Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 22. jan 2018, 23:55

Jeg skal lave tabouleh i løbet af ugen og jeg tror ikke jeg selv har lavet det før.

Den version jeg har smagt har været med bulgur, men jeg kan læse mig til at man også kan bruge couscous i stedet. Hvad er forskellen på bulgur og couscous? Altså med smag og konsistens.

Jeg har en pose bulgur fra Urtekram, men jeg fatter simpelthen ikke kogevejledningen :sarkasme:

"2 dl bulgur koges i 3 dl vand med lidt havsalt. Lad det simre i ca. 13-15 min."

Det er da et vidt begreb med den kogetid :forvirret:
Altså menes der at det skal have et opkog og så simre? Eller hvor lang tid skal det koge inden man skruer ned og lader det simre? Eller mener de med "koge" at det skal simre med 3 dl vand og havsalt i 13-15 min.?

Jeg forstår det ikke :whine:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf hthy » 23. jan 2018, 00:24

Juki skrev:Jeg skal lave tabouleh i løbet af ugen og jeg tror ikke jeg selv har lavet det før.

Den version jeg har smagt har været med bulgur, men jeg kan læse mig til at man også kan bruge couscous i stedet. Hvad er forskellen på bulgur og couscous? Altså med smag og konsistens.

Jeg har en pose bulgur fra Urtekram, men jeg fatter simpelthen ikke kogevejledningen :sarkasme:

"2 dl bulgur koges i 3 dl vand med lidt havsalt. Lad det simre i ca. 13-15 min."

Det er da et vidt begreb med den kogetid :forvirret:
Altså menes der at det skal have et opkog og så simre? Eller hvor lang tid skal det koge inden man skruer ned og lader det simre? Eller mener de med "koge" at det skal simre med 3 dl vand og havsalt i 13-15 min.?

Jeg forstår det ikke :whine:



Jeg vil mene det lige skal i kog og så skruer man ned og lader det simre på lavt blus i de 13-15 min.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 23. jan 2018, 07:54

hthy skrev:
Juki skrev:Jeg skal lave tabouleh i løbet af ugen og jeg tror ikke jeg selv har lavet det før.

Den version jeg har smagt har været med bulgur, men jeg kan læse mig til at man også kan bruge couscous i stedet. Hvad er forskellen på bulgur og couscous? Altså med smag og konsistens.

Jeg har en pose bulgur fra Urtekram, men jeg fatter simpelthen ikke kogevejledningen :sarkasme:

"2 dl bulgur koges i 3 dl vand med lidt havsalt. Lad det simre i ca. 13-15 min."

Det er da et vidt begreb med den kogetid :forvirret:
Altså menes der at det skal have et opkog og så simre? Eller hvor lang tid skal det koge inden man skruer ned og lader det simre? Eller mener de med "koge" at det skal simre med 3 dl vand og havsalt i 13-15 min.?

Jeg forstår det ikke :whine:



Jeg vil mene det lige skal i kog og så skruer man ned og lader det simre på lavt blus i de 13-15 min.

Tak!

Skal man røre rundt i det imens eller er det ligesom ris der bare skal passe sig selv?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 23. jan 2018, 08:11

Lemonella skrev:

Tak!

Hvor er det irriterende at det åbenbart skal koges på en anden måde, ifølge den video, end der står på posen, når nu det er samme produkt vi har :forvirret2:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Patience » 23. jan 2018, 08:52

Juki skrev:
Lemonella skrev:

Tak!

Hvor er det irriterende at det åbenbart skal koges på en anden måde, ifølge den video, end der står på posen, når nu det er samme produkt vi har :forvirret2:


Bulgur findes i flere forskellige varianter fra helt fin til ret grov. Men til sådan en medium/grov bulgur som er det mest almindelige i dagligvarebutikker, så gør jeg ligesom han viser I videoen.
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Stitch » 23. jan 2018, 09:41

Med couscous koger jeg det i vandbad. I ca. 15 min fra vandet koger.

Det bliver mega godt.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 23. jan 2018, 10:23

Kage der egner sig godt til fryseren?
Manden og jeg overtager vores nye hus i næste uge og i den forbindelse er jeg i gang med at forberede en masse mad, som vi kan fylde i fryseren, så vi ikke skal tænke på madlavning de første par uger, hvor jeg skal også skal starte nyt job, min mand skal pendle fra Ringsted til KBH OG vi skal jo så også sætte hus i stand samtidig - så tænker at vi en gang i mellem godt kunne bruge at hive et stykke kage ud af fryseren :-P
Det skal ikke være brownie eller gærdejskage (altså kanelsnegle f.eks.) og det må gerne være en bradepandekage, som er lidt nem at lave.

Nogle bud? :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 23. jan 2018, 17:34

Patience skrev:
Juki skrev:
Lemonella skrev:

Tak!

Hvor er det irriterende at det åbenbart skal koges på en anden måde, ifølge den video, end der står på posen, når nu det er samme produkt vi har :forvirret2:


Bulgur findes i flere forskellige varianter fra helt fin til ret grov. Men til sådan en medium/grov bulgur som er det mest almindelige i dagligvarebutikker, så gør jeg ligesom han viser I videoen.

Jojo, sådan er det jo også med ris og pasta fx, men det irriterende er at det som skrevet er samme produkt i videoen, som det jeg har. Så det er da irriterende/mærkeligt at Gorm i videoen bruger en anden opskrift/vejledning end den på posen :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 23. jan 2018, 17:36

Pandesteg skrev:Kage der egner sig godt til fryseren?
Manden og jeg overtager vores nye hus i næste uge og i den forbindelse er jeg i gang med at forberede en masse mad, som vi kan fylde i fryseren, så vi ikke skal tænke på madlavning de første par uger, hvor jeg skal også skal starte nyt job, min mand skal pendle fra Ringsted til KBH OG vi skal jo så også sætte hus i stand samtidig - så tænker at vi en gang i mellem godt kunne bruge at hive et stykke kage ud af fryseren :-P
Det skal ikke være brownie eller gærdejskage (altså kanelsnegle f.eks.) og det må gerne være en bradepandekage, som er lidt nem at lave.

Nogle bud? :)

Afhængigt af fyldet så lagkage i stykker fx.

Det smager også okay frossent :genert:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 23. jan 2018, 17:50

Pandesteg skrev:Kage der egner sig godt til fryseren?
Manden og jeg overtager vores nye hus i næste uge og i den forbindelse er jeg i gang med at forberede en masse mad, som vi kan fylde i fryseren, så vi ikke skal tænke på madlavning de første par uger, hvor jeg skal også skal starte nyt job, min mand skal pendle fra Ringsted til KBH OG vi skal jo så også sætte hus i stand samtidig - så tænker at vi en gang i mellem godt kunne bruge at hive et stykke kage ud af fryseren :-P
Det skal ikke være brownie eller gærdejskage (altså kanelsnegle f.eks.) og det må gerne være en bradepandekage, som er lidt nem at lave.

Nogle bud? :)

Kanelkage ( :savl: )
Sirupskage
Ølkage
Banankage
Chokoladekage, den er jo klassisk
Gulerodskage
Græskarkage

https://www.familiejournal.dk/tags/bradepandekager
http://nogetiovnen.dk/bradepandekager-o ... a-bloggen/
https://www.udeoghjemme.dk/opskrifter/d ... pandekager
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Patience » 23. jan 2018, 19:25

Juki skrev:
Patience skrev:
Juki skrev:
Lemonella skrev:

Tak!

Hvor er det irriterende at det åbenbart skal koges på en anden måde, ifølge den video, end der står på posen, når nu det er samme produkt vi har :forvirret2:


Bulgur findes i flere forskellige varianter fra helt fin til ret grov. Men til sådan en medium/grov bulgur som er det mest almindelige i dagligvarebutikker, så gør jeg ligesom han viser I videoen.

Jojo, sådan er det jo også med ris og pasta fx, men det irriterende er at det som skrevet er samme produkt i videoen, som det jeg har. Så det er da irriterende/mærkeligt at Gorm i videoen bruger en anden opskrift/vejledning end den på posen :)

Jeg synes nu ikke det er så mærkeligt endda. Det med madlavning er sjældent en eksakt videnskab - folk har deres egne yndlings metoder. Bare prøv at spørge en flok mennesker om hvordan de koger ris og se hvor mange forskellige svar du får.
3
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 23. jan 2018, 20:36

Patience skrev:
Juki skrev:
Patience skrev:
Juki skrev:
Lemonella skrev:

Tak!

Hvor er det irriterende at det åbenbart skal koges på en anden måde, ifølge den video, end der står på posen, når nu det er samme produkt vi har :forvirret2:


Bulgur findes i flere forskellige varianter fra helt fin til ret grov. Men til sådan en medium/grov bulgur som er det mest almindelige i dagligvarebutikker, så gør jeg ligesom han viser I videoen.

Jojo, sådan er det jo også med ris og pasta fx, men det irriterende er at det som skrevet er samme produkt i videoen, som det jeg har. Så det er da irriterende/mærkeligt at Gorm i videoen bruger en anden opskrift/vejledning end den på posen :)

Jeg synes nu ikke det er så mærkeligt endda. Det med madlavning er sjældent en eksakt videnskab - folk har deres egne yndlings metoder. Bare prøv at spørge en flok mennesker om hvordan de koger ris og se hvor mange forskellige svar du får.

Det er jo også det jeg skriver.

Jeg har aldrig kogt bulgur før, så derfor er det ret så forvirrende at der på posen er en mangelfuld vejledning, men i en video med kogning af samme produkt svarer opskriften/vejledningen ikke overens med posens vejledning.

Det var noget andet hvis det var ris, som jeg har kogt tusindvis af gange før uden opskrift, uanset hvilken slags ris der er brugt. Det ved jeg trods alt hvordan skal laves eller ende med at være. Pasta har en er ret individuel kogetid, fra mærke til mærke, selvom det er samme type pasta. Til gengæld har jeg noget at gå ud fra i forhold til konsistensen på den færdigkogte pasta, da jeg ved hvordan den skal være.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 24. jan 2018, 18:22

Jeg er lige ved at trykke køb på en veganer kasse fra Aarstiderne.....nogle der har prøvet den og kan rapportere? Det er til 1 person jeg har tænkt mig at bestille.....er det jeres erfaring at der er nok mad? :genert:
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Mi55y » 24. jan 2018, 19:20

zembra1986 skrev:Jeg er lige ved at trykke køb på en veganer kasse fra Aarstiderne.....nogle der har prøvet den og kan rapportere? Det er til 1 person jeg har tænkt mig at bestille.....er det jeres erfaring at der er nok mad? :genert:


Der ligger en tråd om måltidskasser i generelt. Der er den kasse vist beskrevet et par gange.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf LadyFox » 25. jan 2018, 12:02

De bedste latte, mocha eller cappuccino på brev?
0
...

Tilbage til "Mad og drikke"