Århus letbane

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Århus letbane

Indlægaf Wizzze » 21. dec 2017, 09:48

Sporvogne / Letbane har da sin charme, det er bare voldsomt dyrt i forhold til BRT, som de har valgt i f.eks. Aalborg og Malmø, mon ikke også det ville have været det bedste for Aarhus og også Odense? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Århus letbane

Indlægaf Wizzze » 21. dec 2017, 10:04

Fremtiden ?

Politikkerne er jo voldsomt glade for ting uden fører ;)

https://ing.dk/artikel/her-selvkoerende ... ner-185590
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Århus letbane

Indlægaf lulu-p » 21. dec 2017, 10:31

Mi55y skrev:
abcd skrev:Det er rigtigt at det har været bilisternes skyld, men hvis der allerede har været 3 uheld inden den overhovedet er begyndt på normal drift, hvor mange uheld kommer der så når den går i almindelig drift? Jeg synes ikke rigtigt det hjælper at uheldene er bilisternes skyld, det bliver det ikke ligegyldigt af.

Til sammenligning er det meget sjældent man hører om busser der er involveret i uheld. Og i Aarhus kunne man have fået en lige så hurtig løsning som var meget billigere og mere fleksibel, ved at bygge dedikerede busbaner til ekspresbusser.


Jeg troede, at den havde kørt med normaldrift i flere måneder? Det mener jeg da at have hørt/læst. Når jeg er gået over sporene har jeg i også jævnligt måtte holde tilbage for letbanen og på stationerne står der også, at næste tog kommer indenfor kort tid. Jeg arbejder i en bygning med udsigt over havnepladsen, og selvom jeg har udsigt den anden vej, så ser jeg letbanen køre forbi mange gange om dagen. Så jeg gik bare ud fra, at den kørte med normaldrift.


Den har kørt med normal køreplan i flere måneder.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Århus letbane

Indlægaf Mi55y » 21. dec 2017, 10:39

vulpesVelox skrev:Vi snakkede om det i går, men jeg er egentlig i tvivl; er det i grunden ikke kun nede ved dokk1 og oppe ved Randersvej, at der er risiko for sammenstød?


Det andet sammenstød var vist sket et sted der i mellem, måske ved Navitas? Det var det, hvor billisten drejede ind ved indkørselsforbud...

Det der skete på Randersvej var fordi, at stoplinjen ikke var blevet malet på endnu, så damen kom for langt frem til at hun kunne se lyskurven og blev så i tvivl om, om hun havde grønt og stoppede midt på skinnerne foran letbanetoget.

Ved Dokk1 kan man komme til at dreje ind ad sporene i stedet for at køre over sporet og så dreje ind under Dokk1.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Århus letbane

Indlægaf Artem » 21. dec 2017, 10:41

Mi55y skrev:
Artem skrev:Nej er først i dag de har fået tilladelse til at have passagerer med, men de har kørt rigtig mange km test kørsel hvor de uheld er sket


Det er jeg godt klar over, jeg står netop nu og kigger på åbningsceremonien ud af vinduet. Med normaldrift mente jeg, at letbanen har kørt lige så ofte under testkørslen, som den skal gøre nu, hvor den skal køre med passagerer.

Jo det er også mit indtryk at den har gjort det under testkørsel.

Jeg er godt klar over at det har været 3 fredelige uheld hvor der kun har være materiel skade. Men synes stadig det lyder vildt med 3 uheld inden letbanen rigtigt er blevet taget i brug og frygter for hvordan det kommer til at gå nu her efterfølgende.
Omvendt så er der naturligvis også noget tilvænning over det, så kan godt være at der ikke vil ske så mange uheld når folk ligesom er blevet vandt til dem i bybilledet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Århus letbane

Indlægaf lulu-p » 21. dec 2017, 10:47

Jeg tror der kommer til at være en del tilvænning. Og så er hele strækningen Kystvejen - nederste af Randersvej stadig præget af byggearbejde..og vil være det længe endnu. Så udsynet er ikke nødvendigvis særlig godt. Trafikken bliver også lige i Nørrebrogade - Kystvejen krydset yderligere udfordret af færgetræk til og fra Molslinien. Lige den del forsvinder også når Molslinien flytter ud på Sydhavnen.

Men i første omgang tror jeg det er et spørgsmål om tilvænning. Jeg synes personligt det er lidt udfordrende at køre bil i de store kryds som letbanen krydser. Den er fuldstændig lydløs..
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Århus letbane

Indlægaf lulu-p » 21. dec 2017, 10:48

Men den kører da med passagerer nu. Den er lige passeret forbi mig.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Århus letbane

Indlægaf fisken80 » 21. dec 2017, 11:43

Wizzze skrev:Sporvogne / Letbane har da sin charme, det er bare voldsomt dyrt i forhold til BRT, som de har valgt i f.eks. Aalborg og Malmø, mon ikke også det ville have været det bedste for Aarhus og også Odense? :gruble:


Nej.

Busruter kan ændres, det kan en letbanerute ikke. Og det er netop årsagen til, at der sker investeringer langs letbanens rute i Odense. At man véd den kommer og at ruten forbliver den samme og ikke pludselig ændres.
Det er samstemmende det argument investorerne har brugt for at vælge at bygge i Odense og langs letbaneruten. At man er sikker på offentlig transport tæt på også i fremtiden.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Århus letbane

Indlægaf Maoam » 21. dec 2017, 12:07

lulu-p skrev:Jeg tror der kommer til at være en del tilvænning. Og så er hele strækningen Kystvejen - nederste af Randersvej stadig præget af byggearbejde..og vil være det længe endnu. Så udsynet er ikke nødvendigvis særlig godt. Trafikken bliver også lige i Nørrebrogade - Kystvejen krydset yderligere udfordret af færgetræk til og fra Molslinien. Lige den del forsvinder også når Molslinien flytter ud på Sydhavnen.

Men i første omgang tror jeg det er et spørgsmål om tilvænning. Jeg synes personligt det er lidt udfordrende at køre bil i de store kryds som letbanen krydser. Den er fuldstændig lydløs..


De har netop kigget på erfaringer fra Norge og forventer ulykker indtil bilisterne vender sig til letbanen.
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Århus letbane

Indlægaf paint » 21. dec 2017, 12:07

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Sporvogne / Letbane har da sin charme, det er bare voldsomt dyrt i forhold til BRT, som de har valgt i f.eks. Aalborg og Malmø, mon ikke også det ville have været det bedste for Aarhus og også Odense? :gruble:


Nej.

Busruter kan ændres, det kan en letbanerute ikke. Og det er netop årsagen til, at der sker investeringer langs letbanens rute i Odense. At man véd den kommer og at ruten forbliver den samme og ikke pludselig ændres.
Det er samstemmende det argument investorerne har brugt for at vælge at bygge i Odense og langs letbaneruten. At man er sikker på offentlig transport tæt på også i fremtiden.


Der har været sporvognsskinner i hele København. Dét kan man ikke se mere. :devil:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Århus letbane

Indlægaf Wizzze » 21. dec 2017, 12:21

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Sporvogne / Letbane har da sin charme, det er bare voldsomt dyrt i forhold til BRT, som de har valgt i f.eks. Aalborg og Malmø, mon ikke også det ville have været det bedste for Aarhus og også Odense? :gruble:


Nej.

Busruter kan ændres, det kan en letbanerute ikke. Og det er netop årsagen til, at der sker investeringer langs letbanens rute i Odense. At man véd den kommer og at ruten forbliver den samme og ikke pludselig ændres.
Det er samstemmende det argument investorerne har brugt for at vælge at bygge i Odense og langs letbaneruten. At man er sikker på offentlig transport tæt på også i fremtiden.


Men BRT er jo ikke en busrute, det er et specialbygget spor på samme måde som letbanen har sit spor, man skal bare ikke sørge for skinner, strømledninger osv. osv.

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Århus letbane

Indlægaf landsbytossen » 21. dec 2017, 12:30

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Sporvogne / Letbane har da sin charme, det er bare voldsomt dyrt i forhold til BRT, som de har valgt i f.eks. Aalborg og Malmø, mon ikke også det ville have været det bedste for Aarhus og også Odense? :gruble:


Nej.

Busruter kan ændres, det kan en letbanerute ikke. Og det er netop årsagen til, at der sker investeringer langs letbanens rute i Odense. At man véd den kommer og at ruten forbliver den samme og ikke pludselig ændres.
Det er samstemmende det argument investorerne har brugt for at vælge at bygge i Odense og langs letbaneruten. At man er sikker på offentlig transport tæt på også i fremtiden.

Det mente man sikkert også, da man planlagde den sjællandske midtbane. Den sydlige banestrækning ved Næstved bruges stadig. Midterstykket Hvalsø-Frederikssund var i drift fra 1928-1936. Det sidste stykke mod Hillerød blev aldrig færdig inden beslutning om banen skulle nedlægges. Der blev lavet en del anlægsarbejder, men skinnerne aldrig lagt.
Kommuner, der ydede tilskud til etablering af banen, fik en lang næse, da den blev nedlagt. Deres investering var spildt.

Man kan aldrig vide sig sikker. Heller ikke med letbanen, hvis der kommer andre økonomiske eller politiske interesser. Ligeledes kan en letbanerute ændres. Der findes flere eksempler med jernbaner, der er ændret.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Århus letbane

Indlægaf Shmartiesh » 21. dec 2017, 14:24

lulu-p skrev:Men den kører da med passagerer nu. Den er lige passeret forbi mig.

Den startede vist med at køre i dag. Man kan i hvert fald køre gratis, hvis nogen skulle være interesserede.

Jeg kørte fra Navitas til banegården i dag, til lyden af Jørgen Leth.
3
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Århus letbane

Indlægaf Modesty Blame » 21. dec 2017, 16:22

Artem skrev:
Mi55y skrev:
Artem skrev:Nej er først i dag de har fået tilladelse til at have passagerer med, men de har kørt rigtig mange km test kørsel hvor de uheld er sket


Det er jeg godt klar over, jeg står netop nu og kigger på åbningsceremonien ud af vinduet. Med normaldrift mente jeg, at letbanen har kørt lige så ofte under testkørslen, som den skal gøre nu, hvor den skal køre med passagerer.

Jo det er også mit indtryk at den har gjort det under testkørsel.

Jeg er godt klar over at det har været 3 fredelige uheld hvor der kun har være materiel skade. Men synes stadig det lyder vildt med 3 uheld inden letbanen rigtigt er blevet taget i brug og frygter for hvordan det kommer til at gå nu her efterfølgende.
Omvendt så er der naturligvis også noget tilvænning over det, så kan godt være at der ikke vil ske så mange uheld når folk ligesom er blevet vandt til dem i bybilledet.

letbanen.jpg


Ham den seneste er vist kørt over ved pil 1. Ved de to pile må man ikke køre ligeud. Når der alligevel kommer uheld, er det fordi bilister tilsyneladende opfatter det som en vejledende regel. Jeg har i hvert fald prøvet at måtte springe for livet ved pil 1 - når der er grønt for mig, og bilerne ikke må køre lige over.

Derudover var letbanen i dag langsom og overfyldt. Når nyhedens interesse er dalet, bliver det nok bedre, i betragtning af, at dens nuværende ruteforløb er ret unyttigt (der er begrænsede mængder beboelse på ruten, så det er nemmere at hoppe ombord på en direkte bus). Og den har forårsaget, at min busrute til arbejde er lagt om, så jeg skal skifte, og letbanen kommer ikke i nærheden af mig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Århus letbane

Indlægaf Artem » 21. dec 2017, 17:16

Modesty Blame skrev:
letbanen.jpg


Ham den seneste er vist kørt over ved pil 1. Ved de to pile må man ikke køre ligeud. Når der alligevel kommer uheld, er det fordi bilister tilsyneladende opfatter det som en vejledende regel. Jeg har i hvert fald prøvet at måtte springe for livet ved pil 1 - når der er grønt for mig, og bilerne ikke må køre lige over.

Derudover var letbanen i dag langsom og overfyldt. Når nyhedens interesse er dalet, bliver det nok bedre, i betragtning af, at dens nuværende ruteforløb er ret unyttigt (der er begrænsede mængder beboelse på ruten, så det er nemmere at hoppe ombord på en direkte bus). Og den har forårsaget, at min busrute til arbejde er lagt om, så jeg skal skifte, og letbanen kommer ikke i nærheden af mig.

Sjovt at se, har en gang boet på hotel der. Men kommer nærmest aldrig inde i Århus centrum mere.

Har du nogen ide om hvilken fart den letbane kører med når den krydser veje som her?

For jeg er helt med på at det er bilisternes fejl når det går galt, på samme måde som på resten af vores jernbanenet, hvorfor man netop er ved at fjerne alle de ubevogtede jernbaneoverskæringer. Har selv 3 af dem lige ved siden af hvor jeg bor, og huske stadig det uheld for 3 år siden da et ældre ægtepar åbenbart havde overset lys og lyd og kørte ud på skinnerne i det samme som toget kom inden fra stationen. Bor tæt på stationen så den kan ikke have været længere oppe i fart end omkring 50 km/t. Men det var nok til at det ældre ægtepar døde på stedet.

Det er også lige kommet frem at S-togene skal laves ubemandede, og i den forbindelse skal hele S-tog nettet hegnes ind.

For det er på den baggrund jeg har svært ved at forstå at de her letbanetog bare skal køre over veje uden at der er bomme osv. For selv om det nok er med rimelig lav fart, så er bremselængden på et tog meget længere end på en bil eller bus. Hvorfor den ikke bare kan bremse for en forhindring som en bil på tværs. Men omvendt hvis de altid er nede på 20-30 km/t når de krydser en vej så bør det kun være materielle skader det fører til, med mindre vi taler om en blød trafikant der har overset det lydløse tog.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"