. Det skal virkelig stå skidt til, hvis jeg skal spises af med rugbrødsmadder, så det sker nærmest aldrig. Ellers bliver det en eller anden form for takeaway, når vi ikke gider lave mad.

Vi spiser foran fjernsynet næsten hver dag, men kan sagtens føre samtaler alligevel. Det ændrer sig nok når vi får børn til hverdag, men som udgangspunkt har jeg egentlig ikke et problem med at spise foran fjernsynet.

Telefoner, tablets osv. har aldrig haft en plads ved bordet her, og det får det nok heller ikke. Fjernsyn er noget der kan køre i baggrunden, hvor jeg ser de andre som et aktivt tilvalg/fravalg af selskabet.

Jeg var godt klar over at det ikke er mere end de 1-2% i forhold til de virkelig alternative fravalg af fødevarer. Min bedre halvdel arbejder indenfor indkøb af fødevarer, og vi taler sjovt nok ofte omkring hvor meget det fylder i medierne, og de valg folk faktisk fortager i virkeligheden. Det samme gælder også for økologi, som får meget mere fokus i medierne end hvad der faktisk bliver solgt - til trods for at det er stigende.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Spjaerten » 23. jan 2018, 17:10

Jeg spiser alene 3 ud af 4 dage. Ca. Og ja så sidder jeg og læser på nettet eller ser fjernsyn.
Måske 25% af mine hjemmelavede måltider er slow cooking, ikke nødvendigvis gourmet, men mad der tager lidt tid.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Daine » 23. jan 2018, 18:17

Jeg spiser stort set altid alene og har enten tv’et tændt eller hører lydbog. Derudover læser jeg som regel op på debatten også :)

Jeg spiser som regel traditionel dansk mad, og jeg bruger gerne halv- eller helfabrika. Prøver dog mere og mere at lave mad fra bunden, men er god til at forfalde til nemme løsninger :genert:

Spiser jeg sammen med andre, hader jeg når telefon/tv er tændt og tager opmærksomheden. Så er jeg der også for at være social, og det forventer jeg også af dem jeg spiser med (og det plejer da heller ikke at være et problem :) )
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Dine spisevaner

Indlægaf sigge » 23. jan 2018, 18:19

Jeg bor alene, så jeg spiser alene de fleste dage. Når jeg gør det, ser jeg TV imens. Det tager mig imellem 10 og 30 min. at spise aftensmad alt efter, hvad jeg spiser. Rugbrødsmadder ryger hurtigere ned end en fyldig salat, hvor der skal tygges meget.

Jeg er ikke særligt interesseret i madlavning, så halv- og helfabrikata er hyppige gæster i mit køkken.

Jeg har egentlig ikke gjort mig de store tanker om, hvor mange der spiser efter særlige principper såsom vegansk. Men ja, det fylder nok mere i medierne end de 1-2% skulle give anledning til.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Suzan » 23. jan 2018, 18:29

Spiser næsten altid alene - sammen med min Ipad, hvor jeg enten spiller WF eller læser nyheder/Debatten.

Spiser jeg med andre foretrækker jeg at TV ikke er tændt - pånær de gange jeg har en gæst et par dage i træk og vi bare kaster os ned foran flimmergøjen med noget mad efter en lang dag.
Det har sin helt egen charme :-)

Jeg har en smule svært ved at spise sammen med andre, med mindre hele arrangementet er ret rustikt - som fx buffet.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11232
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23209

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Mani » 23. jan 2018, 19:04

Vi spiser aftensmad sammen som familie de fleste dag. I hverdagene bruger vi typisk 30-45 minutter ved bordet - i weekenden snildt mere. Vi laver i reglen mad 6 ud af 7 dage, hvor resten er restaurant/take away/vi er gæster.

Vi bruger ikke færdigretter, men gerne lasagneplader, bouillon produkter etc

Tilføjet: Telefoner, tablet etc er i øvrigt forbudt under måltiderne. Drengene var trætte af at deres far sad med hovedet i telefonen...
Senest rettet af Mani 23. jan 2018, 20:00, rettet i alt 1 gang.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Artem » 23. jan 2018, 19:11

Da jeg er single, spiser jeg jo altid alene ved mig selv.
Bruger nok omkring en halv time på at spise. Går netop ikke så hurtigt da jeg normalt er på nettet eller ser tv samtidigt.
Spiser altid på mit kontor foran bærbar og tv.
Jeg er faktisk ikke helt klar over hvornår det menes at noget er halvfabrikata, men oftest er det noget med at stege noget kød og så med pomfritter, pasta eller ris til. Kan også være lasagne fra Knorr, eller tortillas som må gå under halvfabrikata.

Kender ingen veganere, hverken privat eller på job.
Kender heller ingen som lever af paleo kost eller andre kostprincipper. Tror mest det hører til storbyerne og specielt østerbro.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Pyjamas » 23. jan 2018, 19:51

Jeg bor med en 5-årig, og vi sidder nok ved bordet i 20 minutter. Vi har en aftale om, at når vi får pizza (købe eller hjemmelavede), så må vi sidde foran fjernsynet. Han vælger tit pizza på sine maddage :lol:
Vi ses så få døgnets timer, så det er vigtigt for mig, at vi har fokus på maden og hinanden.
I hverdagene spiser vi rimelig simpel mad, eller mad, der kan forberedes dagen før eller tages op fra fryseren.
Er jeg alene hjemme, sidder jeg foran en skærm af en art.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Studsgaard » 23. jan 2018, 20:04

Jeg vil egentligt gerne at vi spiste samme alle dage, men sådan er det ikke.
Nogle dage er det sport, andre dage kan en af sønnerne have en dårlig dag (de har adhd/ADD) og så får de lov til at tage maden med på værelset. Keg bil hellere at de dage vi alle spiser sammen er hyggelige, end en der har det træls bliver tvungen og giver konflikter ved bordet.
Så vi spiser nok sammen alle fem 4-5 dage om ugen, det er svært med tre børns sports aktiviteter også.

Vi får mest hjemmelavet mad lavet fra bunden. Men indrømmer gerne at nogle halvfabrikata (pastasovs og dressingen og lignende) bruger vi, da det også gerne skal være let/hurtigt nogle dage.

IPad/mobiler/tv bruger vi ikke de dage vi spiser sammen. Dog er undtagelsen december månede, der så vi alle julekalender sammen imens vi spiste aftensmad.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Juki » 23. jan 2018, 20:21

Jeg spiser oftest alene. Dog skarpt overvåget af to firbenede med pels.

Mit tv er stort set altid tændt, lige meget hvad jeg laver. Bortset fra når jeg gør rent, der er det musik jeg foretrækker. Nogle gange tjekker jeg mails osv. på telefonen imens jeg spiser.

Jeg sidder vel og spiser i en halv til en hel time om aftenen, vil jeg gætte på :gruble: Ikke fordi jeg voldæder i en time, men der skal jo være tid til slå-mave pauser indimellem, at maden evt. kan køle af osv. Og så tager det længere tid at koncentrere sig om at spise hvis man skal blive opdatetet på ting på telefonen i mellemtiden.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Dine spisevaner

Indlægaf girl_beat » 23. jan 2018, 20:53

kartoffelpizza skrev:Jeg bor med min kæreste. Vi har spisende gæster ca en gang om ugen i snit, og spiser hos andre ca hveranden uge.
Vi spiser 85% af måltider ved spisebordet uden tv, tablet eller telefoner.
De 15% er ved tømmermænd, sygdom, ønske om et film-Marathon, når en af os er alene eller lignende.

Du har lige skrevet det for mig :-D

Vi indtager langt de fleste måltider over 30-45 min. uden andet end stille musik i baggrunden. Spisning foran TV’et er KUN i særtilfælde, og selvom der sniger sig lidt halvfabrikata ind, er de fleste måltider lavet fra bunden.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Dine spisevaner

Indlægaf Skorstenen » 24. jan 2018, 10:07

Vi spiser foran fjernsynet. Jeg har en kæbe der konstant siger knæk knæk, og manden kan ikke tåle lyden :lol:
Så det er bedst hvis der er lidt støj.
Desuden spiser han meget hurtigere end jeg (grundet kæben) så jeg vil ikke forlange at han sidder ved et spisebord og venter på mig.

Jeg har ikke noget imod halvfabrikata og bruger det en del, jeg nyder dog også at lave det hele fra bunden af og til. Det hører dog mest weekenderne til.
0

Tilbage til "Mad og drikke"