Hvilket micro SD kort skal jeg vælge til min telefon?

Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Hvilket micro SD kort skal jeg vælge til min telefon?

Indlægaf kidkomb » 5. jan 2018, 18:04

Som overskriften siger, hvad skal jeg dog vælge.

Vil jeg kunne mærke forskel på et almindeligt og et extreme?
Et extreme og et pro?
Et almindeligt og et pro?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilket micro SD kort skal jeg vælge til min telefon?

Indlægaf kidkomb » 5. jan 2018, 20:08

Op
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvilket micro SD kort skal jeg vælge til min telefon?

Indlægaf DenBruneMunk » 5. jan 2018, 20:46

Nej, ikke med en mobil, der kan være en smule forskel når en Android optager UHD/4k video på kortet, så er det nok bedst med max hastighed 64x mener jeg. (SDXC) .

Om du skal vælge 64 el. 128GB, afhænger af din model, om den håndterer 128GB, du skal dog nogle år tilbage før telefoner havde 128GB problemer, eller så er det en apple telefon, der skal du vist kun 2 år tilbage.

edit: Ved video optagelse, så er det nok Extreme pro. Mener slet ikke Apple håndterer SD kort :) Så det er jo udelukket du søger sådan kort til apple. hehe
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilket micro SD kort skal jeg vælge til min telefon?

Indlægaf kidkomb » 5. jan 2018, 20:53

DenBruneMunk skrev:Nej, ikke med en mobil, der kan være en smule forskel når en Android optager UHD/4k video på kortet, så er det nok bedst med max hastighed 64x mener jeg. (SDXC) .

Om du skal vælge 64 el. 128GB, afhænger af din model, om den håndterer 128GB, du skal dog nogle år tilbage før telefoner havde 128GB problemer, eller så er det en apple telefon, der skal du vist kun 2 år tilbage.

edit: Ved video optagelse, så er det nok Extreme pro. Mener slet ikke Apple håndterer SD kort :) Så det er jo udelukket du søger sådan kort til apple. hehe

Tusind tak for dit svar!
Jeg har rigeligt i 64GB så det vil jeg gå efter.

Jeg har et 32GB nu og det er lige knebent nok, men kan gå an.
Så 64 må være rigeligt.
Tak :blomst:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23119

Re: Hvilket micro SD kort skal jeg vælge til min telefon?

Indlægaf Aragorn » 10. jan 2018, 02:09

kidkomb skrev:Som overskriften siger, hvad skal jeg dog vælge.

Vil jeg kunne mærke forskel på et almindeligt og et extreme?
Et extreme og et pro?
Et almindeligt og et pro?


Hvilken telefon skal det sidde i? Det er ikke alle typer og størrelser der understøttes af alle telefoner.

Uanset hvad du ender med, så husk at SD kort er praktiske, men noget ustabilt og uberegneligt lort. De kan brænde af uden varsel, så sørg for at tage en backup ofte. I hvert fald hvis du græder hvis du mister indholdet af kortet.

Du kunne overveje at benytte en cloud baseret løsning som GDrive eller OneDrive i stedet. Det er der mange fordele ved.

Hvis du gemmer store filer på kortet så skal du overveje om du skal formattere kortet til exFAT.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilket micro SD kort skal jeg vælge til min telefon?

Indlægaf kidkomb » 10. jan 2018, 07:48

Aragorn skrev:
kidkomb skrev:Som overskriften siger, hvad skal jeg dog vælge.

Vil jeg kunne mærke forskel på et almindeligt og et extreme?
Et extreme og et pro?
Et almindeligt og et pro?


Hvilken telefon skal det sidde i? Det er ikke alle typer og størrelser der understøttes af alle telefoner.

Uanset hvad du ender med, så husk at SD kort er praktiske, men noget ustabilt og uberegneligt lort. De kan brænde af uden varsel, så sørg for at tage en backup ofte. I hvert fald hvis du græder hvis du mister indholdet af kortet.

Du kunne overveje at benytte en cloud baseret løsning som GDrive eller OneDrive i stedet. Det er der mange fordele ved.

Hvis du gemmer store filer på kortet så skal du overveje om du skal formattere kortet til exFAT.

Tusind tak, Aragorn, det er super inputs!
For ja, jeg ville græde hvis det brændte sammen :shock:
Det er en Xperia Z3 compact.
Og det er primært til billeder, apps og et par podcasts. Og noget musik.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23119

Re: Hvilket micro SD kort skal jeg vælge til min telefon?

Indlægaf Aragorn » 10. jan 2018, 08:47

kidkomb skrev:
Aragorn skrev:
kidkomb skrev:Som overskriften siger, hvad skal jeg dog vælge.

Vil jeg kunne mærke forskel på et almindeligt og et extreme?
Et extreme og et pro?
Et almindeligt og et pro?


Hvilken telefon skal det sidde i? Det er ikke alle typer og størrelser der understøttes af alle telefoner.

Uanset hvad du ender med, så husk at SD kort er praktiske, men noget ustabilt og uberegneligt lort. De kan brænde af uden varsel, så sørg for at tage en backup ofte. I hvert fald hvis du græder hvis du mister indholdet af kortet.

Du kunne overveje at benytte en cloud baseret løsning som GDrive eller OneDrive i stedet. Det er der mange fordele ved.

Hvis du gemmer store filer på kortet så skal du overveje om du skal formattere kortet til exFAT.

Tusind tak, Aragorn, det er super inputs!
For ja, jeg ville græde hvis det brændte sammen :shock:
Det er en Xperia Z3 compact.
Og det er primært til billeder, apps og et par podcasts. Og noget musik.


Det er generelt en dårlig løsning at installere apps på eksternt SD kort. Det kører langsomt som minimum, også ofte ustabilt, og for mange apps vedkommende så flytter man strengt taget kun app'ens data over på kortet - det vil sige den database og de filer som app'en opretter når du bruger den, til at huske dine indstillinger og de ting du indtaster. Selve app'ens framework forbliver på den interne hukommelse, så man kan sagtens opleve at man flytter ganske få MB over på kortet med en stor app. Din telefon har 16 GB intern hukommelse og det er for lidt nu om dage, hvilket du jo nok også har opdaget siden du spørger.

En del af de 16 GB går til systemet, så du har måske 11 - 12GB til rådighed til dig selv.

Musik og billeder fungerer dog udmærket fra SD kort, og selvfølgelig vil det hjælpe dig at få noget mere hukommelse, men jeg tror ikke, det helt bliver den løsning du håber på.

Selvfølgelig kan det bare være sådan det ér, men næste gang du køber telefon, så gå efter 64 GB intern hukommelse, med mindre du har mange billeder og meget musik - så skal du måske op på 128 GB. Men det sidste er også ekstremt i mine øjne. Til gengæld er 32 GB spild af penge i mine øjne. Det er for småt, og inden længe slås man igen med manglende plads.

Jeg bruger min telefon meget, men jeg tager nok ikke så mange billeder som mange andre, og jeg gemmer ikke musik på den. 64 GB er langt tilstrækkeligt for mig.

Men selve den udvikling der er inden for apps nødvendiggør 64 GB. En stor app i 2011 var på 5 MB. I dag er de rask væk over 100 MB og de downloader ekstra data når man bruger dem. Nogle spil fylder flere GB. Så 16 GB får man altså hurtigt brugt.

Hvad angår hastighed, så er der ingen der siger, at telefonens kortlæser kan udlaste et hurtigt kort. Det kan være, men det kan også meget vel være den billigste lorte kortlæser man kunne opdrive i Kina, som er monteret i telefonen, så et hurtigt kort er i sig selv ikke en garanti for at det kører hurtigt. Der bliver nævnt 4K video i denne tråd, det optager du ikke med den telefon, så det er ikke noget du skal spekulere over i forbindelse med overvejelserne om, hvilket kort du skal købe.

Jeg ville snuppe et kort på 64 GB i mellemklassen helt personligt. Det betyder helt ærligt ikke så meget hvilket kort det er, det kommer ikke til at gøre den store forskel. Jeg tror ikke at det er pengene værd at købe et større kort. Men det kommer selvfølgelig an på prisforskellen mellem et 64 GB kort og et 128 GB kort. Er det få kroner der skiller de to, så tager man selvfølgelig det store.

Din telefon understøtter op til 256 GB.

SD kort som backup hukommelse i en Android telefon er at betragte som en nødløsning, desværre. Ikke som en redning til en telefon der kører på pumperne i forhold til hukommelse.

Det er i hvert fald min erfaring.

Det er udmærket til billeder, film og musik dog.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilket micro SD kort skal jeg vælge til min telefon?

Indlægaf kidkomb » 10. jan 2018, 09:01

Min telefon er nøje udvalgt, fordi der desværre ikke er telefoner på markedet (stadig! Det er helt utroligt, kom nu altså) der kan matche automode kameraet på denne.
Og ja. Jeg har været ude og prøve de andre. Alle de andre.
Ingen har den farvegengivelse eller generelle skarphed.
Hvilket ikke burde være sådan, når man kigger på anmeldelser og specs.
Denne telefon har jeg lige købt. Brugt.
Mit 32GB kort har jeg haft i min gamle telefon i 3 år. En telefon magen til denne. Og selvom det er knebent (nu hvor der er over 1200 billeder på kortet og alt for meget musik) så er det så lidt knebent at jeg overvejede at nøjes med 32 igen, hvis det kan gøre noget for hastigheden.
Især hvis jeg alligevel skal bruge en sky til billederne i stedet.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Computere, spil og internet"